Gå til innhold

nynorsk = spynorsk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Henda i været: hvor mange her bruker kunnskapen om sinus og cosinus i hverdagen? Eller evnen til å finne verdien av en ukjent faktor? :opplyser:

Og: Hvor mange her skjønner hva nyhetsankeret på tv sier når hin uttaler "ein mann vert skoten i dag, men sjukebil vert raskt tinga til staden"? :opplyser:

- Det finnes få deler av matte man faktisk ikke trenger, men nynorsk er fortsatt mye mer unødvendig enn matte. Det går jo ikke an å sammenligne dem..

- Jeg forstår faktisk den setningen. :P

I norskfaget så må vi lese gjennom mange danske og svenske tekster, men vi har ikke undervisning i dansk eller svensk for å kunne forstå tekstene. Så hva er det som gjør nynorsk mer spesiell en de to språka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er at nynorsk ikke er like nødvendig for framtiden som engelsk eller matte. Selv om det er enkelt eller vanskelig, så hvorfor skal vi måtte få karakterer i noe vi mest sannsynlig aldri kommer til å bruke.

Som andre brukarar og nemnte, er det mykje me ikkje får bruk for. Eg, med den utdanninga eg valte vidare, har aldri fått bruk for korkje matte eller naturfag over det heilt elementære. Det tyder ikkje at det har vore unyttig kunnskap! Det er ikkje berre kunnskap me får konkret brukt i jobb/kvardag som er nyttig. All kunnskap er nyttig, som danning, rett og slett. Me treng mange fag i skulen fordi elevane kjem til å drive med ulike ting, og ingen kan veta kva lille Petter i 1A vil få bruk for når han er 30. Difor må alle lære "alt". At DU meiner å ikkje ha bruk for nynorsk, tyder ikkje at det er eit unyttig fag.

Henda i været: hvor mange her bruker kunnskapen om sinus og cosinus i hverdagen? Eller evnen til å finne verdien av en ukjent faktor? :opplyser:

Og: Hvor mange her skjønner hva nyhetsankeret på tv sier når hin uttaler "ein mann vert skoten i dag, men sjukebil vert raskt tinga til staden"? :opplyser:

Bortsett frå at setninga er skreve i presens (vert, altså blir), reknar me det skulle vera "vart skoten, sjukebil vart tinga" (altså ble skutt, sykebil ble bestilt). Men elles einig med deg :)

Man lærer så mye annet man ikke har bruk for på skolen uansett, jeg har fått mye mere bruk for nynorsk en pytagoras, forskjellige bergarter og å kunne lage stinkbomber i fysikk.

Skal man gnåle om emner og fag man ikke får bruk for så stemmer jeg for å få økonomi, kjærlighetsliv, avisning av frysere og folkeskikk inn i skolepensumet fremfor alt annet ræl jeg aldri noen sinne har fått bruk for.

:jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid78

Bokmål er jo like konstruert som nynorsk.

Elles einig.

Jo teknisk sett er jo det også konstruert, men ikke på samme måte som Nynorsk da Rigsmaalet sprang ut fra dansk skriftspråk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo teknisk sett er jo det også konstruert, men ikke på samme måte som Nynorsk da Rigsmaalet sprang ut fra dansk skriftspråk

Ja, og nynorsk frå norske dialektar og norrønt. Ingen av skriftspråka er noko meir eller mindre konstruert enn det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir lettere å kommunisere med hverandre hvis vi lærer både bokmål og nynorsk. Vi er jo egentlig heldige, det kunne vært samisk (eller kvensk!) vi skulle lære! Det hadde vært litt vanskeligere. På skolen husker jeg at jeg argumenterte for at vi skulle lære samisk i stedet for nynorsk, fordi en som snakker nynorsk/bokmål klarer man å skjønne, men en som snakker samisk skjønner vi jo ingenting av. Men nå er jeg ganske takknemlig for at ingen hørte på meg, altså. Ser for meg å skulle sjonglere norsk, engelsk, spansk og samisk på videregående :sjokkert:

Men vi har ingenting å klage på. Hva må vi gjøre? Skrive noen stiler på nynorsk/bokmål? Et språk som ligner veldig på morsmålet. I Tyskland må de lese tung litteratur på fransk. Da jeg hadde spansk på skolen så vi på film og lærte noen fraser om å presentere familien vår...

Egentlig burde vi hatt mer undervisning på sidemålet. Jeg fikk gode karakterer i nynorsk, men nå hadde jeg ikke greid å svare på et brev på nynorsk en gang... Flaut :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett frå at setninga er skreve i presens (vert, altså blir), reknar me det skulle vera "vart skoten, sjukebil vart tinga" (altså ble skutt, sykebil ble bestilt). Men elles einig med deg :)

Takk for korrekturen, gikk fort unna, og det er lenge siden jeg har brukt sidemålet mitt skriftlig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så mye annet man ikke har bruk for på skolen uansett, jeg har fått mye mere bruk for nynorsk en pytagoras.

