Gå til innhold

nynorsk = spynorsk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og flott er det, lettere for alle å forstå, særlig med tanke på at det er ytterst få prosent av brukerbasen som kan lite brukte og avanserte ord på nynorsk som man ser brukt stadig vekk. Og isåfall, kan vi ikke bare alle begynne å skrive dialekt på forumet?

Kva for avanserte ord er det me nyttar, som "ytterst få" her inne skjøner?

Nynorsk er eit skriftspråk, dialekt er ikkje det.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Er ikke det noe problem? Tør jeg å spørre hvor du underviser? Og hva er dine strategier for å få elevene til å elske nynorsk?

Kor eg underviser? Tenkjer du på nivå?

Barneskule

Eg legg vekt på gleden av å skriva med mangfold. Nynorsken vert ein del av identiteten din. Også les eg mykje nynorske tekstar for elevane. Og gode dikt, Jon Hjørnevik t.d.

Men eg ser at det kan verta vanskeleg om du har tenkt å undervise på høgare nivå og i nærleiken av der du bur no. Eg syns haldninga til byfolket er hårreisande og litt sårt.

Har du forslag til undervisningsmetoder tek eg meir enn gjerne imot...

edit: skrivefeil

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hvorav ene er et språl som holdes kunstig i live gjennom tvang og finansiering gjennom skatt, og som sakte men sikkert dør ut ja. Det finnes ikke vilje his folk til å beholde nynorsk.

Ingen som tvinger meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis moralen din er at me skal gjere ting enklast mogeleg så trur jeg at språket vårt hadde blitt veldig fattig etterkvart. Folk kan få lov til å slite litt, ingen som har vondt av auka kunnskap.

Sa ikke det, mener at det er greit å ha et standard skriftspråk, spesielt når det ikke finnes vilje til å beholde nynorsk, bortkastet tid og penger.

Ingen som tvinger meg!

Elever tvinges, pluss at hvis man får et formelt brev skrevet på nynorsk, så må man også svare på nynorsk.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og standard skriftspråk har me. To.

Skriv ein på dialekt, kan ein jo skrive kva som helst, det er jo ingen reglar. Det er det på bokmål og nynorsk, sjølv om eg meiner det kunne ha vore kraktig stramma opp begge stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor eg underviser? Tenkjer du på nivå?

Barneskule

Eg legg vekt på gleden av å skriva med mangfold. Nynorsken vert ein del av identiteten din. Også les eg mykje nynorske tekstar for elevane. Og gode dikt, Jon Hjørnevik t.d.

Men eg ser at det kan verta vanskeleg om du har tenkt å undervise på høgare nivå og i nærleiken av der du bur no. Eg syns halninga til byfolket er hårreisande og litt sårt.

Har du forslag til undervisningsmetoder tek eg meir enn gjerne imot...

Jeg lurte egentlig mer på hvor i landet du underviser, men nivå er heller ikke irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Sa ikke det, mener at det er greit å ha et standard skriftspråk, spesielt når det ikke finnes vilje til å beholde nynorsk, bortkastet tid og penger.

Elever tvinges, pluss at hvis man får et formelt brev skrevet på nynorsk, så må man også svare på nynorsk.

Men du, meh, kan me ikkje kutta ut bokmål og nynorsk også går me over til engelsk? Det vert billegare for oss og resten av verda. Eller kanskje me skal ta esperanso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever tvinges, pluss at hvis man får et formelt brev skrevet på nynorsk, så må man også svare på nynorsk.

Hahahaha! Den var ny :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Jeg lurte egentlig mer på hvor i landet du underviser, men nivå er heller ikke irrelevant.

Vestlandet

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Der hovedmål er bokmål?

Er du galen, mann?

Nei, og det er derfor eg ser di problemstilling med å undervise i ditt nærområde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg hører ordet "nynorsk" da griper jeg min pistol!!

Anonym poster: 61ed00227939ac809c708ea5772835d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

når jeg hører ordet "nynorsk" da griper jeg min pistol!!

Anonym poster: 61ed00227939ac809c708ea5772835d6

Bruker du den til noe, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du galen, mann?

Nei, og det er derfor eg ser di problemstilling med å undervise i ditt nærområde.....

Hahaha! Det er jo ikke rart jeg begynner å lure da, når du har skrevet:

Det er ingen problem! Du må få elevane dine til å elska nynorsk. Det blir din jobb. Eg har gjort det i 12 år snart

Lettere sagt enn gjort. Å overtale barn på vestlandet om at nynorsk er kult er liksom ikke det samme som å overbevise ungdom på Holmlia :laugh:

Men ja, takk for psykisk støtte.

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker du den til noe, da?

når jeg hører ordet stavangerdialekt da skammer jeg meg over menneskeheten.

Anonym poster: 61ed00227939ac809c708ea5772835d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hahaha! Det er jo ikke rart jeg begynner å lure da, når du har skrevet:

Lettere sagt enn gjort. Å overtale barn på vestlandet om at nynorsk er kult er liksom ikke det samme som å overbevise ungdom på Holmlia :laugh:

Men ja, takk for psykisk støtte.

Uansett, det blir jobben din...

Og ver så god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid78

Nynorsk ble vel konstruert, bygget på dialekter hvor dansken ikke hadde hatt så stor innvirkning, mye fra fjellbygder og fra vestlandet

Bokmål er jo dansk som har gradvis blitt det vi kaller "fornorsket"

Ingen av våre skriftspråk er egentlig norsk, det norske språk forsvant for lenge siden, den tiden da vi mistet vårt selvstyre og språket ble påvirket fra dansker, svensker og tyskere

Men når det er sagt så er det mange små stater i Europa som har opp til flere offisielle språk så det er rart lille Norge skal lage så mye oppstyr med 2 skriftspråk, er vi virkelig så dumme at vi ikke klarer det en gang

Endret av Arvid78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, det blir jobben din...

Og ver så god!

For all del, det er jeg klar over. Og bare så du veit det, så digger jeg nynorsk. Og jeg skal i hvert fall få samtlige til å skrive radikalt bokmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...