Gjest hogwash Skrevet 24. april 2012 #121 Skrevet 24. april 2012 ... Ah, men jeg veit hvor mye jeg kan om disse tingene, og utifra det mener jeg at jeg kan gjøre meg opp en grei mening om hva som skjer. Dette handler ikke om å overbevise andre, men å forklare hvorfor jeg mener det jeg mener. Problemet i mine øyne er at "alle" tror de har god peiling på slikt, "alle" tror de er rasjonelle, men så viser det seg at veldig mange av dem jeg har diskutert det med virkelig ikke har det. ... Jeg veit ikke hva det kommer av, men selv om jeg ikke veit hvorfor det skjer, betyr ikke det at jeg bare regner med at det er noe overnaturlig Det er en fornuftig tilnærming, men jeg oppfatter ikke at den gjennomsnittlige "alternativt-tenkende" har denne tilnærmingen. Enhver setter ting man ikke kan forklare i sin kontekst, når konteksten er mangelfull er det dessverre mange som hopper til konklusjoner. Et annet moment som er med i bildet for mange slik jeg oppfatter det, er frykten for at det ikke finnes noe utover standardmodellen. Virker som dette skremmer vettet av mange. De VIL tro det er noe mer litt for hardt.. 4
Gjest hogwash Skrevet 24. april 2012 #122 Skrevet 24. april 2012 ... Har du hørt om det stillerommet som nasa har? Det er ganske stilig... Om det blir veldig stille rundt oss, håndterer ikke hjernen det veldig bra, så da begynner den å lage hallusinasjoner både på syn og hørsel. Det rommet de har lagd, er 100% fritt for lyd, og det er vis nok sånn at ingen takler å være der inne mer enn 45 minutter, eller noe i den duren... Hjernen takler det rett og slett ikke :gjeiper: Dette var nytt for meg, spennende *fyre opp google*
Cherrytomat Skrevet 24. april 2012 #123 Skrevet 24. april 2012 Sjekk at ikke besteforeldre har sagt noe som kan misforståes! En venninne av meg fikk store problemer med sønnen sin i den alderen der fordi farmoren pleide å referere til spøkelser når det skjedde ting i huset når ingen var der! (som når en dør blåser igjen eller en pute faller i gulvet) Farmoren sa da at " Nå er han benløs her igjen"! Kunne også finne på å skremme med dette! "nå må du komme i hus - for han benløs tar deg"! Tankeløse gamle dame! !
Yme Skrevet 24. april 2012 #124 Skrevet 24. april 2012 (endret) Problemet i mine øyne er at "alle" tror de har god peiling på slikt, "alle" tror de er rasjonelle, men så viser det seg at veldig mange av dem jeg har diskutert det med virkelig ikke har det. Det har du rett i, men jeg er ganske sikker på at jeg kan mer om det enn gjennomsnittet, i å med at jeg er autist, og at dette er et av mine større interesseområder. Det er en fornuftig tilnærming, men jeg oppfatter ikke at den gjennomsnittlige "alternativt-tenkende" har denne tilnærmingen. Enhver setter ting man ikke kan forklare i sin kontekst, når konteksten er mangelfull er det dessverre mange som hopper til konklusjoner. Jeg kan godt forstå at folk kan tro det er noe demonisk over det der... Måten jeg opplever dette på, er at jeg først våkner i en drøm, uten å kunne bevege meg, så våkner jeg igjen, inn i en annen drøm, hvor jeg heller ikke kan bevege meg... Til slutt våkner jeg helt, og greier ikke bevege meg da heller, og det står en skikkelse i rommet (det er ofte den samme, nakne, stygge heksa som står der, med dødbleik hud, og vått svart hår som dekker ansiktet). Jeg prøver å rope på andre, om de kan komme å vekke meg skikkelig, for jeg blir jo livredd av det hele, men det kommer liksom bare sånne svake pust ut av kjeften. Greier ikke lage skikkelig lyd... Det er forferdelig skummelt hver eneste gang! Et annet moment som er med i bildet for mange slik jeg oppfatter det, er frykten for at det ikke finnes noe utover standardmodellen. Virker som dette skremmer vettet av mange. De VIL tro det er noe mer litt for hardt.. Jeg opplever dette litt andre veien da. At mange absolutt ikke vil tro det finnes noe de ikke forstår, fordi det blir ubehagelig og ekkelt. PS. Link til stillerommet. Endret 24. april 2012 av Yme