Det er en viss forskjell mellom et hundretalls timer dedikert til nynorsk og noen få timer dedikert til pytagoras o.l. Samtidig så er det jo knapt noen med "bokmålsopphav" som kan skrive nynorsk noenlunde rett etter å hatt det på skolen på ungdomsskolen og videregående.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og nynorsk frå norske dialektar og norrønt. Ingen av skriftspråka er noko meir eller mindre konstruert enn det andre.

Sånn jeg har forstått det, så var det ikke så mye som var direkte henta fra norrønt. Aasen valgte til og med bevisst bort en del former fra norrønt til fordel for former som var tilstede i ulike dialekter, som f.eks. "skaali" istedenfor "skaalin", selv om P.A. Munch ville det motsatt. Det tyder på at han har hatt som mål å kontstruere et skriftspråk basert på det levende språket. Det ville vært lite hensiktsmessig å ta utgangspunkt i norrønt med tanke på det. Grunnen til at norrønt ofte nevnes i forbindelse med Aasen, er jo at dialektene han tok utgangspunkt i, hadde bevart en del av det norrøne :) For "Aasen tok utgangspunkt i norrønt"-forklaringa gir jo egentlig bare mat til nynorskhaterne, som mener at nynorsk er altfor konstruert. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Språkhistorie er ikke min sterkeste side.

Jeg har fritak fra nyynorsk :danse:

Men faen, da kan jeg jo ikke bli norsklærer ...

Drøm i vasken

Fakta: Jeg hadde fritak fra nynorsk, men holder nå på å bli norsklærer.

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis moralen din er at me skal gjere ting enklast mogeleg så trur jeg at språket vårt hadde blitt veldig fattig etterkvart. Folk kan få lov til å slite litt, ingen som har vondt av auka kunnskap.

Jeg har ikke noe i mot at andre skriver nynorsk, men jeg personlig gjør ikke det, og jeg kan det faktisk ikke. Så jeg får problemer når jeg skal lese nynorsk, jeg forstår ikke alle ordene og skjønner ikke hva teksten prøver å formidle. Jeg forstår jo mye, men er det noen sentrale og viktige ord en ikke forstår, så blir det vanskelig. Jeg har bodd i USA fra jeg var 8 til jeg var 14 år, så det kan jo ha noe å si. Derfor må jeg si at jeg ikke setter pris på at noen uttrykker seg på nynorsk, for da får ikke jeg med meg alt.

Å tvinge barn og unge til å lære nynorsk ser jeg ikke poenget med, hvorfor kan en ikke lære seg det skriftspråket som ligger nærmest egen dialekt?

Anonym poster: d1cad24252140643b6611184f41b44e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot at andre skriver nynorsk, men jeg personlig gjør ikke det, og jeg kan det faktisk ikke. Så jeg får problemer når jeg skal lese nynorsk, jeg forstår ikke alle ordene og skjønner ikke hva teksten prøver å formidle. Jeg forstår jo mye, men er det noen sentrale og viktige ord en ikke forstår, så blir det vanskelig. Jeg har bodd i USA fra jeg var 8 til jeg var 14 år, så det kan jo ha noe å si. Derfor må jeg si at jeg ikke setter pris på at noen uttrykker seg på nynorsk, for da får ikke jeg med meg alt.

Å tvinge barn og unge til å lære nynorsk ser jeg ikke poenget med, hvorfor kan en ikke lære seg det skriftspråket som ligger nærmest egen dialekt?

Anonym poster: d1cad24252140643b6611184f41b44e4

Det er jo veldig selvmotsigende det du sier, da. Du sier at du ikke forstår nynorsk (du har sikkert ikke hatt så mye undervisning i det, heller, i og med at du har bodd i utlandet gjennom oppveksten din), samtidig som du sier at du ikke skjønner vitsen med å lære unge å skrive/lese det. Vel, vitsen med det er at man blant annet skal kunne forstå hele Norges befolkning når man leser, og ikke bare de som skriver ens hovedmål.

Endret av Drue
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

Nynorsk er greit nok det, er tross alt en gratis karakter for de som er flinke i norsk fra før av. Men jeg fatter ikke hvorfor ikke dette er et frivillig valgfag man kan ta på siden i videregående skoler. Noen elever sliter såpass mye med norsk at de ligger an til stryk, også skal de slite med dette unødvendige faget gjennom ungdomsskolen og alle årene i videregående i tillegg? Jeg skjønner det ikke. Man trenger det jo ikke videre i livet, med mindre man skal bli norsklærer eller jobbe i nrk.

Så dere som gnåler om "kulturarv" og alt det der - grunnen til at elever misliker faget såpass sterkt er at de får tvunget på seg et vanvittig unødvendig skriftspråk. Hadde det vært frivillig hadde det vært mye høyere elsket, tro meg.

Gratis karakter? "Vi" må jo tross alt jobbe for å skjønne oppbygningen av nynorsk "vi" også... Det er jo ikke slik at man kan nynorsk fra før av!

