Gå til innhold

Hva er det verste tilfellet av "oversharing" du har sett på facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker når jeg var frisør så sa min kollega til en tenåringsgutt at hennes bror kjøpte sjokolade til henne når hun hadde mensen, ikke Facebook da

Anonymkode: 9d054...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

3-2-1… feil tråd?

Anonymkode: 9d054...953

Ja, beklager. Skulle inn i søvntråden :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For mange hjelper det å dele sorgen sin, og det er ingenting som er unormalt med det. Andre igjen liker å holde kortene tett til brystet. For de som ikke har stått i det selv er det umulig å forstå, så jeg tror ikke det er så hensiktsmessig å ha så mange meninger om det. Det blir en del av livet i like stor grad som eventuelt levende barn, og det blir ofte helt naturlig å snakke om de som er døde. Men for andre som ikke har stått i det er det nok «sært». Det handler ikke alltid om å sørge heller, jeg skjønner mange tenker at man må «slite» med det om man snakker og deler mye om det. Men for de er det så naturlig del av livet at det er en helt naturlig ting å dele.

før jeg mistet barn så tenkte jeg helt likt. Jeg er ikke en av dem som deler mye, bare en gang innimellom. Delte mer i begynnelsen for å unngå rykter og spekulasjoner, samt fordi jeg trengte støtte og det fikk jeg når jeg delte. Men før jeg mistet barn husker jeg at jeg syntes det var ubehagelig når de som hadde opplevd slikt delte. Jeg ble redd og tenkte at det var ufint å skremme folk slik, og at det ikke var alle som ville høre om døde barn. Jeg var heldig som ikke visste bedre. Nå synes jeg mer synd i dem som kanskje synes det er vanskelig å høre om andres levende barn dag inn og dag ut, selv om jeg selvsagt tenker det er helt greitt å dele fra hverdagslivet.

det å dele har forresten enda en viktig side som er så viktig jeg ikke har nevnt! Å bryte stillheten og tabuet det er. Hadde det ikke vært for at folk hadde delt sine historier slik jeg kunne finne dem når jeg akkurat hadde mistet et barn og begynt å søke etter likesinnede…. Gud så ensom sorgen hadde blitt. 

Anonymkode: 55c65...695

💔❤️

Jeg har også mistet et barn. Til forskjell fra deg, så mistet jeg det ikke i spedbarnstiden, men noen år senere. Dermed har jeg også uendelig mange flere bilder å velge på, hvis jeg skal minnes bursdagen på sosiale medier. Hvilket jeg gjør, for jeg er jo akkurat like stolt av mitt døde barn, som mitt levende barn. Jeg har venner som opplevde dødfødsel, og jeg har aldri reagert på at de viser bilder av sitt barn. Det er de eneste bildene de har, og de er vakre og smakfulle.

En jeg brukte å følge på IG la ut bilde av sin døde kone. I kisten. DET er for mye!

Anonymkode: 4c10e...767

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

💔❤️

Jeg har også mistet et barn. Til forskjell fra deg, så mistet jeg det ikke i spedbarnstiden, men noen år senere. Dermed har jeg også uendelig mange flere bilder å velge på, hvis jeg skal minnes bursdagen på sosiale medier. Hvilket jeg gjør, for jeg er jo akkurat like stolt av mitt døde barn, som mitt levende barn. Jeg har venner som opplevde dødfødsel, og jeg har aldri reagert på at de viser bilder av sitt barn. Det er de eneste bildene de har, og de er vakre og smakfulle.

En jeg brukte å følge på IG la ut bilde av sin døde kone. I kisten. DET er for mye!

Anonymkode: 4c10e...767

Hvorfor er det verre å vise bilde av sin døde kone enn sitt døde barn? 

Seriøst, jeg forstår ikke forskjellen. Et dødt menneske er et dødt menneske, uavhengig av alder. (Om bilder av dem skal legges ut på SoMe i det hele tatt er en annen diskusjon)

Anonymkode: cf11a...eb8

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor er det verre å vise bilde av sin døde kone enn sitt døde barn? 

