Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Det er berre å ta turen til Trøndelag, Pyntestøv. :fryser: Heldigvis er det meldt litt "likar" til veka. Det BØR slå til!

Det har vore supert med ferie! Mange som ønsker å bæra og avlasta - og skifta bleier ;) - så det er luksus! Men ein del tull med søvnen, sidan krabaten ikkje sovnar så lett, og iallfall ikkje viss han blir plukka opp. Det blir nok greit å få rutinene tilbake når kvardagen begynner igjen i morgon.

I ferien møtte me to venninner med april- og junibabyar. Skikkelig koselig. Men tydelig forskjell på ungane. Ho eine trur eg må ha fått dei sovegenene som krabaten ikkje har fått. :sove: :sove: :sove::daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Kladder er sånne Tena tisseunderlag man kjøper på apoteket. Det har virkelig vært kjekt!

Vesla sovner i bilen nesten med en gang, om ikke hun er sulten. Så deilig! Vi er heldige med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, eg er glad for at krabaten liker seg i bil. Iallfall så lenge smokken ikkje dett ut. Noko den gjer til alle tider. Altså sit eg sånn rimelig ubehagelig inneklemt mellom to bilstolar i baksetet og kjem meg knapt ut utan hjelp. Hurra for bilferie. (Men heller det enn aleine på fly med to små ungar. Slitsomt! ;) )

Vogna er derimot ingen stor favoritt hos krabaten. Og heilt utelukka viss han er vaken. Då høyrest det ut som om me driv med barnemishandling. :forvirret: Men heldigvis kjem det seg litt etter litt. :)

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som har begynt med å legga babyen til "rett" tid på kvelden? Krabaten har vore svært så misfornøyd på kveldstid, særlig den siste månaden. Han er så tydelig trøtt, men får ikkje til å sova, stakkar. :( Men pga dåp/besøk og deretter ferie har me utsatt dette litt. I går var første kvelden med prosjekt legga krabaten til rett tid. Kvelden min besto då i 1,5-2 timar i senga med puppen ute, og så ein time heilt utan baby i stova (sååå deilig! :hoppendeglad: ), før han vakna og la merke til at puppen var vekke. Så då var det visst leggetid. Eg håper på litt bedring for kvar dag. Og kanskje eg til og med får han over i eiga seng etter kvart òg?! :sjokk: *drømmer om skikkelig luksus* :ler:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Venstrearmen min har fått "smokkestrekk" både en og to ganger. Har nå fire smokker, og da får jeg alltids tak i en av dem når de spyttes ut :ler:

Foreløpig følger vesla egen rytme på lurer og leggetid. Dupper til ulike tider og sovner mellom 21 og 22 og kan da legges i vognbaggen ved siden av senga vår. Begynte å legge henne i den for rundt fire-fem uker siden, for da våknet vi alle tre så mye i løpet av natta og hverandres bevegelser.

Men vi burde kanskje begynne å legge henne tidligere, på en eller annen måte? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Vogn er ingen favoritt her heller. Alt som ikke innebærer kroppskontakt er faktisk på grensen til mishandling etter veslas meninger :ler: Men i vogna har hun fått babynest nå med mormorstrikket teppe oppi så det går om hun sover før hun blir lagt oppi og vogna er i konstant bevegelse.

Leggetider er vi langt fra ;) Her legger vi oss sammen. Det var denne kroppskontakten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppskontakt har vore alfa og omega her òg. Men det kjem seg litt etter litt. Det skulle då berre mangla - han er tross alt 3,5 mnd allerede! :daane:

Dag 2 av prosjekt legga krabaten i rett tid var ingen stor suksess. Sovna fort, vakna igjen og vræla ein del av trøtthet mens eg prøvde smokk, pupp og dunking på stumpen, sovna omsider igjen, ca. 1,5 time etter legging. Men før eg hadde våga å snika meg vekk, hadde eg visst sovna sjølv, gitt. Så det var den kvelden med å vera "sosial" med mannen. :roll: Eg vakna då mannen la seg, så det blei då tid til å dusja i det minste. ;) Bedre lykke i morgon. *optimist* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du holder trua, Dreia! :klem:

Og det går seg jo til etter hvert... selv om det kan ta sin tid!

Her er jeg sånn passe fornøyd med leggingen. Eller, tatt i betraktning at Smule knapt fikk fred og ro i det hele tatt de to første månedene av livet sitt, går det egentlig veldig bra. Men det er helt klart en utfordring å få på plass leggerutiner når man ikke er hjemme og i nærheten av senga de fleste dagene :lol:

Vi var så heldige å få tre hele dager alene med henne for to uker siden, og da knekket jeg "koden" på en del av signalene hennes. Stakkars jente, det er jo ille at vi ikke har fått det til før nå... men nå skjønner jeg når hun er moden for å legges alene, og det har stort sett gått greit siden da. Så kort oppsummert:

- leggetiden varierer en del (ikke så bra, men løser vel seg selv etter hvert som hun blir mer aktiv på dagtid)

- hvis jeg legger henne når hun er passe trøtt, sovner hun alene (hurra!)

- i senga vår, riktignok (ikke så hurra... på den annen side er det jo koselig :sjenert:)

- og hun sover til 7-8-9-tida :daane: Aldri hatt en så soveglad baby før. Hun får jo mat 2-4 ganger i løpet av natta, men så lenge hun sovner igjen og verken gråter eller lager show er jeg veldig fornøyd.

Så det er ganske bra, men med rom for forbedring. Ingenting å stresse med, da, nå som hun blir mer og mer våken om dagen blir hun vel tidligere trøtt også (? Eller er det ønsketenkning? :ler:) Ellers skulle jeg ønske hun fant tommelen eller tok smokk, men hun putter foreløpig hele hånda inn i munnen, og smokken mister hun så fort at det blir mer frustrasjon enn hjelp.

Ellers er det deilig med ferie og baby! Litt verre med ferie og alle ungene hjemme og lite program denne uka... voksendefinisjonen av "ferie" er bare såååå kjeeeedelig for barn i en viss alder, og da er veien til mas og søskenkrangel kort. Neste uke er heldigvis travel og fin, så jeg må bare være litt kreativ denne uka og håpe på mer sol. Ønsk meg lykke til :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag rulla krabaten frå mage til rygg mellom 5 og 10 gonger mens me låg på teppet og leika. Eg er spent på om det var tilfeldig eller om han har "knekt" koden allerede. Det var riktignok berre den eine vegen, men læll. :pasha: Han har heile tidavvore veldig sterk i nakken og har krabbebevegelsane inne med beina (som helsesøster så fint kommenterte på 3 mnd-kontrollen), så eg er veldig spent på når eg kan forventa "motoriske milepælar". Uansett er det nok ikkje så lenge igjen før noko skjer på den fronten. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, spennende med rulling, dreia! Har det vært noe mer siden sist? Jenta vår har snudd seg fra mage til rygg noen ganger, men det har absolutt ikke vært bevisst - hodet hennes har kommet så høyt og skjevt opp at hun rett og slett har tippet over. :fnise:

Her soves det, heldigvis - lite på dagen, men desto mer om natten. Et par små dupper på dagen (20 min- 1 time) er alt som skal til, så det går rimelig i ett. Men det er greit, så lenge hun fortsetter å sove fra åtte til åtte med innlagte matpauser på natta. Det er så deilig å ha litt tid for seg selv på kvelden, selv om jeg nå sitter og gleder meg til vi skal stå opp igjen i morgen. :rodmer: Men å sovne selv, det tror jeg blir lenge til, gitt... Her går det stort sett i pupp til hun stuper, og en sjelden gang byssing. Men ting varer ikke evig, heller ikke dette, så det skal vel gå greit. Synes hun har blitt så stor allerede, og blir like glad hver gang jeg ser oss i speilet - hun er faktisk ganske liten ennå! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Hun rullet fra mage til rygg i dag, tre ganger! Men da jeg skulle vise det til pappa'n hennes på kvelden så var det ikke snakk om. Men det var tydelig at hun ville det, hun skjønte bare ikke hvordan hun skulle få det til. Kommer seg! :fnise:

Og halv ni sovnet hun i vognbaggen (har den stående på gulvet ved senga vår). La henne nedi etter kveldsflasken, ga smokk og satte meg i senga for å lese. Litt kaving og så sovnet hun. Så deilig! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rulling innimellom her også, men størstedelen av Smules bevegelses-repertoar går i grunnen på å dytte seg rundt sin egen akse :ler: Rundt og rundt og rundt, til hun blir lei og hyler, hehe. Og så dytter hun seg bakover når hun ligger på ryggen, og blir til slutt liggende og stange i armlenet på sofaen.

Kjenner at jeg er veldig splittet på dette med rulling og ikke minst krabbing. Klart det er gøy når hun begynner (og jeg kommer helt sikkert til å hoppe opp og ned og klappe i hendene...), men sukk, da er det slutt på fred og ro. Ser allerede for meg at hun gledesstrålende sitter ved hundeskåla og stapper pellets i munnen. Jeje.

Og så har hun virkelig oppdaget hendene sine. Hun griper etter ting hun ser, og jeg prøver å friste med rangler og kosedyr, men favoritten hittil er å ta tak i sin egen genser og dra den oppover- for så å bli irritert på at hun får genseren over fjeset.

Jaja, de er morsomme, disse små :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Hun kan godt være en ryggliggende potetsekk en stund til for min del :fnise:

Her er det også veldig gøy å dra i stoff, helt til pute/dyne/teppe/t-skjorte detter ned over ansiktet. Men den tynne gulpekluten SKAL ligge over ansiktet når hun sover. Lurer på å kjøpe sånne, for de er jo enda litt tynnere?

I dag har jeg begynt å sortere babytøy. Hva skal vi beholde av småstørrelsene, hva kan jeg selge og når passer hva og hvor mye har vi av de kommende størrelsene? Tror jeg kommer til å selge noen av klærne i 62 også, for det er så store mengder og en del plagg jeg vet vi ikke kommer til å bruke. Lager pakker i 50, 56 og 62 og legger ut i disse barneutstyrsgruppene på FB. Får sikkert solgt noe i hvert fall. Mon tro om folk foretrekker pakker eller å kjøpe plaggene enkeltvis? :vetikke:

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Kom på noe jeg leste i en svangerskapsbok svigerfarmor hadde stående fra 50-tallet. Mor kunne nyte sterkvin og sigaretter med måte, men burde holde seg unna sjokolade og søtsaker både under svangerskapet og imens hun ammet :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Veldig glad for at det er annerledes i dag, men samtidig er det jo en påminnelse om at det har blitt født friske barn til alle tider, selv uten doppler, toxotest og matportalen... Det vil helst gå bra, tenker jeg, når noen har blitt gravide og er totalt hysteriske fordi de drakk et glass vin rundt eggløsningen.

Hmm. Eller kanskje boka var skrevet av en mann som var mest opptatt av at kona skulle ta av seg graviditetskiloene og derfor frarådet søtsaker på det sterkeste? :ler:

Alt bra med små og store her inne? Hos oss går det veldig greit. Smule spiser og vokser og flørter. Nå om dagen er det veldig spennende å teste ut volumet på stemmen, så det blir noen hvin og uæh-uæh-UÆÆÆH i varierende styrkegrader. Noen ganger begynner hun å le av seg selv, andre ganger blir hun tydelig skremt og begynner å skjelve i underleppa... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der har du løsningen! Derfor er søtsaker farlig! :hoho:

Vi var på tremånederskontroll denne uka! 6130 gram, er 59 cm lang og har en hodeomkrets på 41 cm!

Vaksinene gikk fint, litt feber på kvelden og hun sov heeeeele dagen nesten! Litt våken for mat og trøst. :fnise:

Og så har hun verdens mest fantastiske furteleppe. Guri. Synes litt synd på henne, når noe begynner å bli fælt, så begynner mamma'n og pappa'n bare å le! (Men bare til hun evt. begynner å gråte, da er det naturligvis trøst å få, men hun er så kjempesøøøøt :ler: )

Endelig har vi fått bestilt dåp også! Så nå er det bare å finne lokale. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må bare få det ut: hva pokker er i veien med gamle damer i familien som konsekvent ringer en fantazillion ganger bare for å prate PÅ DAGTID når jeg har en liten baby i hus!

Det er tredje gangen forsøket mitt på å legge meg nedpå med Smule går rett i dass, og nå er det tid for å hente i barnehagen, og nei, jeg er ikke spesielt blid. :rasende:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, furteleppa er jammen søt! :rodmer:

Her har vaksinene forløpt greit, bortsett fra de grusomme minuttene etterpå når vesla hadde det vondt og ikkje skjønte hva som hadde skjedd. Der lå hun jo og pludret og var så fornøyd, og så plutselig ut fra intet gjør det vondt nesten for første gang i livet sitt! Stakkars liten... Hun nærmer seg sju kilo nå og er 62 cm, så her går det unna!

Har du fått solgt noe klær, Tekola? Når vi har handlet brukt, har vi plukket plaggene enkeltvis. Såpass forfengelig er jeg på veslas vegne at jeg vil godkjenne ting en og en, hehe. Men jammen er det greit med bruktkjøp, synes det er like leit å pakke vekk klær hver gang og tenker at den skulle jeg likt å brukt mer. Men hva hjelper vel det når buksene er så trange at magen henger utover linningen og kjolene blir mer som korte nittitallstopper?

Håper alle småttisene har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...