Gå til innhold

Skyter hunden i hodet


Thalassos

Anbefalte innlegg

Har du noen kunnskap om dette? Eller baserer du det på skremselspropagandaen media har drevet de siste 20 årene?

Er noen greie linker å titte på tidligere i diskusjonen her :)

Det er en "gjeng med gamlinger" jeg pleier å møte og slå av en prat med nåde jeg går med hunden.. Hunden min elsker de over alt på jord og går nesten ut av seg selv av glede når vi møter de... De er også veldig glad i henne, syns hun er den søteste og lykkeligere hunden de vet om:) De har kjent henne siden hun var valp, i et par tre år, men de har aldri spurt om hvilken rase det var før nå nylig. Da jeg sa at de var en staffordshire bull terrier sier de litt spøkefullt at det hørtest nesten ut som sånn farlig rase, sånn pit bull terrier... Hehe, de ble rimelig lange i maska når jeg fortalte hvor nært beslektet de to rasene var, og hvor like de er i væremåte og gemytt :)<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Ja, det er selvsagt media som er problemet. Kan ikke være rasen. Kan ikke være det at den er avlet frem for å sloss, og ikke gi seg, uansett. Du veit, det ligger ikke mye penger i å kjøre en bikkje i kamp, hvis den skulle finne på å GI seg på noen tidspunkt, bare fordi om den har møtt en motstander som er større eller jævligere enn den selv er. En NORMAL hund vil bakke ut og underkaste seg. De instinktene finnes ikke i en pitbull. Og i samme farta som DE forsvant, så forsvant også impulsene til å roe seg når den har etablert dominans overfor en svakere motpart. En av de mindre hyggelige sakene om pitbuller som verserte før forbudet kom, var en episode der en puddel som hadde kjekket seg litt, ble regelrett revet i biter av en pitbull som ikke så noen grunn til å stoppe angrepet bare fordi motstanderen lå nede og klynket og hylte.

Kamphunder var kult i den tida da blodsport var inn. Pt er blodsport forbudt, og vi trenger ikke bikkjene, heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er selvsagt media som er problemet. Kan ikke være rasen. Kan ikke være det at den er avlet frem for å sloss, og ikke gi seg, uansett. Du veit, det ligger ikke mye penger i å kjøre en bikkje i kamp, hvis den skulle finne på å GI seg på noen tidspunkt, bare fordi om den har møtt en motstander som er større eller jævligere enn den selv er. En NORMAL hund vil bakke ut og underkaste seg. De instinktene finnes ikke i en pitbull. Og i samme farta som DE forsvant, så forsvant også impulsene til å roe seg når den har etablert dominans overfor en svakere motpart. En av de mindre hyggelige sakene om pitbuller som verserte før forbudet kom, var en episode der en puddel som hadde kjekket seg litt, ble regelrett revet i biter av en pitbull som ikke så noen grunn til å stoppe angrepet bare fordi motstanderen lå nede og klynket og hylte.

Kamphunder var kult i den tida da blodsport var inn. Pt er blodsport forbudt, og vi trenger ikke bikkjene, heller.

Hva er blodsport?

Jeg hører stadig vekk om hunder som tar livet av andre hunder, og ikke for å snakke om sauer, kaniner, katter osv, uten at det er pitbuller involvert!

Norge hadde ikke noe problem med pitbuller før forbudet, og en rekke land opphever og har opphevet forbudet I det siste fordi det ikke har hatt noen hensikt...

Og at pitbuller ikke kan brukes til annet enn kamp er det dummeste jeg har hørt!

http://www.ourpack.org/therapy.html

http://network.bestfriends.org/9261/news.aspx

http://www.pitbulllovers.com/training-articles/therapy-dogs-pit-bulls.htm

"In the early twentieth century Pit Bulls were so respected for their loyalty, determination and bravery that they were chosen to represent America in WWI on

posters used for recruitment and to sell war bonds.

 

 

 

The first decorated canine war hero and the only dog to be promoted to sergeant was an American Pit Bull Terrier “Stubby”. Born in 1917, he wandered into a Connecticut National Guard encampment on the Yale University campus. He was a scrawny little pup of about four weeks old, found there by John Robert Conroy who smuggled his beloved companion aboard the troop ship, the SS Minnesota. Stubby learned to salute and his military career began. He served beside Conroy in the 102nd Infantry 26th Yankee division, during WWI, in the trenches in France. There Stubby would seek out wounded soldiers, which were significantly less, because Stubby could hear the whine of incoming artillery shells before the humans, and became quite adept at letting his unit know when to duck for cover. 

