Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, vi er heldige sånn. 20 minutters kjøring er ikke så ille, og heldigvis hadde vi plass til benkeplatene i bilen ellers måtte vi fått det levert (og vi venter jo rørlegger på mandag, så det kunne blitt problematisk). Men nå er det i orden. Det ser ut til at vi når dagens mål. Kanskje får vi festet soklene også, vi får se hvordan det går. Kjedelig å måtte slutte å bråke kl 20, men jeg skjønner jo at naboene ikke ønsker å høre drill og sirkelsag utover kvelden og natta heller. Jeg irriterer meg jo over at andre pusser opp sent på kvelden, så jeg vil ikke gjøre det mot andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, ting tar tid, det er sikkert. Vi fikk ikke ferdig benkeplatene, for stikksagen måtte lades opp. Og soklene bare droppet vi, da var vi så sultne og lei. Derimot har vi malt et strøk og jeg har fått satt en del ting inn i skapene. I morgen satser vi på å få opp både benkeplater og sokler. Vi har ikke så veldig god tid siden vi skal møte venninnen min på Skeidar halv fire, hun trenger nytt TV-bord.

Skrevet

I dag er det nøyaktig 1 uke til bursdagen min. :sjarmor:

Gjest ¤Escada¤
Skrevet

Hei på deg!!! ;)

Skal du ha gjester på bursdagen din da? :sjenert: Ha ei riktig god helg da! :sjarmor:

Skrevet

Det var koselig i går. Og herlig å lage mat på det nye kjøkkenet for første gang, selv uten vann. I dag har vi bare småting igjen: skal male siste strøk på veggen, olje benken og legge silikon rundt vasken, feste vifta over komfyren og lys over benken.

Skrevet

Så flinke dere har vært!! :klappe: Kan tenke meg det blir ekstra mye avansert matlaging framover ;)

Skrevet

Nå har vi vært på Deli de Luca og kjøpt Rockslide Brownie Cake til i kveld. :sikle: Nå holder broren min på å pusse benkeplatene, mens sambo monterer lysene. Deretter blir det maling av vegg, montering av vask og vifte og så oljer vi benken til slutt. Den må oljes to ganger med 2-3 timers mellomrom, og så må den tørke i 24 timer før den kan brukes.

Skrevet (endret)

Veggen er malt, den ene benken er oljet, lysene er montert. Vifta må vi vente med til mandag. Nå skal vi i gang med vasken. Vi har akkurat spist god middag, og når alt er ferdig skal vi slå oss ned i sofaen med en god film, kake, potetgull, sjokolade og brus. Det blir en velfortjent hvil. I morgen er det ingenting annet enn å olje den andre benkeplaten, så da skal vi ta livet med ro. :)

Endret av Arkana
Skrevet

Jordbærsuppe med fløte (4-6 pers.)

400-600 g jordbær

2 dl hvitvin

1 dl vann

2 dl sukker

1 ss sitronsaft

3-4 dl kremfløte

Kok langsomt opp vin, vann, sukker og sitronsaft og la koke inn til 2 dl. Avkjøl. Kjør bær og sukkerlake i foodprovessor til en suppe. Smak til med sukker og sitronsaft. Server i dype tallerkener og hell litt iskald fløte i midten.

Jordbærterte

175 g hvetemel

125 g smør

1 ss sukker

¼ ts salt

1 ss rømme

1 egg

2 eggeplommer

3 ss sukker

¼ liter fløte

1 ss konjakk/sherry/fruktsaft

1 ts vaniljesukker

250 g jordbær

1-2 ss sukker

3 plater gelatin

1 dl sukker

1 dl hvitvin eller lys fruktsaft

Smuldre mel og smør. Rør i sukker, salt og rømme. Kna sammen og la hvile en times tid. Kjevle den ut i en smurt paiform (26 cm), prikk bunnen med galle. Klem folie om deigkanten og forstek ved 200 grader i 10 minutter. Fjern folien. Pisk sammen egg, eggeplommer, sukker, fløte, konjakk og vaniljesukker og hell over bunnen. Sett i ovnen, skru av varmen og la stå 12-15 minutter. Avkjøl.

Del bærene i to og dryss over litt sukker. Fordel på bunnen. Bløt gelatinen i kaldt vann i 5-10 minutter. Kok lake av 1 dl vann og sukker, smelt gelatinen i og rør i vin/saft. Sett geléen kaldt til den begynner å stivne. Hell over bærene. La stå kjølig til geléen har stivnet.

Jordbær yoghurtiskrem (4 pers.)

100 g melis

3,5 dl yoghurt naturell

4 ss sitronsaft

300 g friske jordbær, kjørt til mos

2 ss Grand Marnier (kan sløyfes)

1,5 dl kremfløte

Visp fløten lett, bland sammen resten av ingrediensene og frys.

Jordbærostekake

60 g smør

225 g knuste havrekjeks

60 g hakkede valnøtter

450 g mascarpone

2 vispede egg

3 ss sukker

250 g hvit sjokolade

225 g jordbær, delt i fire

175 g mascarpone

sjokoladekrøller

16 hele jordbær

Smelt smøret og bland inn kjeks og nøtter. Klem ut i en 24 cm springform. Rør osten jevn og bland inn egg og sukker. Smelt sjokoladen og rør inn i osteblandingen. Bland inn jordbærene. Hell over kjeksbunnen og stek ved 150 grader i 1 time. Slå av ovnen, men la kaken stå til den er helt kald. Bre mascarpone over toppen og pynt med sjokoladekrøller og jordbær.

Skrevet

grattis med nytt kjøkken! så flinke dere har vært :tommel:

Skrevet

Den jordbærsuppa hørtes nyyyydelig ut! Må prøve den...

Skrevet

Mmmm! Gode sommeroppskrifter! :sikle:

Skrevet
Mmmm! Gode sommeroppskrifter! :sikle:

Ja, det er jo jordbærtid nå! :sikle:

Gjest lmari
Skrevet

Så deilig med nytt kjøkken! Jeg er imponert over at dere har gjort så mye selv - da er det jo ekstra stas å flytte inn i nytt rom, er det ikke?

Håper dere nyter sommeren, det må jo ha vært en perfekt uke å pusse opp i? Med det dårlige været, mener jeg...

Nydelige jordbæroppskrifter, jeg ble sulten, jeg!! :sikle:

Skrevet

I morgen har vi vann på kjøkkenet! :hoppe: Gleeeeeder meg til å lage ordentlig mat igjen. Joda, pizza, hamburger, grillet kylling og slikt er godt det også. Men jeg lengter etter god hjemmelaget mat. I dag gjør vi ingenting annet enn å lakkere den siste benkeplaten. Sambo spiller nok WoW i hele dag, og jeg har ikke helt planlagt hva jeg skal gjøre. Kanskje slenge i sofaen med en god bok, spille Sims2 (har ikke spilt på et par mnd nå) eller Sim City 4?

Håper rørleggeren kommer relativt tidlig i morgen. Vi må på Ikea en tur og levere tilbake ting vi fikk for mye av, kjøpe diffusjonssperre til å ha på benkeplaten over oppvaskmaskinen og kjøpe litt smått vi trenger. I tillegg skal vi kjøpe bursdagsgave til broren min, det blir nok et par stilige godsvogner til modelljernbanen hans. :)

Skrevet

Bringebær-hasselnøttkake

250 g smør

440 g sukker

6 egg

225 g hvetemel

1 ts bakepulver

110 g malte hasselnøtter

160 g rømme

300 g bringebær (gjerne frosne, utinte)

250 g mascarpone

40 g melis

2 ss Frangelico

120 g rømme

75 ristede hasselnøtter, finhakkede

Visp smør og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør så inn det tørre, rømme og bringebær. Hell i en smurt og bakepapirkledt 22 cm springform. Stek ved 180-190 grader i ca 1½ time. La stå 10 minutter i formen før den avkjøles på rist.

Bland alt til glasuren og bre over kald kake.

Skrevet

Hei! :blomst:

Takk for besøk i dagboken min! Alltid hyggelig når noen stikker innom!

Heldige dere er da....som bare har litt igjen på kjøkkenet. det går fremover med oss også.Gleder meg til å få et nytt og lekkert bad!Håper det blior det i hvertfall....

Har tatt ut noen oppskrifter fra deg i dag også,jeg...

Ha en finfin dag!

Klem Hjalmarlover :vinke:

Skrevet

God søndag til deg Hjalmarlover! :blomst:

Skrevet

For en herlig avslappet dag! Jeg har bare slengt i sofaen, lest bøker, malt litt og sett på TV.

I dag har jeg spist potetgull (Delivio Paprika :sikle:), sjokolade (Twix og Mars), nougat (tatt med hjem fra Frankrike :wow:) og drukket brus. Og middag litt senere blir pizza fra Peppes. Sunn, jeg? :sjenert:

Skrevet

Nå har broren min vært her. Han hjalp oss å flytte en del ting i kjelleren og laste alt skrotet i bilen, det skal kjøres vekk i morgen. Så har vi spist Big Shot pizza fra Peppes (:sikle:) og sett deler av Truman show. I morgen kommer rørleggeren, aner ikke når, regner med han ringer litt før og håper han kommer relativt tidlig. Ellers skal vi kjøre skrotet på Isi, handle litt på Ikea, kjøpe bursdagsgave til broren min, kjøpe gipsanker for å feste vifta over komfyren og handle mat. Skal lage ordentlig middag i morgen for første gang på 10 dager. Skal bli godt!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...