Gjest Mamma Skrevet 12. mars 2012 #41 Skrevet 12. mars 2012 Samfunnet er i forfall fordi det er urettferdig i så fall. En kvinne som er sammen med noen, enten en annen kvinne eller en mann, får assistert befruktning gratis. Men fordi hun ikke er sammen med noen så får hun det ikke. Norge har noen rare og diskriminerende regler. Tenk om man skulle gi menn medisinsk behandling beroende på sivilstatusen deres? Eh..jeg har ingenting i mot at sigle jenter reiser til f.eks Storkklinik i DK. Stå på ! MEN ! Ikke kom her og påstå at vi som har partner i Norge får assistert befruktning gratis ! Vi må betale medisinene selv frem til vi har nådd et tak som er på ca 15000. Pluss at det koster 1500 pr forsøk i egenandel, og det er også andre "tilleggstjenester" som koster litt. Det er heller ingen selvfølge at det klaffer etter 3 forsøk , men 3 forsøk er max antall med støtte fra staten Vi har nå vært gjennom 7 forsøk, heldigvis med postivt resultat , men det finnes ingen garanti at det skal klaffe for alle. Gratis har det ivertfall ikke vært... jeg sluttet å føre regnskap da vi passerte 100 000 ...
Samulita Skrevet 12. mars 2012 #42 Skrevet 12. mars 2012 Som så mange andre her har sagt; tenk deg svært godt om. Du må gjøre alt selv, absolutt alt. Og det er ingen andre enn de som allerede har barn som forstår hva jeg mener med alt.
Gjest imli Skrevet 12. mars 2012 #43 Skrevet 12. mars 2012 Du er 23 år, TS??? Nei, ærleg talt. Då tykkjer eg saka stillar seg litt annerleis. Du har VELDIG god tid på å finne deg ein partnar! Eg kan forstå at kvinner som nærmar seg 40 gjer dette, fordi eg kan forstå ynskjet deira om barn, men dette kan eg ikkje forstå. Verkeleg ikkje. Det har ikkje noko med å ikkje ville leva eit "A4-liv" og gjera, men trur du verkeleg at du kjem til å leva resten av livet ditt åleine, du som er så ung? Du har all verdas tid på deg til å finne ein mann å få ungar med. Nei, dette meiner eg er skikkeleg egoistisk. 4
-Fiona- Skrevet 12. mars 2012 #44 Skrevet 12. mars 2012 Du er 23 år, TS??? Nei, ærleg talt. Då tykkjer eg saka stillar seg litt annerleis. Du har VELDIG god tid på å finne deg ein partnar! Eg kan forstå at kvinner som nærmar seg 40 gjer dette, fordi eg kan forstå ynskjet deira om barn, men dette kan eg ikkje forstå. Verkeleg ikkje. Det har ikkje noko med å ikkje ville leva eit "A4-liv" og gjera, men trur du verkeleg at du kjem til å leva resten av livet ditt åleine, du som er så ung? Du har all verdas tid på deg til å finne ein mann å få ungar med. Nei, dette meiner eg er skikkeleg egoistisk. poenget er ikke at hun ikke tror hun ikke FINNER en mann.. Hun vil bare ikke ha en. Er helt enig i at saken stiller seg annerledes når jeg hører hvor ung hun er. De kan holde opp med å sende unge mødre på TV, synes jeg.. Så hadde ikke synet på det å være en ung mor, gjerne også alene vært så ekstremt forvridd...
Gjest strykebrett Skrevet 12. mars 2012 #45 Skrevet 12. mars 2012 Det er et veldig aktuelt tema,og jeg ser at det engasjerer!Det gjør meg glad,for slike ting skal ikke være tabu!Jeg syns det er spennende å se argumentene som blir brukt,selv om jeg er bestemt på mine valg:) Jeg er 23,men tross min "unge alder" som jeg sikkert får mange kommentarer om,så er jeg reflektert og vil ikke si at jeg er trangsynt!Jeg ser argumentene som blir brukt,og tenker,funderer og reflekterer over alle,men jeg ombestemmer meg ikke.Jeg syns også det er modig at kvinner/menn tør å gå inn i debatten om alternative levemåter,altså å tør å si at de ikke ønsker å leve et A4 liv.Det er viktig og det står respekt av det! Selv om jeg synes noen av argumentene mot mitt valg er useriøst ordbelagt respekterer jeg deres meninger,men velger å overse det.Noen argumenter er også for "svake" og lite gjennomtenk,og disse overser jeg også glatt.Selv om man har sterke meninger,må man respektere andres meninger uten å bli provosert!Ingen har rett til å bestemme hva et annet menneske skal mene! Tusen takk til dere som støtter meg og oppmuntrer meg til å velge det livet jeg ønsker,det er utrolig flott Og takk for at dere engasjerer dere! Problemet ligger ikke i hvordan du vil leve ditt liv. Problemet er at du tar et valg for en annen person, det ufødte barnet. Du velger for dette barnet at han eller hun ikke skal få ha en far. For en person som er så uendelig glad i sin egen far, så virker dette fullstendig hjerterått.. Det er mange av oss som er opptatt av røtter og tilhørighet, og jeg kan ikke en gang se for meg hvor trist det må være å ikke vikte hvor man kommer fra, og å ikke ha kontakt med opphavet sitt. Syns du skal tenke grundig gjennom dette på forhånd, og velge en åpen donorløsning i det minste. Det kan muligens virke som en bagatell fordi du tenker at du greier jo alt selv, men mannen spiller faktisk en stor rolle han og, han har laget halve barnet..
Flanør Skrevet 12. mars 2012 #46 Skrevet 12. mars 2012 Tusen takk for artikkelen!Jeg likte den godt:) Og til du som syns artikkelen ikke falt i smak,la vær å kommenter den da på min tråd.Jeg likte den,og du har ikke noe med å dømme hennes tanker og følelser.Det er et sårt og vanskelig tema for mange,og selv om vi som ønsker dette skiller oss ut fra de tradisjonelle ønsker og drømmer,så får vi lov å synes at staten gjør det utrolig vanskelig å ta slike valg.For sannheten er at det i dag som ønske om å være singel med barneønske er utrolig vanskelig å få til.Man må dra til utlandet,eller ha sex "mot sin vilje" for å få det til,istedenfor at staten kan stille opp med midler for å sørge for at kvinner kan ta helt frie valg for sitt liv. At du har rett til å leve livet ditt på en annen måte enn de fleste betyr IKKE at staten har plikt til å støtte valgene dine økonomisk. Du er ung, men du gjør klokest i å innse dette snarest. Forresten dreier ikke denne saken seg om din "rett" til å ha et barn, men om barnets rettigheter til å ha en far. Det er ikke dine behov som skal prioriteres her, men barnets. 5
Gjest gjest Skrevet 12. mars 2012 #47 Skrevet 12. mars 2012 Mange som mener det er slitsomt å ha barn her, må bare kommentere at det er det ikke for alle. Jeg synes det er lettvint å ha barn, men det var tungt å ha en mann. Så jeg forstår deg godt.
Flanør Skrevet 12. mars 2012 #48 Skrevet 12. mars 2012 Mange som mener det er slitsomt å ha barn her, må bare kommentere at det er det ikke for alle. Jeg synes det er lettvint å ha barn, men det var tungt å ha en mann. Så jeg forstår deg godt. At du syntes det var tungt å ha en mann betyr bare at du syntes det var tungt å ha en mann. I de aller fleste tilfeller er det lettere med to foreldre enn å være én. Det sier seg selv. For øvrig er ikke det saken gjelder, men tvertimot barnets rett til å ha en far. Det du sier er således fullstendig irrelevant, likeså at du "forstår" ts. 3
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. mars 2012 #49 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har ikke tenkt å engasjere meg så veldig i denne diskusjonen, men dere som sier at TS er egoistisk; når er det ikke egoistsk å få barn? Er forøvrig enig i at du burde vente. Det synet du har på mann og barn nå, er ikke sikkert det samme du har om noen år. 1
Flanør Skrevet 12. mars 2012 #50 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har ikke tenkt å engasjere meg så veldig i denne diskusjonen, men dere som sier at TS er egoistisk; når er det ikke egoistsk å få barn? Er forøvrig enig i at du burde vente. Det synet du har på mann og barn nå, er ikke sikkert det samme du har om noen år. Det er alltid egoistisk å få barn, men av hensyn til barnets behov (ikke minst for å ha en far) er det bedre å få barn når man er to enn når man er en, og dét er det som er saken her. Når det gjelder egoistiske trekk ved TS synes jeg det er talende at hun som angivelig fruktbar (?) kvinne ønsker og muligens krever at staten dekker hennes utgifter til et valg som er hennes alene - kun begrunnet i hennes ønske om å ha barn uten en mann. Det er diskutabelt nok om infertile par bør ha rett til å få sine utgifter til kunstig befruktning bekostet av staten, siden ufrivillig barnløshet ikke er å betrakte som en sykdom. Dette er noe annet, og langt verre. At hun ønsker at vi gjennom skatteseddelen skal finansiere hennes absurde ønske om å få et barn som aldri vil kunne kjenne sin far er så hinsides egoistisk at jeg mangler ord. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #51 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har ikke tenkt å engasjere meg så veldig i denne diskusjonen, men dere som sier at TS er egoistisk; når er det ikke egoistsk å få barn? Er forøvrig enig i at du burde vente. Det synet du har på mann og barn nå, er ikke sikkert det samme du har om noen år. Du skriver mot bedre vitende eller misforstår med vilje. Å velge bort en farsfigur fordi ts ikke liker menn er ikke en gyldig grunn, og det egoistisk med tanke på rettighetene til det stakkars barnet. 2
Gjest Misteltein Skrevet 12. mars 2012 #52 Skrevet 12. mars 2012 (endret) De kan holde opp med å sende unge mødre på TV, synes jeg.. Så hadde ikke synet på det å være en ung mor, gjerne også alene vært så ekstremt forvridd... Jeg er yngre enn TS, og er 100% alene med ett barn. Jeg støtter innlegget til Imli 100%. Det handler ikke om å ha ett ekstremt forvridd syn på det, men å være realitisk. Det er tungt å være alene med ett barn. Du har aldri den tiden til å ta deg inn igjen. Du har ett vesen som er 100% avhenging av deg. Du har ikke tid til å være syk. Jeg satt og ammet, mens jeg spydde i bøtte i fjor. Jeg vugget en baby, mens jeg spydde i bøtte i fjor. Du kan ikke legge deg ned for å hvile, uansett hvor forferdelig du føler deg. Du er bare nødt til å stå på for barnet ditt sin skyld. De som deler en brøk med en annen foreldre har tiden til å ta seg inn igjen, og gjøre noe annet. Når man er såpass ung som TS er så er det fortsatt flere år som man har muligheter til å få barn på! Endret 12. mars 2012 av Misteltein 1
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2012 #53 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har ikke tenkt å engasjere meg så veldig i denne diskusjonen, men dere som sier at TS er egoistisk; når er det ikke egoistsk å få barn? Når man er sammen med noen man elsker og barnet "bare blir til".
Gjest imli Skrevet 12. mars 2012 #54 Skrevet 12. mars 2012 poenget er ikke at hun ikke tror hun ikke FINNER en mann.. Hun vil bare ikke ha en. Er helt enig i at saken stiller seg annerledes når jeg hører hvor ung hun er. De kan holde opp med å sende unge mødre på TV, synes jeg.. Så hadde ikke synet på det å være en ung mor, gjerne også alene vært så ekstremt forvridd... Som sagt kan eg skjønne kvinnene som nærmar seg 40 og drar til Danmark som siste sjanse til å få barn - fordi desse damene har rett og slett ikkje funne ein mann å få barn med. Seier ikkje at dette er etisk uproblematisk, men det er i alle fall forståeleg. Men kvinner som rett og slett ikkje YNSKJER å ha ein mann, dei vel faktisk bort det å få barn etter mi meining. 5
-Fiona- Skrevet 12. mars 2012 #55 Skrevet 12. mars 2012 Som sagt kan eg skjønne kvinnene som nærmar seg 40 og drar til Danmark som siste sjanse til å få barn - fordi desse damene har rett og slett ikkje funne ein mann å få barn med. Seier ikkje at dette er etisk uproblematisk, men det er i alle fall forståeleg. Men kvinner som rett og slett ikkje YNSKJER å ha ein mann, dei vel faktisk bort det å få barn etter mi meining. Ja, jeg er helt enig!
Miss C Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #56 Skrevet 13. mars 2012 Kjenner jeg blir en smule provosert av at dette maset om at jeg må ha en mann inne i bildet fordi det er det som er det beste for barnet,og at jeg er egoistisk som velger det bort.Jeg hater ikke menn,liker ikke menn eller på noen måte avskyr menn!Jeg er ung,ja,men jeg er ikke et lite barn så jeg er ikke dum og naiv.Jeg ønsker ikke mann,men det betyr ikke at det lille barnet blir skadelidene av den grunn,og det betyr ikke at jeg for alltid vil være uten mann,det er ikke det det dreier seg om.Det er mange kvinner som blir forlatt av faren til barnet,skillsmisser og andre grunner til at et barn vokser opp uten en farsfigur,og om jeg velger å få et barn uten en far,er helt mitt eget.Jeg prøver ikke å sammenligne ufrivillig tap av farsfigur med et gjennomtenkt valg om å ikke ha en far til barnet,men barna er ekstremt gode til å tilpasse seg,uansett om de har to eller en forelder.Det er dårlig gjort å dømme kvinner som tar disse valgene,og si at barnet kommer til å ha en vond oppvekst. Når det kommer til erfaring med å ha barn,hva det vil "koste" av ens eget liv,der stiller jeg på lik linje som andre førstegangsfødende,vi kan ikke vite det før vi er der selv,så slike argumenter blir ikke gode nok,for alle har sine erfaringer som mor/far som er helt ulike. Jeg var forberedt på å få slike kommentarer,men det var ikke derfor denne tråden ble lagt ut,det var for å få råd og ikke for å være en skyteskive.Mitt ønske,mine valg,står jeg for.Men dere må forstå at vi mennesker er helt ulike,med ulik bakgrunn,ulik historie.Selv om jeg forstår poengene deres,så betyr ikke det at jeg finner meg i å bli kalt egoistisk fordi jeg "skaper et dårlig liv" for barnet siden det ikke har en far!
Gjest imli Skrevet 13. mars 2012 #57 Skrevet 13. mars 2012 Det er vel ingen her (bortsett frå eit par useriøse anonyme brukarar du ikkje treng å bry deg om) som har påstått at ungen kjem til å få eit dårleg liv eller brukt deg som "skyteskive". Bortsett frå dei nemnte AB'arane har alle her vore saklege og greie. Det er mange ungar som veks opp utan far, og det treng ikkje vera det same som ein dårleg oppvekst. Men du tek bevisst frå ungen moglegheita til ein far - det er annerleis enn dei andre tilfella. Eg kan ikkje hjelpe for å tru at du på ein eller anna måte har dårlege erfaringar med menn, og derfor vil leva utan mann, men ynskjer framleis barn. Er det slik, vil eg verkeleg oppfordre deg til å oppsøke hjelp før du gjer noko som helst ift verken menn eller ungar. Få orden på det mentale plan, og tenkj på familieplanlegging etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #58 Skrevet 13. mars 2012 Kjenner jeg blir en smule provosert av at dette maset om at jeg må ha en mann inne i bildet fordi det er det som er det beste for barnet,og at jeg er egoistisk som velger det bort.Jeg hater ikke menn,liker ikke menn eller på noen måte avskyr menn!Jeg er ung,ja,men jeg er ikke et lite barn så jeg er ikke dum og naiv.Jeg ønsker ikke mann,men det betyr ikke at det lille barnet blir skadelidene av den grunn,og det betyr ikke at jeg for alltid vil være uten mann,det er ikke det det dreier seg om.Det er mange kvinner som blir forlatt av faren til barnet,skillsmisser og andre grunner til at et barn vokser opp uten en farsfigur,og om jeg velger å få et barn uten en far,er helt mitt eget.Jeg prøver ikke å sammenligne ufrivillig tap av farsfigur med et gjennomtenkt valg om å ikke ha en far til barnet,men barna er ekstremt gode til å tilpasse seg,uansett om de har to eller en forelder.Det er dårlig gjort å dømme kvinner som tar disse valgene,og si at barnet kommer til å ha en vond oppvekst. Når det kommer til erfaring med å ha barn,hva det vil "koste" av ens eget liv,der stiller jeg på lik linje som andre førstegangsfødende,vi kan ikke vite det før vi er der selv,så slike argumenter blir ikke gode nok,for alle har sine erfaringer som mor/far som er helt ulike. Jeg var forberedt på å få slike kommentarer,men det var ikke derfor denne tråden ble lagt ut,det var for å få råd og ikke for å være en skyteskive.Mitt ønske,mine valg,står jeg for.Men dere må forstå at vi mennesker er helt ulike,med ulik bakgrunn,ulik historie.Selv om jeg forstår poengene deres,så betyr ikke det at jeg finner meg i å bli kalt egoistisk fordi jeg "skaper et dårlig liv" for barnet siden det ikke har en far! Å giiiid. Du er jo rene martyren. Hva mener du om barnløse single menn? Svar på det. Er det greit at de feks reiser til India eller et annet land å bruker surrogatmor? Det forøvrig latterlig å stemple alle som er uenig med deg som useriøse. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #59 Skrevet 13. mars 2012 Det er vel ingen her (bortsett frå eit par useriøse anonyme brukarar du ikkje treng å bry deg om) som har påstått at ungen kjem til å få eit dårleg liv eller brukt deg som "skyteskive". Bortsett frå dei nemnte AB'arane har alle her vore saklege og greie. Det er mange ungar som veks opp utan far, og det treng ikkje vera det same som ein dårleg oppvekst. Men du tek bevisst frå ungen moglegheita til ein far - det er annerleis enn dei andre tilfella. Eg kan ikkje hjelpe for å tru at du på ein eller anna måte har dårlege erfaringar med menn, og derfor vil leva utan mann, men ynskjer framleis barn. Er det slik, vil eg verkeleg oppfordre deg til å oppsøke hjelp før du gjer noko som helst ift verken menn eller ungar. Få orden på det mentale plan, og tenkj på familieplanlegging etterpå. Svar meg på dette. Er mor like unødvendig som far? Er det greit for deg at single barnløse menn dropper moren fordi ungen ikke trenger dem? 1
Sofiemor Skrevet 13. mars 2012 #60 Skrevet 13. mars 2012 Jeg syns det er helt greit at enslige også ønsker barn. Men jeg syns at åpen donor er et must. Vet om noen som har vært i Danmark og valgt bort åpen donor fordi det koster et par tusen mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå