Testosteron Skrevet 15. november 2012 #61 Skrevet 15. november 2012 Dette er ikke en konflikt mellom to likeverdige parter. Det er et tilfelle hvor en mektig militær makt (Israel) okkuprer en mindre mektig makt (Palestina) sitt landområde. Israel har fordrevet og systematisk drept det palestinske folk siden 1948, og Palestina har forsøkt å forsvare seg med de få middlene de har. Dette er ikke et forsvar fra Israels side, men et angrep! At Israel har fått drive på så lenge med dette er for meg helt uforståelig. Mer må gjøres for å forsvare det palestinske folket!! Israels motpart er ikke bare palestinerne, men også de arabiske nabolandene. Konflikten startet ikke i 1948, men flere tiår tidligere. Storbritannia trakk seg jo nettopp ut fordi de ikke orket å ha ansvaret for dette området lenger pga de voldsomme og vedvarende konfliktene, og det er ikke slik at det bare er jødene som har begått overgrep. Vold og urettferdighet har blitt utøvd av alle som har vært involvert, men den sterkeste har hatt framgang. 4
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2012 #62 Skrevet 15. november 2012 For de som ikke er klar over det bodde det jøder i dette området lenge før 1948. Det har bodd jøder i området i flere tusen år. Og araberne har også begått overgrep mot jøder. Blant annet Hebronmassakeren i1929. Da 67 jøder i Hebron ble massakert av arabere, De jødene som overlevde ble tvunget på flukt fra Hebron, og deres eiendommer ble overatatt av arabiske innbyggere og okkupert fram til 1967.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2012 #63 Skrevet 15. november 2012 Israelsk presisjonsbombing. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ra3ENTFeF-4 Det er grusomt når mennesker dør i krig. Og det er ekstra grusomt når barn dør. Men det skjer dessverre av og til i krig. Særlig når militante gjemmer seg blant sivilbefolkningen. Det skjedde også da norske jagerfly bombet Libya i fjor. Da ble også små barn drept. Det har vi god grunn til å skamme oss over. Fordi vi kanskje kunne stoppet den norske bombingen av Libya hvis vi hadde engasjert oss, og gått ut i gatene og demonstrert. Hvorfor demonstrerte vi ikke mot at våre soldater drepte små uskyldige barn? Da det var krig i Gaza for snart 4 år siden demonstrerte vi. Er det verre at et lite barn blir drept av en israelsk bombe enn av en norsk bombe?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #64 Skrevet 15. november 2012 Israels motpart er ikke bare palestinerne, men også de arabiske nabolandene. Konflikten startet ikke i 1948, men flere tiår tidligere. Storbritannia trakk seg jo nettopp ut fordi de ikke orket å ha ansvaret for dette området lenger pga de voldsomme og vedvarende konfliktene, og det er ikke slik at det bare er jødene som har begått overgrep. Vold og urettferdighet har blitt utøvd av alle som har vært involvert, men den sterkeste har hatt framgang. Løgn og forbannet sludder!! Mennesker som etter 60 år med systematisk folkemord og etnisk rensing, fremdeles klarer å forsvare dette folket av infame forbrytere, har så store hull i sin karakter at de utgør en fare for siine medmennesker! Anonym poster: fb3ff78cd16bc3e66d68522ca79ebcae 2
Mann 42 Skrevet 15. november 2012 #65 Skrevet 15. november 2012 Men det er jo ikke selvforsvar, det er forsvar av den situasjonen vi har hatt siden Hamas tok over etter PLO. Det er forsvar av en aggressiv spenningssituasjon. Jeg tror en ensidig våpenhvile fra Israel, og bosetterstopp, vil kunne kvele rakettene, fordi den kan bygge en fredsopinion i Palestina som kan bli så pisslei Hamas at de velger hyggelige folk ved neste valg. Så lenge Israel angriper, så sår de hat, og gir Hamas legitimitet i Palestinerenes øyne. Eller det kan tjene til Hamas`s fordel, siden det "beviser" at terroren deres virker. 1
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2012 #66 Skrevet 15. november 2012 Men det er jo ikke selvforsvar, det er forsvar av den situasjonen vi har hatt siden Hamas tok over etter PLO. Det er forsvar av en aggressiv spenningssituasjon. Jeg tror en ensidig våpenhvile fra Israel, og bosetterstopp, vil kunne kvele rakettene, fordi den kan bygge en fredsopinion i Palestina som kan bli så pisslei Hamas at de velger hyggelige folk ved neste valg. Så lenge Israel angriper, så sår de hat, og gir Hamas legitimitet i Palestinerenes øyne. Når er neste valg? Det er snart 7 år siden forrige valg, da Hamas kom til makten i Gaza.
