Gå til innhold

Breaking. Israel bomber Gaza

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så godt med slike sunne og gode beskrivelser av situasjonen fra en utenriksminister.

Burde ikke en utenriksminister uttale seg en smule mer nøkternt enn "tilbake til steinalderen"?

Jo, hvis utenriksministeren har uttalt at "målet med denne operasjonen er å sende Gaza tilbake til middelalderen", så er det utrolig uprofesjonelt.

Men er det sikkert at han har sagt det da? I Dagbladet står det: "BBC gjengir uttalelser Yishai skal ha kommet med til israelske Haaretz." De skriver altså "skal ha kommet med". Jeg sjekket avisen Haaretz og kunne ikke finne en slik uttalelse der. Derfor er jeg usikker på om han faktisk har sagt dette.

http://www.dagbladet...stina/24423328/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilfeldig at USA og Israel hadde tidenes største øvelse 16 oktober 2012..altså for en mnd siden? Kanskje hele den agressive holdningen nå handler om å teste ut iron dome?

Anonym poster: c90b6ff0afffaddb3442cd2fc1e6765c

Kan være. En annen teori er at angrepet ble satt igang for å sikre Netanyahu seier i det kommende valget. Israel har valg i januar 2013.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Jo, hvis utenriksministeren har uttalt at "målet med denne operasjonen er å sende Gaza tilbake til middelalderen", så er det utrolig uprofesjonelt.

Men er det sikkert at han har sagt det da? I Dagbladet står det: "BBC gjengir uttalelser Yishai skal ha kommet med til israelske Haaretz." De skriver altså "skal ha kommet med". Jeg sjekket avisen Haaretz og kunne ikke finne en slik uttalelse der. Derfor er jeg usikker på om han faktisk har sagt dette.

La oss tro at det var en feilsitering, eller noen som var litt for sensasjonslystne i dette tilfelle.

edit: feilsetning = feilsetning.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Feil. Israel stopper bare våpen og sender hundretusenvis av tonn med mat, bensin, medisinsk utstyr, skolebøker, elektronikk, byggematerialer osv til Gaza hvert år på egen regning.

Javel.

:heks:

Gjest Darthoven
Skrevet

46 + 3 drepte nå. Egypt babler om at en israelsk official er på vei til kairo for å skrive under våpenhvile. Netanyahoo benekter dette, samtidig som angrepene øker i omfang utover kvelden. Hvorfor ser vi slike rykter fra Kairo? Hva ønsker de og oppnå med det?

• Liker 1
Skrevet

Det er klart at når en sånn nyhet går ut over hele verden i den krigshissende fasen Israel er nå, så må jo Haaretz endre litt eller pakke det inn slik at ikke Israels regjering blir så forbanne at de "tar igjen" med avisen.

Til og med Israels marionett regjering på den store nordre halvdel av Amerika har vel måtte si fra til Israel når de regjeringens medlemmer er så selvgode at de ikke kan se sitt eget beste.

Jeg er rimelig sikker på at Obama ser at USA's ledere som sitter i Tel Aviv/Jerusalem nå har gått langt utover det verden kan akseptere uten å kritisere Israel igjen. Han har derfor bedt de pent om å roe seg litt ned.

Om ikke lenge innkaller Israel USA til å kjøre Israelernes krig mot Iran, og da må Obama betale med amerikansk blod for at han ba Israel utsette krigen mot Palestinerne.

Skrevet

Feil. Israel stopper bare våpen og sender hundretusenvis av tonn med mat, bensin, medisinsk utstyr, skolebøker, elektronikk, byggematerialer osv til Gaza hvert år på egen regning.

Og det bør absolutt være et tankekors for de som sutrer og bærer seg over hvor lite disse islamistene har av diverse at de ikke har mangel på raketter og våpen i alle fall. Å sende i vei tusener av raketter mot Israel det er no problem. En del er altfor lettlurte.

Skrevet

Og billig, energirik mat er alternativet når folk har lite å rutte med.

Nå har ikke jeg påstått at matmangel er det største problemet i Gaza, men det er klart at Israles mulighet og vilje til å stoppe forsyninger av alle slag inn til området ikke bidrar til å roe situasjonen.

Uansett er statistikken fra før muren og før blokaden.

