Gå til innhold

Tina og Tøffen skal ha baby!


Tina_O

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hoho - nå har jeg fått skrevet ned hvordan jeg opplevde fødselen;

Våknet kl 04:00 14.03.13 som vanlig av at jeg måtte på do. Da jeg reiste meg fikk jeg plutselig veldig vondt i magen. Gikk på do, men måtte raskt legge meg ned i saccosekken til mageknipen ga seg litt. Mageknipen gikk liksom ikke helt over. Prøvde å legge meg neppå senga igjen, men ga opp å sove mer. Var småurven i magen, ble verre av og til, men absolutt til å holde ut. Mistenkte at det var noe på gang, fordi jeg har ikke hatt så mye vondt i magen i svangerskapet. Men det var ikke sånn jeg hadde lest at rier skulle oppleves, så var veldig usikker om det var noe. Jeg lot uansett mannen få sove litt til, tenkte at han trengte å være uthvilt;-)

Jeg ringe føden kl 07:00 for å høre hva de mente. Følte jo ikke at jeg hadde rier, men fortalte at jeg hadde mageknip med litt sterkere tak en gang i blant. De sa jeg kunne komme innom for en sjekk.

Vekte mannen og han ble raskt gira:-D jeg sa at vi sikkert hadde god tid, så han kunne bare dusje og spise frokost før vi dro. Han ble litt stressa, så han klarte ikke å spise opp frokosten sin:-)

Mageknipen var fortsatt veldig uregelmessig, vanskelig å vite når takene startet og når de sluttet, var mest som en sammenhengende knip, med litt økning nå og da. Av og til 10 min, av og til 4 min mellom toppene.

Gikk på do før vi dro og da så jeg en ørliten blodflekk i trusa, og da var jeg sikker på at det var noe på gang.

Vi kjørte litt før kl 08:00. Vi har egentlig kort vei til sykehuset, men da var det plutselig midt i morgenrushet, så det tok vel 20 min i stedet for 5 min å komme seg dit.

Da jeg sjekket inn på sykehuset trodde de at jeg hadde avtale for igangsetting fordi det vistes ikke på meg at jeg hadde rier.

Da jeg kom inn på føden la de meg inn til undersøkelse for å sjekke åpning. Akkurat da jordmora hadde tatt av meg buksa, gikk vannet. Bra timet! Klokka var da ca. 0835 og jeg hadde 3-4 cm åpning.

Merket ganske fort at riene tok seg opp etter at vannet gikk. Men det var fortsatt som en sammenhengende rie, med topper.

Jeg fikk føderom og jeg sa at jeg ønsket å bruke badekaret. Jeg lå og ventet en liten stund (det vil si jeg var jo fullt opptatt av riene), mens de ordnet med papirer eller noe, og jeg hørte de begynte å fylle badekaret. Jordmora sa hun ønsket å sjekke åpningen før jeg la meg i badekaret. Da var det plutselig 9-10cm åpning gitt! Ingen tid til badekar her, nei.

Hvis jeg skal prøve å beskrive smertene i denne perioden, er det helt umulig. Det var veldig veldig intenst. Det var ingen pause mellom riene, og selvfølgelig ikke noen tid til bedøvelse. Jeg var helt i min egen verden og klarte ikke å forholde meg til noen ting. Mannen stakkar, var visst veldig stresset av å se meg slik, og han ble helt utkjørt. Jeg var helt sår i halsen etterpå etter all brølinga og skrikinga. Det gikk så fort og var så intenst at jeg rakk ikke å reflektere over situasjonen i det hele tatt. Jeg husker at det eneste jeg sa (bortsett fra banning og skriking) i løpet av denne perioden var: "hadde jeg hatt mulighet til å ombestemme meg nå, så hadde jeg gjort det". Det var ment å være en spøk, men tror ingen så humoren i det da, hehe.

