Gå til innhold

Skyter hunden i hodet


Thalassos

Anbefalte innlegg

Pitbuller er vel en av de rasene som tolererer aller mest drittbahandling av mennesker uten at de blir aggressive!

De har en enorm bitehemning overfor mennesker, det er en grunn til at det omplasseres massevis av pitbuller i feks usa som har blitt utsatt for grov mishandling fra mennesker.. Virkelig grov!

Et fåtall av andre raser har den tilliten til mennesker som det en pitbull har!

Tenk bare selv, når de ble brukt i kamper, hva som hadde skjedd når menneskene måtte bryte inn, eller bare stod litt i veien:) det finnes masse litteratur om dette hvis man er interessert i fakta og ikke bare skremselspropaganda fra media!<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Når det krystalliserer seg lovendringer som blant annet forbyr å inneha, og importere rasen, er det noe mer enn skremselspropaganda som er i sving.

Les også dette.

Utdrag:

One 5-year (2001–2005) review of dog attack victims admitted to the Children's Hospital of Philadelphia determined that pit bull terriers were implicated in more than half of bites. Of the 551 patients treated, breed was identified in 269 cases. Of these 269 patients, 137 (50.9%) were attacked by pit bulls

Når disse hundene først biter, så gjør de stor skade, de er også intelligente og veldig lærevillige (noe du også nevner). Pitbull er hunder opprinnelig avlet frem for å bite og holde fast kveg og bjørner. Disse tingene gjør disse hundene spesielt farlige, om de får feil oppdragelse. På grunn av samme egenskaper er de også veldig tiltrekkende for kriminelle miljøer.

Alle andre hunder vil selvsagt også bli farlige, om man oppdrar dem feil, men pitbull utmerker seg spesielt når det går galt, på grunn av de iboende egenskapene. Derfor har man valgt å dra en grense.

Poster linken min om episoden i england på nytt, for å gi ett lite eksempel om hva som godt kunne skjedd, om politimannen i åpningsinnlegget ikke hadde hatt våpen.

er det jeg skjønner samme hendelsen, filmet med mobilkamera. (NB! Sterke scener her også)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal poltimannen gjøre?

Hvertfall ikke sparke en person som har fått et illebefinnende og trenger ambulansehjelp. Var jo det som startet hele situasjonen og gjorde sånn at hunden ble agressiv. Idioti på høy nivå. Bør få sparken på dagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det krystalliserer seg lovendringer som blant annet forbyr å inneha, og importere rasen, er det noe mer enn skremselspropaganda som er i sving.

Les også dette.

Utdrag:

Når disse hundene først biter, så gjør de stor skade, de er også intelligente og veldig lærevillige (noe du også nevner). Pitbull er hunder opprinnelig avlet frem for å bite og holde fast kveg og bjørner. Disse tingene gjør disse hundene spesielt farlige, om de får feil oppdragelse. På grunn av samme egenskaper er de også veldig tiltrekkende for kriminelle miljøer.

Alle andre hunder vil selvsagt også bli farlige, om man oppdrar dem feil, men pitbull utmerker seg spesielt når det går galt, på grunn av de iboende egenskapene. Derfor har man valgt å dra en grense.

Poster linken min om episoden i england på nytt, for å gi ett lite eksempel om hva som godt kunne skjedd, om politimannen i åpningsinnlegget ikke hadde hatt våpen.

er det jeg skjønner samme hendelsen, filmet med mobilkamera. (NB! Sterke scener her også)

Jeg hadde skrevet et langt svar men så ble alt borte. Ligger i sengen og skal sove så orker ikke skrive alt på nytt... Men jeg tar ikke det ut av løse luften, dette er noe jeg har engasjert meg for i åresvis!

Uansett, det er få hunderaser som blir mishandlet i større grad enn hva pitbullen blir, allikevel, etter en skjebne værre enn døden er utrolig mange av disse hundene helt utrolig tilitsfulle overfor mennesker, fremmede og kjente!

Det er ikke mange andre hunetyper enn pitbullen som har egne rescue center's spesielt for de, det sier litt om o fanget av mishandling av disse hundetypene! I USA er de over alt omtrent..

Noen gang sett et Labrador rescue center?

Og selv om rasen er den foretrukkede til å "skremme" med så kan man ikke si at en pitbull er farlig fordi det er en pitbull! Det er bare bullshit! Er det en hundetype jeg virkelig føler meg trygg rundt så er det bull- og terrierene, og er de en hundetype jeg føler meg trygg på rundt barna mine så er det samme type!

Det var visse egenskaper som var strengt nødvendig når man drev med hundekamper, når det kom til aggresjon mot mennesker. Viste de det minste tegt eller tendens til dette så ble de skutt på stedet!

De er utrolig menneskevennlige!!

Og den statistikken din, den viser ikke til pit bull terriereren, men pitbull-type-dog, en fellesbetegnelse på flere raser og blandingsraser med et spesiellt type utseende!

http://whatapittie.org/apbt.html. Her kan du se hvordan en amerikansk pit bull terrier skal være, gemyttmessig og utseendet..

Pitbull har aldri blitt avlet frem til å bite seg fast i okser og den slags!!

Her er en veldig fin side: http://www.understand-a-bull.com/PitbullInformation/PitBullIndex.htm

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg på en pitbull? Heh, eneste hunderasen jeg føler meg helt trygg på er chihuahua. Ikke fordi den ikke kan bli voldelig men fordi den er så liten så den er helt ufarlig. Til forskjell fra pitbull.

Anonym poster: e5cc78d413ea34a032be84722e9455db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det krystalliserer seg lovendringer som blant annet forbyr å inneha, og importere rasen, er det noe mer enn skremselspropaganda som er i sving.

Les også dette.

Utdrag:

Når disse hundene først biter, så gjør de stor skade, de er også intelligente og veldig lærevillige (noe du også nevner). Pitbull er hunder opprinnelig avlet frem for å bite og holde fast kveg og bjørner. Disse tingene gjør disse hundene spesielt farlige, om de får feil oppdragelse. På grunn av samme egenskaper er de også veldig tiltrekkende for kriminelle miljøer.

Alle andre hunder vil selvsagt også bli farlige, om man oppdrar dem feil, men pitbull utmerker seg spesielt når det går galt, på grunn av de iboende egenskapene. Derfor har man valgt å dra en grense.

Poster linken min om episoden i england på nytt, for å gi ett lite eksempel om hva som godt kunne skjedd, om politimannen i åpningsinnlegget ikke hadde hatt våpen.

er det jeg skjønner samme hendelsen, filmet med mobilkamera. (NB! Sterke scener her også)

Her kan du lese om rasene historie, det er sikkert greit å kunne før du uttaler deg om den :)<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg på en pitbull? Heh, eneste hunderasen jeg føler meg helt trygg på er chihuahua. Ikke fordi den ikke kan bli voldelig men fordi den er så liten så den er helt ufarlig. Til forskjell fra pitbull.

Anonym poster: e5cc78d413ea34a032be84722e9455db

Ja, så forskjellig kan man være!

Hva baserer du det på?

Og har du kunskap om pit bull terrierene og bullehunder, eller baserer du det på fordommer? for jeg baserer det på den kunskapen jeg har om rasen!

Det var en anerkjent hundemann, husker ikke hvem i farta, som sa det at hadde chihuahuaen vært noen str større så hadde det vært verdens farligste hunderase!

Det er vel også den rasen som biter aller mest... Ellet, det var vel andreplass den lå på tror jeg..

Men altså, kjenner to flotte chihuahuaer jeg :)<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan du lese om rasene historie, det er sikkert greit å kunne før du uttaler deg om den :)<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Ai da, fikk ikke med linken... Her

http://www.pitbulls.org/article/brief-history-american-pit-bull-terrier

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du det på?