• Liker 1
Skrevet

Gjennomsnittlige levealder, - altså ikke dødsalder, men det som kalles medianalder er 17,9 år i gaza og 29,5 år i israel. Så man kan si voksne sloss mot unger. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/is.html

• Liker 1
Skrevet

Gjennomsnittlige levealder, - altså ikke dødsalder, men det som kalles medianalder er 17,9 år i gaza og 29,5 år i israel. Så man kan si voksne sloss mot unger. https://www.cia.gov/...ok/geos/is.html

M.a.o. - du mener medianalder, ikke gjennomsnittlige levealder, som er noe helt annet.

Ja, ikke rart det er mange barn og unge.

De avler jo som kaniner...

-til tross for deres angivelige elendige leveforhold,

-til tross for at de angivelig har så dårlig med mat,

-til tross for at de i det vesentlige blir forsørget av verden utenfor

-og til tross for at de bor på et knøttlite areal som allerede er overbefolket!

(Og de som mener det er så ille og fattigslig på Gaza, ta en titt på bildene som er lagt inn på Google Maps.)

Skrevet (endret)

1fStEXnTl2y0HRo9eQzUegF83s-UqtKX5F0yfMTlhZVg.jpg

Endret av waco
Skrevet

1fStEXnTl2y0HRo9eQzUegF83s-UqtKX5F0yfMTlhZVg.jpg

Forresten jeg la inn bilde av statsministerkontoret i gaza etter at israel har vært på besøk.

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Rapporter om at Israelsk marine skyter fra sjøen på Huffington post.

Skrevet (endret)

Gaza er ikke okkupert.

Gaza var okkupert frem til 2005, da trakk Israel seg ut.

De forholder seg ikke til grensene fra 1967 i alle fall..Som jeg tror er en av nøklene til å skape fred i regionen.

Endret av Apis
Skrevet (endret)

I følge denne unge jenta er hovedproblemet i Gaza nå at de kjeder seg, og er redde. Men heldigvis har hun mobiltelefon og Facebook.....

http://www.aftenpost...ok-7048099.html

Hun er 15 år gammel! Hva faen forventer du at hun skal gjøre? Eier du ikke empati?

Innlegg redigert for personangrep

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 2
Skrevet

De forholder seg ikke til grensene fra 1967 i alle fall..Som jeg tror er en av nøkklene til å skape fred i regionen.

Jo, Gaza har de samme grensene mot Israel i dag som de hadde før/fra 1967.

Alle israelere som bodde innenfor grensene til Gaza måtte flytte derfra i tiden før Israel avsluttet okkupasjonen av Gaza i 2005. Fra 2005 har det vært selvstyre i Gaza.

I Perioden før 1967 var Gaza under Egypt. Etter seksdagerskrigen i 1967 var det fredsforhandlinger mellom Israel og Egypt. Da fikk Egypt tilbake Sinai, men Egypt ønsker ikke å få tilbake Gaza.

Israel okkuperer fortsatt Vestbredden, og der må de forhandle om grensene. Hvis du tar en titt på kartet ser du at Gaza og Vestbredden ikke ligger i de samme områdene. Gaza grenser til Egypt og Vestbredden grenser til Jordan. Det skytes ikke raketter fra Vestbredden, der er det Fatha som styrer. De har et bedre samarbeid med Israel. Fatha er mer moderate enn Hamas som styrer i Gaza.

Det ble ikke fred da Israel avsluttet okkupasjonen av Gaza. Det har blitt sendt tusenvis av raketter fra Gaza mot Israel etter det ble selvstyre i Gaza i 2005, og Hamas vant valget i Gaza i 2006.

Skrevet

I følge denne unge jenta er hovedproblemet i Gaza nå at de kjeder seg, og er redde. Men heldigvis har hun mobiltelefon og Facebook.....

http://www.aftenpost...ok-7048099.html

Ja, og du vet hvem som sørger for mobildekningen i Gaza?

Jo, Israel!

Skrevet

Ja, og du vet hvem som sørger for mobildekningen i Gaza?

Jo, Israel!

Ja jeg la inn denne linken som et motsvar til de som sier at Israel "sulter ut" palestinerne. Synes uansett at krig er forferdelig, og kan ikke akkurat si at jeg støtter noen av partene her.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporinger

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...