Gå til innhold

Den store stoffskiftetråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det jeg lurer på er om det er mange med lavtstoffskifte som går rundt med senebetennelser ??

Det er ikke endel av det vanlige symtombildet, nei.

Men som uregulert kan man bli oftere rammet av diverse vanlige kortvarige sykdommer siden immunforsvaret kan bli nedsatt i varierende grad.

Nå er det slik at endel jo har senebetennelse, dermed vil også muligens endel med lav stoffskifte ha det.

Lavt stoffskifte er ikke en samlebetegnelse for alle sykdommer og plager man kan ha - selv om man kan ha flere ting på en gang.

De har dog ikke en sammenheng(eksempelvis migrene og lavt stoffskifte, eller pollenallergi/cøliaki etc).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke endel av det vanlige symtombildet, nei.

Men som uregulert kan man bli oftere rammet av diverse vanlige kortvarige sykdommer siden immunforsvaret kan bli nedsatt i varierende grad.

Nå er det slik at endel jo har senebetennelse, dermed vil også muligens endel med lav stoffskifte ha det.

Lavt stoffskifte er ikke en samlebetegnelse for alle sykdommer og plager man kan ha - selv om man kan ha flere ting på en gang.

De har dog ikke en sammenheng(eksempelvis migrene og lavt stoffskifte, eller pollenallergi/cøliaki etc).

Det var ikke om det var vanlig som symptom på lavt stoffskifte jeg var ute etter, men mer om det er mange som får senebetendelse som følge av lavtstoffskifte og den nedsatt blodsirkulasjon som følger med.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke om det var vanlig som symptom på lavt stoffskifte jeg var ute etter, men mer om det er mange som får senebetendelse som følge av lavtstoffskifte og den nedsatt blodsirkulasjon som følger med.

Nei, altså; som jeg skisserte tidligere så er ikke dette satt i sammenheng med symptomer på lavt stoffskifte.

Men man skal ikke utelukke at en allerede tilstedeværende senebetennelse kan forverres siden hypotyreose kan øke betennelsestilstander i kroppen.

Men det er jo stor forskjell på årsak og "medvirkning til forverring".

Om dette er årsaken så vil du jo merke forverring når stoffskiftet er ustabilt, og bedring når stoffskiftet er bedre?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid brukte dere på å nå dosen deres?

Jeg har begynt lavt, 50 mcg, det var visst vanlig ellers så kunne man få plagsomme bivirkninger. Så skal jeg øke med 25 mcg hver 8 uke om det er behov. Dette vil jo ta evigheter, ihvertfall 6 mnd om jeg må opp i 100 mcg, som legen trodde.

Er dette vanlig?

Gjest Gjest
Skrevet

Det varierer i forhold til hvor lavt stoffskifte du begynte med. Jeg begynte rett på 125 mcg / dag etter total thyreodektomi, og økte derfra. Det er ikke uvanlig at det tar lang til å justere seg inn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid brukte dere på å nå dosen deres?

Jeg har begynt lavt, 50 mcg, det var visst vanlig ellers så kunne man få plagsomme bivirkninger. Så skal jeg øke med 25 mcg hver 8 uke om det er behov. Dette vil jo ta evigheter, ihvertfall 6 mnd om jeg må opp i 100 mcg, som legen trodde.

Er dette vanlig?

Tror det er ganske vanlig ja. Hvis man skal ta blodprøver etter hver doseøkning så må man jo vente i noen uker, 6-8 er vel det man sier?

For meg tok det mer enn et halvt år å komme opp i 100 mcg, det tar gjerne litt tid når man skal ta prøver etter x antall uker, vente på svar, vente på å snakke med lege osv. Dessuten så kan man oppleve å være helt fin på en dose en stund og tro at man har funnet riktig dose, og så begynner formen å dale igjen - og motsatt, merke overdoseringssymptomer hvis man øker for fort.

Skrevet

Hei. Jeg bruker 5 mcg liothyronin om dagen i tillegg til Levaxin. Litt upraktisk da de i Norge kun selges i 20 mcg tabletter, og må derfor deles i fire. Noen som vet om de selges i 5 mcg doser i utlandet ? Feks i Sverige, Danmark eller England. Går det isåfall an å bruke norske resepter i utlandet / Europa?

Gjest Gjest
Skrevet

100mcg levaksin pr dag siden desember -10 De første seks mnd steg formen bra og alt føltes bedre. Men siste halve år er formen varierende, opp og ned som en heis. Tallene er stabile og innenfor normalen.

Kan det allikevel være snakk om for liten dose?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at "tallene er stabile og innenfor normalen"? Om de svinger en del, selv innenfor normalområdet, så kan det ha stor innvirkning på formen! Du vil helt sikkert merke stor forskjell på TSH 0,3 og 3,0 - med tilhørende svingninger i FT3 og FT4...

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med forrige innlegg. Det er alltid viktig å følge med selv, for normalområdet er ganske vidt. Det er alltid viktig å følge med på sine egne resultater, for det som er normalt for meg kan være unormalt for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg bruker 5 mcg liothyronin om dagen i tillegg til Levaxin. Litt upraktisk da de i Norge kun selges i 20 mcg tabletter, og må derfor deles i fire. Noen som vet om de selges i 5 mcg doser i utlandet ? Feks i Sverige, Danmark eller England. Går det isåfall an å bruke norske resepter i utlandet / Europa?

Ingen som vet??

Skrevet

Hva mener du med at "tallene er stabile og innenfor normalen"? Om de svinger en del, selv innenfor normalområdet, så kan det ha stor innvirkning på formen! Du vil helt sikkert merke stor forskjell på TSH 0,3 og 3,0 - med tilhørende svingninger i FT3 og FT4...

Det har kun vært T3 som er lav hele tiden. Alle de andre har vært stabile og innenfor normalen uten endring. Så rart som det kan høres. Nå sa legen at medisinen skal opp 25mcg. I første omgang.

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått det rett at dette er en tråd for alle stoffskiftettyper, også høyt stoffskifte?

Jeg mistenker at jeg har det. I morgen skal jeg ta en blodprøve så jeg får vite resultatet om noen uker.

Jeg lurer på hvilke symptomer dere med høyt stoffskifte har hatt, og eventuelt hvor lenge dere levde med sykdommen før dere fant ut?

Jeg er enda veldig ung, 18 år og jeg har en del problemer med stoffskifte i familien så det er fullt mulig at jeg også har det. Er det i det hele tatt normalt å ha en slik sykdom i en så ung alder?

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg forstått det rett at dette er en tråd for alle stoffskiftettyper, også høyt stoffskifte?

Jeg mistenker at jeg har det. I morgen skal jeg ta en blodprøve så jeg får vite resultatet om noen uker.

Jeg lurer på hvilke symptomer dere med høyt stoffskifte har hatt, og eventuelt hvor lenge dere levde med sykdommen før dere fant ut?

Jeg er enda veldig ung, 18 år og jeg har en del problemer med stoffskifte i familien så det er fullt mulig at jeg også har det. Er det i det hele tatt normalt å ha en slik sykdom i en så ung alder?

Har for høyt stoffskifte. Jeg mistenkte ingenting. At jeg var sliten hadde noe med jobbsituasjonen og hendelser der. At jeg skalv på hendene på morgenen når jeg skulle sminke meg sa jeg var stress.for å rekke bussen. At jeg ikke orket å løpe etter bussen var bare dårlig form. Ikke gikk jeg ned i vekt. Ikke spiste jeg mer. Fikk noen advarsler på jobb fordi jeg ikke kom tidsnok. Til slutt var jeg så sliten at jeg gikk kun fra dag til dag på jobb. Da jeg fikk diagnosen så satte jeg meg ned og der ble jeg.

Hva som er normalt spiller ingen rolle. Jeg vet om små barn som har stoffskifteproblematikk. Heldig du som har en lege som følger med pga familiehistorikk.

Skrevet

Det har kun vært T3 som er lav hele tiden. Alle de andre har vært stabile og innenfor normalen uten endring. Så rart som det kan høres. Nå sa legen at medisinen skal opp 25mcg. I første omgang.

Svarer meg selv. Lavt stoffskifte = hjernesvinn.. :kjefte: Skal få utskrifter av alle prøver, ser at standard dose for vedlikehold mann på 107 kilo er omkring 160-180 mcg. Så det er nok undermedisniert ja. Veldig vanskelig å være mann med dette problemet da fokuset for denne typen problem stort sett ligger på kvinner. Har en del andre utfordringer enn kvinner.

Noen som kjenner til privatpraktiserende spesialist på dette? Jeg trenger å forstå min egen sykdom bedre, helsestellet her er fullstendig ubrukelig i den retning nemlig.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som sliter med hodepine?

Før jeg begynte på Levaxin hadde jeg vondt i hodet nesten hver eneste dag. Ikke nødvendigvis veldig vondt, men nok til at det er plagsomt, og noen ganger var det faktisk veldig vondt. I de periodene jeg har hatt noenlunde riktige blodprøvesvar (TSH/FT4/FT3) har jeg sjelden vondt i hodet, men stoffskiftet svinger ganske mye og når jeg er i dårlige perioder så får jeg mye vondt i hodet igjen. Har tenkt at dette skyldes at jeg presser meg til å feks. sitte på jobb selv om jeg er trøtt og sliten, og at det fører til at jeg får vondt i hodet (fordi jeg holder meg våken og arbeidende selv om kroppen egentlig burde sovet).

Er det noen som har opplevd det samme, eller har hørt at dette kan være pga stoffskiftet?

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg begynte på Levaxin hadde jeg vondt i hodet nesten hver eneste dag. Ikke nødvendigvis veldig vondt, men nok til at det er plagsomt, og noen ganger var det faktisk veldig vondt. I de periodene jeg har hatt noenlunde riktige blodprøvesvar (TSH/FT4/FT3) har jeg sjelden vondt i hodet, men stoffskiftet svinger ganske mye og når jeg er i dårlige perioder så får jeg mye vondt i hodet igjen. Har tenkt at dette skyldes at jeg presser meg til å feks. sitte på jobb selv om jeg er trøtt og sliten, og at det fører til at jeg får vondt i hodet (fordi jeg holder meg våken og arbeidende selv om kroppen egentlig burde sovet).

Er det noen som har opplevd det samme, eller har hørt at dette kan være pga stoffskiftet?

Jeg vet ikke om det er et symptom på lavt stoffskifte, men jeg har mye vondt i hodet. Nå har jeg nylig begynt på Levaxin, 4 uker siden og merker bedring på hodepinen. Jeg har vondt i hodet nesten hver dag, men ofte om morgningen, før jeg har tatt tabletten og noen timer etter, vet ikke om det er noen sammenheng. Det kan jo være noe helt annet.

Skrevet

Jeg sliter også mye med hodepine. Jeg har brukt Levaxin i 1 1/2 år, men hodepinen startet lenge før og den fortsetter. Jeg skal nå ta vekk en og en medisin (utenom Levaxin) for å se hva som er problemet. Det første og mest åpenbare er p-piller, er spent på hva som skjer når de er vekk (har ikke mann, så det gjør ingenting for øyeblikket).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk med svulst på skjoldbruskkjertelen(som førte til svingninger, mest på høyt-skalaen) i iallefall 3 år, om ikke mer før jeg satte ned foten skikkelig hardt og krevde utredning utover blodprøve.

Jeg var like gammel som deg - og mine fremste symptomer var faktisk kvalme(ikke et vanlig symptom, men det er ett av de vanligste hos meg), rask vektnedgang, depresjon, synsforstyrrelser, søvnforstyrrelser(sov gjerne 12 timer, veldig ubehagelig søvn - og var helt i ørska), overfølsomhet for lys og lyd, større konsentrasjonsvansker, og etterhvert plutselige panikkangstanfall utfra ingensteds.

Det begynte svakt, og eskalerte mer og mer iløpet av disse årene.

Disse symptomene forsvant nesten helt etter operasjonen, da fikk jeg lavt istedetfor med litt annerledes symptomer.

Hodepine er iallefall en effekt når man har forhøyet stoffskifte pga Levaxin - og jeg får det.

Hadde det dog ikke når jeg hadde for høyt "naturlig" uten Levaxinbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene! Kjedelig å gå rundt med vondt i hodet, det er til tider veldig hemmende... Fint hvis du sofie777 rapporterer her om hvordan det går med p-pilleslutt! Jeg har gått på p-piller i mange år, men har ikke plagdes med hodepine før stoffskifteproblemene kom. Går også på allergitabletter hvor hodepine er oppført som en mulig bivirkning, men dette problemet startet jo en god stund før jeg begynte på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...