 

After being gassed, Stubby began warning his unit of poison gas attacks. There is no way to know how many American soldiers this Pit Bull saved but, the respect he was given by the U.S. after the war is a clear indicator of how valuable Stubby was to the men of his unit. During his Military career, Stubby aided in the capture of a German spy, was severely injured by shrapnel, sent to the Red Cross hospital for surgery, awarded the Purple Heart and sent back to his regimen. After the battle for the French village of Domremy, the grateful women of the township fashioned a hand sewn chamois coat, to display Stubby’s service chevrons, metals, pins and buttons, this became his recognized trademark, and is now on display at the Smithsonian Museum.  "

- et lite utdrag fra linken tidligere i tråden.

”Alle sannheter gjennomgår tre stadier; først blir de latterliggjort, deretter sterkt motarbeidet. Til slutt aksepteres de som helt innlysende”

(A. Schopenhauer 1788-1860)

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

True. Men de er alle krysninger mellom terrier og bulldog, og er avlet frem for samme formål, og har noenlunde samme egenskaper. Det er ikke oppførselen har mot andre mennesker som er det største problemet, det er evnen den har til å bite, og holde, og lærevilligeten. Den kan trenes til å bite også mennesker, og når den først biter, har du ett problem. Ikke fordi den biter hardest, men fordi det er avlet frem for å "henge på". Dette er arv den har siden den er avlet frem for å jakte på, og holde store dyr, f.eks okser. Mens en border collie er mer laget for å "snappe", siden den er "designet" for å gjete mindre dyr.

Om du ser littegranne på youtube, finner du nok av videoer av bittbuller som henger og dingler etter folks armer og bein. Ikke noe pent syn. Kjeven til pitbuller må brekkes opp med en pinne, om den har bitt seg fast. Ikke fordi den låser kjeven, men fordi det ligger i genene at den ikke skal slippe. Om den da henger i armen til ett menneske, er det litt sent å snakke om at den er så menneskekjær.

Om du ser littegrane på YouTube vil du finne massevis av videoer av pitbuller som terapihunder på gamlehjem, på skoler, for handikappede osv :)

Og det med standhaftigheten, pågangsmotet og at den ikke gir seg er typisk for terriere generellt, ikke for pitbullen spesielt...

Det kan utnyttes til noe positivt, eller det kan misbrukes til noe negativt! ....men det å lære opp en pitbull til å bite et menneske er ikke veldig lett! Mange raser som er mye bedre egnet til det formålet!<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje tenke litt over hvor ordet "bull" i pitpull kommer fra?

Unnskyld at jeg maser så fælt, men all ignoransen rundt pitbullene bør slås ned på, synes jeg...

Her er det beskrevet bedre enn hva jeg klarer, hvor navnet stammer fra:

"AMERICAN These dogs originally came to America from our British forefathers. After breeding them in America, they became the American Pit Bull Terrier.

PIT refers to where the dogs fought. The fighting pits were small and usually only contained the two owners/handlers, and maybe a "referee." When necessary, owners would have to pull the dogs apart. If a dog redirected its aggression on a human and bit its handler, it was killed. By using this method, breeders and owners intended to breed dogs that did not direct aggression toward humans.

BULL refers to the early Bulldog from England. These dogs' early job was baiting bulls for the butcher. This later became sport, and when that was deemed inhumane, owners took their dogs to the pits and turned the dogs on each other.

TERRIER refers to the Black-and-Tan Terrier and/or the English White Terrier with which the early Bulldog was crossed. As you may know, terriers are known for their high activity level, tenacity, etc. Owners who wanted their dogs to fight (and win) wanted to breed in this “feistiness.”

Please note that this article refers to the American Pit Bull Terrier as recognized by the United Kennel Club (UKC) and the American Dog Breeders Assocation (ADBA).The American Kennel Club (AKC) recognizes the American Staffordshire Terrier and the Staffordshire Bull Terrier, which have a similar history. Many breeds of dogs are now erroneously called "pit bulls" such as Presa Canarios, American Bulldogs, Boxers, Cane Corsos, and more. 

Marthina McClay, CPDT

Animal Behavior College Mentor Trainer

Certified Tester/Observer for Therapy Dogs, Inc.

AKC Certified CGC Evaluator"

http://www.ourpack.org/apbt.html

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere er rare. Hyle og skrike om en hund blir skutt. men ingen hyler og roper eller hjelper den stakkars mannen som ligger tilnærmet død. Selvsagt skal politiet avlive et dyr vis det er til hinder for å hjelpe mannen eller dyret kan skade hjelpepersonel.

