Gå til innhold

Breaking. Israel bomber Gaza

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hamas har da programfestet å utradere Israel.

Det er en kamel de må svelge og utradere fra programmet sitt

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ja begge parter er omtrent like gode. Det er ikke rart menneskene i gaza er livredde for tiden. Forrige gang israel besøkte gaza, i jula 2008 til januar 2009 ble det drept ettusenfirehundre palestinere og tretten israelere.

Jeg var faktisk i de palestinske områdene i 2009, riktignok på Vestbredden og ikke i Gaza. De fleste var oppgitte og frustrerte, men de ønsket fred. Fred til å leve sine liv, uten frykt for angrep og de evige checkpointsene. Dessverre ser det ikke ut til at de høye herrer på noen side ønsker det samme.

Helt riktig. Når vi ser hvor steile meningsmotstanderene er i Norge kan vi bare tenke hvordan det må være i Israel og Gaza. Hvorfor kan ikke Israel bare oppheve blokaden, nybyggingen og trekke seg tilbake til grensen fra 1967så kan Hamas slutte å sende raketter inn i Israel.

Ikke sant. Dessverre er det neppe så enkelt. Hamas skyter raketter, Israel svarer med angrep. Israel fortsetter nybygging på Vestbredden = mer frustrasjon og flere raketter. Jo flere drepte, jo flere motangrep. Det er rett og slett bare trist.

• Liker 6
Skrevet

Jeg var faktisk i de palestinske områdene i 2009, riktignok på Vestbredden og ikke i Gaza. De fleste var oppgitte og frustrerte, men de ønsket fred. Fred til å leve sine liv, uten frykt for angrep og de evige checkpointsene. Dessverre ser det ikke ut til at de høye herrer på noen side ønsker det samme.

Ikke sant. Dessverre er det neppe så enkelt. Hamas skyter raketter, Israel svarer med angrep. Israel fortsetter nybygging på Vestbredden = mer frustrasjon og flere raketter. Jo flere drepte, jo flere motangrep. Det er rett og slett bare trist.

Hvorfor er det ikke så enkelt? Hva slags eiendomsbesittere er disse jødene? Hvorfor er det bare jøder som får lov til å bo i okkuperte områder, burde ikke de boligene snarest bli overgitt palestinere, eller i minste palestinere må få lov til å bosette seg der, eller arabere som ikke er jøder for å bruke dem termen?

Hva er det israelerne egentlig vil? Hva er deres langsiktige mål? Besitte hele stor-israel, fra middelhavet i vest til dødehavet i øst slik israel er beskrevet i bibelen?

Er den kristne tolkningen av bibelen en slags mal på hva som skjer videre? I toraen så snakker man om å rive al aqsa og mosken i jerusalen om bygge en slags messias- gjenkomst synagoge akkurat der al aqsa mosken ligger i dag?

Eller noen må korrigere meg dersom jeg surrer fælt?

Skrevet (endret)

hvor kommer rakettene til Hamas fra da?

De fleste av rakettene er i aller høyeste grad hjemmesnekret og ikke særlig avanserte å produsere med materialer som ikke er så alt for vanskelig å få tak i, nesten som veibombene til Taliban, bare at det her selvsagt er snakk om raketter.

Endret av meh
Skrevet

Gaza "sulter", men raketter har dem nok av............

Anonym poster: 203faeb20484850ba1107b32365e85e3

• Liker 4
Skrevet (endret)

De fleste av rakettene er i aller høyeste grad hjemmesnekret og ikke særlig avanserte å produsere med materialer som ikke er så alt for vanskelig å få tak i, nesten som veibombene til Taliban, bare at det her selvsagt er snakk om raketter.

Hjemmesnekret?

Iranskbygd står det her.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8398158

Endret av sebastianen
  • Liker 3
Skrevet

Støtter helt klart Israel sin reaksjon. Det må være lov å handle i selvforsvar.

Men det er jo ikke selvforsvar, det er forsvar av den situasjonen vi har hatt siden Hamas tok over etter PLO. Det er forsvar av en aggressiv spenningssituasjon.

Jeg tror en ensidig våpenhvile fra Israel, og bosetterstopp, vil kunne kvele rakettene, fordi den kan bygge en fredsopinion i Palestina som kan bli så pisslei Hamas at de velger hyggelige folk ved neste valg. Så lenge Israel angriper, så sår de hat, og gir Hamas legitimitet i Palestinerenes øyne.

• Liker 2
Skrevet

Men det er jo ikke selvforsvar, det er forsvar av den situasjonen vi har hatt siden Hamas tok over etter PLO. Det er forsvar av en aggressiv spenningssituasjon.

Jeg tror en ensidig våpenhvile fra Israel, og bosetterstopp, vil kunne kvele rakettene, fordi den kan bygge en fredsopinion i Palestina som kan bli så pisslei Hamas at de velger hyggelige folk ved neste valg. Så lenge Israel angriper, så sår de hat, og gir Hamas legitimitet i Palestinerenes øyne.