Seriøst, jeg forstår ikke forskjellen. Et dødt menneske er et dødt menneske, uavhengig av alder. (Om bilder av dem skal legges ut på SoMe i det hele tatt er en annen diskusjon)

Anonymkode: cf11a...eb8

De som har et dødfødt barn har for eksempel ikke bilder av barnet sitt i live. Men likevel den samme stoltheten over barnet sitt, og ønske om å vise det frem til verden. 
 

Et voksent menneske som dør har som regel etterlatt seg flere bilder og andre minner til pårørende. 

Anonymkode: 55c65...695

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (På 21.12.2021 den 0.03):

Enda en :ler: Jeg vil også ha en sånn en på face

Jeg skal oppdatere så fort hun begynner på etter juleferien😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Og så en veldig trist men som likevel blir oversharing for de av oss som er perifere. En jeg studerte sammen med i ett år har mistet et barn i sykdom. Alt om sykdommen og frem til h*n døde, kan jeg forstå til en viss grad selv om jeg aldri ville gjort det selv.

Anonymkode: d350d...393

Kjenner meg igjen i dette. En venninne av meg delte et bilde på facebook (åpen profil) av babyen hennes som døde under fødsel, tatt forfra slik at man så absolutt alt. Dette synes jeg er å gå over streken. Man deler bilde av et dødt menneske liksom.

Anonymkode: 488c1...f4e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke det verste sammenlignet med enkelte eksempler jeg har lest om her inne, men jeg har to stykker på vennelista mi jeg har vært nødt til å slutte å følge - det blir rett og slett for mye.

Hun ene har mistet to barn for noen år siden, under eller like før fødsel - jeg husker ikke. Det er kjempetrist, og jeg har absolutt ingenting imot delinger av at "nå er det -- år siden NN var født" med bilde av barn eller gravstein vedlagt (dette med tanke på den pågående diskusjonen over her). 

Det som irriterer meg med denne dama, er alt annet. Hun ble bestemor for første gang her for en stund siden (det er kjempestas, for all del!), og det var ikke måte på hvor mye babyspam det var i feeden min. AAAALT handlet om bestemorgull, opptil 20 poster om dagen med (for oss som ikke er i slekt i alle fall) totalt uinteressante oppdateringer. Her var jeg nødt til å sette henne på "mute" i noen måneder. Tok bort dette for en stund siden, og nå har jeg vært nødt til å sette det på på nytt - de har nemlig fått Covid i hus, og alle mann alle må sitte i karantene. Det siste døgnet har det kommet følgende; 

- Bilde av vakker solnedgang (utrolig fint bilde), med teksten; "2 år siden i dag, helt nydelig! 😍 I dag er det regn og sludd, men skulle gjerne vært ute på tur allikevel. Men det kan vi ikke, for vi sitter i karanteeeeeneeee".

- Flere bilder av vakker solnedgang i vinterland, med teksten "Det var så utrolig fint den dagen. 😍 Håper det blir sånn igjen snart, men vi må bli ferdig med karanteeeeeeneee først. 

- Bilde av katta: "Tar livet med knusende ro. 🥰 Pus er veldig fornøyd med at alle sitter i karantene"

- Turbilder av hele familien og fine solnedganger: "Ikke samme været i år som i fjor på denne dagen 🙈 I år feires det at sola er kommet tilbake i karantene!

Alt dette i underkant av et døgn. I tillegg til disse FB-oppdateringene, er hun veldig ivrig på å sende snapper hvor karantene er nevnt i annenhver. Karantenelivet meg her og karantenelivet meg der.

 

Den andre personen på lista tror jeg mangler litt antenner, eller så sitter han fast i "fjortistiden" på Facebook, hvor ALT skal deles og "ahahahaha xD xD xD xD" osv. Gjerne flere oppdateringer om dagen her også.

Nylig har vedkommende delt en sak om ei som fortalte om en kjip opplevelse i en matbutikk med ei gammel dame (den har ganske mange delinger så det er sikkert flere her som har sett denne, og innlegget i seg selv er fint). Denne personen har altså delt dette innlegget (startet nylig å jobbe i matbutikk selv), og skrevet følgende;

Bra man eier tålmodihet i kassa eller ellers rundt i vår butikk ❤️ INGEN eldre skal bli behandlet slikt 🥳 Ser jeg en dame sliter, så plinger jeg for å få åpnet meste kasse samtidig som jeg hjelper henne, for nestemann i køa driter jeg i helt til det er deres tur! Har til og med pakka varer mens jeg scanner varene for en eldre dame ❤️"

Jo, ja - bra for deg. Jeg brukte også å pakke varene etter hvert som jeg scannet de for enkelte kunder som kanskje hadde vanskeligheter med et eller annet den gangen jeg jobbet i butikk, men jeg sitter da vel ikke og skryter av helt dagligdagse ting på Facebook av den grunn..?

Tidligere på dagen kom denne:

"JAJA! Ikke hver dag det eksploderer en HEL liter melk over hele deg 😂" Etterfulgt av et bilde fullt av melke-hashtags i en litt senere post.

I tillegg har vedkommende nedtelling til diverse greier uten å dele hva det er nedtelling til, i tillegg til helt håpløse statuser med masse utropstegn og smileys osv osv.

Et par dager før melkehendelsen hadde han postet dette: 
"JADDA!!!!!!!! Dette er måten å starte frihelgen sin på, altså??? Greit at man sovner før kl 22. Så i håp og god tro kan man sove lengEre enn til klokka 8. GJETT HVA???!?!?!?! Jeg GLEMTE å slå av vekkeklokka!!!! PANG! Våken kl 5!! FML, DET BLIR LANG DAG PÅ MEG I DAG 😂😂😂😂

 

Ikke sikkert det er så mye av dette som kvalifiserer til oversharing, og jeg er over snittet dårlig på å gjengi hendelser og saker og ting - men for min del er disse to menneskene aaaaaltfor mye. 

 

Og, forresten! Da ei veldig nær venninne av meg fikk barn gikk jo selvfølgelig beskjeden videre til oss nærmeste, som igjen sikkert delte litt videre. Dette ble plukket opp av EKSDAMA til onkelen hennes som hun ikke hadde noe som helst kontakt med, og hun kasta seg rundt i hui og hast for å være første til å gratulere på veggen hennes. Hva FEILER det sånne folk? 

Anonymkode: 247cc...fe1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par til fra siste i posten over; 

"Ny uke, ny start! Ny start i ny jobb i 100% jobb i en heeeelt annen bransje! Etter X år fast i *annen bransje*!! Og det skjønte jeg ikke for 2 uker siden. PANGVENDING SKJEDDE!!! Så takka ja!!!

Skulle starte 7 i morgen, men ble såpass heldig at jeg fikk starte 13 istedet. Så da slipper de timene med kjedsomhet første timene. Så starte rett på *arbeidsoppgave* først 😍😎 Skal sies det gledes litt altså!"

 

En tid senere;

"Uke 2 pågår i ny jobb!! Hadde aldri trodd det skulle bli så morsomt og læringsrikt! Og med de fantastiske morsomt folka jeg jobber med! 😍🤩
Ser virkelig frem til *tid* på *navn på arbeidsplass*! Så får vi se i *årstall* hva som skjer 🥶
Senjobbing denne uka. Jaja! Blir morro og stå opp klokka 5 neste uke 🥰😍🥳🙈🥶🥴😴

Anonymkode: 247cc...fe1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så de som tagger seg på sykehus eller legevakt og når noen spør så svarer de «vi tar det på PM». Det er alltid de samme folkene.

