Gjest Gjest Skrevet 18. november 2012 #181 Skrevet 18. november 2012 Jeg ser det har vært noen som klager over treffsikkerheten til rakettene som sendes fra Gaza. Dermed blir barn og uskyldige i Israel drept. Løsningen må være at Israel utstyrer Hamas med mer moderne våpen slik at sivile ikke blir truffet. Da kan Hamas isteden fokusere på militære anlegg. Når vil Israel hjelpe Hamas med å unngå å treffe sivile Israelere på denne måten ??? Så snart som mulig håper jeg om Israel virkelig mener at det er et problem at Hamas treffer sivile. Israel er veol en av de landene i verden med mest våpen pr innbygger og mest moderne våpen Nå får de vise litt omtanke ovenfor egne sivile og dele litt av godene.
waco Skrevet 18. november 2012 #182 Skrevet 18. november 2012 La oss tro at det var en feilsitering, eller noen som var litt for sensasjonslystne i dette tilfelle. edit: feilsetning = feilsetning. http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/live-blog-idf-prepares-for-ground-invasion-as-gaza-offensive-enters-fourth-day-1.478505 Vg skriver, - Målet er å sende Gaza tilbake til middelalderen. Bare da vil Israel bevare roen i førti år, sier Israels innenriksminister Eli Yishai ifølge avisen Haaretz.
Lutetium 71 Skrevet 18. november 2012 #183 Skrevet 18. november 2012 Jo, hvis utenriksministeren har uttalt at "målet med denne operasjonen er å sende Gaza tilbake til middelalderen", så er det utrolig uprofesjonelt. Men er det sikkert at han har sagt det da? I Dagbladet står det: "BBC gjengir uttalelser Yishai skal ha kommet med til israelske Haaretz." De skriver altså "skal ha kommet med". Jeg sjekket avisen Haaretz og kunne ikke finne en slik uttalelse der. Derfor er jeg usikker på om han faktisk har sagt dette. http://www.dagbladet...stina/24423328/ Her.
Testosteron Skrevet 18. november 2012 #184 Skrevet 18. november 2012 Jeg ser det har vært noen som klager over treffsikkerheten til rakettene som sendes fra Gaza. Dermed blir barn og uskyldige i Israel drept. Løsningen må være at Israel utstyrer Hamas med mer moderne våpen slik at sivile ikke blir truffet. Da kan Hamas isteden fokusere på militære anlegg. Når vil Israel hjelpe Hamas med å unngå å treffe sivile Israelere på denne måten ??? Så snart som mulig håper jeg om Israel virkelig mener at det er et problem at Hamas treffer sivile. Israel er veol en av de landene i verden med mest våpen pr innbygger og mest moderne våpen Nå får de vise litt omtanke ovenfor egne sivile og dele litt av godene. Hamas ønsker å ramme sivile, noe selvmordsangrepene på sivile før muren/gjerdet ble bygget viser. 5
Lutetium 71 Skrevet 18. november 2012 #185 Skrevet 18. november 2012 Jeg ser det har vært noen som klager over treffsikkerheten til rakettene som sendes fra Gaza. Dermed blir barn og uskyldige i Israel drept. Løsningen må være at Israel utstyrer Hamas med mer moderne våpen slik at sivile ikke blir truffet. Da kan Hamas isteden fokusere på militære anlegg. Når vil Israel hjelpe Hamas med å unngå å treffe sivile Israelere på denne måten ??? Så snart som mulig håper jeg om Israel virkelig mener at det er et problem at Hamas treffer sivile. Israel er veol en av de landene i verden med mest våpen pr innbygger og mest moderne våpen Nå får de vise litt omtanke ovenfor egne sivile og dele litt av godene. Nettopp ideen med terror er å ramme blindt og tilfeldig. Om man konsekvent rammet militære mål, hadde vært værst for soldatene, mens sivilbefolkningen hadde blitt mindre urolige. Stikk motsatt av hva som er målet med terrorisme: Skape generell frykt. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2012 #186 Skrevet 18. november 2012 La de få en mulighet til å bevise hvem de vil skade ved å gi dem skikkelige våpen. Deretter kan vi diskutere din påstand.
waco Skrevet 18. november 2012 #187 Skrevet 18. november 2012 La de få en mulighet til å bevise hvem de vil skade ved å gi dem skikkelige våpen. Deretter kan vi diskutere din påstand. Norge sendte jo tungtvann til israel for at de skulle bygge Atombomben.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2012 #188 Skrevet 18. november 2012 Her. http://www.haaretz.c...th-day-1.478505 Vg skriver, - Målet er å sende Gaza tilbake til middelalderen. Bare da vil Israel bevare roen i førti år, sier Israels innenriksminister Eli Yishai ifølge avisen Haaretz. Ser nå at dere fant det jeg selv ikke fant i Haaretz i går. 7:55 P.M. Interior Minister Eli Yishai on Israel's operation in Gaza: "The goal of the operation is to send Gaza back to the Middle Ages. Only then will Israel be calm for forty years." Veldig uprofesjonell uttalelse! Jeg håper denne uttalelsen får konsekvenser for han. For det sier ganske mye om holdningene hans også!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2012 #189 Skrevet 18. november 2012 Norge sendte jo tungtvann til israel for at de skulle bygge Atombomben. Ja la oss send tungtvann til Palestinerne eller de som sympatiserer for dem. Etter en stund vil vi se om Palestinerne benytter seg av dette materialet på "en ufin måte" eller om de kanske bare benytter det til å bytte til seg andre avansert våpen. Litt mer likeverd i denne konflikten tror jeg faktisk ville vært en fordel for begge parter. Muligens kunne Palestinerne forsvart seg bedre og muligens ville Israel være mindre pågående mhp å drepe Palestinere.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2012 #190 Skrevet 18. november 2012 Ser nå at dere fant det jeg selv ikke fant i Haaretz i går. 7:55 P.M. Interior Minister Eli Yishai on Israel's operation in Gaza: "The goal of the operation is to send Gaza back to the Middle Ages. Only then will Israel be calm for forty years." Veldig uprofesjonell uttalelse! Jeg håper denne uttalelsen får konsekvenser for han. For det sier ganske mye om holdningene hans også! Ja når politikere i Israels regjering kommer med slike uttalelser forstår vi bedre hvorfor tusenvis av sivile har blitt drept av Israel I Gaza og i Libanon de siste 20-30 årene. Det er altså holdninger som dette den Israelske regjeringen går til valg på. det sier en del både mht modenheten og intelligensen til regjeringsmedlemmer, men også noe om de som stemmer på en slik regjering.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. november 2012 #191 Skrevet 18. november 2012 Ja når politikere i Israels regjering kommer med slike uttalelser forstår vi bedre hvorfor tusenvis av sivile har blitt drept av Israel I Gaza og i Libanon de siste 20-30 årene. Det er altså holdninger som dette den Israelske regjeringen går til valg på. det sier en del både mht modenheten og intelligensen til regjeringsmedlemmer, men også noe om de som stemmer på en slik regjering. Så må vi heller ikke glemme den andre siden av saken, nemlig at Hamas og Hamas' ledere kommer med mer eller mindre de samme kommentarene om Israel. Israel skal utraderes fra jordens overflate, er vel et godt slagord fra den leiren. Som sagt, dette viser bare nok en gang at begge sider er like ille. 6
Guybrush Skrevet 18. november 2012 #192 Skrevet 18. november 2012 Norge sendte jo tungtvann til israel for at de skulle bygge Atombomben. Igjen kommer du med historieforfalskning. Tungvannet kunne spores tilbake til norge men ble kjøpt fra storbritannia på 50-tallet og fra romania på 80-tallet. Storbritannia er da de som også leverte uranium og flere andre viktige komponenter på 50-tallet. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2012 #193 Skrevet 18. november 2012 Igjen kommer du med historieforfalskning. Tungvannet kunne spores tilbake til norge men ble kjøpt fra storbritannia på 50-tallet og fra romania på 80-tallet. Storbritannia er da de som også leverte uranium og flere andre viktige komponenter på 50-tallet. Hauge løy om tungtvann Hadde tidligere forsvarsminister Jens Christian Hauge fortalt sannheten ville ikke Norge solgt tungtvann til Israel, mener Jagland. Løy for Stortinget I dokumenter som Jens Christian Hauge etterlot seg kommer det blant annet fram at han løy for Stortinget og regjering om salg av tungtvann til Israel på 60-tallet. Han var en av hovedpersonene i forhandlingene. Under boklanseringen kom det frem at Hauge, på en inspeksjonstur til Israel ble tatt ut til det topphemmelige Dimona-anlegget i ørkenen. Bakgrunnen for reisen var påstander om at Israel kunne bruke tungtvannet fra Norge til atomvåpen. I en dagbok skriver Hauge detaljert om atombyen, «et imponerende anlegg» som han godt vet formålet til. Men i en rapport til Utenriksdepartementet i 1961 skriver han om et uskyldig anlegg som han ikke besøkte: «Jeg besøkte ikke anlegget» skriver han. http://www.tv2.no/ny...nn-2296628.html
Guybrush Skrevet 18. november 2012 #194 Skrevet 18. november 2012 (endret) Hauge løy om tungtvann Hadde tidligere forsvarsminister Jens Christian Hauge fortalt sannheten ville ikke Norge solgt tungtvann til Israel, mener Jagland. Løy for Stortinget I dokumenter som Jens Christian Hauge etterlot seg kommer det blant annet fram at han løy for Stortinget og regjering om salg av tungtvann til Israel på 60-tallet. Han var en av hovedpersonene i forhandlingene. Under boklanseringen kom det frem at Hauge, på en inspeksjonstur til Israel ble tatt ut til det topphemmelige Dimona-anlegget i ørkenen. Bakgrunnen for reisen var påstander om at Israel kunne bruke tungtvannet fra Norge til atomvåpen. I en dagbok skriver Hauge detaljert om atombyen, «et imponerende anlegg» som han godt vet formålet til. Men i en rapport til Utenriksdepartementet i 1961 skriver han om et uskyldig anlegg som han ikke besøkte: «Jeg besøkte ikke anlegget» skriver han. http://www.tv2.no/ny...nn-2296628.html Da får du si "Arbeiderpartiet" og ikke "Norge". Big difference you know. Det blir som å si at norge drepte flere tusen nordmenn under 2.verdenskrig istedet for NS og Quisling. Det er også forskjell på det å lyve om inspeksjoner, og det å hevde at det var Norge som leverte tungtvannet da det ble levert gjennom andre nasjoner som sagt. Storbritannia og Romania Endret 18. november 2012 av Guybrush
Gjest Darthoven Skrevet 19. november 2012 #195 Skrevet 19. november 2012 Angrep i natt skal ha drept 25 på Gaza, og er så langt den blodigste dagen/natten. En familie på 11 skal ha blitt drept, bla 7 barn og en gammel dame. Israel vil intensifisere angrepene i dag melder Huffpost/washingtonpost. Netanyahoo sa at forholdet mellom palestina og Israel ikke kommer til å være det samme når dette er ferdig, at det er uaktuelt å fortsette slik som palestina og Israel har holdt på i mange mange år. Slik jeg tolket det betyr det at dette blir en langvarig krig.
waco Skrevet 19. november 2012 #196 Skrevet 19. november 2012 Så må vi heller ikke glemme den andre siden av saken, nemlig at Hamas og Hamas' ledere kommer med mer eller mindre de samme kommentarene om Israel. Israel skal utraderes fra jordens overflate, er vel et godt slagord fra den leiren. Som sagt, dette viser bare nok en gang at begge sider er like ille. Hamas ønsker fredsavtale, fjerne muren, oppheve blokaden og grensene fra 67. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6956588
waco Skrevet 19. november 2012 #197 Skrevet 19. november 2012 Som sagt, dette viser bare nok en gang at begge sider er like ille. Om begge sider er like ille, hadde da israelerne kalt de palestinske folkevalgte lederne for terrorister, - er det ikke israel som er så demokratiske? Hvorfor anerkjenner ikke israel det lovlige valget i gaza i 2006? Å bombe valgseierherrene er verken demokratisk eller strekke ut en utstrakt hånd...
I Grosny Skrevet 19. november 2012 #198 Skrevet 19. november 2012 (endret) Om begge sider er like ille, hadde da israelerne kalt de palestinske folkevalgte lederne for terrorister, - er det ikke israel som er så demokratiske? Hvorfor anerkjenner ikke israel det lovlige valget i gaza i 2006? Å bombe valgseierherrene er verken demokratisk eller strekke ut en utstrakt hånd... Men hvis de folkevalgte tillater rakettskyting, så er de jo terrorister. Jeg synes det er merkerlig at de gjør det. Er det virkerlig sant? I ett idéelt Palestina så burde politiet arrestere rakettoppskyterene og stille de for retten, og det burde være akseptabelt for Israel. Jeg tror målsetningen med fredsarbeid må være å komme dit, og jeg tror at for å få til dette så trengs det politisk arbeid og nyvalg. Israels offensiv nå, saboterer mulighetene for dette, fordi hver eneste rakett bygger hat og motstand. Endret 19. november 2012 av I Grosny 2
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2012 #199 Skrevet 19. november 2012 Hamas ønsker fredsavtale, fjerne muren, oppheve blokaden og grensene fra 67. http://www.nrk.no/ny...erden/1.6956588 J Jeg tror også at Hamas ønsker fred på lik linje med resten av Palestinerne og at de har gjort det lenge. Problemet nå er at Israel ikke vil gå med på våpenhvile om ikke Hamas aksepterer de forutsetninger Israel har diktert. Iflg Israelske militære er 95 palestinere drept foreløpig. Av disse skal 23 være barn ihht hva amerikanske NBC melder. Basert på det Israel har gjort de siste 72 timene har de ingen andre intensjoner enn å fortsette drapene på barn og uskyldige på gaza stripen. Israelske politikere og militære vet godt at FN og resten av verden følger med argusøyne på hva de gjør. Derfor provoserer de først fram krigen før de starter sin etniske rensing. For øyeblikket kan de tøffe Israelske militære stolt heve hodene til 23 palestinske barn som de har klart å ta livet av. Israelske militære bekrefter dødstallene på 95 totalt og har kanskje kuttet hodene og tatt de med seg til Israel for at militære offoserer skal kunne telle. Jeg mener Israel er en hårsbredd fra å bli innkalt til kommisjonen som håndterer overgrepene som Serberne gjorde. Og Israelske politikere og militære vet at de må skape nok konflikt til at det ser ut som om de bare tar igjen. Hvis ikke vil de risikere å bli stilt for den samme "krigsrett" som Serberne som drepte mange tusen muslimer. I så tilfelle risikerer Israels politikere og militære å bli arrestert så snart de reiser til et fremmed land utenom USA. Vi vet at USA's regjering egentlig sitter i Israel og det som er i USA bare er noen marionetter styrt av Israel. Om Israel skal kunne fortsette massehenrettelser av barn og sivile på Gazastripen uten å bli tiltalt av FN må de altså først provosere Palestinerne så mye at de går til motangrep eller at det ser ut som om de går til motangrep. Dette vil kunne gjøre det mulig for Israel å igjen stille barn om mot bolig husene på Gaza stripen og henrette dem slik det ble gjort med barn i flyktningleirene Sabra og Shatila.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2012 #200 Skrevet 19. november 2012 Men hvis de folkevalgte tillater rakettskyting, så er de jo terrorister. Jeg synes det er merkerlig at de gjør det. Er det virkerlig sant? I ett idéelt Palestina så burde politiet arrestere rakettoppskyterene og stille de for retten, og det burde være akseptabelt for Israel. Jeg tror målsetningen med fredsarbeid må være å komme dit, og jeg tror at for å få til dette så trengs det politisk arbeid og nyvalg. Israels offensiv nå, saboterer mulighetene for dette, fordi hver eneste rakett bygger hat og motstand. Jeg tror dessverre ikke det er noen målsetning om å komme dit. Ved forrige invasjon på Gaza skal Israelske militære ha tatt livet av flere hundre barn, mange av bakkestyrker i direkte konfrontasjon ansikt til ansikt med barna. I tillegg valgte Israel å bombe istykker alt som heter politistasjoner og muligheter for at Palestinerne skulle kunne stoppe de nyttårsrakettene Palestinerne hadde. Utifra dette kan vi se at Israel IKKE har noe ønske om fred eller mulighet for å stoppe rakettene før de sendes. Hadde de hatt det hadde de ikke fratatt Palestinerne en sånn mulighet ved å bombe istykker politistasjoner, etc.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå