Gå til innhold

nynorsk = spynorsk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker du den til noe, da?

jeg har ikke pistol.

:laugh:

Anonym poster: 61ed00227939ac809c708ea5772835d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjerner og planeter

For all del, det er jeg klar over. Og bare så du veit det, så digger jeg nynorsk. Og jeg skal i hvert fall få samtlige til å skrive radikalt bokmål ;)

Eg "las" at du digga nynorsk for lenge sidan ;)

Eg heiar på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Nynorsk ble vel konstruert, bygget på dialekter hvor dansken ikke hadde hatt så stor innvirkning, mye fra fjellbygder og fra vestlandet

Bokmål er jo dansk som har gradvis blitt det vi kaller "fornorsket"

Ingen av våre skriftspråk er egentlig norsk, det norske språk forsvant for lenge siden, den tiden da vi mistet vårt selvstyre og språket ble påvirket fra dansker, svensker og tyskere

Men når det er sagt så er det mange små stater i Europa som har opp til flere offisielle språk så det er rart lille Norge skal lage så mye oppstyr med 2 skriftspråk, er vi virkelig så dumme at vi ikke klarer det en gang

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Mmmm... Nynorsk. språket for de med intelligens, språkøre og ikke minst sansen for språk med kraft.

:bryllup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

D.U.S.T.!

Det er ingen problem! Du må få elevane dine til å elska nynorsk. Det blir din jobb. Eg har gjort det i 12 år snart

Så einig som det er mogleg å verta!

Gjer det!

Så du snakkar ikkje dialekt du då? FYI; Oslomål er ei dialekt.

:blomst:

Veit ikke helt hva jeg snakker, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som snakker så dritt om Nynorsk, tenker dere i det hele tatt på at det finnes mange som fremdeles bruker dette som skriftspråk? Hva med å ha litt respekt for andre folk. Greit at man misliker å ha det i skolen, men hva med å argumentere for det på en ordentlig måte?

Personlig synes jeg ikke synd i det hele tatt på folk som må lære nynorsk med mindre man har lesevansker eller andre utfordringer. Som andre sier her, andre land må håndtere flere språk. Har man klart å lære seg Engelsk klarer man å lære seg Nynorsk. Å ha språkøre og språkkunnskaper blir mer og mer viktig, og da lønner det seg å ha innsikt i eget språk først. Det er en del av vår kultur som ikke skader å kunne.

Endret av Cordelia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skal i hvert fall få samtlige til å skrive radikalt bokmål ;)

Hvis du hadde vært min norsklærer hadde jeg blitt grusomt gretten på deg. Foreldrene mine også. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde vært min norsklærer hadde jeg blitt grusomt gretten på deg. Foreldrene mine også. :fnise:

Nænænæ, du veit jeg er flink til å overtale!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Sa ikke det, mener at det er greit å ha et standard skriftspråk, spesielt når det ikke finnes vilje til å beholde nynorsk, bortkastet tid og penger.

Elever tvinges, pluss at hvis man får et formelt brev skrevet på nynorsk, så må man også svare på nynorsk.

Dette gjelder først og fremst statlige og kommunale etater, ikke privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever tvinges, pluss at hvis man får et formelt brev skrevet på nynorsk, så må man også svare på nynorsk.

Eg arbeider for eit statleg organ som ligg i nynorskland, og når vi får brev på bokmål må vi svare på bokmål... Her eg bur er det bokmål som er forhatt av elevane, og nesten alle som arbeider på mitt team har nynorsk som hovudmål. Men vi klarar å svare på bokmål når vi må det. Det vert ikkje ein gong opplevd som eit ork. Det er heilt greit, det er jobben vår. Trur aldri eg kjem til å forstå dette hatet mot sidemål, verken bokmål eller nynorsk. Og for oss som bur heromkring er det unekteleg merkeleg når sidemål alltid vert sett på som nynorsk. For oss betyr fjerning av sidemålsopplæringa fjerning av bokmålsopplæringa. Og dette er ikkje den einaste kommunen i Norge det gjeld for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er glad jeg ofte bestiller offentlige dokumenter på nynorsk, bare fordi at det da er et positivt tall i statistikken for det nynorske skriftspråket!:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Kjenner at jeg er glad jeg ofte bestiller offentlige dokumenter på nynorsk, bare fordi at det da er et positivt tall i statistikken for det nynorske skriftspråket! :)

JEG OG! High five :laugh:

Har alltid likt nynorsk, syns det er mer poetisk og vakkert enn bokmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorsk ble vel konstruert, bygget på dialekter hvor dansken ikke hadde hatt så stor innvirkning, mye fra fjellbygder og fra vestlandet

Bokmål er jo dansk som har gradvis blitt det vi kaller "fornorsket"

Ingen av våre skriftspråk er egentlig norsk, det norske språk forsvant for lenge siden, den tiden da vi mistet vårt selvstyre og språket ble påvirket fra dansker, svensker og tyskere

Men når det er sagt så er det mange små stater i Europa som har opp til flere offisielle språk så det er rart lille Norge skal lage så mye oppstyr med 2 skriftspråk, er vi virkelig så dumme at vi ikke klarer det en gang

Bokmål er jo like konstruert som nynorsk.

Elles einig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Er det ikkje eigentleg litt frekt å framstille nynorsk som spynorsk? Språk handlar mykje om identitet, og det er då verkeleg ikkje særleg snilt å snakke drit om korleis folk uttrykkjer seg? Dei fleste er vel høflege nok til å ikkje seie til folk som snakkar ei dialekt dei ikkje likar at dei snakkar stygt? Det same gjeld jo skriftspråket, meiner eg.

Eg er som de skjønar veldig glad i nynorsk. Men eg er faktisk eigentleg bokmålsbrukar, og byrja med nynorsk på nettet for å trening i å skrive nynorsk før eg skulle ta eksamen i nordisk. Og så endte eg med å like det så godt at eg har heldt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Nynorsk er greit nok det, er tross alt en gratis karakter for de som er flinke i norsk fra før av. Men jeg fatter ikke hvorfor ikke dette er et frivillig valgfag man kan ta på siden i videregående skoler. Noen elever sliter såpass mye med norsk at de ligger an til stryk, også skal de slite med dette unødvendige faget gjennom ungdomsskolen og alle årene i videregående i tillegg? Jeg skjønner det ikke. Man trenger det jo ikke videre i livet, med mindre man skal bli norsklærer eller jobbe i nrk.

Så dere som gnåler om "kulturarv" og alt det der - grunnen til at elever misliker faget såpass sterkt er at de får tvunget på seg et vanvittig unødvendig skriftspråk. Hadde det vært frivillig hadde det vært mye høyere elsket, tro meg.

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nynorsk er greit nok det, er tross alt en gratis karakter for de som er flinke i norsk fra før av. Men jeg fatter ikke hvorfor ikke dette er et frivillig valgfag man kan ta på siden i videregående skoler. Noen elever sliter såpass mye med norsk at de ligger an til stryk, også skal de slite med dette unødvendige faget gjennom ungdomsskolen og alle årene i videregående i tillegg? Jeg skjønner det ikke. Man trenger det jo ikke videre i livet, med mindre man skal bli norsklærer eller jobbe i nrk.

Så dere som gnåler om "kulturarv" og alt det der - grunnen til at elever misliker faget såpass sterkt er at de får tvunget på seg et vanvittig unødvendig skriftspråk. Hadde det vært frivillig hadde det vært mye høyere elsket, tro meg.

Kvifor skal eigentleg dei som sliter på skulen lære engelsk? Det gjer jo alt mykje vanskelegare for dei. Og kva med matte, ein god del sliter jo med det au. Hadde kanskje vore betre å kutta det ut?

Det er mange andre land som har to eller flere skriftspråk, ja fleire offisielle muntlege språk au. Kvifor skal me vera så dumme at me ikkje klarer det? Løysinga er faktisk ikkje å fjerne alt som er vanskeleg. Somme elevar vil alltid slite meir enn andre, uansett fag. Løysinga er ikkje å fjerne det som er vanskeleg. Nynorsk er jo ikkje vanskelegare å lære enn bokmål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor skal eigentleg dei som sliter på skulen lære engelsk? Det gjer jo alt mykje vanskelegare for dei. Og kva med matte, ein god del sliter jo med det au. Hadde kanskje vore betre å kutta det ut?

Det er mange andre land som har to eller flere skriftspråk, ja fleire offisielle muntlege språk au. Kvifor skal me vera så dumme at me ikkje klarer det? Løysinga er faktisk ikkje å fjerne alt som er vanskeleg. Somme elevar vil alltid slite meir enn andre, uansett fag. Løysinga er ikkje å fjerne det som er vanskeleg. Nynorsk er jo ikkje vanskelegare å lære enn bokmål.

Poenget er at nynorsk ikke er like nødvendig for framtiden som engelsk eller matte. Selv om det er enkelt eller vanskelig, så hvorfor skal vi måtte få karakterer i noe vi mest sannsynlig aldri kommer til å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henda i været: hvor mange her bruker kunnskapen om sinus og cosinus i hverdagen? Eller evnen til å finne verdien av en ukjent faktor? :opplyser:

Og: Hvor mange her skjønner hva nyhetsankeret på tv sier når hin uttaler "ein mann vert skoten i dag, men sjukebil vert raskt tinga til staden"? :opplyser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Man lærer så mye annet man ikke har bruk for på skolen uansett, jeg har fått mye mere bruk for nynorsk en pytagoras, forskjellige bergarter og å kunne lage stinkbomber i fysikk.

Skal man gnåle om emner og fag man ikke får bruk for så stemmer jeg for å få økonomi, kjærlighetsliv, avisning av frysere og folkeskikk inn i skolepensumet fremfor alt annet ræl jeg aldri noen sinne har fått bruk for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...