Gå til innhold

Ord som har "gått ut på dato".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg lagt merke til at det har oppstått en del nye ord og uttrykk i dagligtalen vår. Noen av dem får det til å vrenge seg innvendig, kjenner jeg. Spesiellt gjelder dette alle de engelske ordene som stadig oftere sniker seg inn her og der. Dette mener jeg er er forsøpling av språket vårt, som i utgangspunktet er både fargerikt og flott. Samtidig med denne utviklingen, ser jeg at mange ord som var vanlige før, er i ferd med å forsvinne helt fra dagligtalen vår. Dette synes jeg er trist, for mange av de "gammeldagse" ordene er riktig sjarmerende og fine synes jeg.

Jeg synes vi burde være mer stolte av vårt eget språk, og gjøre hva vi kan for å bevare det, og ikke ødelegge det ved å putte engelsk og annet rart inn i det, Vil oppfordre folk her til å komme med eksempler på "gamle" ord som er i ferd med å forsvinne. Mulig dette temaet har blitt tatt opp her før, men kom igjen. Jeg kan begynne med noen eksempler:

Ærbødighet

Kjær

Kavaler

Fjernsynsapparat

Frøken

Underbenklær

Herremann

Hjertevenn

Anonym poster: 3d1f2e830873a9aa7c2716125317bbbd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Platespiller

Teleks

Anonym poster: f27717d0ec029e2aea58cb848fc410c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungpike

Anonym poster: 48e933bd65dbae9f3dd2a1c900c6db81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærbar, dydig og prektig. Dvs uttrykkene finnes fortsatt, men har gått fra en positiv til en negativ betydning for mange. Folk kan finne på å si "å, du er så prektig". Og så ser de rart på meg når jeg sier takk ;)

Av de nymotens uttrykkene er "klein" det som får det til å vrenge seg mest i meg.

Anonym poster: 7ca0399e3403056961d5392fc7d77f35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjevt

Stas

Spesielt ordet «gjevt» er jeg veldig glad i. Synes ingenting kan måle seg med å si at noe var skikkelig gjevt. Ingen andre ord kan erstatte dette ordet. Dessverre er det nesten ingen som bruker det lenger, buu!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller

Walkman (litt tvilsom norsk der)

Sigarettenner

Gammeljomfru

Petromaxlampe

Svartkomfyr (muligens dialekt?)

Børtre

Blendingsgardin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærbar, dydig og prektig. Dvs uttrykkene finnes fortsatt, men har gått fra en positiv til en negativ betydning for mange. Folk kan finne på å si "å, du er så prektig". Og så ser de rart på meg når jeg sier takk ;)

Av de nymotens uttrykkene er "klein" det som får det til å vrenge seg mest i meg.

Anonym poster: 7ca0399e3403056961d5392fc7d77f35

Alle disse gamle ordene finnes jo selvfølgelig i ordboken fremdeles. Men de brukes i svært liten grad i vanlig dagligtale. At mange av disse gamle ordene vil oppfattes negativt, har du nok helt rett i. Ord som f.eks ærbar vil i våre dager lett knyttes til kvinneundertrykking blandt muslimer osv, derfor vil det altså være forbundet med noe negativt. Apropos "klein", så er det et uttrykk som tidligere ble brukt om sykdom, mens det i dag har fått betydningen flaut. Hvordan skjedde dette, tro :klo:

Selv forbinder jeg sjelden slike gamle ord med noe negativt, jeg synes bare de er vakre. Litt høytidelige, kanskje, men ikke negative i allefall. Synd vi ikke bruker de fine gamle ordene oftere. Nå skal alt høres så kult og internasjonalt ut, liksom.

Anonym poster: 04e3450d16afb076ed596587fa4dcdf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omforladels. jeg liker det ordet meget godt,så jeg bruker det rett som det er. det verste er når folk bare sier sorry,det betyr ingen ting med mindre man snakker med engelsk talende folk.

jeg synes kun beklager og omforladels passer seg. jeg høres kansje ut som en gammel dame. men jeg er i starten av 20 åra. det er vel bestemor som har påvirket meg:=)

Anonym poster: 4aee9ef1dc8dad8c2034db7bf909dc0e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ordet gjevt både titt og ofte :goodbye:

Kumpan er også et bra ord :)

Jeg bruker også gjevt ofte :) Prøver faktisk å bruke gamle ord med vilje. Ikke krampaktig, men om det passer seg slik. Likevel ser folk ofte litt rart på meg.

Anonym poster: 04e3450d16afb076ed596587fa4dcdf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omforladels. jeg liker det ordet meget godt,så jeg bruker det rett som det er. det verste er når folk bare sier sorry,det betyr ingen ting med mindre man snakker med engelsk talende folk.

jeg synes kun beklager og omforladels passer seg. jeg høres kansje ut som en gammel dame. men jeg er i starten av 20 åra. det er vel bestemor som har påvirket meg:=)

Anonym poster: 4aee9ef1dc8dad8c2034db7bf909dc0e

Elsker omforlatelse :hjerter:

Sorry blir bare noe overfladisk tull helt uten substans.

Anonym poster: 04e3450d16afb076ed596587fa4dcdf6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør meg usigelig trist å se disse ordene forsvinne. Men slik har det vel vært i uminnelige tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste nymotens uttrykket jeg vet om er "random". Hvorfor ikke bare si tilfeldig?!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker omforlatelse :hjerter:

Sorry blir bare noe overfladisk tull helt uten substans.

Anonym poster: 04e3450d16afb076ed596587fa4dcdf6

nettopp!

Anonym poster: 4aee9ef1dc8dad8c2034db7bf909dc0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Platespiller

Teleks

Anonym poster: f27717d0ec029e2aea58cb848fc410c3

Platespillere er jo faktisk på vei inn igjen. Til min store begeistring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærgjerrig

Grønnskolling

Tølper

Formastelig

Petimeter

Stevnemøde

Ridderlig

Grammofon

Noen sinde (nei, man kan ikke si "ever")

Ubesindig

Ublu

Bluferdig

Snurrepiperi

Limbånd

Perpleks

Avsindig

Vammel

Listen er lang.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omforladels. jeg liker det ordet meget godt,så jeg bruker det rett som det er. det verste er når folk bare sier sorry,det betyr ingen ting med mindre man snakker med engelsk talende folk.

jeg synes kun beklager og omforladels passer seg. jeg høres kansje ut som en gammel dame. men jeg er i starten av 20 åra. det er vel bestemor som har påvirket meg:=)

Anonym poster: 4aee9ef1dc8dad8c2034db7bf909dc0e

Sorry er et fælt ord!

Når husets herre er uheldig og dytter borti meg eller noe sier han sorry.

Jeg liker det ikke, det føles så lite meningsløst ut.

Ord som ikke brukes lengere:

Habitt

Telefonkatalog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...