Gå til innhold

Ord som har "gått ut på dato".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NozMonster

Undskyld, Noz!

Jeg vil bare understreke at det virker som om ungdommen har et svært begrendset ordforråd i våre dager, og det er det som bekymrer meg....

ingenting å unnskylde seg for altså- det bare slo meg!

ja, det er jeg fullstendig enig i ... jeg jobbet på en ungdomsskole til i våres, og det var veeeldig ofte de ikke forsto ordene jeg brukte.. Ingen av dem visste hvem Hallvard Flatland er en gang :sjokkert: DA følte jeg meg for første gang skikkelig gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Il faut regarder le vocabulaire des jeunes. Cela n'est pas une vraie aventure à propos la quantité des mots qu'ils savent utiliser, non? Il n'y a pas des grands mèsures là....

A mon égard, je ne vois aucune différence entre le vocabulaire des jeunes d'aujourd'hui, à celui qu'ils possédaient autrefois. La seule differénce, c'est que le vocabulaire change, comme il a toujours été le cas. C'est simplement comme cela que les langues fonctionnent. Et c'est tout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

ingenting å unnskylde seg for altså- det bare slo meg!

ja, det er jeg fullstendig enig i ... jeg jobbet på en ungdomsskole til i våres, og det var veeeldig ofte de ikke forsto ordene jeg brukte.. Ingen av dem visste hvem Hallvard Flatland er en gang :sjokkert: DA følte jeg meg for første gang skikkelig gammel!

Men du mener altså at det er helt essensielt å kjenne til Hallvard Flatland, og det at en del unge folk ikke gjør det er noe slags bevis på at det norske språket er i ferd med å forfalle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg vil bare understreke at det virker som om ungdommen har et svært begrendset ordforråd i våre dager, og det er det som bekymrer meg....

Er det nå man bør komme trekkende med den eldgamle klisjeen om Platon og hva han uttalte om ungdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A mon égard, je ne vois aucune différence entre le vocabulaire des jeunes d'aujourd'hui, à celui qu'ils possédaient autrefois. La seule differénce, c'est que le vocabulaire change, comme il a toujours été le cas. C'est simplement comme cela que les langues fonctionnent. Et c'est tout.

Qu'il ne faut pas les apprendre proprement? D'accord, si c'est comme ça vous trouvez la solution...

Vi kommer ikke til enighed, Ludovie. Men det er min fulde og faste overbevisning at de unge generelt har et begrendset vokabular, og en snever sprogforståelse. Med hederlige undtak, selvsagt. Men jeg tror dette kommer til å udgjøre et socialt skille i fremtiden, uavhengig av om norsk erstattes med engelsk, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært glad i språk, men den store interessen min for ord og vendinger kom da jeg som 16-17-åring leste Torstein Bugge Høverstads oversettelse av Ringenes Herre.

Den mannen er ubegripelig flink til å grave frem flotte ord og uttrykk som ikke brukes lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå man bør komme trekkende med den eldgamle klisjeen om Platon og hva han uttalte om ungdommen?

Akkurat den satt jeg og funderte på å sitere i denne tråden og... Men jeg ble så i stuss om det var Platon eller Sokrates at jeg droppa hele greia :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vi kommer ikke til enighed, Ludovie. Men det er min fulde og faste overbevisning at de unge generelt har et begrendset vokabular, og en snever sprogforståelse. Med hederlige undtak, selvsagt. Men jeg tror dette kommer til å udgjøre et socialt skille i fremtiden, uavhengig av om norsk erstattes med engelsk, eller ikke.

Jeg er faktisk helt utrolig uenig med deg, Giacomo. Slik jeg ser det, har ungdommen aldri noensinne hatt så bra språkbeherskelse som det de har i dag. (Og jeg tror faktisk at det finnes en del forskningsresultater som sier det samme, selv om jeg ikke kan vise til noe sånt her og nå.)

Det jeg tror du, og mange som klager på "ungdommens språk" ikke tar inn over dere, er at vi nå har en kultur som er utrolig mye mer skriftbasert enn det du og jeg er vant til. For oss var det sånn at skriftspråk var noe vi støtte på i skriv fra skolen, i media, i brev fra forsikringsselskap og andre vi hadde et kundeforhold til, og det var omtrent dét. Og alt dette var jo på sett og vis kvalitetssikret på en eller annen måte.

Nå derimot, uttrykker omtrent alle i hele landet seg skriftlig, enten det dreier seg om SMS, Facebook, Kvinneguiden, kommentarfelt i landets aviser, e-post, eller hva det enn måtte være. Man får altså hele landets skrivekompetanse midt i fleisen. Og jeg tror det er nettopp dette som får enkelte (som deg) til å tro at verden går ad undas. Noe den heldigvis ikke gjør, etter alle solemerker å dømme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Akkurat den satt jeg og funderte på å sitere i denne tråden og... Men jeg ble så i stuss om det var Platon eller Sokrates at jeg droppa hele greia :ler:

Hehe og tusen takk! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din soleklare rett å være uenig med meg, Ludovie.

Jeg skulde gjerne diskutert dette med deg over bordet en gang. Jeg spanderer vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er din soleklare rett å være uenig med meg, Ludovie.

Jeg skulde gjerne diskutert dette med deg over bordet en gang. Jeg spanderer vinen.

Jeg skulle også utrolig gjerne diskutert dette med deg over bordet. Og hehe, jeg vil gjerne bli påspandert vin, dessuten. (Burgunder, bordeaux, barolo, eller champagne ville vært helt OK.) Og dessuten vanvittig gjerne hørt Bach, Chopin eller Ravel, som er tre av mine yndingskomponister.

Men samtidig har du jo ikke imøtegått noen av argumentene mine; det holder jo bare ikke å si at man er uenig. Jeg skulle selvfølgelig veldig gjerne hørt hvorfor du er uenig - det er jo det som er interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så omfattende, at jeg synes det er vanskelig å gjøre det skriftlig, uden å lave indlegg som er lange som et vondt år. Derfor orker jeg ikke å gå ind i det her.

Men cafébordet frister. Hvis man en gang våger. Du har min fulde respekt, selv om vi er uenige. Og vinen vilde flomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undskyld, Noz!

Jeg vil bare understreke at det virker som om ungdommen har et svært begrendset ordforråd i våre dager, og det er det som bekymrer meg....

Nja, dersom man ser ungdom prate seg mellom, skrive på Facebook osv så vil man se er fattig (og latterlig) språk.

Men de samme ungdommene kan skrive helt fantastisk likevel når man ser på f.eks bloggere/dikt osv etter 22/7, hvilket språk de hadde da.

Det dagligdagse språket og det språket man bruker i litt mer alvorlige situasjoner (ikke bare tragedier, men også jobb, skole etc) er ganske forskjellige.

Man ser bare de som slurver, men det finnes ganske mange som kan språket også. Og se bare på hvem det er som har det dårligste språket på nettet...ja det er gjerne damer i 50-åra som forkorter ordene helt merkelig, som har skrivefeil osv. Mens ungdommen gjerne bruker slang og likevel klarer å skrive det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror dette kommer til å udgjøre et socialt skille i fremtiden, uavhengig av om norsk erstattes med engelsk, eller ikke.

Man skal ikke starte en setning med ordet "men", mener jeg å huske. Dessuten skriver jo du dansk (kall det eldre norsk om du vil). Er det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke starte en setning med ordet "men", mener jeg å huske. Dessuten skriver jo du dansk (kall det eldre norsk om du vil). Er det bedre?

Bare i min verden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Man skal ikke starte en setning med ordet "men", mener jeg å huske. Dessuten skriver jo du dansk (kall det eldre norsk om du vil). Er det bedre?

Men hvorfor skal man ikke starte en setning med "men"? (Hehe, sorry.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man ikke starte en setning med "men"? (Hehe, sorry.)

Nei, det husker jeg ikke. Husker bare at jeg har lært det ha ha ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)ja det er gjerne damer i 50-åra som forkorter ordene helt merkelig, som har skrivefeil osv. Mens ungdommen gjerne bruker slang og likevel klarer å skrive det riktig.

Type k9s, e9, 1RGI, 7K, 4evr osv.. Må sitte å nistirre, lese om og om igjen for å skjønne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...