Gå til innhold

Jeg vet ikke hvor jeg skal, men jeg er på vei.

sullå

Anbefalte innlegg

Ja jeg har aldri vært så sikker på noe i hele mitt liv <3 Og vi har fått ringene!!! Sååå nydelige, sukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Clafoutis

Så gøy at dere fikk ringene såpass fort! Koselig å gå med noe som minner deg om han og forholdet deres hele tiden da :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi fikk beskjed om at det skulle ta lenger tid, så det var en positiv overraskelse :)

2 uker til oppkjøring! Hadde tentamen med en annen kjørelærer i dag. Deeeet gikk ikke så veldig bra, strøk ganske heftig på grunn av kontrollspørsmålet :fnise: Jeg lukket ikke panseret skikkelig, og la ikke merke til advarselen i dashbordet. Men jeg lærte jo av det, jammen godt jeg gjorde det i dag! Dessuten hadde kjørelæreren skrudd på varmen på 24 grader, jeg trodde jeg skulle smelte vekk! Heldigvis skulle jeg snu et sted, og benyttet muligheten til å skru ned noen hakk. Kjørelæreren lurte på når jeg skulle gjøre det. På oppkjøring skal jeg altså sjekke temperaturen før jeg begynner å kjøre, liker ikke å styre med det under kjøringen...

Ellers har jeg fri fra jobb i helgen. Den skal dermed brukes til å slappe av, gjøre litt skolearbeid og en del kjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Hehe, men så bra at kjørelæreren tester deg litt da, det er utrolig mye man må tenke på på oppkjøringen, tydeligvis! Husker jeg ble spurt om hvordan jeg sjekket at dekket hadde dype nok spor (eller noe sånt), og takk og lov hadde kjørelæreren min vist meg det rett før vi gikk inn til Biltilsynet! Det går helt sikkert bra på oppkjøringen, og tenk så godt å være ferdig med å ta lappen :Nikke: Har dere bil, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, du vet tiden flyr når det er en uke siden sist du var på kg! :fnise:

Vi har ikke bil, nei. Bor midt i alt vi trenger, kort vei til både skole og jobb. Jeg tar bussen i alle fall så lenge jeg får studentpris, og kjære har gang/sykkelvei til sin jobb. Men jeg får nok låne bilen til mor, må jo øve mer selv om jeg (forhåpentligvis) får lappen! Ellers er det ingen poeng å ha den.. Bil kommer nok med barn, dersom jeg ikke finner meg en jobb som krever at jeg kjører til jobb. Er i grunn litt av en sparegris å ikke ha bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Nei da trenger dere jo absolutt ikke bil! Og som du sier, det sparer man utrolig mye penger på. Bil er fryktelig dyrt, og egentlig dyrere enn man kanskje først tenker også. I hvert fall her i Oslo med bompenger og greier. Og bensin, reparasjoner og forsikringer. Går ut mangfoldige titusener i året hvert år i tillegg til det vi faktisk betaler ned på billånet.. Jeg kunne i grunne klart meg uten bil, i hvert fall her vi bor nå, men mannen er helt bilgal og har hatt bil helt siden han fikk lappen som 18-åring, så for ham er det visst helt uaktuelt å ikke ha bil :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det kun vært utgiften det koster å kjøpe bilen, ville det jo ikke vært noe problem. Går alltids å finne en bil til grei pris. Men så er det jo alt det andre da...! Har sett hvordan søsteren min har slitt etter hun kjøpte sin bil. Både med tanke på alt av kostnader, men også med tanke på hvor avhengighetsskapende det er. Det er ikke alltid fryd og gammen å ta buss - men jeg er vant til det, og gjør det gjerne. Hvorfor ikke, jeg kommer meg jo dit jeg skal, jeg må bare planlegge litt. Og reise litt tidligere enn dersom jeg kunne tatt bilen. Søsteren min derimot, finner det helt uinteressant å sette seg på en buss :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Ja, det er jo bare en vanesak, og spesielt hvis man bor sånn til at det er godt kollektivtilbud rundt :) Nå er det ikke lenge til oppkjøringen din altså, føles det som om det skal gå greit nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et veldig greit kollektivtilbud i alle fall, og jeg kommer meg rundt forbi for 415 kr i måneden. Kan leve med det!

Uff nei, nærmer seg oppkjøring med stormskritt. I går hadde jeg en skikkelig grue-meg-dag, i dag går det bedre. Har siste kjøretime i ettermiddag, og skal øvelseskjøre både onsdag og torsdag! Bare til å kjøre på! Jeg prøver å tenke positivt. Nå har jeg kjørt lenge, jeg kan faktisk kjøre! Og det er mange idioter der ute som ikke burde hatt lappen, men som på en eller annen måte har fått den. DETTE KLARER JEG! I dag tror jeg på meg selv, i går derimot... :fnise: Nei, det kommer til å gå såååå fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Det kommer til å gå kjempefint! Jeg heier på deg :duskedame: Og som kjørelæreren min sa, "det er når du har fått lappen at den virkelige kjøreopplæringen begynner, men da skal du stå for den selv!" Og det stemmer, jeg kjører utrolig mye bedre nå etter å ha hatt lappen i 13 år enn hva jeg gjorde i starten (og jeg fikk bare en ener-feil på oppkjøringen!)

Så det betyr jo at man ikke behøver å kjøre "perfekt" på oppkjøringen, det viktigste er å unngå de farlige feilene, som å ikke stoppe for stop-skilt (som en venninne av meg gjorde, og selvsagt strøk så det ljomet..) Og det vet jeg du greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare prøve å tenke at jeg må kjøre "unaturlig sent" som kjørelæreren min sa, for da kjører jeg visstnok så sakte som jeg skal - forbi veier jeg har vikeplikt for, inn i kryss og rundkjøringer osv :fnise: Og jeg må ikke være redd for å gire masse! For å selv bestemme farten bør jo giret være relativt lavt, men jeg synes det er vanskelig å gire 2-3-2-3-2-1-2-3.... Det er bare til å gjøre det!

Hadde siste kjøretime i dag, og fikk gått gjennom sikkerhetskontrollspørsmålene igjen. Det behøvdes, for å si det sånn. Men med litt til lesing og gjennomføring av diverse kontroller skal nok den delen gå fint i alle fall.

Jeg tar i mot alt jeg får av heiing! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Nei, det med giringen er veldig sant, det slet jeg litt med også. Eller, jeg tenkte at det var unødvendig å bytte fra 2. til 3. gir mellom to rundkjøringer, for eksempel. Jeg følte det var liten vits i å bytte hvis jeg bare skulle kjøre 30-40 m og så bytte igjen. Men jeg fikk streng beskjed av kjørelæreren min om at jo, det måtte jeg gjøre. Og nå gjør jeg jo også det når jeg er ute og kjører, men nå går det automatisk. Husker jeg syntes det var så mye stress med giringen i starten :ler:

Men det er jo uansett ikke noen alvorlig feil (ikke noe man stryker på, tror jeg!?!), men som du sier så er det jo lurt å passe på å bruke riktig gir for å greie å holde riktig fart også, og greier man ikke det (kjører for fort), så stryker man jo :)

Men det gjør ikke du! Når på dagen er oppkjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt feil girvalg i seg selv er sikkert ikke nok til å stryke, men det kan nok være avgjørende hvis jeg vipper. Eller gjør en del slike småfeil. Men tredje gir i 40-sonen forbi en vei jeg har vikeplikt for er nok ingen höjdare. Har jo ikke sjans å kjøre så sakte at jeg kan stoppe..

Har en kjøretime først kl 10, og oppkjøring rett før kl 11! Perfekt klokkeslett, synes jeg :) Er meldt greit vær også, heldigvis. Fint vær og kjølig, men ingen nedbør om natten heller. Blir nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Clafoutis

Så lurt å ha kjøretime først! Og kl 11 er jo et supert tidspunkt, da unngår du jo alt som heter rush, og det er en fordel. Hehe, jeg var så nervøs før oppkjøringa mi at jeg måtte ha med kjørelæreren i baksetet, jeg :ler: Han sa at han visste jeg kjørte bra nok til å greie å stå, men at han så at jeg var fryktelig nervøs sånn at det kanskje kunne ødelegge for meg. Så han tilbød seg å bli med hvis jeg syntes det kunne hjelpe, og det gjorde det faktisk også, for han ble sittende og prate med sensor sånn at jeg følte at hun ikke overvåket hver minste bevegelse jeg gjorde.

Masse, masse, masse lykke til i morgen, jeg skal tenke på deg kl 11! Dette greier du, vet du :tommel:

Endret av Clafoutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, nå nærmer det seg gitt. Spent, men har tro på at dette skal gå fint! Det er jo en fordel. Men det blir nok å ha med kjørelæreren hvis jeg plutselig blir akutt nervøs! Noe nerver er absolutt greit, men jeg vil ikke stryke fordi jeg er nervøs... Kommer med oppdatering i ettermiddag/kveld – neste gang jeg er på pcen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i løpet av tiden min på kg lest en god del fødselshistorier. Selv har jeg ikke kunnet skrevet min egen, men i dag kan jeg skrive min oppkjøringshistorie. Jeg kan røpe at jeg helt til slutt kommer til å skrive hvordan det gikk, så du kan rulle deg ned dersom du ikke orker lese :fnise:

Dagen begynte med at jeg våknet av meg selv 10 minutter før alarmen skulle ringe. Da fikk jeg ligge og våkne litt, ganske greit. Natten hadde gått fint til tross for dagens gjøremål, så jeg var relativt opplagt.

Jeg sto opp og fikk i meg frokost. Det som skjedde da, var at magen reagerte med kvalme. Det ante meg, i og med at magen har gjort det samme hver gang jeg har spist de siste dagene. Jeg klarer meg ikke uten frokost, og valgte derfor å stå opp en time tidligere enn jeg strengt tatt måtte. Kvalmen fikk dermed roet seg før oppmøte på kjøreskolen, noe jeg satte veldig pris på.

En time før oppkjøring hadde jeg en kjøretime med kjørelæreren min. Han er så utrolig behagelig å snakke med. Jeg fikk spurt om det jeg lurte på, og kjørt litt før oppkjøringen. Veldig glad for den ekstra timen!

Det ble på tide å møte sensor. Kjørelæreren snur seg mot meg idet han ser hvem det er, og sier: " Han er kjempesnill!" Vips, så var det lille jeg hadde igjen av nervøsitet borte! Det var så lite som skulle til!

Sikkerhetsspørsmålet mitt var å sjekke mønsterdybde på et forhjul, og å fortelle hva minimum mønsterdybde på vinter- og sommerdekk skulle være. Herlig start å klare de spørsmålene!

Jeg var nå klar til å kjøre. Etter en liten stund begynte jeg å mistenke at vi kjørte samme rute som på prøve-oppkjøringen. Jeg holdt min antakelse for meg selv, fordi jeg ikke ville at han skulle velge en annen rute :fnise: Ruten er ganske variert, med rundkjøringer, masse lyskryss, forkjørsveier og vikepliktveier, motorvei, landevei, tettbygd strøk, bra sted for rygging, og til og med et stoppskilt fikk jeg brynt meg på. Blir testet i mye!

Under turen småsnakket vi litt, men han la nok opp til at jeg skulle styre samtalen. Det er jeg ikke veldig flink til når jeg kjører - liker bedre å svare på spørsmål. Dermed ble det ikke voldsomt mye snakk, men da fikk jeg jo konsentrert meg om kjøringen - samtidig som jeg var avslappet fordi vi småsnakket litt.

Etter ganske nøyaktig en klokketime parkerte jeg utenfor trafikkstasjonen. Sensor lurte på hvordan jeg syntes det gikk. Jeg svarte som sant var at jeg syntes det gikk greit, og at jeg i alle fall ikke hadde en dårlig følelse. Han smilte bare og sa "Ja, du bestod!" før han fortalte hva han hadde skrevet. Under ryggingen var jeg litt nervøs, det merket han. Og et sted med parkerte biler, hvor det AKKURAT var plass til to biler, mente han at jeg kanskje burde sluppet en motkjørende bil forbi før jeg kjørte. Den hadde allerede begynt å kjøre, så jeg kunne ventet litt. Bortsett fra dette fikk jeg bare positiv tilbakemelding. Kjørelæreren min ble også veldig glad! Slipper å se meg igjen! Hehe, neida ;)

Så, uansett om du har lest alt, litt eller ingenting, har jeg altså førerkortet nå! Og det føles så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Så bra, sullå :strix: :strix: G-R-A-T-U-L-E-R-E-R :blomst: Har vært så spent og tenkt på deg i dag, selv om jeg visste du ville klare det :)

Og så bra oppkjøringshistorie, spennende å lese, men må innrømme at jeg scrollet meg helt ned først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Du er unnskyldt for at du scrollet ned først ;) Var veldig kjekt å skrive historien faktisk, og kjekt å ha til senere! Jeg glemmer så fort, og uten det nedskrevet ville jeg nok etter hvert kun husket at jeg bestod.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Ja, man bør egentlig skrive ned sånne viktige hendelser :) Jeg skrev faktisk dagbok i veldig mange år, men jeg sluttet da jeg var 21. Egentlig veldig dumt, for fy søren så moro det er å lese om opplevelser man har hatt, det er så mye man glemmer, som man plutselig kommer på igjen når man leser det!

Har dere feiret det skikkelig i dag, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...