Gå til innhold

hund tatt av ulv i oslo


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

"Jegere" var tidligere erfarne friluftsfolk som visste hva de drev med. Slik er det ikke lenger.bedrifter flys inn med sjøfly og helikopter. Man plaffer i vei i mer eller mindre edru tilstand før det samme flyet frakter restene av det man har skutt ut igjen.

Jegerprøven er så enkel at alle som har lyst står på den. En "jeger" er dermed en som har råd til å jakte, eller som jobber i firmaer som betaler.

Aller verst er villreinjakta. Det skl være rene massakretilstander på Dovrefjell og i Rondane med skadeskutte dyr som fryser i hjel når snøen kommer og jakta er over.

Jegerprøven er enkel at alle som vil, kan stå på den... Ehm.. Ja, de som vil ha jegerprøven leser naturligvis for å kunne klare den.

Men er jo noen som ikke står på den og må lese mer. Når jeg tok jegerprøven, var det ca 15 % som strøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100 % enig. Jeg klarer nesten ikke å sette meg inn i situasjonen, vet ikke hva jeg ville gjort om det hadde skjedd med hundene mine. Fikk frysninger på ryggen da jeg så bildet av den døde hunden.

Uansett så har vi så lite rovdyr igjen i Norge, så vi kan ikke la dette gå utover de få som er igjen.

De sa vel også at det muligens var første gang dette hadde skjedd, så det er vel ikke akkurat noe å bekymre seg for.

Bøndene får gjerde inn dyra sine.

Jepp. Ok, da ber jeg bøndene sende regninga til deg for gjeting jeg da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skulle bare visst hvor mye ulv som reker rundt"?

Er det ikke sånn ca 50 ulver i Norge, og noen av dem har også tilhold i Sverige?

Jeg kommer fra Trysil kommune, en liten kommune med 7000 innbyggere og vi har 50 ulver bare her. I fjor var det to ulveynglinger vest i Trysil, men myndighetene gikk bare ut og annonserte at det hadde vært 1.

Dette til tross for bevis i form av DNA av møkk, bilder, spor og observasjoner viste at det var 2.

Tallene som kommer ut i media er ikke reelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jepp. Ok, da ber jeg bøndene sende regninga til deg for gjeting jeg da eller?

Det er da bønder som ser viktigheten av gjerder og gjetere. Hvorfor er det så vanskelig for andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart kan de bli mer nysgjerrige når de blir vant med mennesker, men det vil ikke si at de er klar til å lage et festmåltid av et barn som er på vei hjem fra skolen. Nå skal man jo utrydde alt som potensielt kan være "farlig". Det er jo ikke akkurat slik at de sniker seg innpå bygder og byer for å lete etter menneskekjøtt...

Om et ulv går til angrep på et menneske så må den være temmelig syk.

Hvordan forklarer du folk som drar til Alaska etc. for å bo med ulv, og kommer helskinnet hjem? om disse ulvene var drapsmaskiner så ville ikke menneskene klart å sette en fot innenfor terretoriet før de ble angrepet. Ulven har faktisk utrolig stor respekt for mennesker, desverre er det et av de mest misforståtte dyrene.

Det er større fare for angrep fra ulv med rabies, det skal du ha. Men det er en reell fare i tilvenning. Lest på wiki:

Predatory attacks usually involve single wolves or packs that learn to exploit humans as prey. Such attacks may be preceded by a long period of habituation, in which wolves gradually lose their fear of humans.[224] The victims are generally attacked in a sustained manner around the neck and face, and are then dragged off and consumed, unless the wolves are disturbed. Such attacks tend to cluster in time and space until the offending animals are killed.[222] Predatory attacks can occur at any time of the year, with a peak in the June–August period, when the chances of people entering forested areas (for livestock grazing or berry and mushroom picking) increase,[223] though cases of non-rabid wolf attacks in winter have been recorded in Belarus, the Kirovsk and Irkutsk districts, Karelia and Ukraine.[225] Also, wolves with pups experience greater food stresses during this period. The majority of victims of predatory wolf attacks are children under the age of 18 and, in the rare cases where adults are killed, the victims are almost always women.[223] Non-rabid wolves are able to distinguish between armed and unarmed people,[226] and will typically avoid investigating people who display self confident demeanors typical of being armed.[206]

De som er redd for ungene sine oppi Hedmark blir ofte blåst av som hysteriske, men jeg vet ikke helt jeg..

En annen ting: Om det istedet for en ulveflokk (snakker om Hedmark), var en flokk med pitbuller som streifet jevnlig forbi tunet, hadde du vært like bagatelliserende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bønder som ser viktigheten av gjerder og gjetere. Hvorfor er det så vanskelig for andre?

Bonden har som andre folk ikke tid til å ha 2 jobber, og kan da ikke gjete selv. Det å ha en person til å gjete 24 timer i døgnet, om ikke annet hver natt hele sommeren har ikke den vanlige sauebonden råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du tatt stillingen, om den ble utlyst?

Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har jobb. Hadde jeg drevet med sau, derimot, så kanskje jeg hadde gjett dem? Ikke at det er stor sannsynlighet for at det er noe jeg vil måtte ta stilling til.

Jeg leste om en bonde som gjerdet inne utmarka med strømførende gjerde. Han mistet få eller ingen sau etter det. Andre saubønder sier det blir for dyrt.

Kanskje er erstatningen for sau tatt av rovdyr for høy? Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg ønsker at ulven skal få bestå i Norge.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at skog og utmark kommer til å gro igjen hvis vi ikke har frittbeitende dyr? Har du foretatt en beregning av tilvekst av biomasse, holdt dette opp med hvor mange dyr som må til for å holde f.eks. 1000 m2 med arealer med middels god bonitet intakt? Regn litt på det, finn ut hvor mange sau som må slippes før denne løgnen trekkes frem igjen som en vedtatt sannhet. Skoggrensen trekker stadig vekk opp mot fjellet. Dette er en sannhet. I tillegg vet vi at det er en markant øking i antall dyr som slippes på fri beite i dag kontra for 100 år siden. Årsaken er mest trolig avstand fra siste istid, samt klima med økt antall vekstdager, kombinert med at organisk masse øker.

Tviler forresten på at konflikten med rovdyr blir vesentlig mindre i Oslo / akershus. Sist jeg sjekka var det 13-14 000 sau som ble sluppet her. Om du tar med deg Gran, Lunner, hønefoss, hurdal og de andre kommunene rundt nordmarka og romeriksåsen tipper jeg nok at tallet ikke er mye under 50 000 dyr.

Jeg tviler bestemt på at saubønder og småbruk i Oslo og Akershus som er lagt ned skyldes rovdyr. Så det argument er vel heller ikke helt sant? Eller?

Å hjelp....

Det blir slept flere dyr i dag en for hundre år siden fordi avstanden til siste istid????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har jobb. Hadde jeg drevet med sau, derimot, så kanskje jeg hadde gjett dem? Ikke at det er stor sannsynlighet for at det er noe jeg vil måtte ta stilling til.

Jeg leste om en bonde som gjerdet inne utmarka med strømførende gjerde. Han mistet få eller ingen sau etter det. Andre saubønder sier det blir for dyrt.

Kanskje er erstatningen for sau tatt av rovdyr for høy? Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg ønsker at ulven skal få bestå i Norge.

:heks:

Selvfølgelig blir det for dyrt å gjerde inn et såpass stort område. Det er ikke på langt nær nok å bare gjerde inn jordene, fordi det da blir for lite og det spres sykdom mellom sauene og de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir det for dyrt å gjerde inn et såpass stort område. Det er ikke på langt nær nok å bare gjerde inn jordene, fordi det da blir for lite og det spres sykdom mellom sauene og de dør.

Jeg skrev utmark, ikke jorder.

Jeg kan ikke se at det ikke vil lønne seg å sette inn tiltak som sparer dyr, derfor jeg lurer på om erstatningen for dyr (fremdeles) er for høy.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Pass hunden bedre, har ingen tro på at en ulv simpelt trasket frem og tok livet av hunden med mennesker som sto 5 meter unna...

2. Jeg hadde tenkt for en fantastisk opplevelse å komme så nær en ulv, om det så var idag eller når jeg var 10 år.

3. 90% av kommunen din er feiginger som kanskje burde vurdere å bosette seg i byen istedet.

Motet er ofte proporsjonalt med avstanden til ulven. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Motet er ofte proporsjonalt med avstanden til ulven. :sjenert:

Det tror jeg helt klart. Selv innrømmer jeg glatt at jeg ikke har det minste lyst til å møte på en ulv. Jeg er fra Oslo-området, men bor nå tett opp til skogen hvor jeg ikke tror det finnes ulv, men som det sies at bjørn streifer gjennom. Jeg går ikke for langt med hundene løse. Den ene hunden min (liten pelsdott) er rimelig tøff av seg, og skal bort for å tøffe seg for alt med pels som beveger seg.

Jeg har respekt for naturen, og mener at vi ikke skal gjøre større inngrep i den enn vi allerede har gjort. Andre ting må rett og slett bare vike.

Jeg er ellers for at vi gir mer penger til forebygging av rovdyrs angrep på husdyr, framfor erstatninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har jobb.

D'oh!

Hadde jeg drevet med sau, derimot, så kanskje jeg hadde gjett dem? Ikke at det er stor sannsynlighet for at det er noe jeg vil måtte ta stilling til.

Yes, men det er jo litt av problemet, hadde du selv drevet med sau i de rovdyrutsatte områdene, hadde du måtte tatt stilling. Det er verdens letteste ting å stå på avstand å "løse" andres problemer, noe som forsåvidt er symptomatisk for altfor mange politikere.

Du kunne like gjerne sagt: Let them eat cake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

D'oh!

Yes, men det er jo litt av problemet, hadde du selv drevet med sau i de rovdyrutsatte områdene, hadde du måtte tatt stilling. Det er verdens letteste ting å stå på avstand å "løse" andres problemer, noe som forsåvidt er symptomatisk for altfor mange politikere.

Du kunne like gjerne sagt: Let them eat cake.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser du oppriktig talt disse kildene som troverdige?

Hybrider bør vel ikke overaske med tanke på at genetikken mellom ulv og hund faktisk ligger så nært at avkommet er forplantningsdyktig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

D'oh!

Yes, men det er jo litt av problemet, hadde du selv drevet med sau i de rovdyrutsatte områdene, hadde du måtte tatt stilling. Det er verdens letteste ting å stå på avstand å "løse" andres problemer, noe som forsåvidt er symptomatisk for altfor mange politikere.

Du kunne like gjerne sagt: Let them eat cake.

Jeg har tatt stilling jeg, tenke seg til at noen skulle finne på noe sånt som ikke bor i rovdyrområder :roll: Jeg mener helt ærlig at om husdyrhold og rovdyr i norsk fauna er på en slik kollisjonskurs at man må fjerne det ene eller det andre så bør man fjerne husdyrholdet. Tenke seg til, dette til tross for at jeg er bondejente selv.

Hvis styresmakter + bønder ikke klarer å finne en løsning for videre husdyrhold i områder med rovdyr, så får man legge om driften. Jeg har rett og slett for store problemer med å ønske en art utslettet fra et området på det grunnlaget.

Og til resten av konspirasjonsteoretikerne i denne tråden her, så tar jeg ikke slike teorier seriøst når det gjelder andre ting, så jeg ser ikke hvorfor jeg skulle gjøre det når det gjelder rovdyr. Hvis det virkelig er så ille som dere sier, så burde det jo ikke være spesielt vanskelig å dokumentere på privat basis. Tenke seg til, 50 ulver i Trysil kommune alene, skulle ikke være spesielt vanskelig å avdekke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest uAnonymBruker

Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har jobb. Hadde jeg drevet med sau, derimot, så kanskje jeg hadde gjett dem? Ikke at det er stor sannsynlighet for at det er noe jeg vil måtte ta stilling til.

Jeg leste om en bonde som gjerdet inne utmarka med strømførende gjerde. Han mistet få eller ingen sau etter det. Andre saubønder sier det blir for dyrt.

Kanskje er erstatningen for sau tatt av rovdyr for høy? Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg ønsker at ulven skal få bestå i Norge.

:heks:

Det gjorde de et forsøk på her også, men ulven (og andre rovdyr) har ikke samme forholdet til smerte, de presser igjennom til de befinner seg på innsiden av det inngjerte området. Sauene kommer seg ikke ut, og det er bare for ulven (eller det andre rovdyret) å tygge seg igjennom hele flokken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser du oppriktig talt disse kildene som troverdige?

Hybrider bør vel ikke overaske med tanke på at genetikken mellom ulv og hund faktisk ligger så nært at avkommet er forplantningsdyktig eller?

Ikke fantes det ulv i Vestfold heller før det plutselig satt et eksemplar i fronten av toget til Drammen i 2003. Kildene som hadde sett den på vei gjennom Vestfold ble også stemplet som lite troverdige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev utmark, ikke jorder.

Jeg kan ikke se at det ikke vil lønne seg å sette inn tiltak som sparer dyr, derfor jeg lurer på om erstatningen for dyr (fremdeles) er for høy.

:heks:

Jeg tviler på du har begrep om hva utmark er, på bildet i denne artikkelen har man ett eksempel på en type beite mange saubønder slipper dyrene sine på. Du snakker om å gjerde inn arealer på størrelse med naturreservater!

Her er en artikkel om en sauebonde som har gjerdet inn innmarka si. 1 300 og 1 400 dekar, ca 1300 - 1400 mål. Mye arbeid, ikke bare med å sette opp gjerdet, men også behandling av parasitter, ugressbekjempelse mm. Prislapp? 500.000kr.

Om alle i rovdyrutsatte områder legger om til inngjerding, hvem skal betale gildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på du har begrep om hva utmark er, på bildet i denne artikkelen har man ett eksempel på en type beite mange saubønder slipper dyrene sine på. Du snakker om å gjerde inn arealer på størrelse med naturreservater!

Her er en artikkel om en sauebonde som har gjerdet inn innmarka si. 1 300 og 1 400 dekar, ca 1300 - 1400 mål. Mye arbeid, ikke bare med å sette opp gjerdet, men også behandling av parasitter, ugressbekjempelse mm. Prislapp? 500.000kr.

Om alle i rovdyrutsatte områder legger om til inngjerding, hvem skal betale gildet?

Og ikke minst: Hvor skal alle bærplukkerne plukke tyttebæra sine når alt er gjerdet inn med flere meter høye gjerder med piggtråd? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...