Gå til innhold

Ord som har "gått ut på dato".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjevt

Stas

Spesielt ordet «gjevt» er jeg veldig glad i. Synes ingenting kan måle seg med å si at noe var skikkelig gjevt. Ingen andre ord kan erstatte dette ordet. Dessverre er det nesten ingen som bruker det lenger, buu!

Jeg bruker disse ordene hver dag :P

Syntes det er mange, fine ord som har gått ut på dato!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Tror mye av dette har med hvor man holder til i landet også. Fant mange ord jeg bruker i dagligtalen. Ellers er det vel litt sånn at et språk som ikke er i forandring vil dø ut?

Jeg er veldig enig i at ungdommen i dag har et godt ordforråd, og det at man bruker mye engelsk flettet inn i dagligtalen har ikke nødvendigvis noe med at man ikke kan norske ord som betyr det samme, men rett og slett at man faktisk bruker 2 språk såpass aktivt. Hvis du snakker/leser/hører engelsk i flere timer om dagen, så er det naturlig at du drar inn ord derifra. Jeg drar inn ord fra engelsk, andre dialekter (plukket opp fra mine nærmeste), og endrer mine mest brukte ord hele tiden. På ungdomsskolen brukte jeg ordet "snålt" mye, men nå tror jeg ikke jeg har brukt det de siste 5-10 årene.

Men til dere som er så flinke å finne frem norske ord! Jeg har 2 favorittord på engelsk som jeg ikke helt greier å oversette. Jeg vet hva de betyr, men jeg kommer ikke på enkeltstående norske ord som betyr det samme.

Shrug (trekke på skuldrene)

Smirk (glise fungerer ikke helt her, det er vel mer grin det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...