Gå til innhold

Rannveig Heitmann - ansvarlig mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå kan ikke jeg svare på TS's vegne,

men første antagelse jeg gjør meg er at de som bor i Finnmark får en hel del skattelette, ekstra trygd, ekstra barnebidrag, nedbetalt studielån osv osv osv.

Er du dum? Det virker i hvertfall slik, på lik linje med TS. Du fremstår som tilbakestående.

Fordi finnmark er i tiltakssonen hvor man har spesielle ordninger for å gjøre det attraktivt å bo, er altså kvinner i finnmark dårlige mødre? Fordi EN ansvarsløs mor blogger om sitt liv?

Hva med bønder som lever stort sett utelukkende på statsstøtte? Er de også dummer og ansvarsløse foreldre?

Jeg for min del får mine fordommer mot steder lenger sør i Norge når jeg leser om Alvdal-moren som har forgrepet seg på flere barn, når jeg leser om Vågå-grisen som utnytter en mindreårig jente. Når jeg leser om alle overfallsvoldtekter og ran i Oslo. Det er klart dette på langt vei bekrefter det som er gjengs oppfatning av den vanlige borger i Oslo. De fleste voldtar og slåss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger så absolutt ikke være Einstein for å oppdra et barn godt. Og du kan umulig vite om hun er smart eller ikke. Det går fint mulig å legge ut photoshoot bilder, og festbilder selv om man er mamma. Hadde R vært stygg/mindre pen, hadde ingen av dere vært så opphengt i hva hun gjør. Men fordi hun er en pen jente, tror alle at hun KUN sitter hjemme å sminker seg & tar sol, istedenfor å passe på barnet sitt.

En mamma skal også forsørge sitt barn. Hennes blogging vil meget sannsynlig bli et problem i en ansettelsesprosess. Da er det VELDIG dumt med en haug festbilder med ymse uheldige motiver. Dette læres vel bort på barneskolen nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger så absolutt ikke være Einstein for å oppdra et barn godt. Og du kan umulig vite om hun er smart eller ikke. Det går fint mulig å legge ut photoshoot bilder, og festbilder selv om man er mamma. Hadde R vært stygg/mindre pen, hadde ingen av dere vært så opphengt i hva hun gjør. Men fordi hun er en pen jente, tror alle at hun KUN sitter hjemme å sminker seg & tar sol, istedenfor å passe på barnet sitt.

Hvordan andre mennesker ser ut og kler seg er noe som jeg aldri har brydd meg om. Derimot er jeg en sterk motstander av å brette barns oppvekst og privatliv ut på nettet.

Om det er på blogg, facebook eller andre steder er revnende likgyldig, men for meg er dette et grovt overtramp på barnas privatliv.

Som forelder skal man beskytte barna fra slikt, ikke kaste de ut til ulvene.

Vi lever i 2012, det er bare å se på ethvert forum eller nettsted, nettmobbing er blitt et stort problem. Jeg synes ikke at hun beskytter sønnen sin mot fremtidig mobbing ved å være så ukritisk til hva hun legger ut. At noen faktisk synes det er greit å gjøre slikt mot egne barn er for meg uforståelig.

Hvordan hennes evner ellers er som mor hverken kan eller vil jeg uttale meg om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du dum? Det virker i hvertfall slik, på lik linje med TS. Du fremstår som tilbakestående.

Fordi finnmark er i tiltakssonen hvor man har spesielle ordninger for å gjøre det attraktivt å bo, er altså kvinner i finnmark dårlige mødre? Fordi EN ansvarsløs mor blogger om sitt liv?

Hva med bønder som lever stort sett utelukkende på statsstøtte? Er de også dummer og ansvarsløse foreldre?

Jeg for min del får mine fordommer mot steder lenger sør i Norge når jeg leser om Alvdal-moren som har forgrepet seg på flere barn, når jeg leser om Vågå-grisen som utnytter en mindreårig jente. Når jeg leser om alle overfallsvoldtekter og ran i Oslo. Det er klart dette på langt vei bekrefter det som er gjengs oppfatning av den vanlige borger i Oslo. De fleste voldtar og slåss.

TS her. Jeg skal forsøke å forklare hva jeg mener med fordommer mot unge mødre fra Finnmark.

http://www.finnmarke...icle4789201.ece

Her er først statistikken som viser at Finnmark troner overlegent på statistikken over unge mødre:

"Ifølge Statistisk sentralbyra ble det i 2008 født 28 barn av mødre mellom 15 og 18 år i Finnmark. Det er vel 0,56 prosent av den kvinnelige befolkningen under 19 år.

Finnmark troner dermed suverent på denne statistikken.

(...)

Akershus er det fylket med færrest unge mødre, hvor bare 0,1 prosent av den kvinnelige befolkningen under 19 år fikk barn i 2008."

Selv er jeg vokst opp i Oslo, og det er helt i orden at du har masse fordommer mot meg. Jeg sitter nemlig med masse fordommer selv. Jeg er for eksempel ganske dømmende overfor mennesker som utnytter trygdesystemet i Norge.

Jeg tenker nemlig at når man bestemmer seg for å få barn, er det også fordi man har stabilitet, økonomisk trygghet og modenhet til å ta vare på det barnet. De aller færreste kvinner under 20 år sitter, slik jeg ser det, i en slik situasjon. Videre er det svært få av disse mødrene som blir i forhold med barnets far, noe som gjør at barnet vokser opp uten far, og med en umoden mor. Noe jeg mener Rannveig er et glimrende eksempel på. Når hun da velger å legge ut haugevis av svært privat informasjon om sønnen til offentlig beskuelse, blir jeg enda mer skeptisk.

For å overdrive fordommene mine om unge mødre fra Finnmark, tenker jeg: Er det slik at de ikke gidder å ta seg en utdanning, få seg en jobb, gjøre noe med livene sine? At den enkleste utveien er å leve på mine skattepenger, presse ut unger à la Chanelle Victoria, Nathaniel Chrisander og Cindy Bianca, og ellers skape sin egen dukkedrøm med fine klær, rosa ting og shopping?

Og videre tenker jeg: Hvorfor i huleste er det så mange flere unge jenter som velger denne utveien i Finnmark enn i Akershus? Så tenker jeg videre at det har å gjøre med arv og miljø, at i Akershus er det mange flere unge jenter med høy utdanning, sunn fornuft, og mål i livet, som de får med seg fra ressurssterke foreldre, som selv fikk barn da de var i en økonomisk trygg situasjon i livet. Og slik fortsetter sirkelen.

Til slutt må jeg også si at jeg har familie og gode venner fra Finnmark, som er verdens mest oppegående mennesker. Jeg skjærer altså ikke hele fylket over en kam, men jeg skal love deg at jeg dømmer den overveldende mengden med unge mødre som ikke er med på å dra sin del av lasset i samfunnet vårt.

Anonym poster: 5cd8dae3202c075066f28bc2859ba30e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun fullfører skole som privatist.. Da trenger hun lesero:)

Hun tar opp ett fag.. Trenger man virkelig å ha babyen sin 8 timer i bhg daglig for å lese til det? :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er: Siden når har mennesker kunne blitt så oransje? :sjokkert:

Anonym poster: 09636078cd6f79cf86341caa79e44ef9

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun tar opp ett fag.. Trenger man virkelig å ha babyen sin 8 timer i bhg daglig for å lese til det? :O

Vel, som mor selv til en liten gutt.. Kan jeg forsikre deg om at det ikke er alltid like lett å få fred og ro til å lese, når man hele tiden må følge med på barnet. For at hun skal få konsentrasjon, er det viktig at noen andre passer barnet. Dessuten, et barn har også godt av å tilbringe tid med andre små.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som mor selv til en liten gutt.. Kan jeg forsikre deg om at det ikke er alltid like lett å få fred og ro til å lese, når man hele tiden må følge med på barnet. For at hun skal få konsentrasjon, er det viktig at noen andre passer barnet. Dessuten, et barn har også godt av å tilbringe tid med andre små.

Nå har det vært mange opplag i avisen om at barn ikke trenger barnehage før de blir to. En ett-åring trenger jo ikke barnehage. Jeg kan ikke forstå at barnet må være der åtte timer per dag for at hun skal få lesero, og ha konsentrasjonen nok til ett fag. Hvis det faktisk er tilfelle at hun trenger lesero og konsentrasjon åtte timer om dagen for å forstå faget, så lurer jeg veldig på hvordan hun klarte seg på videregående! Der har du flere fag i uken!

Anonym poster: dd1d04fd641ddaecf4f6937aabfeab56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært mange opplag i avisen om at barn ikke trenger barnehage før de blir to. En ett-åring trenger jo ikke barnehage. Jeg kan ikke forstå at barnet må være der åtte timer per dag for at hun skal få lesero, og ha konsentrasjonen nok til ett fag. Hvis det faktisk er tilfelle at hun trenger lesero og konsentrasjon åtte timer om dagen for å forstå faget, så lurer jeg veldig på hvordan hun klarte seg på videregående! Der har du flere fag i uken!