Samme med dem som legger ut om helsetilstand til familiemedlemmer så detaljert at knapt de nærmeste bryr seg engang. Typ «nå har han vært på <avdeling> og vi har ventet 1 time! Og dette er helsevesenet! I Norge. Det skal jammen ikke være lett for en mann med x sykdom og x sykdom. Update: nå er han flyttet til y. Sykepleierne sa sånn og sånn og nå er planen sånn og sånn. Han har spist x og y men det er forferdelig å se hvor lang tid det har tatt. Selv er jeg heeelt utslitt, men jeg må jo stå på når han <detaljert tilstand>

Anonymkode: d350d...393

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg la ut sykehuset minutt for minutt da sønnen hennes ble lagt inn med vondt i magen. Det var mistanke om blindtarmbetennelse. Vi fikk selvfølgelig de obligatoriske bildene av navnelapp på armen og etterhvert hele gutten i sykeseng. Med lidende blikk, selvfølgelig. Etter 5 timer var krisen over, gutten hadde prompet og smertene var borte. Han ble senere ertet på skolen for denne opplevelsen. Noen foreldre burde vært fratatt sosiale medier

Anonymkode: 4c10e...767

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen jeg brukte å være veldig god venn med i tenårene og som jeg fortsatt er venn med på Facebook har veeeldig ofte innlegg og hva de sliter med. Jeg syns det er synd for de sliter helt klart med et eller annet og det virker som de ikke får hjelpen de trenger, men jeg tror ikke Facebook er plassen for hjelp heller akkurat. 

Var en periode de skrev alt som skjedde mellom seg selv og en irriterende nabo som tydeligvis hatet dem og hunden deres... Det er jo greit nok men de skrev veldig detaljert og hadde veldig sterke meninger om denne naboen. "Fitte kjærring, håper du blir påkjørt slik som du psykisk terroriserer meg og hunden min" etter at de hadde fått en skriftlig klage på støy eller noe slikt. Kan godt hende det var en jævelig nabo men det så ikke spesielt bra ut fra deres side heller 😬

Skrev også veldig mye om sin depresjon, angst og diverse andre diagnoser som de enten hadde eller trodde de hadde. Mye selvhat og mørke tanker. Det er virkelig trist å se noen ha det slik. Jeg vet de hadde samme problemet når jeg kjente dem godt å prøvde å hjelpe da men det endte ikke bra. De anklaget meg for en rekke fæle ting og at jeg var en dårlig venn som prøvde å tvinge dem til å få hjelp. Jeg aksepterte dem ikke slik de var osv. Humøret deres gikk raskt fra bra til ekstremt dårlig hvis man trigget et eller annet. Ble lei av å gå på eggeskall og bli kalt en dårlig venn ut av det blå så det vennskapet ble det ikke mer av. 

Derfor stusser jeg også litt på alle de fæle hendelsene som skjer dem. Jeg tror de tror at hele verden er i mot dem hele tiden og at de alltid er i forsvarsmodus. 

Trist. 

Anonymkode: 1275f...51f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En bekjent av meg la ut sykehuset minutt for minutt da sønnen hennes ble lagt inn med vondt i magen. Det var mistanke om blindtarmbetennelse. Vi fikk selvfølgelig de obligatoriske bildene av navnelapp på armen og etterhvert hele gutten i sykeseng. Med lidende blikk, selvfølgelig. Etter 5 timer var krisen over, gutten hadde prompet og smertene var borte. Han ble senere ertet på skolen for denne opplevelsen. Noen foreldre burde vært fratatt sosiale medier

Anonymkode: 4c10e...767

Åherreguuud, stakkars gutt som må tåle sånne foreldre! 😱 

Anonymkode: 95b80...14f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En bekjent av meg la ut sykehuset minutt for minutt da sønnen hennes ble lagt inn med vondt i magen. Det var mistanke om blindtarmbetennelse. Vi fikk selvfølgelig de obligatoriske bildene av navnelapp på armen og etterhvert hele gutten i sykeseng. Med lidende blikk, selvfølgelig. Etter 5 timer var krisen over, gutten hadde prompet og smertene var borte. Han ble senere ertet på skolen for denne opplevelsen. Noen foreldre burde vært fratatt sosiale medier

Anonymkode: 4c10e...767

Skulle ønske noen som kjenner denne gutten kunne hjelpe han å få foreldrene til å slette dette. Det er ikke lov til å legge ut bilder av noen som ikke samtykker, og gutten kan si nei og dersom foreldra ikke hører så kan han snakke med mobbeombudet og få hjelp av noen mer oppegående voksne til å si at det er ufint og ugreit å legge ut bilder som barna ikke har godkjent. 