Testosteron Skrevet 15. november 2012 #67 Skrevet 15. november 2012 Løgn og forbannet sludder!! Mennesker som etter 60 år med systematisk folkemord og etnisk rensing, fremdeles klarer å forsvare dette folket av infame forbrytere, har så store hull i sin karakter at de utgør en fare for siine medmennesker! Bla bla bla 2
Gjest Darthoven Skrevet 15. november 2012 #68 Skrevet 15. november 2012 (endret) Nå folkens. Israel setter inn reservene sine med støtte fra USA. Stor sannsynlighet for bakkekrig i natt eller morgentimene fredag. Dette er ganske stort? Var det bakkeoffensiver i 2008? Man kan nesten lure på om armageddon er en selvoppfyllende profeti.. http://www.huffingto..._n_2139151.html Endret 15. november 2012 av Darthoven
Lutetium 71 Skrevet 15. november 2012 #69 Skrevet 15. november 2012 Dette er ikke en konflikt mellom to likeverdige parter. Det er et tilfelle hvor en mektig militær makt (Israel) okkuprer en mindre mektig makt (Palestina) sitt landområde. Israel har fordrevet og systematisk drept det palestinske folk siden 1948, og Palestina har forsøkt å forsvare seg med de få middlene de har. Dette er ikke et forsvar fra Israels side, men et angrep! At Israel har fått drive på så lenge med dette er for meg helt uforståelig. Mer må gjøres for å forsvare det palestinske folket!! Anonym poster: affa07888ac519712f9f64d714d5b312 Er det å skyte blindt med raketter på sivilbefolkningen, en av de? 4
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #70 Skrevet 16. november 2012 Nå folkens. Israel setter inn reservene sine med støtte fra USA. Stor sannsynlighet for bakkekrig i natt eller morgentimene fredag. Dette er ganske stort? Var det bakkeoffensiver i 2008? Man kan nesten lure på om armageddon er en selvoppfyllende profeti.. http://www.huffingto..._n_2139151.html Ja, det var israelske bakkestyrker i Gaza i januar 2009.
Gjest Darthoven Skrevet 16. november 2012 #71 Skrevet 16. november 2012 Ja, det var israelske bakkestyrker i Gaza i januar 2009. Ok. takk. Israelske myndigheter sier i kveld at de ikke vil gi seg med angrepene før hamas ber om våpenhvile. Hamas på sin side sier; "Allah er stor. Dette er en perfekt dag til å dø som martyr" 1
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #72 Skrevet 16. november 2012 Hamas spiller på lidelsene til sivilbefolkningen. De ble gitt sjanse etter sjanse til å stoppe rakettangrepene mot Israel, men de fortsatte. Selvfølgelig er Israel i sin fulle rett til å forsvare seg. Hvis de ikke hadde hatt godt utbygde tilfluktsrom, og Iron Dome (mot rakettene) ville vi sett langt større tap av menneskeliv i Israel. De trener sivilbefolkningen. Men, jeg tror ikke noen av oss kan sette seg inn i hvor stort press de lever under, med hundrevis av rakettangrep fra Gaza på få måneder. Til slutt måtte de sette ned foten.
sebastianen Skrevet 16. november 2012 #73 Skrevet 16. november 2012 Hamas vet såklart at palestineren er verdens nye offer. De er villig til å ofre så mange som mulig for å oppnå mer makt. Bilder fra Gaza av blødende barn gjør ikke inntrykk lenger etter å ha sett dokumentarer om gazawood. Men jeg håper det snart er slutt. 3
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #74 Skrevet 16. november 2012 Hamas vet såklart at palestineren er verdens nye offer. De er villig til å ofre så mange som mulig for å oppnå mer makt. Bilder fra Gaza av blødende barn gjør ikke inntrykk lenger etter å ha sett dokumentarer om gazawood. Men jeg håper det snart er slutt. Det brukes jo også gamle bilder, og bilder fra andre konflikter, som viser drepte barn. For to dager siden ble det lagt ut et bilde på twitter som viste et drept barn, men det ble etterhvert avslørt at bildet var tatt i Syria 25. oktober. De burde forholde seg til sannheten. For den er ille nok. De svekker sin troverdighet når de jukser med bildebevis. Juksing med bildebevis har også skjedd i Syria-konflikten. Der ble det blant annet avslørt at det ble brukt et gammelt bilde fra en massakre som skjedde under krigen i Irak.