Og angående det å stryke fag som elever sliter med... Da burde jeg få slippe all matematikk utover addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. For dette slet jeg med på ungdomsskolen. Og nå går jeg jo på førskolelærer, og TRENGER JO ikke mer enn plussing, deling, ganging og minus!

Nei ærlig talt. Når elever sliter med fag, så er løsningen tilretteleggelse og mer kunnskap. Å droppe kunnskapen fordi "det er vanskelig" er ikke veien å gå.

Nordmenn er alt for bortskjemte. Jeg gremmes

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jeg har ikke noe i mot at andre skriver nynorsk, men jeg personlig gjør ikke det, og jeg kan det faktisk ikke. Så jeg får problemer når jeg skal lese nynorsk, jeg forstår ikke alle ordene og skjønner ikke hva teksten prøver å formidle. Jeg forstår jo mye, men er det noen sentrale og viktige ord en ikke forstår, så blir det vanskelig. Jeg har bodd i USA fra jeg var 8 til jeg var 14 år, så det kan jo ha noe å si. Derfor må jeg si at jeg ikke setter pris på at noen uttrykker seg på nynorsk, for da får ikke jeg med meg alt.

Å tvinge barn og unge til å lære nynorsk ser jeg ikke poenget med, hvorfor kan en ikke lære seg det skriftspråket som ligger nærmest egen dialekt?

Anonym poster: d1cad24252140643b6611184f41b44e4

Er det ikke det vi gjør, da? Nynorsk er, grovt sett, basert på de vestlandske og sørlandske dialektene, og de dialektene som ligger i høyfjellsområdene midt i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det vi gjør, da? Nynorsk er, grovt sett, basert på de vestlandske og sørlandske dialektene, og de dialektene som ligger i høyfjellsområdene midt i Norge

Poenget til anonym er at alle skal lære kun sitt eget hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest RompeRusk

Poenget til anonym er at alle skal lære kun sitt eget hovedmål.

Forsvinner ikke litt av poenget da? For om jeg, som er "nynorsking", skal uttrykke meg til en som er "bokmåling", vil jo bokmålingen ikke forstå meg uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvinner ikke litt av poenget da? For om jeg, som er "nynorsking", skal uttrykke meg til en som er "bokmåling", vil jo bokmålingen ikke forstå meg uansett :)

Jo, men det var jo et forbanna selvmotsigende innlegg anonym kom med da :) Helt enig med deg i det du skriver, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig selvmotsigende det du sier, da. Du sier at du ikke forstår nynorsk (du har sikkert ikke hatt så mye undervisning i det, heller, i og med at du har bodd i utlandet gjennom oppveksten din), samtidig som du sier at du ikke skjønner vitsen med å lære unge å skrive/lese det. Vel, vitsen med det er at man blant annet skal kunne forstå hele Norges befolkning når man leser, og ikke bare de som skriver ens hovedmål.

Ser ikke vitsen med å skulle lære seg to skriftspråk, men jeg har jo ikke noe i mot nynorsk. Jeg går ikke rundt å misliker skriftspråket og blir heller ikke irritert når noen skriver nynorsk, men det er litt frustrerende da jeg ikke forstår alle ordene. Jeg forstår jo at det er en viktig del av faget, men jeg tenker på elever som sliter og elever som aldri får bruk for det. Det tar mye tid å lære seg det, tid en kunne brukt på viktigere fag. Jeg sier ikke at norsk ikke er et viktig fag, men å lære seg begge skriftspråkene syns jeg ikke er nødvendig.

Viktig at man skal kunne lese hele Norges befolkning? De fleste, etter at de er ferdig på videregående, vil ikke fortsette å skrive nynorsk, og glemmer mye av det de har lært. Ca. 80% har bokmål som første skriftspråk, og majoriteten av de kommer ikke til å fortsette å skrive nynorsk etter at de er ferdig på VGS.

Anonym poster: d1cad24252140643b6611184f41b44e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis karakter? "Vi" må jo tross alt jobbe for å skjønne oppbygningen av nynorsk "vi" også... Det er jo ikke slik at man kan nynorsk fra før av!

Og angående det å stryke fag som elever sliter med... Da burde jeg få slippe all matematikk utover addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. For dette slet jeg med på ungdomsskolen. Og nå går jeg jo på førskolelærer, og TRENGER JO ikke mer enn plussing, deling, ganging og minus!

Nei ærlig talt. Når elever sliter med fag, så er løsningen tilretteleggelse og mer kunnskap. Å droppe kunnskapen fordi "det er vanskelig" er ikke veien å gå.

Nordmenn er alt for bortskjemte. Jeg gremmes

Matematikk er da mye viktigere enn nynorsk. Uten matematikk hadde vi ikke klart å løse noen av verdens mest komplekse problemstillinger. Å sammenligne nynorsk med matte er tåpelig.

Anonym poster: d1cad24252140643b6611184f41b44e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...