Men her virket det som livet til hunden var viktigere for publikum en mannen som ligger hjelpeløs

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er blodsport?

Jeg hører stadig vekk om hunder som tar livet av andre hunder, og ikke for å snakke om sauer, kaniner, katter osv, uten at det er pitbuller involvert!

Norge hadde ikke noe problem med pitbuller før forbudet, og en rekke land opphever og har opphevet forbudet I det siste fordi det ikke har hatt noen hensikt...

Og at pitbuller ikke kan brukes til annet enn kamp er det dummeste jeg har hørt!

http://www.ourpack.org/therapy.html

http://network.bestf.../9261/news.aspx

http://www.pitbulllo...s-pit-bulls.htm

"In the early twentieth century Pit Bulls were so respected for their loyalty, determination and bravery that they were chosen to represent America in WWI on

posters used for recruitment and to sell war bonds.

The first decorated canine war hero and the only dog to be promoted to sergeant was an American Pit Bull Terrier "Stubby". Born in 1917, he wandered into a Connecticut National Guard encampment on the Yale University campus. He was a scrawny little pup of about four weeks old, found there by John Robert Conroy who smuggled his beloved companion aboard the troop ship, the SS Minnesota. Stubby learned to salute and his military career began. He served beside Conroy in the 102nd Infantry 26th Yankee division, during WWI, in the trenches in France. There Stubby would seek out wounded soldiers, which were significantly less, because Stubby could hear the whine of incoming artillery shells before the humans, and became quite adept at letting his unit know when to duck for cover.

After being gassed, Stubby began warning his unit of poison gas attacks. There is no way to know how many American soldiers this Pit Bull saved but, the respect he was given by the U.S. after the war is a clear indicator of how valuable Stubby was to the men of his unit. During his Military career, Stubby aided in the capture of a German spy, was severely injured by shrapnel, sent to the Red Cross hospital for surgery, awarded the Purple Heart and sent back to his regimen. After the battle for the French village of Domremy, the grateful women of the township fashioned a hand sewn chamois coat, to display Stubby's service chevrons, metals, pins and buttons, this became his recognized trademark, and is now on display at the Smithsonian Museum. "

- et lite utdrag fra linken tidligere i tråden.

"Alle sannheter gjennomgår tre stadier; først blir de latterliggjort, deretter sterkt motarbeidet. Til slutt aksepteres de som helt innlysende"

(A. Schopenhauer 1788-1860)

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_sport

Her kan du lese om blodsport. Det er et ganske vidt favnende begrep, men så vidt jeg vet, er det MEST brukt med henvisning til dyrekamper, selv om artikkelforfatteren later til å mene at BDSM også er en slags blodsport. Tøv, spør du meg, men jeg antar at vedkommende har en eller annen grunn til å inkludere det.

Et sentralt begrep når det gjelder dyrekamper, er gameness, som beskriver dyrets vilje til å sloss, uansett om det er hardt skadet. Dette er et trekk som ble avlet opp i kamphund-rasene, og er det enkelttrekket som gjør dem så farlige. De vil ikke gi opp eller bakke unna for noe som helst. Ikke smerte, ikke skade, ikke overmakt, og ikke trusler. Kamphunder slåss bokstavelig talt til døden. Det er i enkelte sammenhenger veldig gode egenskaper, f.eks dersom du vil ha en god vakthund. Men det er ikke noe vanskelig å se at det også kan bli et enormt problem, illustrert ved atferden til bikkja i kildeartikkelen. Den angrep politimennene etter at den var blitt provosert, og gikk videre til å angripe ALT som rørte seg i nærheten av eieren. Kall det hva du vil, jeg kaller det ukontrollerbar aggresjon. At avlere i hundekampenes glansdager forsøkte å avle det bort gjennom å drepe hunder som angrep eierne sine når de ble trukket ut av en kamp, sier vel alt om hvor problematisk det var. Et avlsdyr er en kostelig ting.

At kamphunder også viser typisk hunde-atferd som flokk-tilhørighet og lojalitet, er ikke noe spesielt. Det viser bare at til tross for alle de destruktive kvalitetene som er avlet frem i dem, så er de fortsatt hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde kanskje tenke litt over hvor ordet "bull" i pitpull kommer fra?

Unnskyld at jeg maser så fælt, men all ignoransen rundt pitbullene bør slås ned på, synes jeg...

Her er det beskrevet bedre enn hva jeg klarer, hvor navnet stammer fra:

BULL refers to the early Bulldog from England. These dogs' early job was baiting bulls for the butcher. This later became sport, and when that was deemed inhumane, owners took their dogs to the pits and turned the dogs on each other.

Jo.. takk for bekreftelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

http://www.dagbladet...i/usa/23000272/

Er det bare jeg som reagerer på unødvendig maktbruk av politiet?

Jeg mener at dersom du ikke klarer å takle en pitbull på 50 kg uten å skyte den, så har du ingenting i politiet å gjøre.

Helt grusomt å høre smertehylene til hunden.

Typisk blaserte nordmenn å bry seg mer om hva som skjedde med hunden enn med den stakkars hjemløse fyren. Politiet begynte å sparke ham, helt uten grunn. Som noen afrikanere som besøkte england i et tv-program på nrk3 i går sa; "Dere i vesten bryr dere veldig mye om hundene deres, men ikke fullt så mye om hverandre" Treffende sagt.

At de måtte avlive en rabiat bikkje med mulig rabies synes jeg er sekundært å ta moralsk stilling til, selv om det kanskje var på kanten dramatisk.

Endret av Filleproletiet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her er jo forholdsvis interessant:

Contrary to previous reports, Rodriguez, who lives in Bay Ridge, says that police used mace only after the dog was shot. "If they used it, I didn't see it, I was there the whole time though." You can see the officer on the right discharge his mace shortly after the dog is shot. Rodriguez says officers took him to the 9th Precinct where they uploaded his video "for evidence." Rodriguez adds that he did not witness police kick the man or use physical force to attempt to rouse him.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her er jo forholdsvis interessant:

Det stod også å lese at de som kjente til mannen og bikkja hans, vanligvis ikke blandet seg inn når han kollapset av en eller annen grunn (f.eks overdoser) siden bikkja hadde en forhistorie med å være "overbeskyttende" og ikke ville slippe noen nær eieren.

Evt ringte de etter en ambulanse og lot dem ta støyten.

Den første personen som ble angrepet, iflg denne beskrivelsen, var en dame som bare var litt for nær mannen. Deretter snudde bikkja og angrep politiet, totalt uprovosert.

Sånne hunder trenger vi definitivt ikke flere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42:

Bare av nysgjerrighet, og jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er helt uenig med deg, hvor har du din informasjon om pit buller fra? Baserer du dine meninger på annet hold enn media, og i så fall hvilke kilder har du?

For ordens skyld er jeg selv på gjerdet når det kommer til pit bull terrier, siden jeg har hørt så utrolig mye forskjellig om dem de siste ti årene, og har for lite direkte kunnskap om dem selv til å gjøre meg opp en bastant mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder forsvarer eiern sin, ofte. Det burde politiet tatt hensyn til. Hunden er jo bare en hund. Duster!

De skal da ikke til hensyn til det at "bare var en hund", han agerte i selvforsvar og ville med stor sannsynlighet ha endt opp skadet hvis han ikke hadde gjort noe - samtidig så ville hunden uansett ha blitt avlivet etterpå ettersom den gikk til angrep.

Politimannen gjorde jo ikke sitt beste. Det å sparke eieren og tåregasse bikkja er jo regelrett idioti.

Det å bruke pepperspray mot en agressiv hund i selvforsvar er effektivt og vil få hunden til å flykte og bli desorientert grunnet den midlertidige blindheten, videoen visste dog ikke i hvilken kontekst peppersprayen ble brukt i så vil ikke uttale meg der.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42:

Bare av nysgjerrighet, og jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er helt uenig med deg, hvor har du din informasjon om pit buller fra? Baserer du dine meninger på annet hold enn media, og i så fall hvilke kilder har du?

For ordens skyld er jeg selv på gjerdet når det kommer til pit bull terrier, siden jeg har hørt så utrolig mye forskjellig om dem de siste ti årene, og har for lite direkte kunnskap om dem selv til å gjøre meg opp en bastant mening.

Litt forskjellige steder. En del fra media, selv om det er lenge siden pitbuller var dagsaktuelle. Da forbudet kom, hadde det vært flere rapporterte uheldige hendelser med sånne bikkjer. Da var nok eierne en vesentlig del av problemet. Hundene var ganske populære i kriminelle kretser, delvis pga ryktet, og delvis fordi de er intenst lojale og ikke lar seg skremme under noen omstendigheter.

Hunderasenes opprinnelse er godt dokumentert, og det er godt dokumentert at de ble avlet frem for å slåss til de ble fysisk trukket ut av kampene, uansett hvor hardt de var skadet. I England var hundekamper en stor sport til langt opp på 1800-tallet, og senere.

Man alet opp bikkjer som kunne brukes i kamper mot okser, bjørner og andre hunder. Det sier seg vel selv at en hund av denne størrelsen ikke kan gjøre det av med en bjørn, men bare det at den har et aggresjonsnivå og en gåpå-vilje som får den til å true bjørnen, sier vel sitt. I mer jevnt matchede kamper ville bikkjene drepe hverandre hvis kampene ikke ble stoppet fysisk. Så de mangler totalt den stoppknappen som under normale omstendigheter får et dyr til å velge selvoppholdelse fremfor fortsatt aggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner til deres opprinnelse, og jeg kjenner til det store oppstusset som var rett før forbudet. Men det er for meg langt fra nok til å dømme rasen nord og ned. Det er nemlig flere andre raser som har en krass og aggressiv fortid, men som har blitt avlet til å bli mildere med årene.

Jeg har også hørt alle historiene om at de låser kjeven (som vel har vist seg å være humbug), at de aldri slipper, at de ikke lenger kan hundespråket og dermed overser en overgivelse, at de har ekstrem lav terskel for aggressiv atferd osv. Men hvor mye av dette som er myter overdrevet av media, eventuelt noe som er tonet ned i avl de siste tiårene, kjenner jeg ikke til. Og vil derfor ikke ha for bastante meninger om saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller si at klarer du ikke å avlive en hund kjappere og mer effektivt enn det, så burde du tilbringe mer tid på skytebanen. Målet må helt klart være å løse problemet med ett skudd.

Det er ikke så enkelt å treffe et bevegelig mål, og spesielt ikke når du har under et halvt sekund å reagere på.

Men de skulle ha avlivet hunden skikkelig med en gang den ble skadeskutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til deres opprinnelse, og jeg kjenner til det store oppstusset som var rett før forbudet. Men det er for meg langt fra nok til å dømme rasen nord og ned. Det er nemlig flere andre raser som har en krass og aggressiv fortid, men som har blitt avlet til å bli mildere med årene.

Jeg har også hørt alle historiene om at de låser kjeven (som vel har vist seg å være humbug), at de aldri slipper, at de ikke lenger kan hundespråket og dermed overser en overgivelse, at de har ekstrem lav terskel for aggressiv atferd osv. Men hvor mye av dette som er myter overdrevet av media, eventuelt noe som er tonet ned i avl de siste tiårene, kjenner jeg ikke til. Og vil derfor ikke ha for bastante meninger om saken.

Tabris, jeg liker deg! Du er reflektert og undrende, og open-minded

Hvis du er interessert i evnet så vil jeg anbefale deg en blogg av en veldig veldig dyktig dame. Hun er reflektert, veltalende og veldig oppegående, og ikke minst, hun har et veldig sunt hundehold. Hun taler bullehundenes sak, og hun er veldig kunnskapsrik og skyver ingen ting under teppet..

Her er linken :)

http://mylifeiskillingme.net/category/raseforbud/

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HunterLady

Det eneste de gjorde feil her etter min mening var å ikke skyte den igjen, i hodet. Da hadde den dødd raskt og minst mulig smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.. takk for bekreftelsen?

......

Det har ingn ting med dagens pitbuller å gjøre, de har aldri blitt avlet for oksekamp!<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk blaserte nordmenn å bry seg mer om hva som skjedde med hunden enn med den stakkars hjemløse fyren. Politiet begynte å sparke ham, helt uten grunn. Som noen afrikanere som besøkte england i et tv-program på nrk3 i går sa; "Dere i vesten bryr dere veldig mye om hundene deres, men ikke fullt så mye om hverandre" Treffende sagt.

At de måtte avlive en rabiat bikkje med mulig rabies synes jeg er sekundært å ta moralsk stilling til, selv om det kanskje var på kanten dramatisk.

Seriøst, har jeg skrevet noen steder at jeg ikke bryr meg om mannen? Og du fremstiller det som at man ikke skal bry seg om dyr, mener du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Seriøst, har jeg skrevet noen steder at jeg ikke bryr meg om mannen? Og du fremstiller det som at man ikke skal bry seg om dyr, mener du det?

Hvorfor lager du en tråd om bikkja da? Kan ikke se du nevne mennesket noe sted?

Hvordan får du det jeg skriver til å bli til at jeg fremstiller det som om man ikke skal bry seg om dyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...