Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gi risgrøt, hun er litt over 4 mnd nå. Eneste hun har smakt på foreløbig, men vil nok gi annet å smake på etterhvert. Men ikke som måltider, bare som smaksprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva er greia med at alt kjem samtidig? Haustferie, forkjølelse hos alle, men mest hos baby, dårlige netter fordi forkjølababy søv på same rom som forkjølastorebror (eg er evig takknemlig for at han har såpass godt sovehjerte, men INGEN kan sova gjennom såpass mykje skriking), vanskelig å roa med puppen pga første tann og biting (som fører til korte kvin frå mora). :Gjesp: Topp det heile med reisedag, med grytidlig morgon, flytur aleine med begge gutane og heimkomst i fredagsrushet. Er det då forståelig at eg ser fram til at denne dagen er over? Dårlig med feiring av guten med halvtårsdag i dag, med andre ord. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var litt av et opplegg, dreia! :overrasket:

Vi får sende over en forsinket bursdagshilsen, da, og håpe dere kom igjennom det med vettet i behold!

Tenk, et halvt år allerede... dette går fryktelig fort, altså. Og jeg synes både vekst og utvikling tar helt av for tiden. Nye kunster læres nesten daglig, og så stor som hun har blitt! Ikke så rart, forresten, for til tross for at det bare er noen uker siden vi forsiktig begynte med smaksporsjoner, har hun fått skikkelig sansen for mat og legger i seg både grøt og middag. Flere matmonser her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Noen tips når man har ei lita snuppe som alltid gråter seg i søvn? Uansett om jeg ammer, bysser, hun ligger i vogna, sitter i bæreselen... Og ofte når hun har sovnet og det virker som hun sover godt, så er det på ´an igjen. Jeg vil jo ikke at babyen min skal gråte sånn. Noen idéer? Det er ikke småsutring heller, men vræling :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... det høres ikke greit ut. Slitsomt for ørene, og ikke minst vondt i mammahjertet. :klem:

Jeg har ikke egentlig noen gode råd. Det hender ofte at Smule kjefter litt før hun sovner, men det er jo noe helt annet. Hvis jeg legger henne og hun virkelig gråter og er trist, tar jeg henne opp igjen og lar henne være oppe til hun blir trøtt. Mer skal det ikke til her, da er hun fornøyd. Jeg vet sannelig ikke hva jeg hadde gjort hvis hun gråt utrøstelig hver gang hun skulle sove. For jenta di er skikkelig trøtt, Pysepusen? Og gråter likevel? Nei, da har jeg ingen ideer...

Det går jo helt sikkert over med tiden, men det er til tider en mager trøst. Håper dere koser dere resten av døgnet, da, og at det meste annet går på skinner :)

Har vært på helsestasjon i dag (i taxi... nok en gang. Jeg og den helsestasjonen altså! :sjenert:). 67 cm og 7420 gram. Ganske så midt på treet for en på 5,5 måneder. Hun er visst helt og fullstendig gjennomsnittlig (godt hun er over gjennomsnittet søt og flink da. Sånn rent objektivt, selvsagt). Men sove gjennom hele natten, se det er ikke min søte og flinke datter spesielt interessert i :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen råd, selv om jeg så gjerne skulle hatt til deg. Kasper kan også grine (men, ikke hylgrine altså) og kjefte før han skal legge seg på dagtid, men vet at han da sovner innen få minutter så jeg lar han holde på. Gråter han lengre så tar jeg han opp, bysser litt og prøver på nytt. Går det ikke så regner jeg med han ikke er så trøtt som jeg ønsker han skal være, hehe.

Angående hyyylskriking så lurer jeg litt på om dette er noe hun har gjort fra hun var nyfødt? Har du i så fall vært og fått sjekket nakken hennes hos en manuellterapaut? (De offentlige er gratis). Det kan være en låsning som gjør det ubehagelig for henne å ligge. Selv om det trolig ikke er det (hun gråter jo i bæreselen også sier du), så kan det være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Hun er trøtt, og jo trøttere hun er desto mer vræling. I det siste har hun også blitt vanskelig å amme (ikke om jeg går samtidig da).

Var hos kiropraktor da hun var nyfødt, og hun var "en engel" en god stund. Var aldri så galt som det er nå.

Ringte temmelig fortvilet til helsestasjonen i dag så vi skal dit på fredag. Dette går virkelig ut over mammaens psyke også. Håper bare jeg får til å formidle dette til helsesøster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere finner ut av det! :kose:

Hvordan ser dagene deres ut måltidsmessig? :)

Her i huset ser dagene ca sånn ut:

8: mme

11: grøt eller fruktmos

14: mme

17-ish: middag (most søtpotet eller lignende foreløpig)

18:30-ish: grøt og mme.

Vesla spiser ca 200ml mme

Den siste uka har hun plutselig begynt å produsere fire/fem bæsjebleier dagen! Og gjerne en stor en om natten også som gjør at det fort blir en time/halvannen med opphold i søvnen. Håper det bare er varmen og slikt som gjør det og at det blir bedre når vi drar hjem til Norge i morgen, selv om jeg har mine tvil...

Jeg var så fornøyd med å endelig klare å sovne selv igjen, og så kom det her :sukk:

Bare noen få dager igjen til første netter uten vesla! Det skal bli veldig rart, men jeg gleder meg innmari til venninnetur med bestevenninna mi! Og HerrTekola har både min mor og andre rundt seg om han trenger støtte, så det går nok bra. Men jeg er litt spent, altså :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hvordan ligger dere an på lengde og vekt på seksmånederskontroll? :)

Vesla her var 69,5 cm og veide 8,6 kilo :)

Ingen tenner her enda, men ålingen begynner å nærme seg krabbing om det er noe hun virkelig har lyst på! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabaten er av det vesle slaget, med sine 65 cm og 7,5 kg på (litt forsinka) 6-mnd-kontroll.

Han har stått på alle fire sidan midten av oktober, og han sto nå der og gynga fram og tilbake i fleire veker, før han omsider knakk krabbekoden for ei veke sidan. Før det snudde han seg rundt i sirkel og skubba seg bakover. Ålinga/krypinga hoppa han glatt over. Den siste veka har utviklinga skutt fart. I dag tok eg han i å "reisa" seg inntil trappekrakken til storebroren. Han synst ikkje at det nederste trinnet var artig nok, han ville opp på det øverste! Det kjem nok til å bli litt knall og fall (og tilhøyrande skriking og trøsting) framover med ein slik våghals. Storebrorens rake motsetning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabaten i aksjon. ;) Kor blei det av babyen min??? :overrasket:

Edit: Wups, det var dama som kunne legga ut bilder, ja. Jaja, det viser vel iallfall kva guten gjer, i det minste. :tunge1:

post-22134-619932_thumb.jpg

Endret av dreia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det så ut som en "recipe for disaster", ja! :fnise:

Så artig, da! Opp og frem!

Vesla har nå gjort sport i å sette seg fast under stuebordet eller kjøkkenstolene. :P

Og så danses "rekedansen" til den store gullmedaljen. Det er så herlig å se på! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarmtrollet :fnise:

Første blodleppe kom i dag. Eg sto heldigvis rett ved siden av og såg han vingla litt før han deisa framover i kanten på "klatrestativet", så trøstinga starta umiddelbart. Men eg syns han skal få halda på og prøva seg (og også slå seg litt og kanskje læra) der det ikkje er kvasse kantar, så eg lar han halda på litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest pysepusen

Ingen tenner, ingen åling, ingen klatring. Kun litt rulling de siste dagene. Og dag to med fast føde. Men hun er kanskje den yngste også? Blir seks måneder 22. denne måneden :) Men på 5-månederskontrollen var hun 7,3 kg og 62 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten blodleppe... :tristbla:

Men sånn er det jo, det kommer til å bli litt knall og fall nesten uansett.

Smule var 68 cm og 7,3 kilo, synes jeg å huske? :klo: Ikke av de kraftigste, men hun følger streken sin greit.

Hun har krabbet "ordentlig" i et par uker nå, før det var det gynge-gynge-gynge-falle på nesa, gynge-gynge-gynge-falle på nesa i ørten varianter. I forhold til å prøve å klatre ser jeg jo nå at vi har fryktelig lite møbler i "riktig" høyde, men det er kanskje like greit :fnise:

Ikke en eneste tann, da! Og hun nærmer seg 7,5 måneder med stormskritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper er 6 mnd i dag og åler seg i vilt tempo, står i krabbestilling og gynger, ruller over, vrir seg 360 grader på magen (om og om og om igjen). Kan sitte uten støtte (rett i ryggen), men mister balansen etter en liten stund. Babler masse (nye ord baba og dada) og hans første tann brøt igjennom tannkjøttet i går.

6-mndskontroll i morga, men han er nærmere 10 kilo og 70-71 cm. En kraftkar, men det renner nok av han så fort han går. Han er veldig aktiv nå i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Smule ville nok sett ut som en... smule, ved siden av Kasper :ler:

Skikkelig kraftkar, ja, men som du sier: så fort de begynner å krabbe og etter hvert gå, så renner det av og det blir plutselig et spørsmål om å få dem til å sitte stille lenge nok til å spise et visst minimum av mat :fnise:

Høres jo ut som det er masse flotte babyer her inne, da. Tenk, på samme tid i fjor satt alle og ventet på at tiden skulle gå... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...