Har ei datter som ikke var komfortabel med alle slags bilder på FB, jeg spurte alltid om det var greit og respekterte det om hun sa nei. Faren var ikke like grei, han la ut uten å spørre og meg måtte si ifra at det faktisk er ulovlig å legge ut bilder uten samtykke selv om det er snakk om barna sine. Vi hadde besøk av mobbeombudet på skolen og da jeg sa ifra til faren at det var tatt opp på antimobbedagen på skolen, så skjerpet han seg. 

Beklager for OT her, men jeg får så vondt av unger som blir smurt utover FB uten at de er komfortable med det. 

Anonymkode: e13e1...246

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som disser eksen i status. Har sett mye rart der.. 

Anonymkode: 14e81...3a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skulle ønske noen som kjenner denne gutten kunne hjelpe han å få foreldrene til å slette dette. Det er ikke lov til å legge ut bilder av noen som ikke samtykker, og gutten kan si nei og dersom foreldra ikke hører så kan han snakke med mobbeombudet og få hjelp av noen mer oppegående voksne til å si at det er ufint og ugreit å legge ut bilder som barna ikke har godkjent. 

Har ei datter som ikke var komfortabel med alle slags bilder på FB, jeg spurte alltid om det var greit og respekterte det om hun sa nei. Faren var ikke like grei, han la ut uten å spørre og meg måtte si ifra at det faktisk er ulovlig å legge ut bilder uten samtykke selv om det er snakk om barna sine. Vi hadde besøk av mobbeombudet på skolen og da jeg sa ifra til faren at det var tatt opp på antimobbedagen på skolen, så skjerpet han seg. 

Beklager for OT her, men jeg får så vondt av unger som blir smurt utover FB uten at de er komfortable med det. 

Anonymkode: e13e1...246

Gutten var åpenbart enig i publiseringen, han stilte opp for kamera. Det er vel sånn han er oppdratt, moren er en skikkelig attention whore. Hadde det endt med en blindtarmoperasjon, så hadde han høstet masse sympati. Men når det endte med en promp, så ble det ikke helt den oppmerksomheten han ønsket.

Dette er jo problemet med en del foreldre på nett. Barn er lettpåvirkelige, og hvis mor og far fremstiller publisering som positivt, er ungene hjertens enige. Men når foreldrene gjør en feilberegning, så er det ungene det går utover...

Anonymkode: 4c10e...767

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gutten var åpenbart enig i publiseringen, han stilte opp for kamera. Det er vel sånn han er oppdratt, moren er en skikkelig attention whore. Hadde det endt med en blindtarmoperasjon, så hadde han høstet masse sympati. Men når det endte med en promp, så ble det ikke helt den oppmerksomheten han ønsket.

Dette er jo problemet med en del foreldre på nett. Barn er lettpåvirkelige, og hvis mor og far fremstiller publisering som positivt, er ungene hjertens enige. Men når foreldrene gjør en feilberegning, så er det ungene det går utover...

Anonymkode: 4c10e...767

Noen foreldre burde høre på foredraget til mobbeombudet både to og tre ganger.

Jeg tenker på det du skrev om at han stilte opp for kamera, det gjør jo datteren min også, men hun syns det er greit med bilder så lenge de er private og ikke legges ut på FB. 

Anonymkode: e13e1...246

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12/21/2021 den 22.24):

Hvorfor er det verre å vise bilde av sin døde kone enn sitt døde barn? 

Seriøst, jeg forstår ikke forskjellen. Et dødt menneske er et dødt menneske, uavhengig av alder. (Om bilder av dem skal legges ut på SoMe i det hele tatt er en annen diskusjon)

Anonymkode: cf11a...eb8

Enig med deg. Samtidig tenker jeg at folk oppfatter og forholder seg til døden på forskjellig vis. Jeg tenker at man fint kan vise bilder av en som er død, baby, barn eller gammel, med de som ØNSKER det. Man trenger ikke legge ut så alle ufrivillig ser. Det er derimot annerledes å legge ut feks et bilde av hånden til en baby, barn eller eldre person som er død. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...