Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er litt ekkelt å få satt den inn, men når den først sitter der kan du la være å tenke prevensjon i fem år framover. Den sitter der den sitter og hindrer effektivt graviditet uten at man trenger å gjøre noe som helst. Genialt for de litt surrete eller travle mammaer som kan tenkes å glemme piller eller ikke orker prevensjon som må fornyes ofte.

Mange velger hormonspiral, da mister du til og med mensen. Jeg synes det er greit å vite at det egentlig funker som normalt der "nede i systemet" og har kobberspiral. Noen får større blødninger av det, men det skjedde ikke hos meg, så jeg tror nok jeg går for det igjen :)

Når det er sagt, haster det ikke med prevensjon her heller. Renselsen har ikke gitt seg helt, og etter siste mislykkede test-sex frister det ikke heller, hehe. Men det er jo greit å ikke vente altfor lenge med å komme i gang- og vi skal jo snart ha ferie :lur:

Smule ligger og prater til kirsebærtreet! Etter dagens ekspedisjon til Rema lå hun våken og fornøyd i bagen, så jeg motsto fristelsen til å ta henne opp og satte henne ut på verandaen, der det er et kirsebærtre helt inntil rekkverket. Og tror du ikke jenta ligger og babler og smiler til treet? Hun gjør det samme til flisene på badet. MEG derimot, er hun ikke like interessert i å prate med, da vil hun bare ha pupp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg synes at kobberspiral virker fristende. Spesielt fordi jeg blir så lite trivelig å være i hus med på det jeg har prøvd av p-piller hittil :fnise:

Renselsen holder på fortsatt her også. Men stadig flere dager med bare bittelitt, da. Men så lenge vesla har det nærhetsbehovet hun har så fungerer jo det som prevensjon også :ler:

Jeg kjøpte en froskegreie til å henge på vogna, men har hengt den på kanten av vugga enn så lenge, og den var tydeligvis så spennende å kikke på at jeg fikk tatt meg en dusj og fønet håret halvferdig før hun "fersket" at jeg ikke var i området! Lovende, lovende! :fnise:

Har bestilt meg elastisk bæresjal nå, gleder meg til det kommer! Gubben er litt skeptisk (takk VG, dere har virkelig skremt folk med den reklamen :P ) men jeg tror det blir bra! Og så kan vi ønske oss sæle av noe slag til dåpen. (Som jeg snart må få ut fingeren og få sjekket opp litt rundt, og så må vi velge om det blir i juli eller til høsten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere er opptatte med føding, damer! Blir spennende å se hvordan det starter med dere. :)

Og Tekola, jeg krysser virkelig fingrene for at det skal ordne seg for dere med ammingen, på den ene eller den andre måten. Bare det å lande på noe som fungerer for dere og at dere får god nok hjelp når dere ber om det hadde jo vært flott, men skjønner at det ikke er like lett overalt i landet her, nei. Og legetime i september, for noe tøv! Men bæresjal blir nok bra. :) Her prøver vi sjalet litt hver dag, noen dager går det, og noen dager går det ikke i det hele tatt. Det vil si, det går i et par sekunder før hun enten presterer en megabæsj eller finner ut at hun jammen var litt (veldig) sulten allikevel. Men når det fungerer, er det virkelig gull. Frokost og avislesing på mor, hurra!

Det blir nok en spiral på meg også etter hvert, men har ikke bestemt meg for hvilken type enda. Jeg har aldri fått noe særlig bivirkninger av noe som helst, så krysser fingrene for at det gjelder spiralen også. Får lese meg opp litt mer før legetimen min, tenker jeg. Dere satser ikke på amming som prevensjon, altså? Jeg synes det hadde vært helt supert om det hadde fungert, men jeg tør liksom ikke helt stole på at det er så trygt som man skal ha det til. Vil jo gjerne ha en til etter hvert, men tenk om man står der etter et par måneder med ny positiv test... Da vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde gjort, gitt. Og det er jo fælt å tenke på det også, med det lille nurket liggende på magen. Nei, best å tenke på hyggeligere ting så lenge dette mildt sagt ustabile humøret har tenkt å være her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen føding her enda, men var på sykehuset for CTG og underlivsundersøkelse pga høyt blodtrykk og lite liv de siste dagene. Halvt avflatet livmorhals (?), ca 1-1.5 cm åpning bare og det var visst veldig mykt, uten at jeg helt klarer å huske hva som var mykt.. :sjenert:

Hun forsøkte seg på hinneløsning, så nå får vi se om det skjer noe.. Fått sovepiller fordi jeg har så sterke kynnere som ikke går over i rier, så det skal bli godt å forhåpentligvis sove litt i natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, best å tenke på hyggeligere ting så lenge dette mildt sagt ustabile humøret har tenkt å være her!

:ler::klem:

Flere som er litt i overkant følsomme, ja. Godt å lese!

Jeg "satser" for så vidt på amming fram til jeg får soset meg til legen, men har ikke lyst til å gamble på det så altfor lenge. Det skal jo i utgangspunktet være veldig sikkert, men akkurat som du tenker jeg også hvisomatte-dersomatte....

Som et tips til de som ikke har noe stort behov for seksukerskontroll- det går an å vente med den kontrollen til 11-12 uker etter fødsel, og da kan spiralen kjøres inn samtidig ;)

Halvt avflatet livmorhals (?), ca 1-1.5 cm åpning bare og det var visst veldig mykt, uten at jeg helt klarer å huske hva som var mykt.. :sjenert:

Hehe, det er mer enn hva jeg hadde to dager etter vannavgang, så jeg vil si at det absolutt begynner å nærme seg noe! :tommelopp:

Håper du fikk sove godt i natt, og at det snart skjer noe spennende... :klem:

******************************'

Har kastet bort ikke mindre enn tre timer på forsøk på å få pass til Smule. Og måtte bare gi opp. De bildene vi tok på politistasjonen ble for dårlige, og da vi kom oss til en fotograf hadde hun sovnet og det var kul umulig å vekke henne. Bomtur, med andre ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Det er rimelig mye stæsj som er praktisk å ha når man går en sommer med flaskebarn i møte. Godt det er litt salg i enkelte nettbutikker :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten kom 1 uke på overtid,den 2 juni.Fødselen gjekk veldi mye greiere enn første gangen.og formen etterpå er kjempebra.Har fått en skikkeli sovebaby i hus så er ikke såå travelt å vere to barns mamma enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpskjoleshopping? Det hørtes ikkje ut som noko eg kan hjelpa med iallfall. Eg er glad me har eit arvestykke av ein dåpskjole - og at den faktisk fremdeles heng saman. Eg trur bestefar min var ein av dei første til å bli døypt i den, og han har passert 90. ;) Eg har lenge hatt lyst til å strikka dåpskjole òg, men nå har eg iallfall ikkje tid lenger. Det vil nok halda litt hardt å få ferdig ein dåpskjole på to veker, særlig når ein har to ungar. Eg får vel heller håpa på at me får barnebarn som skal døypast ein gong. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Sitter og ser på TV2 Bliss nå, damer med mange barn. Så... Noen som vil slå 15 unger? Gravid i 18 år og kontinuerlig amming? Any takers? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på TV2 Bliss nå, damer med mange barn. Så... Noen som vil slå 15 unger? Gravid i 18 år og kontinuerlig amming? Any takers? :ler:

Nei! Ikke jeg en gang! :ler:

Men seriøst- jeg tenker to ting: for det første ser jeg for meg verdens verste julemiddag-organisering. Og for det andre må de enten være veldig rike, eller så får de aldri dratt på ferie med ungene. Er ikke det litt trist da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. Forferdelig mye ungene (muligens?) går glipp av fordi de er såpass mange.. Forhåpentligvis får de igjen i form av gode søskenforhold og mye glede oppgjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dine! Hva skuer mitt øye- har vannet gått?

Leste det i en annen tråd ;)

Så spennende, da, lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yup, vannet gikk i dag tidlig ;) Men ikke alt liksom, det er bare litt síldring ettersom hodet er festet. Akkurat samme som med storebror for to år siden. Skal til kontroll i kveld, så håper det tar seg opp.. Sist tok det 18 timer fra vannet "gikk" hjemme til han var ute ;)

Så dvs 1:30 i natt.. Men det spørs med så uregelmessige rier som dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Spennende! Håper du slipper for mye venting!

Prøvde ut bæresjalet i dag. To timer på kjøpesenteret, og alt vi hørte var sovelyder! Hun sovnet med en gang! :rodmer:

Lurer litt på om hun har fått trøske? Hvitt belegg på deler av tungen og så svir det under og etter amming. Skal til legen i mirgen for å få hjelp med det jeg tror er fødselsdepresjon, kanskje jeg kan be dem ta en titt på det og?

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten kom 1 uke på overtid,den 2 juni.Fødselen gjekk veldi mye greiere enn første gangen.og formen etterpå er kjempebra.Har fått en skikkeli sovebaby i hus så er ikke såå travelt å vere to barns mamma enda:)

Gratulerer så mye! Det høres jo helt herlig ut med slik en myk overgang. :)

Yup, vannet gikk i dag tidlig ;)

Så spennende! Du får ha masse lykke til, håper du er godt i gang nå!

Lurer litt på om hun har fått trøske? Hvitt belegg på deler av tungen og så svir det under og etter amming. Skal til legen i mirgen for å få hjelp med det jeg tror er fødselsdepresjon, kanskje jeg kan be dem ta en titt på det og?

Det høres ut som en god plan. Og så må jeg bare si det er kjempeflott at du er så ærlig både med deg selv og oss om dette - du er en kjempeflott mamma som tar tak i det og prøver å ordne opp før det eskalerer til noe enda verre. All respekt, og lykke til på timen i morgen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...