Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest navnelapp
Skrevet

TS: Jeg har møtt flere barn og flere voksne som har opplevd slikt i barndommen. En kompis av meg snakket alltid om den blå mannen. Og det var en høyst levende person, nemlig en god venn av deres familie. Etterhvert som min kompis ble eldre, ble fargen borte..

Dette er eit heilt vanleg fenomen, synestesi heiter det. Dei som har synestesi assosierer eller "ser" fargar på menneske, tal, bokstavar og gjenstandar. Det treng ikkje å gå over med åra, men hos nokre gjer det det. Ingenting farleg, ingenting overnaturleg.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det er et liv etter døden, for alt jeg veit, menneh... I en annen dimensjon? Hvor har du fått det fra? Veit du egentlig hva en dimensjon er?

*snip*

Engler, spøkelser eller hva det nå måtte være, lever ikke i "andre dimensjoner".

Når det gjelder det jeg kaller dimensjoner, så er det snakk om nivåer, eller paralelle universer om du vil. Vanskelig å forklare, for vi forstår bare vår dimensjon, fordi vi ser bare 3D.

De som bygget pyramidene, f.eks. kunne se i 4D.

Hva mener du engler, spøkelser, underjordiske osv lever i da?

Skrevet

Fordi du vanligvis virker svært oppegående og reflektert.

Men jeg er fortsatt svært oppegående og reflektert :)

Jeg er bare overbevist om at det er mer mellom himmel og jord, og det er det! Paralelle universer, andre dimensjoner, et liv etter døden på en måte vi ikke forstår.

Selv har jeg sett engler og opplevd ånder, og jeg har hatt ut av kroppen opplevelse, og jeg har sett ormhull, men turte ikke dra inn i det.

Jeg syns det er viktig å prate åpent om dette da mange fler enn vi tror opplever sånne ting, men det er nok fortsatt ikke helt greit å prate om dette.

Ellers er jeg en veldig fornuftig, ung dame ;)

Skrevet

Jeg har lest hele tråden, og jeg ler godt av deg likevel ;)

Om noen år, når du er mer enn ca. 13 år, så vil du innse at det er en slik reaksjon de fleste vil møte deg med, hvis du skal fortsette å tro på sånt.

PS,

du vet at påskeharen, tannfeen og julenissen også er tull?

Wow, du er en sånt menneske jeg håper jeg aldri blir til... dømmende og kjedelig.

Men helt seriøst, om du ikke har et åpent sinn hva med å i hvertfall respektere at andre har det?

• Liker 6
Skrevet

Når det gjelder det jeg kaller dimensjoner, så er det snakk om nivåer, eller paralelle universer om du vil. Vanskelig å forklare, for vi forstår bare vår dimensjon, fordi vi ser bare 3D.

De som bygget pyramidene, f.eks. kunne se i 4D.

Hvorfor tror du at de som bygde pyramidene kunne se i 4D?

Det er jo ikke noe spesielt med måte de er bygd på, og man har jo for lengst funnet ut hvordan de gjorde det, så hva er indikasjonen på at det var noe eksepsjonelt med disse folka?

Alle disse tingene som skal skje, er av en eller annen mistenkelig grunn, kobla opp til ting som media liker å melke som mysterier, uten at de faktisk er det i det hele tatt...

Det betyr at personene som har kommet med disse teoriene om mayakalenderen, dimensjoner og pyramidene, har valgt akkurat disse fordi de har trodd det var noe mystisk ved dem, når faktum er at det ikke er noe mystisk der i det hele tatt.

Det at mayakalenderen slutter i år, er bare en oppdiktet myte... At det er noen spesielt og mystisk ved måten pyramidene er bygd på, er en myte, og måten disse dimensjonene omtales på, vitner bare til uvitenhet om temaet, fra de som har kommet med denne informasjonen.

Jeg er fullstendig åpen for at det er mer mellom himmel og jord enn man veit, men hvis man har et syn hvor man faktisk må se borti ifra fakta, kan man vare ganske sikker på at man tar feil.

Hva mener du engler, spøkelser, underjordiske osv lever i da?

