Gå til innhold

Skyter hunden i hodet


Thalassos

Anbefalte innlegg

Ikke i Norge!

Om alle raser som noen gang har bitt, i lek, forsvar, ja uansett grunn skulle blitt ulovlig så hadde det ikke eksistert hunder!

Jeg har aldri hørt om noen kritikkverdige situasjoner hvor tsjekkoslovakisk ulvehund har vært involvert!

Det eksisterer ikke noe faglig grunnlag for å forby visse raser!

...og hvis det finnes, hvorfor er det ingen som kan legge frem dokumentasjon på det??

Og at ovennevnte rase er forbudt er det ingen som har satt seg inn i saken som kan fatte og begripe.

Raseforbudet vil bli opphevet, det er bare et spørsmål om tid!

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Du mener at man burde ventet og sett, da?

Jeg syns forøvrig at du har litt sviktende argumentasjon når du sier at det ikke finnes grunnlag for å forby noen spesifikke raser.

Så alt dette avlsarbeidet som er nedlagt i å gjøre noen hunderaser aggressive og kampvillige, det har liksom vært helt bortkastet? Pitbull, amstaff, bullmastiff, bichon frise, det er samme greia, en hund er en hund er en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget ditt med å linke til en oversatt nyhetsartikkel fra Dagbladet var?

Galskapen her er jo at politiet bruker pepperspray for å roe en hund.

Hvordan vet du at de gjorde det?

Det står i artikkelen, og alle andre artikler angående denne saken.

Nei det gjør det ikke.

Link.

Mitt poeng er at Adegami påstår alle artikler som er skrevet om saken sier pepperspray ble brukt for å "roe ned hunden". Vel, ikke alle. I min link er det ett øyevitne som forteller noe annet. Peppersprayen ble brukt etter at hunden var skutt, og eieren av hunden ble heller ikke sparket. Vil man vite mer, graver man litt, og da holder ikke venstrehåndsarbeid fra dagbla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at man burde ventet og sett, da?

Jeg syns forøvrig at du har litt sviktende argumentasjon når du sier at det ikke finnes grunnlag for å forby noen spesifikke raser.

Så alt dette avlsarbeidet som er nedlagt i å gjøre noen hunderaser aggressive og kampvillige, det har liksom vært helt bortkastet? Pitbull, amstaff, bullmastiff, bichon frise, det er samme greia, en hund er en hund er en hund?

Ventet og sett? Ventet på hva da? Det er jo det man gjør med labradorer, lundehunder, rhodesisk ridgeback, chæfer, puddler, dalmantinere, basenjer osv..... Hva er det man venter på?

Vet du hva slags hunder som har stått for drap på mennesker i landet vårt?

Og så lurer jeg litt på hvorfor man da forbyr hunder som er avlet opp til å ha lavere terskel overfor andre hunder, men ikke de som er laget for å være ha det samme mot mennesker? For disse rasene er det fritt frem å spankulere rundt i samfunnet..(og det er selvfølgelig helt greit, de oppfører seg merkelig nok pent de også!)

Jeg har sviktende argumentasjon? Det er det dere som har! Ingen har klart å finne en eneste kilde som sier at det er noe grunnlag for å forby spesifikke raser, mens jeg har funnet artikkel på artikkel som sier det motsatte!

All forskning sier det ikke er noe grunnlag for å forby spesifikke raser! ALT SAMMEN!

Detter er også nå skrevet en mastergrad om de elendige forarbeidet til hundeloven her i Norge, og det vil så vidt jeg vet kommer det snart en doktorgrad om omtrent det samme..

Er ikke disse hundene farlige lengre i Sverige siden de har opphevet forbudet?

Som sagt, det er det bare snakk om tid før forbudet oppheves, slik som det har utviklet seg i det siste:)

Og se bare mot resten av verden, der opphever land etter land forbudet sitt fordi det ikke er hensiktsmessig.

Og jeg anbefaler å se spesiellt mot Canada, hvor det er en stat som har raseforbud, mens en annen stat heller har fokus på rett hundehold. Antall episoder med hundebitt har sunket med 70% etter de har opphevet raseforbudet og heller fokusert på hundehold og farlige og potensielt farlige hunder istedet for farlige raser..

http://supporthersheysbill.com/calgary-model/

<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linken din virker ikke.

Hmm..rart! Den funker fra min iPad...

Du kan Google "the Calgary model", og hvis du legger til "support hershey's" så finner du nok akkurat den siden jeg linket til.<br /><br /> Anonym poster: 61848ff5b54b273f562104d2a8bda0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 kg og klarer uten problemer å kontrollere min leonberger på 55 kg. Så hvordan da POLITIET må skyte en pitbull, har for meg ingen forklaring. Tamt.

Anonym poster: e16a66df25b4a8e0a8f9060bcf220d6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 kg og klarer uten problemer å kontrollere min leonberger på 55 kg. Så hvordan da POLITIET må skyte en pitbull, har for meg ingen forklaring. Tamt.

Anonym poster: e16a66df25b4a8e0a8f9060bcf220d6b

Så da regner jeg med din 55 kg leonberger løper mot deg i fullt angrep?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 kg og klarer uten problemer å kontrollere min leonberger på 55 kg. Så hvordan da POLITIET må skyte en pitbull, har for meg ingen forklaring. Tamt.

Det er en åpenbar forskjell mellom å kontrollere en 55 kg tung hund under normale forhold, kontra å kontrollere samme hund hvis den innbitt går inn for å ta livet av deg.

Hunder flest har en relativt sterk kjeve og sterke ben, så når en hund biter i et lem med tilfart på 25 km/h så kan den fint klare å ødelegge vev og knuse ben, for ikke å snakke om den overhengende risikoen for diverse sykdommer og infeksjoner.

Hadde politimannen ikke skutt hunden så hadde han i dag sannsynligvis vært skadet for livet, muligens drept, det er ikke uten grunn at politifolk har instruks om å skyte hvis de blir angrepet av en hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 kg og klarer uten problemer å kontrollere min leonberger på 55 kg. Så hvordan da POLITIET må skyte en pitbull, har for meg ingen forklaring. Tamt.

Anonym poster: e16a66df25b4a8e0a8f9060bcf220d6b

Kan det tenkes at det har noe med at du er EIEREN å gjøre? Eller sier du nå at bikkja di regelmessig angriper deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det har noe med at du er EIEREN å gjøre? Eller sier du nå at bikkja di regelmessig angriper deg?

Godt sagt. Utrolig mye naivt i denne tråden. Av egen erfaring vil jeg bare si: Glem alt du kan om å forsvare deg mot hunder hvis en pitbull går inn i kampmodus. Da blir det å stoppe en vanlig, stor og lovlig rase en lek i forhold. Når det er sagt, så er jeg litt i tvil om videoen viser at denne hunden har tippet helt over. Alikevel vil jeg ikke kritisere politimannen som på ett sekund måtte bestemme seg og attpåtil traff beistet i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 kg og klarer uten problemer å kontrollere min leonberger på 55 kg. Så hvordan da POLITIET må skyte en pitbull, har for meg ingen forklaring. Tamt.

En viktig forskjell er at det er DIN leonberger. Altså har du mest trolig oppdratt hunden og vist den at du er sjefen. Det skal mye til at den angriper deg, og gjør den det har du svært lite å stille opp med.

Det kan ikke sammenlignes med å kontrollere enn hund som ikke er din i det daglige liv med det å håndtere en for deg ukjent hund i fullt angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trygg på en pitbull? Heh, eneste hunderasen jeg føler meg helt trygg på er chihuahua. Ikke fordi den ikke kan bli voldelig men fordi den er så liten så den er helt ufarlig. Til forskjell fra pitbull.

Anonym poster: e5cc78d413ea34a032be84722e9455db

Verste bittskaden jeg har sett med egne øyne var faktisk gjort av en chihuahua! Sett bitt av både schæfer, labrador og dachs, Chihuahua hadde gjort mest skade :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste bittskaden jeg har sett med egne øyne var faktisk gjort av en chihuahua! Sett bitt av både schæfer, labrador og dachs, Chihuahua hadde gjort mest skade :gjeiper:

:rolleyes:

Det er en grunn til at man monterer fartssperre på trailere, og ikke på småbiler.

Anonym poster: f01f178afadcf9d093e4ed73761adab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...