Anonym poster: dd1d04fd641ddaecf4f6937aabfeab56

Kanskje hun sliter med matte, da vet du? Jeg syns det er flott at hun konsentrerer seg om skolen. Har forresten aldri sagt at barn TRENGER barnehage, men det finnes foreldre som vil at barnet skal omgås andre. Dessuten er det godt med litt avlastning når man er alenemor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger så absolutt ikke være Einstein for å oppdra et barn godt. Og du kan umulig vite om hun er smart eller ikke. Det går fint mulig å legge ut photoshoot bilder, og festbilder selv om man er mamma. Hadde R vært stygg/mindre pen, hadde ingen av dere vært så opphengt i hva hun gjør. Men fordi hun er en pen jente, tror alle at hun KUN sitter hjemme å sminker seg & tar sol, istedenfor å passe på barnet sitt.

Hun er langtfra pen! Syns ikke orange kvinner med grått hår er pene jeg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun sliter med matte, da vet du? Jeg syns det er flott at hun konsentrerer seg om skolen. Har forresten aldri sagt at barn TRENGER barnehage, men det finnes foreldre som vil at barnet skal omgås andre. Dessuten er det godt med litt avlastning når man er alenemor.

Ja. Jeg ser at hun får avlastning. Han er innom sin mormor og morfar i helgene, i tilegg til å være åtte timer i barnehagen hver dag. :)

Anonym poster: dd1d04fd641ddaecf4f6937aabfeab56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som mor selv til en liten gutt.. Kan jeg forsikre deg om at det ikke er alltid like lett å få fred og ro til å lese, når man hele tiden må følge med på barnet. For at hun skal få konsentrasjon, er det viktig at noen andre passer barnet. Dessuten, et barn har også godt av å tilbringe tid med andre små.

Vel, jeg vet ikke hvordan din gutt er, men jeg har også ett barn på 1 år, og jeg er fulltidsstudent på høgskole.. Dog ikke med oppmøte daglig, men det gjør det vel ikke akkurat lettere. Og det går strålende, barnet legger seg jo kl 8, i tillegg til to timer søvn på dagen, så jeg har plenty tid til skolearbeid.

Ett barn på 8 mnd har heller absolutt IKKE behov for å leke med andre barn hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva lever hun på? Jobber hun ikke utenom å ta det ene faget siden ungen er fulltid i barnehage?

TS her (og jeg bare skrevet de innleggene hvor jeg gir meg til kjenne som TS!)

Nei, hun lever på nav, og skal visstnok ta opp matematikk fra VGS i år. Det tror jeg for øvrig ikke før jeg får se det.

Anonym poster: 5cd8dae3202c075066f28bc2859ba30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke hvordan din gutt er, men jeg har også ett barn på 1 år, og jeg er fulltidsstudent på høgskole.. Dog ikke med oppmøte daglig, men det gjør det vel ikke akkurat lettere. Og det går strålende, barnet legger seg jo kl 8, i tillegg til to timer søvn på dagen, så jeg har plenty tid til skolearbeid.

Ett barn på 8 mnd har heller absolutt IKKE behov for å leke med andre barn hver dag...

Nå har jeg en sønn på 7 mnd, og han sovner ikke før kl22 desverre. Med en lur på dagen i ca 2 timer, og den tiden bruker jeg på å gjøre husarbeid. Så hvis det var jeg som var alenemor og privatist. Hadde ikke jeg fått mange timene med skolearbeid her. Da hadde nok jeg selv hatt han i barnehage/dagmamma for å få litt avlastning + arbeid gjort. Men nå er jeg ikke alene, så jeg trenger ikke stort med avlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her (og jeg bare skrevet de innleggene hvor jeg gir meg til kjenne som TS!)

Nei, hun lever på nav, og skal visstnok ta opp matematikk fra VGS i år. Det tror jeg for øvrig ikke før jeg får se det.

Anonym poster: 5cd8dae3202c075066f28bc2859ba30e

Naving er hot blant bloggere også ja. Får dekket full barnehageplass mens hun suller og "jobber" med bloggen sin. Lever et tøft og slitsomt liv. Bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naving er hot blant bloggere også ja. Får dekket full barnehageplass mens hun suller og "jobber" med bloggen sin. Lever et tøft og slitsomt liv. Bra!

Om hun var alene fra 01.01.12, så hadde villkårene vært annerledes for henne, men han er født i november 2011. Jeg er lite usikker på om det er alle som søker etter 01.01.12 eller alle som ble alenemor fra 01.01.12. Da hadde NAV tvunget henne til å gjøre noe 50% av tiden, enten arbeid eller studier.

Anonym poster: dd1d04fd641ddaecf4f6937aabfeab56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du dum? Det virker i hvertfall slik, på lik linje med TS. Du fremstår som tilbakestående.

Og det måtte du være anonym for å si?

For Guds skyld. Ikke les hva jeg skriver :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naving er hot blant bloggere også ja. Får dekket full barnehageplass mens hun suller og "jobber" med bloggen sin. Lever et tøft og slitsomt liv. Bra!

Det er jo ikke akkurat en god inntekt! Så det er nok tøft økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...