Jeg har ikke peiling på hvor de kommer fra, men hvis folk forteller deg at de er fra andre dimensjoner, vitner det til at disse menneskene ikke veit hva en dimensjon er... Om det er paralelle universer du mener, er det også veldig rart i forhold til at jorden skal flyttes fra univers 3 til univers 5, og hvorfor skal paralelle universer betegnes som 3D og 5D? Og hvordan fungerer 4D-syn i forhold til dette?

Jeg hadde satt pris på noen kilder, så jeg kan se hva du har lest, for sånn du forklarer det her, er det alt for mye kluss i forhold til ordbruk og kunnskap om disse historiske byggene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn ser og opplever ting som voksne ikke forstår eller mener er tull. De fleste vokser det av seg etter hvert/ mister evnene/glemmer. Som voksne kan vi selvsagt prøve å vekke til live ennene igjen, og for mange er det mulig i større og mindre grad. Det er ingenting overnaturlig med dette. Hweldigvis er samfunnet vårt blitt mer aksepterende overfor dette nå. Det er utrolig mange med såkalte evner i rundt oss. Jeg synes det er veldig spennede.

Skrevet

Wow, du er en sånt menneske jeg håper jeg aldri blir til... dømmende og kjedelig.

Men helt seriøst, om du ikke har et åpent sinn hva med å i hvertfall respektere at andre har det?

Hvorfor er "spøkelser finnes" et tegn på et åpent sinn, mens "spøkelser finnes ikke" er et tegn på det motsatte?

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er "spøkelser finnes" et tegn på et åpent sinn, mens "spøkelser finnes ikke" er et tegn på det motsatte?

Det handler vel mer om holdningen rundt det. Man forklarer om en situasjon hvor man feks opplevde å se et spøkelse, og man bare får sånne svar som "nei, det går ikke", uten at personene har noe greie på hva som har skjedd. De bare nekter, fordi de har lært at spøkelser ikke finnes.

Jeg er enig i at det finnes mange av disse spirituelle som er så lukka i sitt syn, at de bare overser all info man gir dem, sån at de kan fortsette å tro på tingene sine, så jeg syns anklagelsenen blir veldig mussbrukt av mange.

Gjest hogwash
Skrevet

Det handler vel mer om holdningen rundt det. Man forklarer om en situasjon hvor man feks opplevde å se et spøkelse, og man bare får sånne svar som "nei, det går ikke", uten at personene har noe greie på hva som har skjedd. De bare nekter, fordi de har lært at spøkelser ikke finnes.

...

Jeg får akkurat samme reaksjon om jeg forklarer at jeg anser hallusinasjoner som mye mer sannsynlig enn at fysikkens lover plutselig melder seg ut.

Folk liker virkelig ikke å innrømme at hallusinasjoner strengt tatt er et vanlig fenomen.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg får akkurat samme reaksjon om jeg forklarer at jeg anser hallusinasjoner som mye mer sannsynlig enn at fysikkens lover plutselig melder seg ut.

Folk liker virkelig ikke å innrømme at hallusinasjoner strengt tatt er et vanlig fenomen.

Men det finnes situasjoner hvor flere mennesker opplever disse tingene samtidig, og forskjellige folk, uavhengig av hverandre og om de har hørt at det er merkelige fenomener der, opplever det igjen og igjen.

Hallusinasjoner er ikke en rasjonell forklaring når det kommer til sånne hendelser. Hadde det vært 1 og 1 person, eller eventuelt en liten gruppe på 3-4 personer, som var forberedt på at det var noe mystisk der, er jeg enig i at det kan være halliser og psykologi som skaper disse hendelsene, men det er nok av situasjoner hvor man ikke kan bruke det som en rasjonell forklaring.

Jeg er en stor fæn av at det finnes ordentlige forklaringer på det meste, men jeg kan fortsatt se at fra tid til annen skjer det ting som man ikke kan forklare med den vitenskapen vi blir presentert med idag.

Endret av Yme
  • Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

Men det finnes situasjoner hvor flere mennesker opplever disse tingene samtidig, og forskjellige folk, uavhengig av hverandre og om de har hørt at det er merkelige fenomener der, opplever det igjen og igjen.

Suggesjon/massesuggesjon.

Skal heller ikke undervurdere enkeltes behov for å gjøre seg interessante...

Hallusinasjoner er ikke en rasjonell forklaring når det kommer til sånne hendelser. Hadde det vært 1 og 1 person, som var forberedt på at det var noe mystisk der, eller eventuelt en liten gruppe på 3-4 personer, er jeg enig i at det kan være halliser og psykologi som skaper disse hendelsene, men det er nok av situasjoner hvor man ikke kan bruke det som en rasjonell forklaring.

Kan du nevne noen konkrete eksempler på dette?

Nå høres det kanskje ut som jeg tror jeg legger frem en fasit, men dette er kun det jeg anser som mest sannsynlig Hr. Fornjot ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De bare nekter, fordi de har lært at spøkelser ikke finnes.

Nåja, det handler vel mer om at man har lært om fysikkens lover. Det er vel ingen hemmelighet at overtro er mest utbredt blant de som har lite eller ingen utdannelse.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Skal heller ikke undervurdere enkeltes behov for å gjøre seg interessante...

Men disse tingene er avhengig av at folk veit om at det skal skje noe der. Det er derfor jeg presiserte at det er mange som opplever merkelige ting, uavhengig av hverandre, og uavhengig av kunnskap om at det skjer rare ting der.

Kan du nevne noen konkrete eksempler på dette?

Bare noen få personlige erfaringer, så det er ikke noe jeg egentlig kan legge frem som skikkelig beviser... Men jeg veit selv at jeg er en rasjonell person, som er glad i forskning og vitenskap, og at jeg absolutt ser etter den mest rasjonelle forklaringen.

Nå høres det kanskje ut som jeg tror jeg legger frem en fasit, men dette er kun det jeg anser som mest sannsynlig Hr. Fornjot ;)

Man vil jo alltid tro de tingene man selv føler er mest sannsynlige, så det går helt bra! :klemmer:

Nåja, det handler vel mer om at man har lært om fysikkens lover. Det er vel ingen hemmelighet at overtro er mest utbredt blant de som har lite eller ingen utdannelse.

Men nå sikta jeg spesifikt til de som "bare nekter", og dem finnes det nok av over alt, uansett om de er vitenskapelige eller har en eller annen overtro.

Endret av Yme
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det da så mange som hører skritt, samtaler o.l. når de er alene et sted der det ikke er noen andre? Det er ikke som de blir hauset opp av andre til å tro det... Og når det blir så ille at enkelte faktisk selger huset pga at det spøker er det ikke noe de finner på for å gjøre seg interessante - det er jo slitsomt å flytte og ikke noe man vil gjøre bare fordi man finner på at det spøker der.

Gjest hogwash
Skrevet

Men disse tingene er avhengig av at folk veit om at det skal skje noe der. Det er derfor jeg presiserte at det er mange som opplever merkelige ting, uavhengig av hverandre, og uavhengig av kunnskap om at det skjer rare ting der.

Noen ganger ligger de naturlige forholdene til rette for at folk skal bli lurt, eks. luftspeilinger i ørkenen. Mange ser dem, gjør dem ikke ekte.

Bare noen få personlige erfaringer, så det er ikke noe jeg egentlig kan legge frem som skikkelig beviser... Men jeg veit selv at jeg er en rasjonell person, som er glad i forskning og vitenskap, og at jeg absolutt ser etter den mest rasjonelle forklaringen.

Beklager hvis dette høres nedlatende ut, men jeg vet ikke HVOR godt du kjenner de fysiske lover. Forklaringer på gjenstander som beveger seg kan f.eks ligge i termodynamikk, som jeg opplever at svært få egentlig forstår seg på.

Jeg har også opplevd søvnparalyse, å se det hvite lyset i enden av tunnellen etc. Jeg mener fortsatt disse tingene har naturlige forklaringer :)

• Liker 5
Skrevet

Barn har vel lettere for å se ting enn vi voksne.. de er mer mottakelige, og ettersom man blir eldre vokser man inn i et samfunn der slikt ikke er "normalt" liksom..

da jeg var alene med mitt eldste barn som da var tre år gammelt, pleide hun å peke på det samme området hver kveld og sa: Mamma der står det en mann.

Jeg ble såklart livredd hver gang hun sa det, for jeg hadde merket flere merkelige ting i dette huset vi leide den gangen.

Blant annet den gangen vesla hadde lagt seg for kvelden og jeg satt i stua og såg på tv da plutselig cd-spilleren i stua slo seg på av seg selv! Og lyden var på fullt! For å si det sånn så bodde vi ikke der lenge..

Men etter vi flyttet derfra har ikke min datter nevnt noe mer om slikt.. kanskje det er fordi hun har blitt større og ikke ser slikt mer.. ikke vet jeg, men jeg vet at det var noe i det hun sa. Det viktigste er å støtte ditt barn, uansett hva det ser så er det riktig for dem om du ikke akkurat kan se det selv. Ta det på alvor.

• Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

Hvorfor er det da så mange som hører skritt, samtaler o.l. når de er alene et sted der det ikke er noen andre? Det er ikke som de blir hauset opp av andre til å tro det... Og når det blir så ille at enkelte faktisk selger huset pga at det spøker er det ikke noe de finner på for å gjøre seg interessante - det er jo slitsomt å flytte og ikke noe man vil gjøre bare fordi man finner på at det spøker der.

Skritt finnes det en rekke mulige forklaringer på, treverk som smetter på plass etter noen gikk der tidligere, temperaturforandringer, vind og rett og slett at folk innbiller seg ting.

At folk lar seg prege av (i mine øyne) irrasjonell frykt overrasker meg overhodet ikke :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min datter så også personer som var vandret for mange år siden, hun var da 4 år. Vi fikk hjelp av en prest, som leste på rommet hennes og de stedene der hun så personene, og så ber jeg fadervår med henne hver kveld. Det hjalp.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Noen ganger ligger de naturlige forholdene til rette for at folk skal bli lurt, eks. luftspeilinger i ørkenen. Mange ser dem, gjør dem ikke ekte.

Ja, og sånne ting veit de aller fleste om, og tar høyde for, siden det er en del av prosessen om å finne en rasjonell forklaring.

Beklager hvis dette høres nedlatende ut, men jeg vet ikke HVOR godt du kjenner de fysiske lover. Forklaringer på gjenstander som beveger seg kan f.eks ligge i termodynamikk, som jeg opplever at svært få egentlig forstår seg på.

Ah, men jeg veit hvor mye jeg kan om disse tingene, og utifra det mener jeg at jeg kan gjøre meg opp en grei mening om hva som skjer.

Dette handler ikke om å overbevise andre, men å forklare hvorfor jeg mener det jeg mener.

Jeg har også opplevd søvnparalyse, å se det hvite lyset i enden av tunnellen etc. Jeg mener fortsatt disse tingene har naturlige forklaringer :)

Det lyset i tunnellen handler vel om noe med synsnervene som begynner i gi seg, fordi man holder på å dø, var det ikke det? Leste noe om dette for veldig lenge siden, men jeg husker ikke helt... Det er hvertfall ikke noe stort mysteie rundt det der mer, og søvparalyser er et helt normalt fenomen, som jeg og søsknene mine plages av rett som det er... Jeg veit ikke hva det kommer av, men selv om jeg ikke veit hvorfor det skjer, betyr ikke det at jeg bare regner med at det er noe overnaturlig ;)

Skritt finnes det en rekke mulige forklaringer på, treverk som smetter på plass etter noen gikk der tidligere, temperaturforandringer, vind og rett og slett at folk innbiller seg ting.

Har du hørt om det stillerommet som nasa har? Det er ganske stilig... Om det blir veldig stille rundt oss, håndterer ikke hjernen det veldig bra, så da begynner den å lage hallusinasjoner både på syn og hørsel.

Det rommet de har lagd, er 100% fritt for lyd, og det er vis nok sånn at ingen takler å være der inne mer enn 45 minutter, eller noe i den duren... Hjernen takler det rett og slett ikke :gjeiper:

http://www.livescience.com/14904-paranormal-experiences-hint-ghosts.html

Jeg anbefaler boka Paranormality til alle som "har hørt og sett".

Da var den bestilt! Takk for linken :nigo:

Endret av Yme
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...