Holly Hobbie Skrevet 7. oktober 2005 #3341 Del Skrevet 7. oktober 2005 Haaper han har faatt noe fast, da. Hyggelig naar familiemedlemmer lykkes med ting de vil! Ha en kjempefin helg. Og hoensegryten hoertes god ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 7. oktober 2005 #3342 Del Skrevet 7. oktober 2005 Føler meg så "husmoderlig" der jeg står og koker høne. Har ikke inntrykk av at det er spesielt vanlig for folk på min alder. ← Vet du hva, det tror jeg du har rett i! Men desto kulere er det jo at du faktisk gjør det! Skulle ønske jeg var flink til å koke høne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 7. oktober 2005 #3343 Del Skrevet 7. oktober 2005 Skulle bare innom for å ønske deg god helg jeg ... Men oppskrift på browniesmuffins? BROWNIESMUFFINS?? Det er jo to favoritter miksa til en det! Jeg tror jeg bare må glemme at noe sånt finnes. Legger på meg bare av å tenke på det! God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter #3344 Del Skrevet 7. oktober 2005 til Popelka, shoegal og Linck. Så koselig med hilsener i dagboken min! Joda, jeg hadde rett. Broren min har fått seg fast stilling! Det er kjempebra. Og passer veldig greit med tanke på at kontrakten for leiligheten går ut i januar, så han har tenkt å kjøpe noe istedet. Han begynner faktisk allerede mandag, så her er det fart i sakene. :-D Vi har nå spist kjempegod hønsegryte til middag. Vafler og hvetekringle til "dessert" og spilt en runde Carcassonne hvor jeg slo de andre ned i støvlene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 8. oktober 2005 #3345 Del Skrevet 8. oktober 2005 Gratulerer så mye med fast jobb til broren din! Begynner han på nytt sted, eller har han jobbet der i vikariat til nå? Blir spennende å kjøpe egen leilighet da! Og det er jo en god investering i tillegg Ha en fin lørdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter #3346 Del Skrevet 8. oktober 2005 Han begynner på et helt nytt sted. Et forholdsvis lite firma og han er den eneste på sitt område i firmaet så jeg regner med han får litt mer kontroll selv enn om det var et stort firma. Skal bli spennende når han kjøper leilighet. Håper han finner noe på vår side av byen, det er så koselig å ha ham i nærheten og bare kunne stikke innom. På den annen side er jobben hans på motsatt side av byen, og jeg forstår jo at det også virker fristende å ikke ha så lang vei til jobb. Jaja, det ordner seg uansett. Nå har vi spist frokost og skal straks til CC-Vest og handle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter #3347 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg har i flere timer følt at det nærmer seg sengetid, og klokka er bare 21. Forsåvidt bra, jeg er jo ikke trøtt i det hele tatt, men det har vært mørkt ute lenge. Merker at det føles annerledes. Venter og veeeeeenter på Amazon-pakke. Den ble sendt onsdag kveld så jeg håååååper den kommer på mandag. Får stå opp tidlig så jeg hører når de ringer på. Gleder meg til nye Terry Pratchett-bøker og masse nye oppskriftshefter. Fredelig dag i dag. Vi handlet litt, som nevnt over her. Kjøpte underlag til kontorstolene våre og handlet mat på Ultra. Vi har spist god middag og masse snop mens vi spilte Carcassonne. Nå er sambo godt i gang med WoW, som vanlig. I morgen blir det som vanlig vasking av gulv og bad, skifte sengetøy. Tror det blir biff til middag i morgen. Broren min kommer på kvelden for å se Mythbusters. Nå er gravsteinen til Pappa på plass (kostet over 10 000 kroner ). Mamma sendte bilde i dag, hun hadde vært og plantet. Så rart å se navnet hans stå der. Den ser litt ensom ut, men det skal jo være plass til andre navn også, når den tiden kommer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter #3348 Del Skrevet 8. oktober 2005 Høstsuppe med kylling (4 pers.) 800 g skrelte poteter 2 ferske kyllingfileter 1 liter grønnsakskraft 1 stor løk 2 hvitløksbåter ½ chili ½ ts revet muskat 1 ss god olje ørlite ingefær 1 ts karri 4 ss rømme friske urter (f.eks. koriander og oregano) Skjær potetene i biter og kylling i strimler, damp begge i buljong. Fres hakket løk, presset hvitløk, finsnittet chili og karri i olje. Tilsett muskat og ingefær. Rør ut i suppen med poteter og kylling. La alt bli rykende varmt og server med rømmeklatt og friske urter. Høstfiskepanne 700 g fiskefilet 2 gulrøtter 2 skiver sellerirot 1 brokkoli 1 liten purre 5 dl fiskekraft 1-2 dl hvitvin salt/pepper 5 dl fiskekraft 2 ts maisenna salt/pepper 1-2 dl crème fraîche Del fisken i store biter. Legg i kraft og hvitvin og la trekke i 3-4 minutter. Skjær grønnsakene i biter og kok knapt møre i kraften. Mål opp 5 dl kraft, tilsett crème fraîche og kok opp. Jevn med maisenna rørt ut i litt vann. Smak til med salt og pepper. Legg fisk og grønnsaker i sausen og la alt bli gjennomvarmt uten å koke. Fargerikt høstbrød 50 g gjær 3 dl vann 2 ½ egg 200 g revet ost (gjerne nøkkelost) 1 ts salt 150 g sammalt hvete, grov 400 g hvetemel 2 finsnittede purrer 2 røde paprika i strimler 2 grønne paprika i strimler 50 g hvetemel ½ egg til pensling revet ost til toppen Rør gjæren ut i lunkent vann og tilsett egg, revet ost, salt og sammalt hvete. Rør videre inn hvetemel til deigen “slipper bollen”. La deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted. Bland grønnsakene med 50 g hvetemel og elt dette inn i den forhevede deigen. Legg deigen i godt smurt form og la den etterheve i ca. 30 minutter. Pensle med sammenvispet egg og strø på ekstra ost. Stek brødet ved 175 grader i ca 1 time. Dette er et godt brød ved siden av en suppe eller salat. Høsteplekake med kokos og yoghurt 100 g smør 2,5 dl hvetemel 2 ss sukker 1 ss vann 3 epler 2 egg 1 dl sukker 1 knivsodd salt 1 kokos 3 dl matyoghurt 2 ss hvetemel 1 dl kremfløte 2 ss sukker 2 dl matyoghurt Smuldre mel, sukker og smør. Tilsett vann og kna sammen. Trykk ut i en paiform og sett kjølig ca 30 minutter. Prikk med en gaffel og forstek ved 200 grader i 10 minutter. Visp egg og sukker sammen. Rør i sat, kokos, yoghurt og mel. Skjær eplene i båter, legg dem i formen og hell over fyllet. Stek nederst i ovnen ved 200 grader i 30-40 minutter. Avkjøl. Visp fløten med sukker til krem, vend forsiktig inn yoghurt og server med kaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #3349 Del Skrevet 9. oktober 2005 I går kveld, kl 23 på en lørdag, ryddet jeg i sambos klesskap. (Vel, han deltok jo han også, dvs han sa ja eller nei til kasting ): Resultatet ble en søppelsekk til Fretex og en søppelsekk til kasting. Utrolig hva som befant seg der inne. Nå har vi straks stått opp. Sambo er i dusjen (etter å ha swifret kjøkkenet uten en tråd på kroppen ). Snart blir det frokost med rundstykker, bløtkokte egg, melk/juice, italiensk salat, postei, pepperskinke og masse annet godt. Og sannelig er det ikke sol ute også. Veldig bra. Må huske å marinere biffen vi skal ha til middag i dag. I morgen må jeg på Blindern en tur, oppdaget at studiekortet mitt gikk ut i forrige uke. Sånn er det med lange studier. Flaks at jeg oppdaget det, uten gyldig studiekort har jeg jo ikke gyldig studentkort på T-banen (men jeg har aldri opplevd at de har sjekket selve studiekortet da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #3350 Del Skrevet 9. oktober 2005 Terte med honning og pinjekjerner (6 pers.) 250 g hvetemel ½ ss melis 100 g smør 1 lett vispet egg 250 g pinjekjerner 175 g honning 100 g smør 125 g sukker 3 lettvispede egg ¼ ts vaniljeessens 1 ss mandellikør 1 ts finrevet sitronskall 1 ss sitronsaft Sikt mel og melis sammen, smuldre i smøret. Rør inn egg og 2 ss kaldt vann. Kna sammen og kjevle til en 3 mm rundt leiv. Legg leiven i en smurt 23 cm springform. Prikk bunnen med en gaffel og avkjøl 15 minutter. Kjevle ut deigrestene og skjær ut tre blader, dekk til og sett i kjøleskap 15 minutter. Dekk formen med bakepapir og fyll med tørkede erter eller ris. Forstek ved 190 grader i 10 minutter. Rist pinjekjernene ved 180 grader i 3 minutter. Varm honningen til den blir flytende og avkjøl litt. Pisk smør og sukker hvitt. Tilsett eggene, ett og ett. Rør inn honning, vaniljeessens, likør, sitronskall, sitronsaft og 1 krm salt. Rør inn pinjekjernene. Fordel fyllet i paiskallet. Pynt med bladene. Stek ved 180 grader i 40 minutter. Dekk med folie etter 25 minutter. Server varm eller romtemperert, drysset med melis og gjerne med en klatt crème fraîche eller mascarpone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 10. oktober 2005 #3351 Del Skrevet 10. oktober 2005 Bare innom å titter litt jeg.. Og som vanlig blir jeg sulten.. Håper du får en fin mandag, selv holder jeg på å sovne. Får håper det blir bedre når jeg får spist lunsj! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #3352 Del Skrevet 10. oktober 2005 til Milah Ingen pakke fra Amazon i dag. Og ingen pakke fra Avalon heller. Har akkurat vært på Blindern og fått nytt studiekort. Sambo er på kurs i dag, han kommer vel hjem snart. Skal straks i gang med å lage kjøttkaker i dag. Gleder meg, det er lenge siden sist, og hjemmelagede kjøttkaker er jo veldig godt. :-D Sent kurs i morgen, som vanlig på tirsdager. Liker ikke det, blir så sliten og merker jo at stemningen rundt bordet blir merkbart dårligere ettersom klokken tikker av gårde. Og så er det kjedelig å ikke se sambo før han kommer fra trening og kjedelig å spise middag alene. (Jada, litt bortskjemt er det jo i forhold til de som spiser alene hver dag, men når man er vant til å være sammen med noen så er det litt stusselig uten dem.) Jaja, det går det også. Har bestilt billetter hjem til jul nå, til meg og sambo. Kostet 5000 til sammen, det er dyrt å fly til Nord-Norge i jula! Vi skal være hjemme en uke, fra 22 til 29 desember. Nyttår feirer vi her i Oslo, som vanlig. Har ikke helt bestemt hva vi gjør, muligens feirer vi alene. Nyttårsaften i år har vi vært forlovet i.....*telle*.... 4 år. :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #3353 Del Skrevet 10. oktober 2005 Kladdekake 3 dl sukker 1,5 dl hvetemel 1 ts vaniljesukker ½ ts bakepulver 3-4 ss kakao 2 egg 100 g smeltet smør Bland sukker, mel, vaniljesukker, bakepulver og kakao. Ha i egg og smeltet smør. Bland sammen til massen er fin. Hel massen i en smurt form. Stekes på 175 grader i ca 35 minutter. Pynt til med siktet melis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 10. oktober 2005 #3354 Del Skrevet 10. oktober 2005 Roser er røde fioler er blå ... eeehh...hvordan var det nå igjen... og du er likeså? Nei, noe er søtt og du er likeså!!! Eller, du skjønner hva jeg mener hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #3355 Del Skrevet 10. oktober 2005 Du er søt du også, både inn- og utvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 10. oktober 2005 #3356 Del Skrevet 10. oktober 2005 Saa mange deilige oppskrifter her inne (ser hvertfall utrolig gode ut - fikk lyst til aa prove kladdekaken!) Gratulerer med 4 aars forlovelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #3357 Del Skrevet 10. oktober 2005 til Popelka. Vi har ikke vært forlovet i 4 år riktig ennå, ikke før nyttårsaften. Og kladdekaken er kjempegod, den var superrask å lage og vi sitter og momser akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 11. oktober 2005 #3358 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hvordan holder du deg slank?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter #3359 Del Skrevet 11. oktober 2005 Ja, si det. Jeg er ikke sylslank da, jeg hadde ikke dødd om jeg gikk ned noen kilo for å si det sånn. Jeg må ta meg litt sammen nå og da. Men jeg spiser ikke masse kaker og slikt hele tiden, selv om det kanskje virker sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter #3360 Del Skrevet 11. oktober 2005 Så var det tirsdag igjen, og være er ikke bra, for å si det sånn. Ser ikke byen engang, bare tåke (som å være i England igjen ). Ble vekket kl 10 av en gammel dame som insisterte på å selge meg et kryssordabonnement, men jeg stod på mitt og slapp unna. Skal straks spise frokost og se litt Dr. Phil, og så er det kurs som vanlig på tirsdager. Håper det er interessant i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg