Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Eg synst det gjekk rimelig fort for eit år sidan òg, men nå flyyyr jo tida. Det er under ein månad til eg begynner på jobb igjen, jo!! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Oi, jobb igjen? Scary! Jeg har heldigvis åtte måneder igjen hjemme :) Men jobbsøknader dukker vel opp etter jul... Og barnehagesøknader. Jeg er ikke klar. Vil ha begge hjemme for alltid. Neida! Satser på drømmejobben til høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på midten- starter på jobb i slutten av april. Tror jeg. For gjett hva (dette er rimelig absurd, altså)... permisjonssøknaden min er ennå ikke helt ferdigbehandlet! At det går an! :skratte:

Sendte inn papirer om å bake inn ferien i august. De forsvant på mystisk vis og ble aldri registrert. Etter en stund begynte jeg å ane uråd, så jeg ringte og fikk vite hva som hadde skjedd, og jeg sendte inn på nytt i oktober. Men nå er saksbehandlingstiden oppe i 12 uker, så søknaden ligger fremdeles til behandling. Forhåpentligvis blir den ferdigbehandlet før permisjonen er omme! :fnise:

Vi har forresten havnet i et aldri så lite barnehagedilemma. Tidsmessig klaffer alt perfekt med oppstart 1. august, og det var det vi hadde satset på. Men- så viser det seg at det dessverre er folk på opptakskontoret som sjekker datoer og slikt (hadde håpet på maskinell, eller i alle fall svært rutinemessig, behandling), og da risikerer vi å ikke få med oss søskenprioriteten. Det er ikke "kjekt" eller "greit" å få Smule i samme barnehage som HK-jenta, det er superviktig. Men er det så viktig at vi skal søke om oppstart i mai eller juni? Da risikerer jo far å få pappaperm uten baby, og selv om jeg vet at det finnes fedre som synes akkurat det er topp (:ler:) var det ikke det vi hadde planlagt for Smule...

Vanskelig. Vi vil jo ha henne hjemme så lenge vi kan, samtidig har vi brukt denne barnehagen siden 2001, de er vår utvidete familie, de vil veldig gjerne ha Smule, og hvis vi søker generelt til alle barnehagene i bydelen risikerer vi å få plass en halvtime unna i motsatt retning fra jobb. Hmmm.

Krysser fingrene for drømmejobb, pysepusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har eg ein rolig start på jobb, med 60 % stilling (fram til sommaren) og inntil 2 timar betalt ammepermisjon per dag. Om sjølve arbeidstida blir rolig, tvilar eg vel på, for eg trur kanskje ikkje det blir vikar i dei prosenta eg har permisjon. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryssar fingrar for både drømmejobb og barnehageplass. Me har heldigvis søskenprioritet, og det hørtes ut som at alle søsken får plass. Håper virkelig det! :pls: Men om Smule får plass frå mai/juni, må ho vel ikkje nødvendigvis begynna med ein gong? Det går jo an med rooolig tilvenning, type på besøk ein og annan dag? ;) Eit minus blir jo at ein mister kontantstøtta, men heller det enn feil barnehage, spør du meg.

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia drømmejobb og barnehageplass herfra også!

Jeg lurer litt på å sjekke om studentbarnehagen har mulighet for et par dager i uka, så jeg får gjort unna oppgavene mine. Og siden det muligens blir flytting i sommer så må vi finne ut hvordan vi gjør det med frister og søknader og slikt :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho:

Nei, du får høre med min yngste sønn. Han fant jeg støtt og stadig borte ved dobørsten, selv om jeg hadde sagt til hans eldre søsken en fantazillion ganger at de måtte huske på å lukke do-døra... :sur:

Heldigvis har eg ein rolig start på jobb, med 60 % stilling (fram til sommaren) og inntil 2 timar betalt ammepermisjon per dag. Om sjølve arbeidstida blir rolig, tvilar eg vel på, for eg trur kanskje ikkje det blir vikar i dei prosenta eg har permisjon. :bond:

Mulig jeg er pessimistisk, men jeg synes ikke sånn umiddelbart at dette hørtes veldig rolig ut. Håper jeg tar feil! ;)

Og du har helt rett. De tusenlappene vi eventuelt taper i kontantstøtte, er ingenting i forhold til fem år med pendling til en barnehage i gal retning. Og jeg mener, personalet i "vår" barnehage husker bursdagene til de barna som nå går på ungdomsskolen, vi kan jo ikke gi slipp på en sånn gullegod barnehage! Selvsagt er den ganske populær også, så jeg tror- til tross for at jeg trengte litt oppbacking på valget, siden alle som søker barnehageplass før permisjonen går ut er noen egoistiske fjotter ifølge diverse tråder- at vi søker med oppstart til våren en gang. Da er vi i alle fall inne i mølla. Og så vidt jeg har skjønt kan faktisk barnehagene påvirke eller ønske seg barn også, men det betinger jo at vi er registrert som søkere (helst utenom den gigantiske søknadsbunken som omhandler 1. august).

Så får heller Gubben og Smule ha verdens lengste og roligste innkjøring :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er lov, faktisk... Og det skjønner jeg jo, for ellers hadde vel alle fortet seg å få plass tidligst mulig uten at de hadde tenkt å bruke den. Men det setter oss litt i knipe, i alle fall hvis saksbehandlingen til NAV fortsetter å være på 12 uker og vi får svar kort tid før plassen er ledig.

Men jeg får lese litt på NAVs sider og finne ut hvilke alternativer vi har hvis Smule får plass tidlig (det er jo slett ikke sikkert hun får det heller, det pleier jo å være vanskeligere enn hovedopptaket). Godt mulig det finnes gode løsninger, altså, men det kom bare så bardus på oss. Vi hadde jo alt klart... trodde vi.

Men da har vi i alle fall et prosjekt i juleferien :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Veldig greit å ha noe og ta seg til i juleferien da :fnise:

Hva med 100% plass med masse fridager, og korte dager hvor pappaen er med? Da er hun der jo, hun bare går der ikke "skikkelig" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla mi er "dessverre" skyldig der. Ingen våkenetter siden hun var tre måneder :sjenert: og veldig sjeldent at hun våkner opp noe som helst etter at hun har sovnet rundt syv.

Enkel baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen sovebaby her. Han legg seg nokså greit om kvelden (mens eg held hendene hans, så han ikkje riv ut smokken - eller eg held/byssar guten, sjelden meir enn 5-10 min). I det siste har han sove i ein liten time før han vaknar hysterisk og ikkje roar seg med anna enn puppen. Deretter kan han sova i eit par timar før eg må ut med puppen igjen. Når eg tar natt, tar eg han over i senga mi, for ellers vaknar eg skikkelig kvar gong han vaknar for pupp (sikkert rundt annakvar time), men nå flytter eg meg berre over på andre sida og søv vidare. Heldigvis lite lengre periodar utan søvn på natta, helst berre amming også sova vidare. Det hadde vore greit om han tok seg av mesteparten av etinga på dagtid, men då er han tydeligvis for opptatt med andre ting. :pasha: *svett* ;)

Nettene med flytting fram og tilbake i senga gjer meg ikkje så veldig mykje, men eg kunne tenkt meg litt bedre kveldar. Særlig når eg begynner å jobba igjen på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger alle små seg fint klokka sju og sover godt hele kvelden og natta eller?

Jada!

........... :skratte: .................

Neida. Hun legger seg fint klokka halv åtte, åtte, halv ni, ni, eller muligens halv ti, og er så oppe alt fra 2-5 ganger før vi står opp klokka seks. Vi får se når hun flytter over i egen seng, om det blir bedre eller verre. Foreløpig har vi kjørt latmannsvarianten med henne sovende ved siden av meg (au, nakken min...), så vi kan jo nesten skylde oss selv. Men det går i grunnen greit, hun sover jo på natta selv om hun våkner innimellom. Ingen lengre våkenperioder.

Tekola: "skyldig"? Uff, det er vel ikke sånn at man skal føle seg beklemt over at ting faktisk går på skinner? Ingenting er jo bedre enn det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, men dette rutinerotet er jo knappest Smule sin feil... :sukk:

Som i dag, når vi må reise til skolen klokka tre og rigge, og være på konsert/avslutning fram til sju, og deretter rydde. Vi er vel hjemme 20-20:30 en gang, og da er det jo umulig å gjette på hvilke tidspunkter lillejenta sovner i løpet av ettermiddagen- hun får bare sovne når hun er trøtt. Og sånn har det vært gjennom hele desember, hun blir dratt med overalt og hennes rutiner har null prioritet, stakkars.

Så det er jo ikke akkurat lett for henne å forholde seg til ting heller. Vi får prøve å bruke juleferien litt effektivt og ha fokus på henne for en gangs skyld ;) Mulig vi prøver egen seng i løpet av ferien også, og ser hvordan det går.

Hvordan er det med mat, da?

Her er det tre måltider om dagen pluss masse pupp innimellom. Lurer på å øke til fire måltider nå, grøt/fruktmos morgen og kveld, og lunsj med en halv brødskive og middag med et halvt middagsglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Me har vore oppe i fire måltider lenge, men nokon spesiell størrelse er det sjeldan å snakka om. Og så pupp litt innimellom - og på kveldstid/natta. Eg er litt spent på koss det skal gå når eg begynner på jobb i januar. Krabaten klarer seg vel, men eg lurer på å ta med pumpa dei første dagane for sikkerhets skyld. Heldigvis har eg rett på inntil to timar betalt ammefri, men det spørs jo om eg faktisk får tid til å ta dei ut. Eg "skal vel bare" og endar opp med å dra nokså seint heim... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måltida er for øvrig stort sett graut med svisker/frukt morgon og kveld, brød/avokado/frukt e.l. til lunsj og så middag. Midddagsporsjonen er vel omtrent eit halvt middagsglas (litt usikker, sidan eg som oftast lagar maten sjølv), og så et han kanskje halvparten - viss han liker maten.

Eg har forresten konkludert med at han, i likhet med storebroren, ikkje liker laks. Begge laksemiddagane eg har prøvd meg på, har vore tilnærma uspist, og han har laga grimaser og vridd seg intenst unna skeia. Så då blir det vel 2 x laks og 2 x fiskepinnar når han blir større. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man skal jo ikke unnskylde seg! Men når man til stadighet får "Åja, så du får ikke egentlig prøvd deg som forelder da" så er det vanskelig å ikke la det gå inn på seg til slutt :ler:

Vesla får flaske når vi står opp i syvtiden, så en porsjon med hirsegrøt eller halvannen brødskive i titiden (dog, så spiser hun jo ikke skorpene, så hva som egentlig går ned...? :ler: ), så får hun flaske rundt ett og så gafler hun i seg et helt middagsglass i firetiden. Og så er det en porsjon havregrøt mellom seks og syv en gang. Og hun er såpass fast i de tidene nå at selv om et måltid blir litt forskjøvet, så er hun sulten på klokka til neste måltid :ler:

Tror vi har fått oss et vanedyr. Skjønner ikke hvor hun har fått det fra :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Her flyter alt :fnise: Eller, vi prøver å ha en viss oversikt over det hele. Står opp mellom 8 og 10. Så blir det 3-4 hviler i løpet av dagen. Siste hvilen er over et sted mellom halv fem og halv seks. Rundt halv sju blir hun badet og lagt. Så våkner hun igjen mellom åtte og ni og blir med på stua igjen. Så legger vi oss mellom ti og elleve. Også er hun kun våken for mat og mye kos på natta. Veldig ofte faktisk.

Har begynt så smått med fast føde, men hun er ikke særlig sulten på annet enn pupp ;) Får avokado etter siste hvilen. I dag spiste hun nesten en spiseskje blandet med morsmelk og en teskje Udo's Choice olje. Har også begynt med smaksprøver om formiddagen. Fryser ned i isbitformer så hun får max en isterning, men klarer ikke ofte alt. Prøver Aprikos nå så går vi over på søtpotet og pastinakk etterhvert. Også får hun så mye pupp hun vil ha. Hver 2./3. time vil hun ha på dagtid.

Legginga og sovinga ble mindre frustrerende for hu mor etter at hun ble tatt opp om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...