Gjest hogwash Skrevet 24. april 2012 #125 Skrevet 24. april 2012 Det har du rett i, men jeg er ganske sikker på at jeg kan mer om det enn gjennomsnittet, i å med at jeg er autist, og at dette er et av mine større interesseområder. Bra for deg! Bra du skjønner at jeg tenker veldig generellt her, og ikke Yme-spesifikt. Jeg kan godt forstå at folk kan tro det er noe demonisk over det der... Måten jeg opplever dette på, er at jeg først våkner i en drøm, uten å kunne bevege meg, så våkner jeg igjen, inn i en annen drøm, hvor jeg heller ikke kan bevege meg... Til slutt våkner jeg helt, og greier ikke bevege meg da heller, og det står en skikkelse i rommet (det er ofte den samme, nakne, stygge heksa som står der, med dødbleik hud, og vått svart hår som dekker ansiktet). Jeg prøver å rope på andre, om de kan komme å vekke meg skikkelig, for jeg blir jo livredd av det hele... Det er forferdelig skummelt hver eneste gang! Den hørtes virkelig ikke hyggelig ut. Jeg opplever dette litt andre veien da. At mange absolutt ikke vil tro det finnes noe de ikke forstår, fordi det blir ubehagelig og ekkelt. Skal vi bytte omgangskrets? Neida, du har nok rett i det, at det svinger begge veier, og våre utgangspunkt har vel også betydning for hva vi legger best merke til. PS. Link til stillerommet. Allerede sett den, men takk.
Okapi Skrevet 24. april 2012 #126 Skrevet 24. april 2012 Denne tråden minner meg litt om noe helt annet men akkurat det samme, nemlig rare hifi-produkter. Har vært forholdsvis interessert i slikt en stund, og da jeg frekventerte diverse fora for noen år tilbake husker jeg det var en liten "krig" på gang mellom de som trodde gullforgylte retningsbestemte strømkabler velsignet under fullmåne ga vanvittig mye bedre lyd, og de som ikke trodde det. Kabelgjengen refererte til motparten som "målemafiaen" fordi de absolutt skulle sabotere lyttegleden med blindtester og det som verre var. Klart, det var og er ingen som har klart å dokumentere at superkabler, krystaller og grønn tusj har noen som helst hørbar effekt, men det hindrer jo ikke de troende å investe i ting som dette her. 5
Amens Skrevet 24. april 2012 #127 Skrevet 24. april 2012 Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye TS. Tror dette er ganske normalt i forskjellige variasjoner. Jeg hadde en magisk hest jeg "så" da jeg var liten. Tror nok mye av grunnen til at dette har fått så mye oppmerksomhet er at hun kaller dette for "den døde". Om hun hadde kalt fenomenet for "gull sommerfuglen" så misstenker jeg at tråden ikke hadde sklidd sånn utl... 2
Calypso Skrevet 24. april 2012 #128 Skrevet 24. april 2012 Hvorfor er "spøkelser finnes" et tegn på et åpent sinn, mens "spøkelser finnes ikke" er et tegn på det motsatte? Fordi jeg tenker at hvis man kan være åpen for å tro på sånt så kan man være åpen for andre ting også, som at det finnes liv på andre planeter osv.. diverse som ikke har blitt bevist men som kan være mulig for å si det på den måten. De som ikke er åpent for sånt mener at sånt ikke finnes selv om det ikke er bevist noe jeg syntes er temmelig ignorant. Blir litt som når Titanic ble funnet i 1985, veldig få mennesker trodde på at hun hadde brukket i to under synkingen frem til da. Jeg er ganske skeptisk på sånne ting selv, men jeg sier ikke bastant at sånt ikke finnes for det vet jeg jo faktisk ikke. 1
Meridian Skrevet 24. april 2012 #129 Skrevet 24. april 2012 Sjekk at ikke besteforeldre har sagt noe som kan misforståes! En venninne av meg fikk store problemer med sønnen sin i den alderen der fordi farmoren pleide å referere til spøkelser når det skjedde ting i huset når ingen var der! (som når en dør blåser igjen eller en pute faller i gulvet) Farmoren sa da at " Nå er han benløs her igjen"! Kunne også finne på å skremme med dette! "nå må du komme i hus - for han benløs tar deg"! Tankeløse gamle dame! ! Bestemor sa alltid at det var "Han Even Beinlaus"
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #130 Skrevet 24. april 2012 Da jeg var liten, hadde jeg epeleptiske anfall i form av hallusinasjoner, helt vanlig. Så det kan fint være "sant" samtidig som det kan forklares rasjonelt.
Gjest navnelapp Skrevet 24. april 2012 #131 Skrevet 24. april 2012 Det har du rett i, men jeg er ganske sikker på at jeg kan mer om det enn gjennomsnittet, i å med at jeg er autist, og at dette er et av mine større interesseområder. Jeg kan godt forstå at folk kan tro det er noe demonisk over det der... Måten jeg opplever dette på, er at jeg først våkner i en drøm, uten å kunne bevege meg, så våkner jeg igjen, inn i en annen drøm, hvor jeg heller ikke kan bevege meg... Til slutt våkner jeg helt, og greier ikke bevege meg da heller, og det står en skikkelse i rommet (det er ofte den samme, nakne, stygge heksa som står der, med dødbleik hud, og vått svart hår som dekker ansiktet). Jeg prøver å rope på andre, om de kan komme å vekke meg skikkelig, for jeg blir jo livredd av det hele, men det kommer liksom bare sånne svake pust ut av kjeften. Greier ikke lage skikkelig lyd... Det er forferdelig skummelt hver eneste gang! Jeg opplever dette litt andre veien da. At mange absolutt ikke vil tro det finnes noe de ikke forstår, fordi det blir ubehagelig og ekkelt. PS. Link til stillerommet. Det du opplever er søvnparalyse. Det er veldig vanleg, dei fleste opplever det fleire gongar i løpet av livet, og nokre få er sterkt plaga, og opplever det ofte. Eg har også hatt det slik, men då er det oftast dyr, ofte store edderkoppar som senkar seg ned over meg, grøss... Men eg veit kva det er, og eg klarer å kome meg ut av draumen og sove vidare. 4
Yme Skrevet 24. april 2012 #133 Skrevet 24. april 2012 (endret) Jepp, jeg og Hogwash snakka om søvnparalyse. Har du hoppa over et par innlegg? Men takk for linken uansett! Endret 24. april 2012 av Yme 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #134 Skrevet 24. april 2012 Jeg husket jeg så en del merkelige ting da jeg var liten! Var en gang jeg sov over hos ei venninne og da så vi en hodeløs mann med en stor pelskåpe. Vi ble livredde og løpte å fortalte foreldrene våre det, var jo ingen som trudde på oss. Men vi så han igjen samme kveld. Det var så merkelig! Har gått i noen år nå og trudd at vi måtte bare ha innbilt oss det, siden vi var bare fire eller fem år. Men har lest en del om slike ting, så trur nemlig vi så det! Pluss at vi begge forklarte helt likt hvordan han så ut, eller kroppen hans.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2012 #135 Skrevet 24. april 2012 Dette er eit heilt vanleg fenomen, synestesi heiter det. Dei som har synestesi assosierer eller "ser" fargar på menneske, tal, bokstavar og gjenstandar. Det treng ikkje å gå over med åra, men hos nokre gjer det det. Ingenting farleg, ingenting overnaturleg. Norsk wikipedia er en horribel kilde. Synestesi er ikke noe som går over med alderen, det kan derimot oppstå i voksen alder hos personer som ikke er født med det. Enten midlertidig eller varig. Hvor fant du at å se farger på mennesker eller gjenstander er en vanlig form for synestesi? Link? Finner ingen definisjon på den formen, og siden jeg er synestetiker selv (grapheme/colour, sound/colour, personification, lexical/gustatory & number form) ble jeg litt nysgjerrig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #136 Skrevet 25. april 2012 Jepp, jeg og Hogwash snakka om søvnparalyse. Har du hoppa over et par innlegg? Men takk for linken uansett! Sorry men det var nok flere som hoppa over innleggene deres, datt ut jeg... Intressant ts, trur barna ser mye som ikke vi ser. godt å høre andre som har opplevd det samme. Jeg har forklart mitt barn at det heter syner, og det er ikke farlig, det er ikke drøm, og ikke virkelig, men noe midt i mellom. Har sagt at man kan be dem gå bort, og la en være i fred, og jeg har sagt at jeg skal hjelpe barnet mitt med å ta bort dette hvis det er plagsomt. Lykke til 1
Yme Skrevet 25. april 2012 #137 Skrevet 25. april 2012 Sorry men det var nok flere som hoppa over innleggene deres, datt ut jeg... Øøøh... okei? Det er bra du sier ifra når du ikke leser hvert eneste innlegg i en tråd, tilfelle noe satt og lurte på det :-P
Gjest navnelapp Skrevet 25. april 2012 #139 Skrevet 25. april 2012 Norsk wikipedia er en horribel kilde. Synestesi er ikke noe som går over med alderen, det kan derimot oppstå i voksen alder hos personer som ikke er født med det. Enten midlertidig eller varig. Hvor fant du at å se farger på mennesker eller gjenstander er en vanlig form for synestesi? Link? Finner ingen definisjon på den formen, og siden jeg er synestetiker selv (grapheme/colour, sound/colour, personification, lexical/gustatory & number form) ble jeg litt nysgjerrig. Frå informasjon eg har fått frå synestetikarar eg kjenner.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2012 #140 Skrevet 25. april 2012 Jeg har bare én kommetar og det er at om dette barnet på tre år er klarsynt og ikke bare leker, så ville hun neppe brukt betegnelsen "Den døde". Å ha et konsept om at en ånd man ser er en død person, før man har noe begrep om hva det vil si å være død og har fattet konseptet at noen mener mennesker kan gå igjen... Vel, det høres lite trolig ut. Barn med tilsvarende evner sier somregel "Mannen", "Skyggen" Nissen "Engelen" eller lignende. Ikke "Den døde personen". De er rett og slett for små til å ha skjønt slike sammenhenger. I tillegg begynner hun å unnvike med å snakke i setninger fra barnebøkene sine. Nei, et barn som ser en ånd, vil svært gjerne forklare. "Ser du han ikke? Han står rett der." De blir også gjerne tause om det de ser når de opplever at andre ikke tror dem. Sipelthen fordi de ikke forstår alle sammenhenger ennå og tar autoriteters ord for å være "riktig". Men de kan bli sinte dersom man ikke tror dem dersom de virkelig ser noe. Ellers er det vanlig at unger på den alderen heller føler ubehag om de ser noe som en ånd/gjenferd, og at de ikke vil legge seg til å sove i det rommet. Så min mening er at ungen fantaserer og at hun sjekker mors reaksjoner på uttrykket "Den døde". Mest sannsynlig pga at hun bearbeider opplevelsen av å høre om en død slektning, og prøver å forstå hva dette egentlig er. Men den forståelsen kommer først senere , når barn oppfatter at man kan dø, og begynner å spørre om mor og far kan dø fra dem (med redsel for å bli igjen alene.) TS, jeg tror med andre ord at ditt barn undersøker virkeligheten og at du, når du blir bekymret i ansiktet, forbereder ditt barn på å lære seg en forståelse av at gjenferd er farlige greier. Jeg ville heller snakket det vekk og vært enig med henne om at "Ja, nå går den døde." Når hun sier den døde skal ut og leke. Følg op med "Hva heter han?" og lage en fortelling ut av det sammen med henne, som for å bekrefte at det dreier seg om lek. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå