Yme Skrevet 23. april 2012 #61 Skrevet 23. april 2012 Hvis dette plutselig går under trosretning, så antar jeg at de som tror på julenissen og har dette som en trosretning? Du er en imponerende person. Innlegget der hun nevnte psykologer kan være skadelige om man er klarsynt burde være en forholdsvis klar pekepinn. :gjeiper: Om man tror på sånne ting, og en psykolog sier "det går ikke an å være klarsynt" så er det jo ganske logisk for henne å mene det, selv om jeg er enig i at det kan være en usunn holdning. Men... Jeg gikk til en psykiater som fortalte meg om studier og tester som hadde blitt gjort på folk som sa de var klarsynte, hvor de rett og slett ikke greide å komme med noen annen forklaring enn at personene var klarsynte, og at det faktisk kan bli satt som diagnose. Jeg har ikke greie på så mye spirituelle ting... Noen tror man kan være synsk, mens andre mener det ikke går. Jeg bryr meg lite om det, egentlig 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #62 Skrevet 23. april 2012 Jenta vår på tre år har begynt med noe som jeg syns er veldig mystisk og litt foruroligende. Hun refererer til en død person stadig vekk. Hun sier ting som: Det er så ROTETE her. Den døde må rydde opp! (det med rotete har hun fra meg siden det hender jeg klager på hvor mye rot det er hjemme). Eller : Den døde skal ut. Den døde må ut og leke. (Gjerne ved leggetid når hun selv aldri går ut, og jeg oppfatter det ikke som det er seg selv hun mener.) Eller : Den døde ser på oss. Jeg er veldig lite overtroisk (eller hva det kalles) av meg. Ser aldri spøkelser, er ikke redd for mørket, ler av Åndenes makt-type programmer. Så jeg prøver veldig å finne en logisk forklaring på dette. Den ene besteforelderen hennes er død, men hun hadde aldri noe kontakt med denne personen så jeg kan ikke skjønne at det er der hun har det fra. Vi har ikke snakket noe særlig om det siden det ikke er en person som hun kjente og kommer til å savne sånn sett. Så jeg begynner å lure litt... Når jeg stiller utdypende spørsmål, kommer det bare et sammensurium av tanker, sitater fra bøker hun har lest, opplevelser hun har hatt osv. Får ikke noe oppklaring av det.. Noen som har erfaring med slike utsagn? Hva bør jeg svare? Jeg viste tegn til schizofreni i samme alder, da så jeg ting og snakket med de som om det var ekte. Om det fortsetter over lang tid burde du få det sjekket ut. 4
Sushi Skrevet 23. april 2012 #63 Skrevet 23. april 2012 Tror jeg hadde blitt litt småskremt. Men det er helt sikkert bare noe hun har hørt et sted. Kanskje hun har en usynlig venn? Er nysgjerrig på døden? Ville snakket med henne, jeg, ikke for å gi det oppmerksomhet, men for å høre om det er noe hun lurer på. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #64 Skrevet 23. april 2012 Jeg ville absolutt ikke pratet med en barnepsykolog, det vil bare skape problem for et barn som kanskje bare er et medium eller klarsynt! Herregud, du kan ikke råde folk til noe sånt!! Hvor naiv går det an å bli. 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #65 Skrevet 23. april 2012 Å tro på rare ting er ikke det samme som å ha et åpent sinn. Tvert imot, dersom umiddelbart antar at noe slikt skyldes spøkelses avfeier man jo samtidig alle andre potensielle forklaringer. Det er selve definisjonen på et lukket sinn. Vil bare sitere dette så kanskje enda flere får det med seg. Jeg blir helt oppgitt av det her. Litt flau faktisk. 6
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2012 #66 Skrevet 23. april 2012 Hvorfor er dere så slemme mot hverandre, egentlig? Dere som ikke tror på noe sånt? Dere "vet" jo at dere har rett, så hvorfor skal dere gjøre narr av folk som på en hyggelig måte prøver å formidle det de tror kan være forklaringen? Jeg skjønner ikke vitsen med å le av folk, si de kommer til å forstå når de blir eldre enn 13 og gjøre narr av at folk mener besteforeldrene deres har gått igjen. Vinner dere noe ved å være slemme og frekke? Når det gjelder temaet: Jeg tenker vel hun har hørt noen si noe om døde folk, og så har hun kalt fantasivennen sin for "Den Døde". De fleste barna som sier at de ser noen kaller dem vel bare for mannen eller damen og forteller om hvor de er, peker på dem og slike ting. TS sitt barn virker som bare mener at fantasivennen skal ut og leke mens hun selv må sove. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #67 Skrevet 23. april 2012 Lett å være litt frekk når man hører sånt tull da. Man blir jo helt oppgitt når man leser hvor mye rart enkelte tror på. 5
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2012 #68 Skrevet 23. april 2012 Om man tror på sånne ting, og en psykolog sier "det går ikke an å være klarsynt" så er det jo ganske logisk for henne å mene det, selv om jeg er enig i at det kan være en usunn holdning. Men... Jeg gikk til en psykiater som fortalte meg om studier og tester som hadde blitt gjort på folk som sa de var klarsynte, hvor de rett og slett ikke greide å komme med noen annen forklaring enn at personene var klarsynte, og at det faktisk kan bli satt som diagnose. Jeg har ikke greie på så mye spirituelle ting... Noen tror man kan være synsk, mens andre mener det ikke går. Jeg bryr meg lite om det, egentlig Ja, det er ikke alt psykologer gjør som er sunt heller. Jeg bodde i et katolsk land og gikk til psykolog pga utbrenthet og stress. Hun hekta seg fullstendig opp i legningen min og mente det viktigste var å fikse det at jeg er homo. Hvis jeg skulle hørt på henne, ville jeg gjennomgått en personig krise der jeg skulle prøve å forandre noe fundamentalt i meg. Og hvis det virkelig er sånn at noen barn ser ting og det er sant, og de blir fortalt at det bare er tull, så må jo de forandre hele bildet av verdenen sin helt uten grunn, og det vil så klart være vanskelig. Så det er ikke rart at de som tror på klarsynte også tror det vil være skadelig å høre at "det fins ikke klarsynte, så det du ser like klart som andre ting må du bare slutte å se". Er ikke så mange år siden det var en sykdom å være homo, heller, og man fikk høre at det måtte man bare slutte med... 2
Gjest navnelapp Skrevet 23. april 2012 #69 Skrevet 23. april 2012 Hvorfor er dere så slemme mot hverandre, egentlig? Dere som ikke tror på noe sånt? Dere "vet" jo at dere har rett, så hvorfor skal dere gjøre narr av folk som på en hyggelig måte prøver å formidle det de tror kan være forklaringen? Jeg skjønner ikke vitsen med å le av folk, si de kommer til å forstå når de blir eldre enn 13 og gjøre narr av at folk mener besteforeldrene deres har gått igjen. Vinner dere noe ved å være slemme og frekke? Eg syns det er ganske utruleg at på dette forumet skjeller ein kvarandre ut etter notar på grunn av ulike oppfatningar om det eine og det andre og det tredje, men når ein kjem til det med å tru på det overnaturlege eller ikkje, då skal ein plutseleg gå på gummisålar. Eg har blitt uthengt som "slem" i denne tråden, men det einaste eg har gjort er å påpeike kor dustete det er å ty til overnaturlege forklaringar på eit fenomen som er utruleg vanleg blant tre-fireåringar, nemleg det å ha ein imaginær venn. Å ty til overnaturlege forklaringar når det finst ei heilt plausibel og normal årsaksforklaring er ganske tøvete, og det forbeheld eg meg retten til å seie utan å bli kalt slem. 12
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2012 #70 Skrevet 23. april 2012 Lett å være litt frekk når man hører sånt tull da. Man blir jo helt oppgitt når man leser hvor mye rart enkelte tror på. Men gjør det deg noe, da? Kan de ikke få lov å tro det uten å bli latterliggjort? Hvis du er på besøk hos en amerikansk familie som ber bordbønn så ville du vel ikke ledd av dem og fortalt hvor oppgitt du blir over hvor mye rart det går an å tro på? Vi har jo statskirke som får massevis av penger for å bygge kirker og fortelle eventyr om gud og jesus, og det godtas glatt av alle, selv om det ikke er mange som gidder å gå i kirka akkurat. Vi forteller ikke religiøse at de bare får tåle at folk er frekke og slemme når de skal være så naive og tro på sånt tull. De får lov å ha troen sin i fred, de får til og med distribuere menighetsblader til folk som ikke tror og på det viset presse troen sin på andre. 5
Sushi Skrevet 23. april 2012 #71 Skrevet 23. april 2012 Nå skal jeg ikke skryte på meg å vite så mye om barneoppdragelse ennå, men er det ikke litt dumt å oppmuntre et barn til å tro at hun kan se spøkelser? Barn er jo gjerne mørkredde nok fra før... Husker at jeg og vennene mine pleide å skremme hverandre med at vi så spøkelser her og der, og hvis en voksen da hadde sagt "jada, du ser sikkert døde folk, helt normalt det", så hadde jeg nok blitt ganske redd, og kanskje trodd at jeg så flere skumle ting. Er glad mamma og pappa sa det så enkelt som at "spøkelser finnes ikke". 5
Yme Skrevet 23. april 2012 #72 Skrevet 23. april 2012 (endret) Ja, det er ikke alt psykologer gjør som er sunt heller. Jeg bodde i et katolsk land og gikk til psykolog pga utbrenthet og stress. Hun hekta seg fullstendig opp i legningen min og mente det viktigste var å fikse det at jeg er homo. Hvis jeg skulle hørt på henne, ville jeg gjennomgått en personig krise der jeg skulle prøve å forandre noe fundamentalt i meg. Og hvis det virkelig er sånn at noen barn ser ting og det er sant, og de blir fortalt at det bare er tull, så må jo de forandre hele bildet av verdenen sin helt uten grunn, og det vil så klart være vanskelig. Så det er ikke rart at de som tror på klarsynte også tror det vil være skadelig å høre at "det fins ikke klarsynte, så det du ser like klart som andre ting må du bare slutte å se". Er ikke så mange år siden det var en sykdom å være homo, heller, og man fikk høre at det måtte man bare slutte med... Legning er en sak man med 100 % sikkerhet kan si at eksisterer. Sånn er det ikke med overnaturlige og/eller spirituelle ting, derfor er ikke det noe som burde sammenlignes. Om et barn "ser ting", er det viktig å ta kontakt med lege, fordi det i verste fall kan være noe ala schizofreni (jeg tror ikke denne diagnosen slår ut før man er i tennårene, men det finnes andre diagnoser med lignende sympromer). Det verste som kan skje om man prøver å "kurere" en person som da eventuelt var synsk, var at han/hun "mistet" evnene sine, og fikk et normalt liv. Det beste som kan skje, om man behandler noen for psykiske "lidelser" i en ung alder, er at han/hun får et normalt liv. Så uansett hvordan man vrir og vender på det, er det sikreste man kan gjøre, å undersøke om ungen kanskje kan trenge behandling. Eg syns det er ganske utruleg at på dette forumet skjeller ein kvarandre ut etter notar på grunn av ulike oppfatningar om det eine og det andre og det tredje, men når ein kjem til det med å tru på det overnaturlege eller ikkje, då skal ein plutseleg gå på gummisålar. Det er ikke kult å være dust, uansett hvilken tråd eller tema man skriver i, så det har ikke noe med dette temaet å gjøre... Jeg tror ikke at du er en slem person, bare så det er nevnt. Lett å være litt frekk når man hører sånt tull da. Man blir jo helt oppgitt når man leser hvor mye rart enkelte tror på. Folk har trodd på mye idiotisk gjennom tidene, som har vist seg å faktisk være sant... Feks som han første tullingen som snakka om evolusjon, eller hva med han som mente at jorda var rund? På den tiden, var ikke disse tingene noe som kunne måles lett (eller i det hele tatt) så da var det jo selvfølgelig idiotisk å tro på... Er du ikke enig? Hvorfor er det lett å være frekk, bare fordi man syns noen tror på teite ting? Er det provoserende for deg? Plagsomt at en person kan finne på å tro på spøkelser? Endret 23. april 2012 av Yme 5
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2012 #73 Skrevet 23. april 2012 Eg syns det er ganske utruleg at på dette forumet skjeller ein kvarandre ut etter notar på grunn av ulike oppfatningar om det eine og det andre og det tredje, men når ein kjem til det med å tru på det overnaturlege eller ikkje, då skal ein plutseleg gå på gummisålar. Eg har blitt uthengt som "slem" i denne tråden, men det einaste eg har gjort er å påpeike kor dustete det er å ty til overnaturlege forklaringar på eit fenomen som er utruleg vanleg blant tre-fireåringar, nemleg det å ha ein imaginær venn. Å ty til overnaturlege forklaringar når det finst ei heilt plausibel og normal årsaksforklaring er ganske tøvete, og det forbeheld eg meg retten til å seie utan å bli kalt slem. Jeg har ikke sagt noe om deg. Jeg prata om alle som gjør narr, men mest ABene som gjorde narr av Maestro. At du følte deg truffet er ikke min feil. Jeg syns folk ofte er slemme mot hverandre på KG, og dette var bare dråpen som fikk det til å renne over. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig å gjøre narr av folk som ikke har gjort noen noe. Hva skader det AB om Maestro tror på klarsynte? 1
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2012 #74 Skrevet 23. april 2012 Legning er en sak man med 100 % sikkerhet kan si at eksisterer. Sånn er det ikke med overnaturlige og/eller spirituelle ting, derfor er ikke det noe som burde sammenlignes. Nei, det har du jo rett i Men hvis du spør folk i veldig katolske (eller andre religioner for den delen) land, vil mange si at homofili kan kureres I enkelte land mener de at homofili ikke eksisterer i deres land, det er bare et vestlig fenomen. Men her vet vi at homofili eksisterer. Om femti år vil det kanskje være bevist at enkelte overnaturlige ting eksisterer... Hvem vet? Det vi vet er at det er mye hyggeligere med folk som er hyggelige mot hverandre enn med folk som ler av hverandre 3
Yme Skrevet 23. april 2012 #75 Skrevet 23. april 2012 Om femti år vil det kanskje være bevist at enkelte overnaturlige ting eksisterer... Hvem vet? For alt jeg veit, kan det kanskje skje, men når man veit at det finnes skumle diagnoser som har samme "symptomer" som å være synsk, og effekten begge veier ender opp med et menneske som lever et normalt liv (dvs. et menneske som ikke er synsk, men heller ikke lider av en diagnoes) vil det aller beste være å gå til en lege og få sjekka det opp. 1
Dragonfly84 Skrevet 23. april 2012 #76 Skrevet 23. april 2012 For alt jeg veit, kan det kanskje skje, men når man veit at det finnes skumle diagnoser som har samme "symptomer" som å være synsk, og effekten begge veier ender opp med et menneske som lever et normalt liv (dvs. et menneske som ikke er synsk, men heller ikke lider av en diagnoes) vil det aller beste være å gå til en lege og få sjekka det opp. Jepp, det er jeg enig i. Men ungen til TS høres jo helt normal ut, mange unger i den alderen har fantasivenner og sier den type ting.
Gjest navnelapp Skrevet 23. april 2012 #77 Skrevet 23. april 2012 Jeg har ikke sagt noe om deg. Jeg prata om alle som gjør narr, men mest ABene som gjorde narr av Maestro. At du følte deg truffet er ikke min feil. Jeg syns folk ofte er slemme mot hverandre på KG, og dette var bare dråpen som fikk det til å renne over. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig å gjøre narr av folk som ikke har gjort noen noe. Hva skader det AB om Maestro tror på klarsynte? Det er greit, det er fleire her i tråden som har meint det er "dårleg gjort" å kritisere folk som trur på ånder og overnaturlege ting. Poenget mitt er at eg ser ein skilnad mellom dette temaet og omtrent alle andre temaer på forumet. Brudekjolar vert rakka ned på, bloggarar og middagsoppskrifter likeså. Men kom ikkje her å mein noko om ånder, då er du slem og ondsinna. Det syns eg er ein interessant observasjon, om ikkje anna. 3
Okapi Skrevet 23. april 2012 #78 Skrevet 23. april 2012 Jeg har ikke sagt noe om deg. Jeg prata om alle som gjør narr, men mest ABene som gjorde narr av Maestro. At du følte deg truffet er ikke min feil. Jeg syns folk ofte er slemme mot hverandre på KG, og dette var bare dråpen som fikk det til å renne over. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig å gjøre narr av folk som ikke har gjort noen noe. Hva skader det AB om Maestro tror på klarsynte? Problemet er at Maestro og andre forfekter og videreformidler holdninger enkelte av oss mener er skadelige i seg selv. Svarene hennes på spørsmål om hvor hennes kunnskap om det overnaturlige kommer fra illustrerer det egentlig veldig godt. Hvis man lærer at man skal akseptere urimelige, ubegrunnede påstander, risikerer man at dette smitter over på andre områder i livet, og ting man bare har funnet på blir like "sanne" som empirisk kunnskap. Se bare på hun som fraråder psykolog her i tråden (dog som sagt tror jeg dette er trolling). Du eksemplifiserer det hele egentlig veldig fint selv også med anekdoten om homofili og katolisisme; den negative opplevelsen din skyldes nettopp at slike vrangforestillinger har fått fotfeste i samfunnet. Jeg tror du skal lete lenge etter en rasjonalist som mener det er hensiktsmessig å "kurere" homofile, men blant troende finner du slike i bøtter og spann. 8
Yme Skrevet 23. april 2012 #79 Skrevet 23. april 2012 Brudekjolar vert rakka ned på, bloggarar og middagsoppskrifter likeså. Men kom ikkje her å mein noko om ånder, då er du slem og ondsinna. Det syns eg er ein interessant observasjon, om ikkje anna. Kanskje spirituelle mennesker er mer følsomme enn andre? 2
Gjest frøken am Skrevet 23. april 2012 #80 Skrevet 23. april 2012 Dette er nok en veldig stor del av barn og unge som ser ting som vi voksne ikke ser. Ofte fordi barn og unge er mer åpne og mottakelige for ting som skjer, eller folk de ser som andre ikke kan se. Samtidig som at vi som blir eldre lærer om naturlover, fysikk og slike ting som kan få oss til å blokkere ut, og begrense oss selv, slik at man ikke lengre klarer å "se". Derfor vil jeg tro at det er vanskelig å forstå seg på, og lettere å fleipe det bort for oss voksne, fordi mange av oss ikke har den fjerneste anelse av hva som skjer. Likevel så tror jeg det beste du kan gjøre er å ikke oppmuntre, men heller ikke avfeie. Som noen andre nevnte, kanskje spørre litt om hvordan personen er, om han snakker/kommuniserer til henne osv. Formidle slikt tull? Hva slags tull snakker du om da? Hva mener du med det? Jeg kan på mange måter ikke forstå hvordan folk kan ignorere og tulle bort det faktum at det finnes folk med åpne kanaler som kan kommunisere og se folk som har dødd, og som kan komme med beskrivelser av personen, og fortelle ting som man hverken kan google eller spørre andre om. Hva man tror eller ikke tror er jo opp til en selv å bedømme, men jeg håper virkelig folk er mer åpne, og ikke stenger seg inne og er redd for hva som kan komme til å skje hvis man tør gå utenfor boksen og tro at det finnes andre dimensjoner og ting til livet enn hva som allerede er nå. Agreed. Småttiser er mye flinkere til å "være", være i BEING, mens vi voksne er i DOING. Hvis noe sånt som dette eksisterer er det ikke rart at ungene får det med seg. Vi voksne er så okkupert med alt mulig ant inni oss som ødelegger. Vi tenker for mye og kjenner for lite. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå