Gå til innhold

hund tatt av ulv i oslo


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det gjorde de et forsøk på her også, men ulven (og andre rovdyr) har ikke samme forholdet til smerte, de presser igjennom til de befinner seg på innsiden av det inngjerte området. Sauene kommer seg ikke ut, og det er bare for ulven (eller det andre rovdyret) å tygge seg igjennom hele flokken.

Samme som jeg har hørt. Eneste løsningen er å slutte med sau i områdene som det er ulv. Vis det er det vi ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt stilling jeg, tenke seg til at noen skulle finne på noe sånt som ikke bor i rovdyrområder :roll: Jeg mener helt ærlig at om husdyrhold og rovdyr i norsk fauna er på en slik kollisjonskurs at man må fjerne det ene eller det andre så bør man fjerne husdyrholdet. Tenke seg til, dette til tross for at jeg er bondejente selv.

Hvis styresmakter + bønder ikke klarer å finne en løsning for videre husdyrhold i områder med rovdyr, så får man legge om driften. Jeg har rett og slett for store problemer med å ønske en art utslettet fra et området på det grunnlaget.

Ulven var allerede borte, og så ble den innført. De bøndene som idag driver i rovdyrutsatte områder satt ikke igang med sauehold for fullt etter at ulven dukket opp, de var allerede igang.

Konspirasjoner.. ? Nja, jeg har hørt det ryktet om russiske ulv før. Stemmer dette, har man innført en ny art med overlegg, noe man vanligvis gjør alt i verden for å unngå. Selv om man utrolig nok har klart å innføre moskus også! :kjefte:

..og, det ble funnet DNA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde de et forsøk på her også, men ulven (og andre rovdyr) har ikke samme forholdet til smerte, de presser igjennom til de befinner seg på innsiden av det inngjerte området. Sauene kommer seg ikke ut, og det er bare for ulven (eller det andre rovdyret) å tygge seg igjennom hele flokken.

Samme som jeg har hørt. Eneste løsningen er å slutte med sau i områdene som det er ulv. Vis det er det vi ønsker

Jeg forholdt med bare til intervjuet med bonden, han fortalte at han ikke mistet sau og at han ikke kunne forstå at ikke flere fulgte hans eksempel.

Det er en stund siden, så ting kan selvfølgelig ha endret seg.

Uansett så holder jeg fast på at rovdyra hører til i vår fauna.

:heks:

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst: Hvor skal alle bærplukkerne plukke tyttebæra sine når alt er gjerdet inn med flere meter høye gjerder med piggtråd? :gjeiper:

Da bruker man en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Ulven var allerede borte, og så ble den innført. De bøndene som idag driver i rovdyrutsatte områder satt ikke igang med sauehold for fullt etter at ulven dukket opp, de var allerede igang.

Konspirasjoner.. ? Nja, jeg har hørt det ryktet om russiske ulv før. Stemmer dette, har man innført en ny art med overlegg, noe man vanligvis gjør alt i verden for å unngå. Selv om man utrolig nok har klart å innføre moskus også! :kjefte:

..og, det ble funnet DNA?

Jeg har også hørt ryktet, men har du sett noe nærheten av disse dna bevisene? Hvis ikke er jo det offentlige skyld i store prosjekter for å skjule dette aka konspirasjonsteorier.

Jeg har også hørt ryktene om utsatt ulv som grunnlag for dagens stamme før, men jeg har heller aldri sett noe bevis for det. Det jeg vet derimot er jo at ulv kan streife over enorme områder. men rett gjerne på meg om jeg tar helt feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg forholdt med bare til intervjuet med bonden, han fortalte at han ikke mistet sau og at han ikke kunne forstå at ikke flere fulgte hans eksempel.

Det er en stund siden, så ting kan selvfølgelig ha endret seg.

Uansett så holder jeg fast på at rovdyra hører til i vår fauna.

:heks:

Tok et raskt søk på nettet nå og ser at de fleste som har prøvd med gjerde har mistet flere dyr enn noen sinne. En slapp inn 250 dyr og kom hjem igjen med 35 fordi to bjørner hadde kommet seg på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Motet er ofte proporsjonalt med avstanden til ulven. :sjenert:

Som sagt, jeg bor på et "ulvested" og har kommet ganske nært innpå et par ganger, skal jeg da automatisk bli livredd og hate ulv? hadde jeg følt meg truet på noen måte, så hadde jeg flyttet, og ikke skyldt på dyrene som faktisk har tilholdstedet sitt i nettopp naturen, hvor ellers skal de være? hvor i all verden kommer all hatet mot rovdyr fra?

Tusenvis av sauer går en sikker og smertefull død i møte ved å brekke bein, falle ned fra høyder, sette seg fast, jurbetennelse. Det dumme dyret er så avlet ihjel at de ikke engang evner å rygge. Hadde man hatt villsau så hadde pipa fått en annen lyd,de få som faktisk blir drept av rovdyr kunne hatt bedre sjanser til å komme seg unna, og orientere seg i terrenget mye bedre. Dalasauen har vel ingenting i fjellet og skogen å gjøre, alt handler om penger, ikke om sikkerheten for de stakkars dyrene.

Den andre gruppa som hater ulv er jegere som føler seg truet av at de ikke kan felle alle de flotte og friske 12-taggete elgoksene fordi rovdyr senker bestanden på rådyr (er det ikke det man vil, når man klager på at det er alt for mange rådyr her i landet?) Rovdyr tar også de svake og skadde dyrene, og bryr seg døyten om elghodet tar seg bra ut på veggen...

Eller mødre som er livredde for at barnet skal bli spist opp av ulv, og begynner hver setning med: "Hva om det var et barn som...?" "Skal ikke barnet mitt få lov til å leke i skogen uten å frykte for å bli spist opp?" :rolleyes:

Mange andre land som klarer å bo sammen med langt flere rovdyr uten å erklære krig, hvorfor ikke vi nordmenn? er vi for arrogante og eiesyke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker man en sånn.

Aah, en perfekt verden :) Der jeg kommer fra har de med hagesaks og klipper seg gjennom hindringene :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Hvorfor mener dere at ulv med slektskap til finsk/sibirsk ulvestamme være innført av mennesker? De greier da å gå selv. Det finnes flere eksempler på at merket ulv har vandret fra østlandet til nordlige grenseområder mellom Finnland/Russland, i løpet av ganske kort tid, og hvor de umerkede ulvene streifer vet ingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, en perfekt verden :) Der jeg kommer fra har de med hagesaks og klipper seg gjennom hindringene :gjeiper:

Da bruker man en sånn.

Kanskje også en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt sett livredd for å møte på rovdyr i fri natur på alt innenfor 100 meters avstand. Selvom jeg er utrolig glad i naturens mangfold, og står ved at det er dyrenes fulle rett til å leve nogenlunde godt i sitt eneste hjem: fri natur.

Det er selvfølgelig veldig trist at folk skal miste sine egne dyr som mat til andre rovdyr, men det er da naturens gang, og vi må stadig utvikle bedre metoder å verne om vår eiendom om vi ønsker den trygg fra rovdyr.

Bønder synes jeg ikke så altfor synd på. Mange avler jo uansett sauen for å komme på mitt middagsbord, og da finner jeg ikke helt den store forskjellen mellom å mette meg eller et annen art. Sett bort ifra det økonomiske tapet for bonden, selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt sett livredd for å møte på rovdyr i fri natur på alt innenfor 100 meters avstand. Selvom jeg er utrolig glad i naturens mangfold, og står ved at det er dyrenes fulle rett til å leve nogenlunde godt i sitt eneste hjem: fri natur.

Det er selvfølgelig veldig trist at folk skal miste sine egne dyr som mat til andre rovdyr, men det er da naturens gang, og vi må stadig utvikle bedre metoder å verne om vår eiendom om vi ønsker den trygg fra rovdyr.

Bønder synes jeg ikke så altfor synd på. Mange avler jo uansett sauen for å komme på mitt middagsbord, og da finner jeg ikke helt den store forskjellen mellom å mette meg eller et annen art. Sett bort ifra det økonomiske tapet for bonden, selvsagt.

Det fine med sauen er at den kan slippes løs i skog og mark, og gomle det den finner. Griser på den annen siden, gomler stort sett kraftfor, innendørs.

At bøndene blir presset og oppfordret til stadig mer innestenging og inngjerding, legger ikke gode føringer for naturlig mat, etter min mening.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå snakket da vedkommende om ulv, og ikke om bjørn eller andre rovdyr. Så klart er det mange rovdyr som er skumle for mennesker, deriblant en del bjørnetyper, tigere eller store alligatorer. Det er også planteetere der ute som er potensielt skumle for oss, deriblant elgen.

Ulv er derimot ikke kjent for å angripe mennesker.

Det at ulv tar hunder betyr ikke at de nødvendigvis er like tilbøyelige til å ta barn. Ulver ser forskjell på mennesker og hunder.

Ja, den bestemmer seg nok for å være ekstra snill når den ser at det er en lille Ole som krabber rundt og ikke en puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Get the point? ikke sopp-plukkere, ikke turfotografer, ikke joggere eller turgåere, men jegere. Merkelig nok er alltid bjørnen som angrep dem skadeskutt også, rart det der gitt... Jegeren påstår jo så klart at de skøyt den etter angrepet der jegeren nærmest ligger i koma på bakken... Veldig sansynlig.

Ulv tar hund fordi ulven ser på hund som en rival og en trussel, og man vet aldri hva som utløser en slåsskamp mellom hund og ulv heller, for alt vi vet så kan det være hunden som kan være like beskyttende og skal beskytte sitt område, ulven vinner selvsagt.

Mennesker og barn er ingen trussel for en frisk ulv. Dette kunne du utrolig mye om... :sarkasme:

1. Det fins plenty av eksempler på at turgåere blir angrepet og. Ingen grunn til å generalisere her.

2. Ulv tar hund fordi hunden er rival, men vi vet aldri hva som utløser det. Skjønner.

3. En sau er selvsagt en stor trussel for en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg må le litt av alle dere ulveforkjempere. Ja, jeg forstår hva dere mener, og jeg forstår at det blir mest en prinsippsak for dere. "Ulven har vel like stor rett til å være her som det vi har, hvis du ikke liker det så kan du vel bare flytte, osv."

Det dere ikke fatter er at det har enormt mye å si for det norske landbruket.

Flere og flere bønder må legge ned fordi det er for vanskelig å drive ved siden av ulven. Hvor tror dere maten dere spiser kommer fra egentlig?!

Det godter meg når jeg ser at ulveproblemet også har nådd Oslo. Det er synd på hunden, men det viser kanskje hvor stort problem dette er, eller i allefall kan bli om ikke lenge, hvis dette ikke snart stoppes.

Og hadde enda ulven bare ikke blitt satt ut. Det er der mange er uvitende og naive. Dere skulle bare visst hvor mye ulv som faktisk reker rundt.

Dessuten kommer skog og utmark til å gro igjen hvis dyra ikke får beite.

Hva med å tenke litt langsiktig?

Det er mange Oslo-borgere som støtter bøndene her, thank you very much. Spesielt oss som bor litt i utkanten og bruker marka flittig. De som laller seg inn i romantiske forestillinger om rovdyr er typisk mennesker som bor på Grünerløkka og andre sentrumsnære områder og aldri har satt en fot på en tursti, og dermed ikke er berørt av dette problemet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor mange barn er involvert i f. eks. trafikkulykker hvert år?

Foreslås det å stoppe bruk av bil av den grunn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg har gått mye i skog og fjell i alle år og har aldri sett noen rovdyr. Men fikk da høre skremselspropaganda om både bjørn og ulv på barneskolen. Jeg har derimot sett villrein med kalv som har vært nyssgjerrig på meg, og jeg har sett meget nyssgjerrige røyskatt for å nevne noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den bestemmer seg nok for å være ekstra snill når den ser at det er en lille Ole som krabber rundt og ikke en puddel.

Mennesker er ikke naturlige rivaler for ulv, barn eller voksen (selv om vi mennesker er de største truslene mot rovdyr)

Krabber lille Ole på 2 år alene inn i en ulveflokk, så ja, kanskje (ser heller for meg at de ville vært nysgjerrige på avstand, men skygget banen), men mener du virkelig det er en stor sjans for at "lille Ole" blir spist opp av ulv om han går sammen med foreldrene sine i utmarka? så klart, det er ville rovdyr, men slutter aldri å bli overrasket over hvor stor respekt disse dyrene faktisk har for mennesker. Lærer man dyra å kjenne så er de faktisk ikke så ille, og langt fra blodtørstige monstre. Det er ingenting som kan måle seg med å høre ulvehyl når man sover i telt en sommernatt.

Har du aldri lagt merke til hvordan hunder reagerer om en annen hund av samme kjønn kommer på "dens" område? det er snakk om markering og territorium, og ulv og hund er på nøyaktig samme plan når det kommer til det området, "lille Ole" er derfor ingen trussel. Ulven skyr nok banen leenge før man får et glimt av den, om dette ikke var tilfelle så ville det blitt rapportert langt flere angrep på mennesker i Norge, selv med den lille bestanden vi har.

1. Det fins plenty av eksempler på at turgåere blir angrepet og. Ingen grunn til å generalisere her.

2. Ulv tar hund fordi hunden er rival, men vi vet aldri hva som utløser det. Skjønner.

3. En sau er selvsagt en stor trussel for en ulv.

1. Det er langt mellom hver gang man hører om at rovdyr går til uprovosert angrep på mennesker, og særlig ulv, men hvorfor er det da mest jegere som havner i media? Har du kilde til når sist en turgåer ble fysisk, uprovosert angrepet av bjørn/ulv i Sverige eller Norge? Klart, møter man på flere ulver og man lyser frykt, skriker og prøver å løpe avgårde så vil jo jaktinstinktet trigge, men det gjelder jo også for hunder og andre dyr.

Hvorfor skal en sau være trussel mot ulv? ulven følger jo så klart sine instinkter, og om de får servert en buffet av fårikål så ville det vært rart om de ikke benyttet sjansen til et festmåltid, men trussel? :klo: vil heller si at det er den andre veien, bare man setter ebønder etter sau.

ULV ULV :bond:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dere som godter dere over at ulven har kommet til oslo, hva synes dere om at oslo-folket ønsker den hjertelig velkomen og synes det er stor stas? :)

Nå er det sånn at ulven har vært i området i åresvis allerede, det er hvertfall 12-13 år siden noen veninner av meg så flere ulv langt inni skogen i nærheten ellingsrud...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bemerkelser til flere av kommentarene:

Det er ikke bare "bønder" som bor på bygda, og det er ikke bare de som er mot ulv. Det blir som å si at hele Oslo er sossete vestkantfruer.

Ulven var omtrent helt utryddet i Skandinavia på begynnelsen av 1900-tallet, så jeg vil ikke si at ulven betyr så veldig mye for norsk fauna. Det er først de senere årene at ulven har kommet tilbake (en del fra russland). Det fantes en gang dinosaurer og mammuter på jorda også, vi klarer oss helt fint uten dem selv om de også var en del av en fauna. Argumenter som "den var her først" blir for dumme. Ok, det var sikkert flere maurtuer der dere har bygd husene deres, men det betyr ikke at vi skal boikotte husbygging av den grunn.

Ulven blir mer og mer vant til folk, noe som bevises av at det har vært flere og flere hendelser den siste tiden. Flere har ulven luskende rutt vde husene sine. Vi kan ikke vite om den plutselig vil ta et barn fordi den føler seg truet. Og er det ikke bedre å være "føre var"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...