Gå til innhold

Den store stoffskiftetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg nekter å sitte inne i mitt eget hjem for å fryse, og sitte under pledd og store jakker fordi jeg fryser;) Og om så, sparer jeg miljøet for andre ting.

Og en med LS som fryser, så nytter det ikke å kle på seg heller. Siden kulda kommer innenfra.

Dette var uansett bare et spm, da jeg vet om personer som fører dette på selvangivelsen sin, og lurte på om noen visste reglene for det og hva det gjaldt. Er det ingen som kan svare det, er det bare å spare seg for diverse spydigheter.

Endret av Dermika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen som har vært spydige, men det er en litt rar ting å spørre om fordi høy innetemperatur blir ganske langt avledet i forhold til andre utgifter som man kan få fradrag for.

At du fryser inne, tyder på at du er langt fra optimalt medisinert. Ta dette opp med legen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "LS" en normal forkortelse?

Aldri hørt det før... Alle vet vel hva man mener om man sier MS, men LS er vel overhode ikke noe innarbeidet begrep, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "LS" en normal forkortelse?

Aldri hørt det før... Alle vet vel hva man mener om man sier MS, men LS er vel overhode ikke noe innarbeidet begrep, eller?

Det tror jeg ikke det er, men går ut i fra at i en gruppe som dette, så vet folk hva som menes med "LS" "HS", etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har vært spydige, men det er en litt rar ting å spørre om fordi høy innetemperatur blir ganske langt avledet i forhold til andre utgifter som man kan få fradrag for.

At du fryser inne, tyder på at du er langt fra optimalt medisinert. Ta dette opp med legen din.

Jeg er på ingen måte rett medisinert for tida, dette er både jeg og legen min fullt klar over og jeg går til jevnlige kontroller.

Dog, uansett hvor rett medisinert jeg blir, så blir frysinga vedvarende. Det er noe som garantert blir hengende over meg resten av livet. Alle andre symptomer forsvinner, bare ikke denne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog, uansett hvor rett medisinert jeg blir, så blir frysinga vedvarende. Det er noe som garantert blir hengende over meg resten av livet. Alle andre symptomer forsvinner, bare ikke denne:)

Hvordan kan du være så sikker på det? Jeg spør ikke for å være verken frekk eller spydig, men av ren nysgjerrighet.

Fryser selv fort og mye når jeg er undermedisinert, men merker ikke noe til det når jeg har gode perioder. Når man er riktig medisinert (og det trenger ikke bare å dreie seg om hvor stor dose Levaxin man går på, men også om man tar noe i tillegg eller om man i det hele tatt går på Levaxin eller om man sverger til andre/naturlige medisiner) så skal jo alle symptomer gi seg. Veien dit kan være lang for mange, men likevel. Da virker det veldig rart at du garantert kommer til å fryse resten av livet, men igjen så vet du sikkert noe som ikke jeg vet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du være så sikker på det? Jeg spør ikke for å være verken frekk eller spydig, men av ren nysgjerrighet.

Fryser selv fort og mye når jeg er undermedisinert, men merker ikke noe til det når jeg har gode perioder. Når man er riktig medisinert (og det trenger ikke bare å dreie seg om hvor stor dose Levaxin man går på, men også om man tar noe i tillegg eller om man i det hele tatt går på Levaxin eller om man sverger til andre/naturlige medisiner) så skal jo alle symptomer gi seg. Veien dit kan være lang for mange, men likevel. Da virker det veldig rart at du garantert kommer til å fryse resten av livet, men igjen så vet du sikkert noe som ikke jeg vet.

Fordi jeg har vært rett medisinert mange ganger, vært til spesialister osv osv osv, men frysinga vedvarer uansett;) DERFOR vet jeg at den blir jeg aldri kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har vært rett medisinert mange ganger, vært til spesialister osv osv osv, men frysinga vedvarer uansett;) DERFOR vet jeg at den blir jeg aldri kvitt.

Uansett så tror jeg ikke du kommer noe vei akkurat med strømregninga.

Eventuelt så kan du ringe folketrygden å høre, og poste et innlegg her igjen om du finner ut av det.

I så tilfelle vil jeg jo si at man skal ha refusjon for ganske mye - eksempelvis varierer jeg i vekt, noe som har krevd helt nye garderober(fra innerst til ytterst) 3 ganger.

Jeg har også gått mye til behandling for musklerplager, og til psykolog for å få hjelp med angstanfall som blir utløst når stoffskiftet blir for høyt.

Jeg må også betale mer for reiser fordi jeg blir så ekstremt fort reisesyk(dette kom også ved stoffskiftet, men er jo ikke et vanlig symptom), kan altså ikke ta tog eller buss - må ta fly - så sånn sett burde jeg jo fått refundert for det også.

Har og endel ekstra utlegg på matsiden.

Lista blir jo litt lang her - og jeg tror nok ikke det regnes som relevant ifht utlegg.

Men, om det gjør det - si ifra, for da har jeg maaaaange ting jeg gjerne skulle fått refusjon for :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så tror jeg ikke du kommer noe vei akkurat med strømregninga.

Eventuelt så kan du ringe folketrygden å høre, og poste et innlegg her igjen om du finner ut av det.

I så tilfelle vil jeg jo si at man skal ha refusjon for ganske mye - eksempelvis varierer jeg i vekt, noe som har krevd helt nye garderober(fra innerst til ytterst) 3 ganger.

Jeg har også gått mye til behandling for musklerplager, og til psykolog for å få hjelp med angstanfall som blir utløst når stoffskiftet blir for høyt.

Jeg må også betale mer for reiser fordi jeg blir så ekstremt fort reisesyk(dette kom også ved stoffskiftet, men er jo ikke et vanlig symptom), kan altså ikke ta tog eller buss - må ta fly - så sånn sett burde jeg jo fått refundert for det også.

Har og endel ekstra utlegg på matsiden.

Lista blir jo litt lang her - og jeg tror nok ikke det regnes som relevant ifht utlegg.

Men, om det gjør det - si ifra, for da har jeg maaaaange ting jeg gjerne skulle fått refusjon for :)

Selv du må da skjønne (i tillegg til meg), at det å få et skattelette, betyr da på ingen måte å få refusjon for noe.

Dette var uansett ikke noe jeg hadde spesielt tenkt å benytte meg av, men det jeg spurte om er om noen vet om hvorvidt omfanget av dette punktet i selvangivelsen er. Så vidt jeg ser, står det ingenting spesifikk, annet enn at du må kunne dokumentere en kronisk sykdom. Summen ligger på litt over 9000 kr. Dermed betyr ikke det at du får refusjon på klær, pga vektøkning til 20000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid etter dere begynte på Levaxin merket dere bedring av symptomene på lavt stoffskifte?

Jeg har begynt på en lav dose, dette er visst vanlig, og kan øke den selv med 1/2 tbl etter 8 uker om jeg ikke merket bedring.

Hvor ofte tar dere blodprøver for å sjekke verdiene?

Når jeg tok ut medisinene så spurte de på apoteket om jeg ville ha synonympreparatet, det skal jo være samme virkestoffet i. Noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri blitt tilbudt noe annet preparat for Levaxin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euthyrox er synonymt til Levaxin, og billigere.

Ikke for oss som går på litt større doser. 125 mcg og 150 mcg Euthyrox har samme pris som Levaxin. Er jaggu ikke store forskjellen på 75 mcg og 100 mcg heller. Disse medisinene koster jo i tillgge bare småpenger uansett, det er jo under 30 kr boksen for Levaxin.

Uansett bør man ikke bytte fra Levaxin til Euthyrox når man er under behandling:

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80593.aspx

Selv om virkestoffet og mengden skal være den samme, så kan det likevel være noen forskjeller mellom dem. Derfor er det bare såkalt begrenset bytte mellom disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid etter dere begynte på Levaxin merket dere bedring av symptomene på lavt stoffskifte?

Jeg merket det veldig fort på psyken - etter bare fire dager, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og måler stoffskiftet. Bitteliten endring hver gang,men ikke mye.

Har knutestruma,og har alle kjente symtomer på lavt sts.

Legen sier de er normale,for tidlig til operasjon mener legene.

Jeg fryser så innmari. Fryser inn til beinet.

Jeg fryser så innmari at det hemmer meg mye. Vokner om natten flere ganger,like før neglesprett og selbuvotter

Legen finner ingen ting annet galt,men jeg holder på å bli gal av dette

Noen som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og måler stoffskiftet. Bitteliten endring hver gang,men ikke mye.

Har knutestruma,og har alle kjente symtomer på lavt sts.

Legen sier de er normale,for tidlig til operasjon mener legene.

Jeg fryser så innmari. Fryser inn til beinet.

Jeg fryser så innmari at det hemmer meg mye. Vokner om natten flere ganger,like før neglesprett og selbuvotter

Legen finner ingen ting annet galt,men jeg holder på å bli gal av dette

Noen som har vært borti det samme?

Jeg har ikke knutestruma. Men jeg har målt stoffskiftet mitt i ett år nå og det har svinget litt, men gått sakte men sikkert nedover. TSH er normalt, men T4 er litt lavt.

Pga symptomer hos meg, som at jeg fryser mye og er litt trøtt og sliten, så har jeg fått begynne på Levaxin.

Jeg er veldig fornøyd med at legen min heller hører på symptomene mine enn ser blindt på blodprøvene når man er i en tvilsituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg har ikke knutestruma. Men jeg har målt stoffskiftet mitt i ett år nå og det har svinget litt, men gått sakte men sikkert nedover. TSH er normalt, men T4 er litt lavt.

Pga symptomer hos meg, som at jeg fryser mye og er litt trøtt og sliten, så har jeg fått begynne på Levaxin.

Jeg er veldig fornøyd med at legen min heller hører på symptomene mine enn ser blindt på blodprøvene når man er i en tvilsituasjon.

Og hva er verdiene dine når du har normal TSH og litt lavt T4 ? Berre nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er verdiene dine når du har normal TSH og litt lavt T4 ? Berre nysgjerrig.

Jeg vet ikke, jeg glemte helt å spørre. Det ble så mye informasjon på en gang så verdier forsvant. Tenkte jeg skulle spørre på neste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn76

Jeg vet ikke, jeg glemte helt å spørre. Det ble så mye informasjon på en gang så verdier forsvant. Tenkte jeg skulle spørre på neste kontroll.

Be om utskrift av blodprøvesvarene, så slipper du å gå rundt å huske tallene. Følg med på dine egne verdier, så blir du mere kjent med din egen kropp. Hvis du i tillegg noterer ned hvordan formen er når prøvene tas, så kan du se om det er en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...