Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Søvn, hva er det? :hoho:

Neida. Kasper har enkle og vanskelige netter nå om dagen, og jeg er rimelig sikker på at det er grunnet tenner. Den ene har nemlig brutt igjennom tannkjøttet og nå strever han med tann nummer to. Samme prosedyren som med tann en: våkner hyppig på nettene (3 ganger gjerne) og må bysses. Det er fort gjort, men i en periode mellom tann en og tann to så våknet han bare 1 gang på natta, så gleder meg til vi er tilbake der igjen.

Har forøvrig sluttet å gi pupp på natta nå og Kasper har godtatt det uten protester.... helt frem til sånn 04-tiden. Våkner han rundt da så er det kun pupp som godtas. Skjønner at å kutte ut den puppen blir en liten kamp, men om han kunne ha sovet sammenhengende frem til 04 så hadde jeg ikke stresset med å kutte ut den puppen før jeg skal ut i jobb. Det gjør han altså ikke, men det kan gå seg til så fort den andre tanna velger å melde sin ankomst. Det er utrolig mye sutring, sikling og gnaging på dagtid nå, så jeg tipper den er like rundt hjørnet. Håper jeg!!! Kommer ikke tann to temmelig fort etter tann en?

Så, for å oppsummere litt mer skjematisk.

Mellom tann en og to:

Sov sammenhengende i 8 timer, våknet, bysset i en 5-10 minutter, og sov videre til sånn 05-06. Da var det pupp og enten sove litt videre eller stå opp (våkner han 5 er det selvsagt ikke aktuelt at det er morgen...for meg!).

Nå som tann to er på gang:

Sover til 23, bysses, sover til 02, bysses, sover til 04, pupp, sover til 06 ca.

Leggerutiner er på plass og han legges i 18-tiden hver kveld, etterfulgt at jeg er litt krampevåken og stuper i seng i 20:30-tiden, haha. Trøtt, jeg?

Forøvrig, angående mat så er vi oppe i 4 faste måltider allerede og Kasper, som den pluggen han er, spiser masse. Jeg lar han bare styre matinntaket selv, men ett spm har jeg - hvordan introdusere brød? Jeg er liiiivredd for at han skal sette fast brød i munnen, selv om jeg lager pittesmå biter. Har i et svakt øyeblikk vurdert å stavmikse det, haha. Men, det er jo ikke bra, han må jo lære å spise selv tenker jeg, det er vel langt mer kos, for han mener jeg. Må kanskje lese meg opp på babyførstehjelp før jeg tør sette i gang (flaut). Så, gi meg gjerne noen råd om noen har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg introduserte brød ved å kutte en skive i fire, smøre på et tynt lag pålegg, ta på ermesmekke og la det stå til :ler:

Hender hun hoster og brekker seg litt, og mye spyttes ut igjen, men bank i bordet, det har gått bra hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har akkurat trykket på "send"-knappen og lagt inn søknad om barnehageplass :overrasket:

Øh. Var ikke vi sånn ca nettopp gravide? :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagesøknad står på må gjerast-listammi òg. Eg syns òg me akkurat gjekk gravide, men over helga begynner eg i jobb, og eine babyen i barselgruppa mi har faktisk allerede begynt med tilvenning i barnehagen! :bond: Eg har lyst på ein pauseknapp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars deg, Pyntestøv :klem:

Det høres helt forferdelig ut, men du kommer deg nok igjennom det!

(veldig dårlig skjult misunnelse.... :fnise: Det blir vel herlig!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Barnehagesøknad, ja... Først bør vi vel finne ut om vi befinner oss i Trondheim eller Tønsberg. Og gjerne hvor i Tønsberg-området eventuelt... Begynner kanskje å få dårlig tid? :ler:

Ånei! Stakkars dere, Pyntestøv! Trenger du en klem? :kose:

(Pittelitt misunnelig? Nei? :ler: Det blir nok fantastisk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia? Nei, kven vil vel dit når ein heller kan jobba? :tunge1: Eg kjenner eg gruar meg litt til jobbstart i morgon. Men kanskje aller mest til melkesprengen som eg veit vil komma - sannsynligvis allerede før lunsj. Eg har ein liten puppegut, så eg er nokså spent på korleis dette vil gå. ;)

Og i dag blei barnehagesøknaden sendt for krabaten sin del òg. Heldigvis slapp me å grunna veldig på kva barnehagar me skulle føra opp. Me vilvilvil ha plass i pjokkens barnehage, ca. 100 meter unna heimen, noko me mest sannsynlig får pga søskenprioritet. :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg misunner deg forresten ikkje pakkinga og flyturen, Pyntestøv. Men så er eg av typen som pakkar bilen full når me skal påhelgetur på hhotell med alle fasiliteter, då... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer til å bli et salig strev å måtte få sommer midt på vinteren! Hallo. Det er jo helt feil. Og i 7 uker appåtil! Hva tenkte vi med? I 7 uker til og med.

Åkei, skal slutte å skryte, hihi.

Pakkinga går nok bra da kjæresten er av den fornuftige typen og slanker nok kofferten ned til 1/3 av hva jeg har pakket, haha. Det som derimot blir en real utfordring er flyturen. Heldigivs har vi fått noen gode tips, så slik blir turen ned:

Fly til Køben i 10-tiden. 1.5 time ventetid der.

Fly til Singapore i 13-tiden, 10-11 timers flytur.

Booket oss inn på terminalhotellet (ja, hotell på terminalen hvor vi lander OG skal reise fra videre til Australia). Blir i 16 timer, rett og slett for å sove og komme oss litt.

Fly fra Singapore til Adelaide.

Woop Woop. Har booket en sovekurv til Kasper og skal ha med ammepute (fikk tips om det), samt ha paden full av Professor Balthazar, så satser vi på at det går tålig greit. :Nikke:

------------------

Ohhh, forresten, noen flere som har ålebabyer her? Har en som åler seg i turbofart. Det har han gjort i over en måned nå (7 mnd om tre dager). Men, han bruker hovedsakelig kun en arm. Bør jeg bli bekymret? Leste nettopp en urovekkende artikkel om et dødssykt barn som hadde en lidelse og han gjorde visstnok det samme. Så nå har mammaparanoiaen slått inn for fullt :bond:

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ellers er frisk og rask og i form, er det nok null grunn til bekymring. Det er nok bare hans foretrukne måte å åle/krabbe på. Jeg vet om en liten jente som verken ålet eller krabbet, men derimot satt på rumpa med det ene beinet utstrakt og humpet bortover i en rasende fart :hoho: Så det er mange rare varianter ute og går- eller humper. Så hvis det er det eneste du stusser over, ville jeg prøvd å ta hull på mamma-paranoiaen. Er det derimot flere ting som skurrer, så kan det kanskje være greit å ta en telefon til legen før dere drar?

Høres deilig ut, altså. Kos dere masse!

Og så er dere innmari smarte som gjør det -vi som har større barn er jo låst i skolerute og aktiviteter og det ene med det andre, så selv om Gubben og jeg gjerne kunne tenkt oss en langferie på ett eller annet varmt sted (og hadde hatt mulighet til det med permisjon) får vi bare innse at vi ikke kommer til å tilbringe vinteren i syden før vi blir pensjonister. Uh-uh. :fnise:

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett nøyere på teknikken hans nå og han bruker hele kroppen, men venstre arm er den han drar seg frem med. I artikkelen stod det at babyen brukte en arm og et bein og de andre lemmene bare hang etter. Det gjør det ikke her. Så da klarte jeg å helle kaldt vann over paranoiaen. Stikker kanskje ned på helsestasjonen før vi drar til Australia og snakker med fysioterapauten, mest for sikkerthetsskyld. Ellers er han jo frisk og rask, og langt fremme i forhold til utvikling. Ganske rart mtp hvor tung han er. 10 kilo!! Når det er sagt er han like tung og lang som jeg var når jeg var 1 år :sjokkert::fnise: Han blir nok en basketballspiller her. Eller, kanskje litt for tung til det. Styrkeløfter? Bryter? :laugh:

Denne turen til Australia er en luksus vi nok ikke kan unne oss med neste barn, så den må nytes i fulle monn :danse:

Endret av Pyntestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lurer litt på hvordan det står til med tannebisser hos disse mai-junibabyene våre... :)

Smule har et bittelite riskorn nederst til venstre, men det er også alt. Den kom vel for 2-3 uker siden, og står foreløpig helt alene. Synes det er litt sent, men kan strengt tatt ikke huske hvordan det var med søsknene hennes (bortsett fra eldstesønnen som fikk to tenner da han var to måneder- DET husker jeg godt! :fnise:).

Så hvordan er det med deres babyer? Noen som har fått mange tenner?

Hun liker å pusse den ene tanna si, da. Synes det er morsomt og vil helst pusse selv :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første tanna i midten nede kom rundt 6 mnd, "naboen" kom omtrent 1 mnd etterpå. Så kom 4 oppe litt før 9 mnd. Det er vel sånn midt på treet, kanskje ørlite tidligare enn gjennomsnittet. Men eg syns å huska at storebroren var litt tidligare ute - dei 8 første ute ved ca. 8 mnd. Men der kom 4 og 4, så det var fort overstått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanna dukket opp på 7,5 mnd-dagen og naboen dukket opp en måned etterpå! Hun er fryktelig søt med to små tenner som stikker opp :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tann da han akkurat fylte 6 mnd og neste kom for ei uke siden, så halvannen mnd etterpå. Syns ikke det trenger å komme flere på en stund jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Lapp over auget, så er Smule klar for karneval. :tommelopp:

Me har hatt nokre (uvanlig) urolige netter, men det kom seg då tann nr. 7 omsider kom gjennom. Håper me snaaart er ferdige med dei tann-greiene for ei stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særdeles utrolig natt her også. Han våknet hele tiden og når han sov var det mye ynking og klaging i søvne. Håper det er en tann til som er rett rundt hjørnet. Flaks for meg at vi er på ferie så mannen står opp med han og jeg får sove ut, hvis ikke hadde jeg nok gått plent i bakken nå av utmattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...