Du er igrunn litt rørende til tider....

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hjemmesnekret?

Iranskbygd står det her.

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8398158

Den ene som nådde Tel-Aviv, ja, men som du ser er dette den første raketten som har truffet Tel-Aviv siden Golfkrigen. Det skytes hundrevis av raketter mot israelske grensebyer årlig, selvsagt er noen av disse rakettene som har blitt smuglet fra andre land, men først og fremst er det Qassam-raketter som skytes over, disse er ikke særlig avansert oppbygd og er derav upresise og har kort rekkevidde. Hadde de Palestinske militante kunnet truffet hovedstaden med disse rakettene så hadde de helt klart gjort det, men det er som sagt veldig begrenset med avanserte raketter med lang rekkevidde på Palestinsk side.

Endret av meh
Skrevet

Den ene som nådde Tel-Aviv, ja, men som du ser er dette den første raketten som har truffet Tel-Aviv siden Golfkrigen. Det skytes hundrevis av raketter mot israelske grensebyer årlig, selvsagt er noen av disse raketter som har blitt smuglet fra andre land, men først og fremst er det Qassam-raketter som skytes over, disse er ikke særlig avansert oppbygd og er derav upresise og har kort rekkevidde. Hadde de kunnet truffet hovedstaden så hadde de helt klart gjort det, men det er som sagt veldig begrenset med avanserte raketter med lang rekkevidde på Palestinsk side.

De dreper de og....men heldigvis ikke mange siden Israel har gode rutiner og bomberom.

• Liker 3
Skrevet

Du er igrunn litt rørende til tider....

Jeg er jo en romantiker vet du, med lettere naivistisk legning.

Men dette er i det minste en plan for endring, i motsetning til Israel og Hamas sin "ikke komme av flekken" -krig.

I Belfast var det noen mødre som organiserte motstand mot krigen. Mødre fra begge sider. De vant!

• Liker 1
Skrevet

De dreper de og....men heldigvis ikke mange siden Israel har gode rutiner og bomberom.

Hvordan mener du og Frp at det kan skapes fred i området?

Skrevet

Jeg er jo en romantiker vet du, med lettere naivistisk legning.

Men dette er i det minste en plan for endring, i motsetning til Israel og Hamas sin "ikke komme av flekken" -krig.

I Belfast var det noen mødre som organiserte motstand mot krigen. Mødre fra begge sider. De vant!

Mødre har jeg tro på, men da mener jeg ikke mødre som jubler over at nok en sønn ble martyr....

• Liker 3
Skrevet

Hvordan mener du og Frp at det kan skapes fred i området?

Dette er min mening, ikke noen offisiell FrP mening.

Israel må stoppe nybyggingen

Gaza må stoppe rakettskytingen

Israel må få ha lukkede grenser og grensevakter mot Gaza.

Gaza må bli uavhengig.

Uavhengighet betyr og at de ikke kan kreve noe av Israel.

Men jeg har ingen tro på noen fred. Befolkningen på gaza er blitt den islamske verdens spydspiss mot europa og usa. De som betaler er innbyggerene i gaza og Israel.

Kanskje sees Israel som vestens utpost i midtøsten, fra den arabiske verdens synspunkt ?

• Liker 5
Skrevet

Dette er min mening, ikke noen offisiell FrP mening.

Israel må stoppe nybyggingen

Gaza må stoppe rakettskytingen

Israel må få ha lukkede grenser og grensevakter mot Gaza.

Gaza må bli uavhengig.

Uavhengighet betyr og at de ikke kan kreve noe av Israel.

Men jeg har ingen tro på noen fred. Befolkningen på gaza er blitt den islamske verdens spydspiss mot europa og usa. De som betaler er innbyggerene i gaza og Israel.

Kanskje sees Israel som vestens utpost i midtøsten, fra den arabiske verdens synspunkt ?

Jeg tror også det er krefter som tjener på urolighetene og ikke ønsker fred. På begge sider.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mødre har jeg tro på, men da mener jeg ikke mødre som jubler over at nok en sønn ble martyr....

Betty Williams og Mairead Corrigan var mødre som gjorde en effektiv forskjell i Nord Irland

http://www.aktive-fr...an_williams.htm

Og Apis, jeg kan heller ikke skjønne annet enn at kyniske maktfolk på begge sider har såpass mye å tjene på å forsvare dagens situasjon (urolighetene), at de faktisk klarer å sabotere fredsarbeidet ved hjelp av f.eks. provokasjoner (raketter etc.).

Endret av I Grosny
Skrevet

"The war prayer" av Mark Twain. Illustrasjoner av IDF..

LINK

Anonym poster: fb3ff78cd16bc3e66d68522ca79ebcae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...