Størrelsen. Hvis en liten hund blir gal så er den ufarlig fordi den er liten. Hvis en stor hund blir gal så er den livsfarlig pga størrelsen. Så enkelt.

På samme måte som hvis en stor fyr blir gal så er han farligere enn hvis en liten fyr blir gal. Har ikke noe med fordommer å gjøre.

Annet enn de du bærer på. Som tror det hadde med noe annet enn størrelse å gjøre.

Anonym poster: e5cc78d413ea34a032be84722e9455db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen. Hvis en liten hund blir gal så er den ufarlig fordi den er liten. Hvis en stor hund blir gal så er den livsfarlig pga størrelsen. Så enkelt.

På samme måte som hvis en stor fyr blir gal så er han farligere enn hvis en liten fyr blir gal. Har ikke noe med fordommer å gjøre.

Annet enn de du bærer på. Som tror det hadde med noe annet enn størrelse å gjøre.

Anonym poster: e5cc78d413ea34a032be84722e9455db

Men sansynligheten for at den skal bite deg er jo større, selv om den er liten, og infeksjonene man kan pådra seg ved hundebitt kan være skummle!

Var på legevakta en dag, da det kom inn en mann som hadde fått revet opp ansiktet av en Jack russel terrier! Det så ikke bra ut akkurat! <br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den statistikken din, den viser ikke til pit bull terriereren, men pitbull-type-dog, en fellesbetegnelse på flere raser og blandingsraser med et spesiellt type utseende!

True. Men de er alle krysninger mellom terrier og bulldog, og er avlet frem for samme formål, og har noenlunde samme egenskaper. Det er ikke oppførselen har mot andre mennesker som er det største problemet, det er evnen den har til å bite, og holde, og lærevilligeten. Den kan trenes til å bite også mennesker, og når den først biter, har du ett problem. Ikke fordi den biter hardest, men fordi det er avlet frem for å "henge på". Dette er arv den har siden den er avlet frem for å jakte på, og holde store dyr, f.eks okser. Mens en border collie er mer laget for å "snappe", siden den er "designet" for å gjete mindre dyr.

Om du ser littegranne på youtube, finner du nok av videoer av bittbuller som henger og dingler etter folks armer og bein. Ikke noe pent syn. Kjeven til pitbuller må brekkes opp med en pinne, om den har bitt seg fast. Ikke fordi den låser kjeven, men fordi det ligger i genene at den ikke skal slippe. Om den da henger i armen til ett menneske, er det litt sent å snakke om at den er så menneskekjær.

Pitbull har aldri blitt avlet frem til å bite seg fast i okser og den slags!!

Jaha? I den siste linken du hostet opp, står følgende:

They were given the name "bull dogs" because when the horrible sport of bull baiting became popular, they were by far the dog best suited to this purpose.

Dette var hunden den amerikanske pit bull terrieren stammer fra. Lengre nedover finner vi:

Once in the US, pit bulls excelled as cattle dogs and "catch dogs" for pigs. And unfortunately, they were still used as fighting dogs.

Du burde kanskje tenke litt over hvor ordet "bull" i pitpull kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når situasjonen først hadde eskalert slik at hunden angrep, så kan jeg forstå at politiet valgte å skyte den. Hva annet skulle de ha gjort? Det jeg reagerer mest på er politiets håndtering av saken før hunden angrep. De burde først fått hunden bort, deretter undersøkt den liggende mannen på skikkelig vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

True. Men de er alle krysninger mellom terrier og bulldog, og er avlet frem for samme formål, og har noenlunde samme egenskaper. Det er ikke oppførselen har mot andre mennesker som er det største problemet, det er evnen den har til å bite, og holde, og lærevilligeten. Den kan trenes til å bite også mennesker, og når den først biter, har du ett problem. Ikke fordi den biter hardest, men fordi det er avlet frem for å "henge på". Dette er arv den har siden den er avlet frem for å jakte på, og holde store dyr, f.eks okser. Mens en border collie er mer laget for å "snappe", siden den er "designet" for å gjete mindre dyr.

