Gå til innhold

nynorsk = spynorsk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kutte ned?! Sidemålsundervisningen er da vel ganske lav allerede? Det vil si, i alle fall var den det for rundt 12 år siden, da jeg gikk på ungdomsskolen. Et par timer i uka, mener jeg å huske, og ikke før i 10. klasse! Selv hadde jeg da hatt nynorsk som hovedmål i 10 år allerede, og behersket språk generelt godt, så jeg hadde ingen problemer utover ren skolemotivasjon(som hadde helt andre årsaker), men nå i ettertid kan jeg tenke meg hvordan det må ha vært for dem som hadde hatt bokmål helt fram til da.

Ellers er jeg enig med dem som argumenterer med at man aldri vet sikkert hva Tom på 10 eller Lise på 15 vil ha bruk for når de fyller 25. Ei jeg vet om, hatet engelsk da hun gikk på ungdomsskolen. Nå er hun sammen med en engelskmann ... Han lærer riktignok norsk nå, men fram til han lærte seg det måtte de jo da kommunisere på engelsk. Jeg syns samfunnsfagtimene var et sabla ork, likeså med økonomi da jeg hadde det på videregående. 10 år senere angrer jeg bittert på at jeg ikke var mer engasjert i både samfunnsfag og økonomi dengang.

Vet ærlig talt ikke hvor mye sidemål det var på videregående. Men jeg husker jeg synes det var mye norsk. VI hadde dialektsundervisning. Husk den timen falt litt fra hverandre siden vi hadde flere i klassen med blandingsdialekt...

Ja jeg er enig i at man ikke skal kutte fag fordi "jeg mest sannsynlig aldri vil få bruk for det". Det holder ikke. Jeg kunne ikke fordra matte da jeg var ung, men nå bruker jeg det overraskende ofte. Er viktig å kunne regne med ukjent faktor når jeg driver og ser på statestikker og resursbruk på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke slik at det er plass til en viss mengde kunnskap inne i hodet ditt, og at bokmålet dyttes ut når du lærer nynorsk.

Jo.

Nynorsk er ikke et eget fag, det er en del av norskfaget. Når du lærer å skrive nynorsk blir du også flinkere til å skrive bokmål.

Som du sier så er nynorsk en del av norskfaget, timer som ville vært dedikert til bokmålsundervisning blir omgjort til undervisning i nynorsk, slik at det blir mindre tid til bokmål som igjen reduserer kompetansen i bokmål.

Og det å si at man blir bedre å skrive bokmål av å lære nynorsk er tull, det blir som å si at man blir bedre i bokmål av å lære seg dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi alltid endret forsiden på Nynorsk ordliste til Spynorsk Mordliste.

Ikke akkurat noe nytt at ungdom ikke liker det.

Anonym poster: aa0898aecbd7d6fef6c2a8dd678cf7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jo.

Som du sier så er nynorsk en del av norskfaget, timer som ville vært dedikert til bokmålsundervisning blir omgjort til undervisning i nynorsk, slik at det blir mindre tid til bokmål som igjen reduserer kompetansen i bokmål.

Og det å si at man blir bedre å skrive bokmål av å lære nynorsk er tull, det blir som å si at man blir bedre i bokmål av å lære seg dansk.

Når jeg leser innlegg her på KG og følger ditt resonnement, må det være mange som er blitt påprakket nynorsk på skolen, ettersom de skriver så dårlig norsk på bokmål

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

det gledar meg å sjå at dei som argumenterar for nynorsken har gode og gjennomtenkte svar! imotsetnad til dei som er imot nynorsken....

nynorsk er ein del av historia og kulturen vår. me må ta vare på den!

ein liten digresjon: antal norsktimar aukar for kvart år i den norske skulen! meir tid til å læra nynorsk! mohahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Husker vi alltid endret forsiden på Nynorsk ordliste til Spynorsk

Anonym poster: aa0898aecbd7d6fef6c2a8dd678cf7a1

ja, det er slikt ungdommen lika....

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tross alt er det jo stort sett hele vestlandet og store deler av nord-norge som bruker nynorsk som hovedmål (Knip meg om jeg tar helt feil her)

Det er feil, nynorsk skrives av rundt 10% av befolkningen mens Vestlandet og Nord Norge har 35% av befolkningen i Norge. Samtidig så er nynorsk sjeldent i Nord-Norge.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Frå wikipedia (på bokmål, eg gidd ikkje omsetja...)

Hvis en ordner landsdelene og fylkene etter prosentvise andeler nynorskelever, ender en opp med følgende tall: Vestlandet (41,6 %), Sørlandet (4,1 %), Østlandet (2,5 %), Trøndelag (0,07 %), Nord-Norge (0,04 %) – Sogn og Fjordane (97,3 %), Møre og Romsdal (52,1 %), Hordaland (39,3 %), Rogaland (24,3 %), Oppland (18,7 %), Telemark (11,0 %), Aust-Agder (5,6 %), Vest-Agder (3,3 %), Buskerud (2,9 %).

Hvis en derimot rangerer fylkene etter antallet nynorskelever (i absolutte tall), blir rekkefølgen vesentlig endret: Hordaland (24 347), Møre og Romsdal (17 254), Rogaland (14 227), Sogn og Fjordane (14 006), Oppland (4163), Telemark (2224), Buskerud (950), Aust-Agder (795), Vest-Agder (753). (Alle tall for skoleåret 2011/2012 > www.wis.no/gsi.)

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Som du sier så er nynorsk en del av norskfaget, timer som ville vært dedikert til bokmålsundervisning blir omgjort til undervisning i nynorsk, slik at det blir mindre tid til bokmål som igjen reduserer kompetansen i bokmål.

Og det å si at man blir bedre å skrive bokmål av å lære nynorsk er tull, det blir som å si at man blir bedre i bokmål av å lære seg dansk.

Nei. Det er få grenser for kva mennesker kan lære seg. I mange andre land har dei vesentleg fleire timar pr veke i skulen enn i Noreg. Eg trur ikkje britiske, tyske eller franske elevar er meir intelligente enn norske. Jo meir du lærer, jo større grunnlag har du for å lære meir. Det gjeld alt av språk og.

Med argumentasjonen din reknar eg med at du meiner elevane med nynorsk som hovudmål skal kutte ut bokmål heilt?

Dette handlar ikkje om at nynorsk er vanskelegare eller kjedelegare enn bokmål. Det handlar om at bokmål er det målet som i hovudsak er brukt av media, og at mange dermed oppfattar bokmål som normalen og nynorsk som unntaket. Meir bruk av nynorsk i landsdekkande aviser og blader, på TV og i bøker (skjønnlitteratur og fag), vil kunne endre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gledar meg å sjå at dei som argumenterar for nynorsken har gode og gjennomtenkte svar! imotsetnad til dei som er imot nynorsken....

nynorsk er ein del av historia og kulturen vår. me må ta vare på den!

ein liten digresjon: antal norsktimar aukar for kvart år i den norske skulen! meir tid til å læra nynorsk! mohahaha!

Eg har lagt merke til det same :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...