Ca kl 10 begynte jeg med pressinga. Har hørt om de som får urkrefter i denne fasen, men jeg opplevde det ikke slik. Her var det beinhard jobbing, alt etter ren vilje. Nå var ikke riene konstante lengre og det ble en slags pause imellom. Men toppene var relativt korte, så følte ikke jeg rakk å presse så lenge før toppen var over. Når hodet begynte å nærme seg, begynte jeg også å bli litt redd i det jeg kjente at det kom. Korte rier og litt redsel førte til at jeg "trakk" meg litt på slutten av hver presseperiode, slik at hodet stod og stanget en stund. De gjorde klart for klipping, men da ble jeg ihvertfall redd:-) Det var kanskje det som gjorde at jeg fikk kreftene til å få presset ut hodet. Og plutselig var hun ute. Kl 10:45. Hodet og resten av kroppen kom i samme presset.

De la vesla på brystet med en gang. Det var helt uvirkelig! Følte en slags deilig utmattelse, men var likevel i god form. Vesla tok puppen med en gang og lå klistra i to timer. Vi ble litt utålmodige, for vi hadde jo lyst til å se på henne;-) vanskelig det bak en stor pupp, hehe.

Jeg fikk kun noen få rifter, og sydde bare noen pyntesting. I ettertid sa jordmora at det egentlig var bra jeg holdt litt igjen på pressinga, for det kan hende det var det som gjorde at det fikk nok tid til å bli utvidet og at riftene ble såpass små.

Kroppen har vært i overraskende god form etterpå. Jeg hadde behov for å bevege meg med en gang og var veldig opplagt. Og så deilig å være kvitt den enorme magen! Vesla suger på puppen som en helt, og det har hjulpet på etterriene, så livmora har trekt seg godt sammen allerede etter en dag. Etterrier er ikke godt, men vet at det hjelper, så holder ut;-)

Vesla er bare verdens skjønneste! Og hun lukter såå godt:-D Har lyst til å vise henne til alle:-) og jeg er veldig utålmodig etter å komme hjem og starte på orntli med mammatilværelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh. :rodmer: For en fin fødsel! Og så herlig å høre at du føler deg i god form, det unner jeg alle altså. :jepp: Kos dere og nyyyt den perfekte lille skatten. Plutselig går de hen og blir 7 uker gamle. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå.. så fantastisk å lese :rodmer:

Hørtes litt skummelt ut med styrt fødsel. Jeg syns du har vært kjempeflink, og fortjener virkelig å nyte premien din :hjerte: Og så bra amminga går fint. Det er gull verdt den første tiden.

Gratulerer igjen. Endelig er ræga di her :hoppendeglad: Tviler på at ho ligner noen ræge da :fnise:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemmen så fort alt gikk! Håper det står bra til med deg tross superfødsel, at den ikke gikk for fort. ;) Og kos dere masse med vesla. :hjerte:

ÅÅÅÅÅ.. nå fikk er MEGA gåsehud :sjokkert: Skal si ho kom i en voldsom fart. Bra du kom deg på sykehuset når du gjorde. GRATULERER SÅÅÅÅÅÅ MYE :klemmer:

Gleder meg til å lese mer når du får tide til det :) Kos deg masse med den nydelige prinsessa. Nyt babykosen :hjerte:

Wow, dette gikk jo i superfart!! Gratulerer så mye med vesla!! :strix::hjerte:

Ja, det gikk veeldig fort! Jeg og mannen liker å være effektive, så tenkte det var greit få dette fort unna og;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

For en hærlig fødselshistorie, jeg blir helt rørt her jeg sitter. :rodmer:

Må innrømme at etter at samboer nå er kommet hjem å ikke klarer å stoppe praten om kjerringråd vi må prøve så har jeg blitt litt mer redd og tilbakeholdt. Men etter å ha lest her nå så tror jeg pinadø jeg må hive meg rundt altså. :)

Kos dere kjempemasse! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra!!!!

Gratulerer så mye med lille frøkna di :danse: :danse: :danse:

Takktakk!! Sprøtt at om noen måneder så har jeg et barn som er like stor som ditt barn.... Fortsatt uvirkelig for meg dette;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en hærlig fødselshistorie, jeg blir helt rørt her jeg sitter. :rodmer:

Må innrømme at etter at samboer nå er kommet hjem å ikke klarer å stoppe praten om kjerringråd vi må prøve så har jeg blitt litt mer redd og tilbakeholdt. Men etter å ha lest her nå så tror jeg pinadø jeg må hive meg rundt altså. :)

Kos dere kjempemasse! :klemmer:

Du skal jo gjennom det uansett, enten du vil eller ei;-) Sitter ikke igjen med den store skrekken i det hele tatt. Må innrømme at smertene var verre enn jeg hadde forestilt meg, men alt i alt gikk dette over all forventning:-) Både svangerskap, fødsel og kroppen etter fødsel. Men det er vel å arbeidet begynner;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Du skal jo gjennom det uansett, enten du vil eller ei;-) Sitter ikke igjen med den store skrekken i det hele tatt. Må innrømme at smertene var verre enn jeg hadde forestilt meg, men alt i alt gikk dette over all forventning:-) Både svangerskap, fødsel og kroppen etter fødsel. Men det er vel å arbeidet begynner;-)

Man er jo skapt for dette, så man klarer det jo helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å lese at du hadde en fin fødsel :)

Og ikke minst at dere er nyforelsket i lille gullet :)

Herlig, rett å slett! Unner dere all lykke!

Det har vært veldig morro å følge deg og lille frøkna di på reisen hit, og jeg regner med at du fortsatt blir å finne her inne i ny og ne når ting roer seg ned litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er vesla 4 dager, men jeg føler egentlig at hun er mye eldre, syns jeg har vært mamma lenge, jeg;-)

Foreløpig så må jeg si at alt det jeg forberedte meg på som barselstårer, frustrasjon, usikkerhet osv ikke har slått til ennå. Det kommer vel, men akkurat nå kan vi nyte deilige babydager med kos og glede:-) vesla finner puppen, og amminga går bra. Pappan er litt forelska i jenta, tror jeg. Han mener hun kommer til å bli filmstjerne fordi hun er så fin;-) Min altoppslukende hovedoppgave er å ta vare på prinsessa vår, og sørge for at hun har det bra, og det føles merkelig naturlig. Jeg er utrolig stolt av henne, og når jeg er ute, håper jeg å treffe noen jeg kjenner så jeg kan vise henne frem;-) Jeg har lyst på mest mulig besøk også, alle må jo få se henne! Trodde jeg kom til å bure meg inne i ukesvis, jeg, hehe. I dag har vi vært på kjøpesenter, helsestasjon og en tur i byen, og jeg bar henne stolt rundt i Meitaien og tenkte at alle ser på oss;-) Merkelig hvordan dette endrer verden for meg, mens verden egentlig går videre ganske uforandret for alle andre....

Formen min er overraskende bra. Det er jo så som så med søvnen, men er opplagt og i strålende humør likevel. Kroppen er også i overraskende bra form. Bekkenet har litt igjen til toppform, men det føles relativt bra. Hendene har fortsatt Karpaltunnelsyndrom, regner med det tar et par uker til vannet er ute av kroppen, og da blir nok hendene bedre også. Jeg går rundt og føler meg kjempelett og kjempesprek - tenker at alle må jo se hvor lett jeg går bortover! Hehe. Sannheten er vel litt lengre unna, men utrolig hvor deilig det er å bli kvitt den kjempemagen! Magen har trekt seg bra inn allerede. Det er jo en liten dissende klump der, men ikke mer enn jeg kan skjule under en litt vid genser. Hvis jeg ønsker da. Men egentlig er jeg kjempestolt av den dissende nyfødtmagen min - hallo: den har klart å bære fram en fullstendig fiks ferdig nydelig datter! Så jeg går med tettsittende gensre jeg, hehe. 8 kg ned siden fødselen, 4,5 kg igjen til utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Høres ut som en perfekt start både for henne og deg. :)

Synes det er helt på sin plass å ikke skjule magen selv etter fødsel, den er et bevis på den flotte permien man har fått. Så ser ingen grunn til å være forlegen over sånt.

Dere var ikke så lenge på sykehuset nei? Satser på samme her. :) Hvordan opplevde du tiden der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en perfekt start både for henne og deg. :)

Synes det er helt på sin plass å ikke skjule magen selv etter fødsel, den er et bevis på den flotte permien man har fått. Så ser ingen grunn til å være forlegen over sånt.

Dere var ikke så lenge på sykehuset nei? Satser på samme her. :) Hvordan opplevde du tiden der?

Pleierne og jordmødrene på sykehuset var fantastiske, de visste ikke hva godt de skulle gjøre for oss. Og få fødsler, så fikk rommet alene. Men må innrømme at jeg syns det var litt stusselig på sykehuset. Kjedet meg når vesla sov. Og sov nesten ikke om natta, sengen var ubehagelig og altfor smal når vesla skulle ligge der sammen med meg, hun var ganske urolig om natta, så trengte trøst, nærhet og pupp. Var veldig utålmodig etter å komme meg hjem, så reiste hjem med en gang melka kom:-) heldigvis kom den ganske fort allerede på lørdag. Føler meg såpass avslappa og trygg på at vi fikser dette, så følte ikke behovet for å være der lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest asanti

Pleierne og jordmødrene på sykehuset var fantastiske, de visste ikke hva godt de skulle gjøre for oss. Og få fødsler, så fikk rommet alene. Men må innrømme at jeg syns det var litt stusselig på sykehuset. Kjedet meg når vesla sov. Og sov nesten ikke om natta, sengen var ubehagelig og altfor smal når vesla skulle ligge der sammen med meg, hun var ganske urolig om natta, så trengte trøst, nærhet og pupp. Var veldig utålmodig etter å komme meg hjem, så reiste hjem med en gang melka kom:-) heldigvis kom den ganske fort allerede på lørdag. Føler meg såpass avslappa og trygg på at vi fikser dette, så følte ikke behovet for å være der lengre.

Nei jeg skjønner ikke de som får til å slappe av og sove på sykehuset. Bra at melken kom såpass fort at dere fikk dra hjem. :) Skal krysse fingrene for det samme. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er vesla 4 dager, men jeg føler egentlig at hun er mye eldre, syns jeg har vært mamma lenge, jeg;-)

Foreløpig så må jeg si at alt det jeg forberedte meg på som barselstårer, frustrasjon, usikkerhet osv ikke har slått til ennå. Det kommer vel, men akkurat nå kan vi nyte deilige babydager med kos og glede:-) vesla finner puppen, og amminga går bra. Pappan er litt forelska i jenta, tror jeg. Han mener hun kommer til å bli filmstjerne fordi hun er så fin;-) Min altoppslukende hovedoppgave er å ta vare på prinsessa vår, og sørge for at hun har det bra, og det føles merkelig naturlig. Jeg er utrolig stolt av henne, og når jeg er ute, håper jeg å treffe noen jeg kjenner så jeg kan vise henne frem;-) Jeg har lyst på mest mulig besøk også, alle må jo få se henne! Trodde jeg kom til å bure meg inne i ukesvis, jeg, hehe. I dag har vi vært på kjøpesenter, helsestasjon og en tur i byen, og jeg bar henne stolt rundt i Meitaien og tenkte at alle ser på oss;-) Merkelig hvordan dette endrer verden for meg, mens verden egentlig går videre ganske uforandret for alle andre....

Formen min er overraskende bra. Det er jo så som så med søvnen, men er opplagt og i strålende humør likevel. Kroppen er også i overraskende bra form. Bekkenet har litt igjen til toppform, men det føles relativt bra. Hendene har fortsatt Karpaltunnelsyndrom, regner med det tar et par uker til vannet er ute av kroppen, og da blir nok hendene bedre også. Jeg går rundt og føler meg kjempelett og kjempesprek - tenker at alle må jo se hvor lett jeg går bortover! Hehe. Sannheten er vel litt lengre unna, men utrolig hvor deilig det er å bli kvitt den kjempemagen! Magen har trekt seg bra inn allerede. Det er jo en liten dissende klump der, men ikke mer enn jeg kan skjule under en litt vid genser. Hvis jeg ønsker da. Men egentlig er jeg kjempestolt av den dissende nyfødtmagen min - hallo: den har klart å bære fram en fullstendig fiks ferdig nydelig datter! Så jeg går med tettsittende gensre jeg, hehe. 8 kg ned siden fødselen, 4,5 kg igjen til utgangspunktet.

Så koselig å høre om den nye hverdagen deres! Håper vi får en like fin start på det nye familelivet :hjerte:

Håper også at jeg blir like ivrig på å vise frem vidunderet, for vi har stooooor familie. Er litt spent på hvordan det blir med masse besøk sånn i starten.

Er forresten enig i at man ikke skal skjule magen. Den er jo bare et bevis på det lille mirakelet man har båret frem!

Kos deg videre med snuppa di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk fødselshistorie, det gikk jo usannsynlig fort!! :rodmer: Og så herlig å lese at dere koser dere med vesla, at ammingen går bra og at barselbluesen uteblir. ;) Når jeg leser hvordan dere har det merker jeg at jeg blir en smule utålmodig, jeg vil også!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så moro å lese om dere, Tina :) Så herlig at du er i så god form, det skal du være glad for! Jeg har fortsatt vondt nedentil, spesielt i bekkenet - håper virkelig du slipper det!

Flinke dere er som er ute og rusler med en gang. Det er viktig for alle, tror jeg. Kjenner til mange som venter veldig lenge før de tar turen til byen eller på besøk til noen.. Og da blir man lissom litt stuck hjemme. Det er trist! Viktig for babyen å være blant folk og bli vant til støy og sosialisering :) Og babyen tåler jo mer enn man tror, så lenge det ikke blir mange inntrykk på én gang.

Sykesengene er meget smale, ja.. Jeg ba om en sengehest den siste natta, for lilletassen roet seg bare inntil puppen.. Bygget opp sengehesten med tepper, så klarte jeg å sove godt også - uten å tenke på at han ville komme til å falle ut av sengen..

At ikke jeg tenkte på det tidligere - ELLER at sykepleierne har det som et tilbud til de som har urolige bebiser som vil sove inntil om natten.

Del gjerne et bilde hvis du vil :hjerte: Det er så moro å se disse pittesmå!

Kos deg masse, Tina! Tenk, for en vakker gave!!! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk fødselshistorie, det gikk jo usannsynlig fort!! :rodmer: Og så herlig å lese at dere koser dere med vesla, at ammingen går bra og at barselbluesen uteblir. ;) Når jeg leser hvordan dere har det merker jeg at jeg blir en smule utålmodig, jeg vil også!! :fnise:

Det er veldig snart din tur!! Wee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro å lese om dere, Tina :) Så herlig at du er i så god form, det skal du være glad for! Jeg har fortsatt vondt nedentil, spesielt i bekkenet - håper virkelig du slipper det!

Flinke dere er som er ute og rusler med en gang. Det er viktig for alle, tror jeg. Kjenner til mange som venter veldig lenge før de tar turen til byen eller på besøk til noen.. Og da blir man lissom litt stuck hjemme. Det er trist! Viktig for babyen å være blant folk og bli vant til støy og sosialisering :) Og babyen tåler jo mer enn man tror, så lenge det ikke blir mange inntrykk på én gang.

Sykesengene er meget smale, ja.. Jeg ba om en sengehest den siste natta, for lilletassen roet seg bare inntil puppen.. Bygget opp sengehesten med tepper, så klarte jeg å sove godt også - uten å tenke på at han ville komme til å falle ut av sengen..

At ikke jeg tenkte på det tidligere - ELLER at sykepleierne har det som et tilbud til de som har urolige bebiser som vil sove inntil om natten.

Del gjerne et bilde hvis du vil :hjerte: Det er så moro å se disse pittesmå!

Kos deg masse, Tina! Tenk, for en vakker gave!!! :strix:

Bekkenet var nok verre enn jeg trodde, kjente det godt i går kveld, så i dag har jeg lagt ned egenforbud mot gåing:-) Trenger nok litt mer tid.

Det var faktisk sengehester på siden av senga, så i orden det. Men skulle vært litt bredere senger, asså. Får lyst å tipse sykehuset, men med den debatten som er på gang om budsjetter og underskudd på lokalsykehuset, så tror jeg neppe det har noe for seg. Høres ut som om jeg er misfornøyd med oppholdet nå, men det er jeg overhodet ikke altså. Det er bare jeg som er litt prinsessen på erten når det gjelder søvn;-) Følte at vi virkelig ble tatt godt hånd om, hele døgnet. Og at de har kunnskap og de fasilitetene som trengs.

Tror ikke det blir bildedeling, men jeg kan forsikre deg om at hun er verdens nydeligste jente, hehe;-)

Endret av Tina_O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...