Om du ser littegranne på youtube, finner du nok av videoer av bittbuller som henger og dingler etter folks armer og bein. Ikke noe pent syn. Kjeven til pitbuller må brekkes opp med en pinne, om den har bitt seg fast. Ikke fordi den låser kjeven, men fordi det ligger i genene at den ikke skal slippe. Om den da henger i armen til ett menneske, er det litt sent å snakke om at den er så menneskekjær.

Jaha? I den siste linken du hostet opp, står følgende:

Dette var hunden den amerikanske pit bull terrieren stammer fra. Lengre nedover finner vi:

Du burde kanskje tenke litt over hvor ordet "bull" i pitpull kommer fra?

Bull and terrier har aldri vært en egen rase, men en hundetype brukt i diverse dyrkamper, det er riktig!

Amerikansk pit bull terrier stammer fra Staffordshire bull terrieren, som ble importert fra England til USA for relativt kort tid siden, en gang på 18/1900tallet, der de krysset inn noe andre raser og avlet frem pit bull terrieren.. senere ble også "amstaffen" avlet frem fra visse linjer av pit bull terrieren, som ikke stammet fra kamplinjene.

Det som ble kalt "bulldog" ble blandet med terriere for at de skulle være mer smidige og passe bedre til hundekamper og evt kamper med mindre dyr.. ( Det er litt vanskelig å si siden det er mye usikkerhet rundt den faktiske historien) Dette skjedde for veldig lenge siden, også før staffordshire bull terrieren ble registrer som egen rase.

Bull baiting var ulovlig lenge før Pit bull terrieren ble avlet frem og registrert som rase!

Det du siterer gjelder "bullehundenes" tidlige historie, flere hundre år før både pit bull terrieren og staffordshire bull terrieren, som er pit bull terrierens "far" eksisterte.. Det blir som å si at du er avlet for å plyndre fordi du har vikingblod, satt på spissen og litt søkt.

Her er litt mer ev det du siterte fra:

"The original "bulldog," used primarily for boar hunting as well as companion and guarding purposes, appears in paintings dating back as far as the 1500s. These dogs look remarkably similar to today's pit bull. They were given the name "bull dogs" because when the horrible sport of bull baiting became popular, they were by far the dog best suited to this purpose.

Once bull baiting was outlawed in England in 1835, its promoters began looking for new means of profit. They turned to ratting and dog fighting. At this point, it seems likely that at least one and probably more strains of terrier were introduced into the breed to make it more "game" (that is, having a higher level of prey drive and aggression) as well as smaller and more agile.

(...)

"Coming to America

The American Pit Bull Terrier comes from a combination of English and Irish stock brought to the US in the 19th century. Once in the US, pit bulls excelled as cattle dogs and "catch dogs" for pigs. And unfortunately, they were still used as fighting dogs.

However, the majority of pit bulls were NOT fought, instead earning their keep as hunters, herders, guardians and friends. Yes, friends. Ease of training and a predisposition to interact well with humans was essential for all of their traditional jobs.

Thus, it is no surprise that by 1900, the American Pit Bull Terrier gained its greatest renown as a courageous and loyal companion to both adults and children, even acquiring the nickname "nanny dogs" in some locations."

Så selv om deres forfedre fra 1100-1800tallet ble avlet til oksekamper så ble ikke rasen som ble avlet frem etter forbudet mot bullbaiting avlet frem til det... Pitbullen ble avlet frem i USA, det var i england før 1800tallet hundene ble brukt i oksekamp.

Dette er egentlig flisespikkeri, siden prinsippet er fet samme.

Og så må jeg bare ta med denne

Despite the fierce prey drive hardwired into the original pit bulls, they always made excellent companions for humans. In part, this came out of their fighting ancestry. Handlers had to be able to jump in the ring and separate the fighters, and then treat the wounded dogs after the fights were over. Dogs that showed aggression toward humans, even in the middle of a fight, were usually killed and never bred.

From this selective breeding came a dog that possessed a fierce prey drive, but was exceptionally people friendly. The Irish version of the pit was actually known as the "Old Family Dog," because it was considered the perfect family pet, known to be especially good with children.

Altså, jeg er enig i mye av det du sier her, men en Pit bull terrier, og de andre moderne utgavene av bullerasene ble ikke avlet frem for oksekamper, selv om de har bull i navnet sitt!

Det er også få av hundene som finnes i dag som stammer fra linjer som faktisk ble brukt i kamp på noen som helst måte, hvertfall ikke de siste par-tre-fire hundre år!

Det er likevel riktig det du sier om biteteknikken deres, så jeg er ikke helt uenig.

Det er ikke sånn at pitbulls i seg selv er farlige bare fordi de er født som en pitbull!

Det er ikke sånn at det er helt greit å skyte en hund som kommer løpende mot deg bare fordi det er en pitbull, og pitbulls er farlig og mannevond hundetype som har lettere for enn andre raser å angripe et menneske!

(og så må man huske at det er helt "vanlig" å trene opp hundene til å angripe for å beskytte seg i USA og andre steder i verden. Det er ikke vanlig eller lov i Norge,bare for å ha sagt det)

Her er det en lang rekke med berømte Pittbulls, det er åpenbart at de ikke er en mannevond og farlig rase!

http://whatapittie.org/proud-history-pitbull.html

Beklager rotete skrevet innlegg fra meg, synes de er vanskelig og uoversiktlig å skrive med iPad

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet...i/usa/23000272/

Er det bare jeg som reagerer på unødvendig maktbruk av politiet?

Jeg mener at dersom du ikke klarer å takle en pitbull på 50 kg uten å skyte den, så har du ingenting i politiet å gjøre.

Helt grusomt å høre smertehylene til hunden.

Jeg støtter politimannen fullt ut. Pitbull er en jævlig farlig hunderase, og de kan rive deg i filler hvis du ser litt stygt på dem.

Det han gjorde feil var å ikke avlive hunden. Å la den ligge å lide var rett og slett ondskapsfullt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snoken-

Hunder forsvarer eiern sin, ofte. Det burde politiet tatt hensyn til. Hunden er jo bare en hund. Duster!

Anonym poster: 6fbc9b7fb69e758866cb74e20475bb7a

Hund er ikke bare hund. Det er store forskjell innad raser...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter politimannen fullt ut. Pitbull er en jævlig farlig hunderase, og de kan rive deg i filler hvis du ser litt stygt på dem.

Det han gjorde feil var å ikke avlive hunden. Å la den ligge å lide var rett og slett ondskapsfullt.

Ærlig talt! Ta å dra bomullet ut av knotten din a!!<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet...i/usa/23000272/

Er det bare jeg som reagerer på unødvendig maktbruk av politiet?

Jeg mener at dersom du ikke klarer å takle en pitbull på 50 kg uten å skyte den, så har du ingenting i politiet å gjøre.

Helt grusomt å høre smertehylene til hunden.

Jeg ville heller si at klarer du ikke å avlive en hund kjappere og mer effektivt enn det, så burde du tilbringe mer tid på skytebanen. Målet må helt klart være å løse problemet med ett skudd.

Og etter min mening er en god pitbull en død pitbull. Hele rasen er en fremavlet feiltakelse, en genetisk tabbe som vi burde utradere jo før jo heller. Det er bikkjer som er avlet frem for hundekamper (derav navnet PITbull, med referanse til "the pit", arenaen der man i gode gamle dager lot bikkjene slåss mot hverandre), og de har ingen plass som familiehunder eller som bikkjer som skal kunne ta i vei på egen hånd. De er abnormt agressive, og ekstremt farlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når situasjonen først hadde eskalert slik at hunden angrep, så kan jeg forstå at politiet valgte å skyte den. Hva annet skulle de ha gjort? Det jeg reagerer mest på er politiets håndtering av saken før hunden angrep. De burde først fått hunden bort, deretter undersøkt den liggende mannen på skikkelig vis.

De burde først skutt bikkja skikkelig død, da de så hva det var for noe faenskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de har ingen plass som familiehunder eller som bikkjer som skal kunne ta i vei på egen hånd. De er abnormt agressive, og ekstremt farlige.

Har du vært i kontakt med pitbuller noen gang? Jeg har nemlig vokst opp med pitbuller, og jeg kan med hånden på hjertet si at dette er de snilleste og mest kjærlige hundene noensinne. Det samme med amstaffer. Det som gjelder er oppdragelsen, er du snill mot bikkja er den snill mot andre mennesker også. Det du sier blitt litt som å si at alle svarte mennesker er drittsekker.

Foreslår at du tilegner deg litt kunnskap og erfaringer rundt disse flotte dyrene før du uttaler deg.

Endret av Adegami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller si at klarer du ikke å avlive en hund kjappere og mer effektivt enn det, så burde du tilbringe mer tid på skytebanen. Målet må helt klart være å løse problemet med ett skudd.

Og etter min mening er en god pitbull en død pitbull. Hele rasen er en fremavlet feiltakelse, en genetisk tabbe som vi burde utradere jo før jo heller. Det er bikkjer som er avlet frem for hundekamper (derav navnet PITbull, med referanse til "the pit", arenaen der man i gode gamle dager lot bikkjene slåss mot hverandre), og de har ingen plass som familiehunder eller som bikkjer som skal kunne ta i vei på egen hånd. De er abnormt agressive, og ekstremt farlige.

Har du noen kunnskap om dette? Eller baserer du det på skremselspropagandaen media har drevet de siste 20 årene?

Er noen greie linker å titte på tidligere i diskusjonen her :)

Det er en "gjeng med gamlinger" jeg pleier å møte og slå av en prat med nåde jeg går med hunden.. Hunden min elsker de over alt på jord og går nesten ut av seg selv av glede når vi møter de... De er også veldig glad i henne, syns hun er den søteste og lykkeligere hunden de vet om:) De har kjent henne siden hun var valp, i et par tre år, men de har aldri spurt om hvilken rase det var før nå nylig. Da jeg sa at de var en staffordshire bull terrier sier de litt spøkefullt at det hørtest nesten ut som sånn farlig rase, sånn pit bull terrier... Hehe, de ble rimelig lange i maska når jeg fortalte hvor nært beslektet de to rasene var, og hvor like de er i væremåte og gemytt :)<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med pitbuller noen gang? Jeg har nemlig vokst opp med pitbuller, og jeg kan med hånden på hjertet si at dette er de snilleste og mest kjærlige hundene noensinne. Det samme med amstaffer. Det som gjelder er oppdragelsen, er du snill mot bikkja er den snill mot andre mennesker også. Det du sier blitt litt som å si at alle svarte mennesker er drittsekker.

Foreslår at du tilegner deg litt kunnskap og erfaringer rundt disse flotte dyrene før du uttaler deg.

Jeg vet det jeg trenger å vite om dem, og det er ikke uten grunn at det finnes et forbud mot dem både her og i andre land. Problemet med pibuller er at de ikke har noen av-knapp og ganske enkelt ikke vil gi seg når de først trigges til aggresjon.

Det DU sier, er omtrent som å si at konebankere er snille, så lenge de ikke slår. Problemet er bare at når de blir tirret, så ender fruen opp med blått øye og mer eller mindre kompliserte brudd, alt ettersom. Men snillere menn så lenge de er edrue og madammen er føyelig, det skal du lete lenge etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...