I Grosny Skrevet 16. november 2012 #75 Skrevet 16. november 2012 Når er neste valg? Det er snart 7 år siden forrige valg, da Hamas kom til makten i Gaza. Godt spørsmål. Kanskje Egypt / Hisham Kandil er i stand til å presse fram ett valg snart?
I Grosny Skrevet 16. november 2012 #76 Skrevet 16. november 2012 Er det å skyte blindt med raketter på sivilbefolkningen, en av de? Jeg forstår ikke hva som var målet med Hamas-rakettene. Forsvar var det iallfall ikke. De kan ha gjort det for å provosere, eller for å tøffe seg. Eller rett og slett for å holde konflikten varm. Kanskje for å forsvare sine egne posisjoner internt? Her spekulerer jeg bare, og spør vi de ansvarlige antar jeg at vi får løgner til svar.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #77 Skrevet 16. november 2012 Hva skal til for at det blir krig? Når vil USA starte med å hjelpe Israel? Jeg ser dessverre ingen fredelig løsning på denne konflikten, det vil aldri bli ro mellom partene... Anonym poster: 801f4ade2ed9b3c683b67b43777203fc
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #78 Skrevet 16. november 2012 Hva skal til for at det blir krig? Når vil USA starte med å hjelpe Israel? Jeg ser dessverre ingen fredelig løsning på denne konflikten, det vil aldri bli ro mellom partene... Anonym poster: 801f4ade2ed9b3c683b67b43777203fc Det finnes ingen militær løsning på denne konflikten. Jeg vet ikke om det finnes noen løsning i det hele tatt. Men jeg mener begge parter burde forsøke å finne en politisk løsning. De burde begynne med dialog. De burde sette opp møter hver måned de neste årene, og de burde få en sjans til å prøve å finne ut av dette uten at USA og Den arabiske liga blander seg inn i disse samtalene. De bør ha en langsiktig plan. Målet kan f.eks være at en tostatsløsning er på plass innen 10 år. Verdenssamfunnet kan eventuelt bidra økonomisk istedetfor militært. I form av f.eks erstatninger til personer som må flytte fra sine hjem på grunn av nye grenser, og i form av en økonomisk kompensasjon til palestinere som flyktet til nabolandene i 1948 og til nabolandene som har tatt imot dem. Men det kan ikke bli fred før folket, og ikke minst lederne deres, ønsker fred.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #79 Skrevet 16. november 2012 Herlig.. http://live.dagbladet.no/studio/gaza Jeg håper Israel tar igjen skikkelig denne gangen. De kan det hvis de vil. Muslimene trenger å få seg en real nesestyver. Ved å sende raketter, ca 80 i døgnet, inn i Israel i årevis, har de virkelig bedt om bank. Og nå får de det snart.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2012 #80 Skrevet 16. november 2012 Dette er ikke en konflikt mellom to likeverdige parter. Det er et tilfelle hvor en mektig militær makt (Israel) okkuprer en mindre mektig makt (Palestina) sitt landområde. Israel har fordrevet og systematisk drept det palestinske folk siden 1948, og Palestina har forsøkt å forsvare seg med de få middlene de har. Dette er ikke et forsvar fra Israels side, men et angrep! At Israel har fått drive på så lenge med dette er for meg helt uforståelig. Mer må gjøres for å forsvare det palestinske folket!! Anonym poster: affa07888ac519712f9f64d714d5b312 Palestina har aldri vært noe eget land, på samme måte som vi har en region i Norge, Sverige og Finland som kalles for Same-land. I den grad det palestinske folk har noe eget land, heter det landet Jordan. Men Jordan bryr seg ikke. At "Palestina" er "okkupert" passer de omkringliggende muslimske landene perfekt. Verden har fokus på "Palestina", og ingen bryr seg om hva som skjer i forhold til mangel på menneskerettigheter o.l. i landene rundt. Det er også verdt å merke seg at palestinerne ikke får noe hjelp av sine "brødre" i nabolandene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå