Gå til innhold

Den store stoffskiftetråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene! Kjedelig å gå rundt med vondt i hodet, det er til tider veldig hemmende... Fint hvis du sofie777 rapporterer her om hvordan det går med p-pilleslutt! Jeg har gått på p-piller i mange år, men har ikke plagdes med hodepine før stoffskifteproblemene kom. Går også på allergitabletter hvor hodepine er oppført som en mulig bivirkning, men dette problemet startet jo en god stund før jeg begynte på dem.

Det er mange fordeler med å kutte ut p-piller. Jeg liker ikke å tilføre kroppen hormoner den ikke trenger og har derfor gått over til å mål temperaturen isteden for å finne og styre unna eggløsning.

Uansett... Hvis du kutter ut p-piller, vil du mest sannsynlig måtte redusere Levaxindosen din også. Østrogen binder thyroksin, så når du slutter med p-piller vil mye mer havne i den frie fT4. Jeg merket veldig godt at jeg ble hyper da jeg sluttet med p-piller. Jeg måtte ganske raskt kutte ned ukedosen med 125 mcg (men så gikk jeg på en ganske høy dose i utgangspunktet) :-) Så vær obs på det hvis du kutter ut p-piller. Hvor mye du må redusere er individuelt, og også avhengig av om du har noe egenproduksjon igjen (noe jeg ikke har siden jeg har fjernet hele kjertelen)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor lang tid det tar før man kan se på blodprøver at Levaxin er ute av kroppen og at stoffskiftet derfor er blitt lavere? Utrolig klønete skrevet...

Jeg har trappet ned på Levaxin og skal snart ta blodprøve for å se om verdiene er gått ned. Legen sa to uker, men han roter så mye med alt annet så jeg stoler ikke heeelt på han. Stemmer det?

Det tar jo så lang tid før verdiene går opp.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor lang tid det tar før man kan se på blodprøver at Levaxin er ute av kroppen og at stoffskiftet derfor er blitt lavere? Utrolig klønete skrevet...

Jeg har trappet ned på Levaxin og skal snart ta blodprøve for å se om verdiene er gått ned. Legen sa to uker, men han roter så mye med alt annet så jeg stoler ikke heeelt på han. Stemmer det?

Det tar jo så lang tid før verdiene går opp.

Hvis du ikke har noe egenproduksjon, og du slutter helt med Levaxin, har fT4 en halveringstid på ca en uke.

Hvis du kun reduserer litt på dosen, så er det normalt å vente 6-8 uker med å ta blodprøve. Det tar tid å stabilisere seg på den nye dosen.

Var det dette du lurte på?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har noe egenproduksjon, og du slutter helt med Levaxin, har fT4 en halveringstid på ca en uke.

Hvis du kun reduserer litt på dosen, så er det normalt å vente 6-8 uker med å ta blodprøve. Det tar tid å stabilisere seg på den nye dosen.

Var det dette du lurte på?

Ok, så det tar så lang tid før det stabiliserer seg når man redusere på dosen? Det var lang tid.

Jeg har egenproduksjon.

Takk for svar.

• 2 uker senere...
Skrevet

:fnise:

Ja, det var det jeg syntes var så rart. Jeg har hatt TSH på noe over 16 ( i en alder av 26) og da kunne jeg knapt nok stå på beina... :skravle:

Fikk akkurat påvist TSH på 13,26 og det kjennes bare det ja :daane:

Følger denne tråden jeg, siden jeg er ny på dette med stoffskifteproblemer. Intressant å lese andres erfaringer!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt på Levaxin og økt dosen en gang, går på 75 mcg nå. Men i det siste har jeg vært så svimmel, og gjerne utover dagen. Kan ligge i senga på kvelden og kjenne det snurrer, det kommer gjerne på ettermiddagen og varer til jeg sovner, av og på.

Kan dette komme av lavt stoffskifte? Eller bivirkning av Levaxin? Er svimmelhelt et overdose symptom?

• 2 uker senere...
Skrevet

Dere som har lavt stoffskifte: Hadde dere lav kroppstemp (under 37 målt rectalt) til vanlig før dere begynte med medisiner? Og i tilfelle, endret det seg med medisiner?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lav kroppstemp har dere med lavt stoffskifte på morgen og kveld? Har dere veldig lavt eller bare under 37?

Jeg mistenker litt lavt stoffskifte men har ikke så veldig lav kroppstemp. På morran har jeg ca 36,5 målt rektalt.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Åh som jeg hater å ha en sykdom som ikke synes utenpå! Jo, bortsett fra at jeg ble overvektig i løpet av den tiden som gikk fra jeg ble syk og til jeg fikk satt diagnose og begynne på medisiner, da! Men det mener vel folk bare er fordi jeg pakker i meg søppelmat, chips og brus fordi det er sååå godt!

Når jeg er ute blant folk så mobiliserer jeg alle krefter. Smiler og er i godt humør. Folk tror sikkert jeg er helt frisk, eller at jeg i alle fall ikke er syk. Men det de ikke vet er når jeg sier at jeg skal dra for å fikse noe, handle osv så drar jeg, i alle fall i perioder, bare rett hjem for å sove eller stirre i veggen uten å få gjort noe som helst, fordi jeg er helt utmattet til tross for godt med søvn og at alle andre forhold ligger til rette for at jeg skal ha det veldig bra. Å skulle forklare til alle jeg kjenner hvordan det egentlig ligger an (jeg har jo forklart en del at jeg har vært syk, men de tror vel at det er noe som har gått over) er ikke så kult heller, med min unge alder!

Jeg har gått fra å være en aktiv og svært skoleflink person til å være en svær fettklump som mislykkes totalt med studier. Ikke er jeg så "kul" og sosial som jeg opprinnelig var heller. For å være helt ærlig, så er det ikke sjelden at jeg tenker at jeg faktisk heller ville fått uhelbredelig kreft og dødd, enn å måtte ha (og potensielt slite med) dette resten av livet! (Nei, jeg har ikke lyst til å ta livet mitt!)

Stadige doseøkninger, formsvingninger, det å ikke fungere i hverdagen... haaaaaater det!

Trengte bare en liten utblåsning nå :(

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

Fint hvis du sofie777 rapporterer her om hvordan det går med p-pilleslutt!

Jeg var uten p-piller i 2 måneder. I den perioden var jeg to ganger hos Endokrinolog. Den siste gangen gav han meg Yasmine i stedet for Diane. Har bare vært på dem et kvart brett, men det virker som de er greiere i forhold til hodepinen. Det er ikke totalt borte, men litt svakere. Men jeg har fått mer piping i hodet. Vet ikke om det har noe med stoffskiftet å gjøre eller noe annet. Noen ganger høres det ut som de asfalterer utenfor, uten at jeg ser en svart flekk i mils omkrets. Men vet som sagt ikke om dette er et urelatert problem. Det har vært nevnt for legen, men hun har så langt ikke tatt hensyn til dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lav kroppstemp har dere med lavt stoffskifte på morgen og kveld? Har dere veldig lavt eller bare under 37?

Jeg mistenker litt lavt stoffskifte men har ikke så veldig lav kroppstemp. På morran har jeg ca 36,5 målt rektalt.

Lurer fremdeles på dette...

Og hvilke symptomer hadde dere når dere mistenkte hypotyreose? Var dere skikkelig dårlig eller hadde dere bare flere diffuse plager som til sammen ga dere mistanke om at noe var galt? Og et spørsmål til: var dere like dårlig hele tiden som hypo eller varierte formen?

Anonym poster: 38e1b1b42ee96934d5ccaf496058b68c

AnonymBruker
Skrevet

Og hvilke symptomer hadde dere når dere mistenkte hypotyreose? Var dere skikkelig dårlig eller hadde dere bare flere diffuse plager som til sammen ga dere mistanke om at noe var galt? Og et spørsmål til: var dere like dårlig hele tiden som hypo eller varierte formen?

Jeg merket det først og fremst på at jeg mistet konsentrasjonsevnen, men visste at verdiene var på feil vei tidlig, ble fulgt opp fordi jeg har hatt hypertyreose.

Etterhvert som jeg ble dårligere, så var det generell utmattelse, tørt hår, tørr hår, følelsen av ikke å høre hjemme i sin egen kropp, veldig følsom for lyd og lys, noe vektøkning (var fortsatt slank, men for meg var det ti kg for mye).

Har man først fått dette er man hypo resten av livet, men ja, selv i dårlige perioder varierer formen. Man har dårlige dager og ikke fullt så dårlige dager. Jeg er generelt bedre om sommeren uansett. @

Jeg har blitt mye bedre med kombinasjonsbehandling og en fastlege som skjønner at man må være i øvre del av ref.område (fT3 og fT4) for å føle seg som et normalt menneske. Man kan ikke sammenligne med friske mennesker. Jeg har aldri drevet og målt temp sånn veldig nøye, men den er nærmere 37 nå som jeg er bedre medisinert.

Anonym poster: 8019dc857464bcea1ae7fe388b4c910d

AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde gradvis for meg, og det er det vanlige for de fleste. Symptomene kan være der konstant i månedsvis(årevis for min del), eller svinge iløpet av dagen.

Jeg fikk omtrent alle symptomene på for lavt, i moderat til kraftig form. Det økte bare mer og mer.

Jeg får i tillegg kvalme som symptom.

De mest fremtredende symptomene for meg på for lavt er brainfog(du føler deg som en svimmel bomullsdott i hodet), dårlig konsentrasjon, vektøkning, kvalme, konstant sliten/utmattet(måtte hvile etter hver aktivitet som eks å gå på butikken).

Når jeg var undermedisinert over tid klarte jeg eksempelvis ikke være på cafè mer enn en times tid - og jeg fikk egentlig ikke helt med meg samtaler. Jeg var tilstede fysisk, men ikke helt mentalt.

Litt som om verden går i sirup - på en ubehagelig måte.

Og som sagt endel svimmel og kvalm.

Når det er for høyt får jeg mest angst, panikkanfall(men ikke depresjon), fordøyelsesplager(må konstant på do), kraftig vekttap. Ikke svimmel eller kvalm - og ikke denne konstante brainfogen.

Da har jeg energi til å gjøre ting - men er ikke hyperaktiv.

Problemet er bare at jeg over tid sliter så med nervøsitet og angst at jeg ikke klarer gjøre tingene jeg faktisk har energi til.

Når jeg er normal har jeg småsymptomer noen ganger, og klare fint jobbe fulltid/trene/være sosial sålenge jeg passer på å få nok søvn og mat - og lytte ekstra til signaler.

Jeg anser meg selv for å være nokså frisk nå, eneste jeg aldri kommer til å kunne gjøre er eksempelvis å være med på aktiviteter som krever flere timer med fysisk aktivitet(spaserturer i skog i mer enn 1-2 timer etc).

Kan trene spinning/styrke i èn time flere ganger i uken, men kan ikke være med på fjelltur om du skjønner forskjellen :)

Anonym poster: e677b39cd4fc6ca19f916c7b7021bf0d

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg var hos lege på grunn av vond rygg (smerter og stivhet hver morgen i fire måneder, som går over etter en times tid), og da tok hun en del blodprøver. Jeg la merke til at hun også hadde krysset av for stoffskifteprøver. Hvorfor? Henger ryggsmerter og stoffskifteproblemer sammen?

Jeg ble litt glad da, for har lenge ønsket å sjekke stoffskiftet, men aldri turdt av redsel for å bli avfeid med at jeg må bare spise sunnere og trene mer. Jeg har ingen voldsomme symptomer, men mange små og mellomstore som stemmer godt overens med symptomer på hypotyreose. Bl.a. utrolig dårlig konsentrasjon, dårlig stressmestring (griner av ingenting), Ekstremt lav tiltakslyst, følelse av lett depresjon, stort søvnbehov, tunga føles for stor i munnen (føler at jeg prater mye mer utydelig nå enn før), en slags rar følelse av hovenhet i og på halsen, fryser lett og mye (men kan også bli veldig varm og føle at jeg nesten har heteslag), føler meg pløsete og oppblåst, huden er knusktørr og kløende og i tillegg har jeg lagt mye mer på meg enn forventet ut i fra livsstil, spesielt rundt magen. Faktisk la jeg på meg såpass mye og fort at jeg fikk strekkmerker på magen, noe jeg ikke har hatt siden puberteten... :( Dette til tross for generelt lav matlyst. Det aller rareste er at før jeg la på meg hadde jeg en periode der jeg gikk ned i vekt helt uten grunn (følte meg frisk da).

Hadde nesten håpet på brev fra legen om at stoffskiftet er noe rart med, så er faktisk nervøs for at blodprøvene viser "ingenting". Vil ikke føle meg så tjukk og deprimert og tom for energi og tiltak. Og vil ikke føle meg som en hypokonder...

Anonym poster: 2b9efe9517ba48811ee0016abb4966fe

Skrevet

Du har mange symptomer som er typiske for lavt stoffskifte, men ryggproblemene er nok ikke årsaken til at hun sjekket.

Det er nok alle disse andre symptomene du lister opp, som er ganske typiske - som er grunnen.

Du får poste resultatene her(i tall) når du får dem, det er lettere å gi råd da :)

Anonym poster: b0633329bdf226a069ed139ae18229dc

Skrevet

Noe mat som er bra/dårlig for oss med lavt stoffskifte?

Noen som har klart å gå ned i vekt selv med lavt stoffskifte?

Jeg sliter fortsatt med flere av tingene på symptomlisten, selv 5år etter at jeg fikk diagonosen og ble medisinert. går jevnlig til lege og blodprøvene ser fine ut, likevel føler jeg meg iukke bra.

Noen tips?

Anonym poster: 6efae6355409f2266d4577fb89ea4e73

Skrevet

Noe mat som er bra/dårlig for oss med lavt stoffskifte?

Noen som har klart å gå ned i vekt selv med lavt stoffskifte?

Jeg sliter fortsatt med flere av tingene på symptomlisten, selv 5år etter at jeg fikk diagonosen og ble medisinert. går jevnlig til lege og blodprøvene ser fine ut, likevel føler jeg meg iukke bra.

Noen tips?

Anonym poster: 6efae6355409f2266d4577fb89ea4e73

Er du sikker på at blodprøvene er bra? Jeg har fått høre av vikarleger at jeg er overdosert, noe jeg slett ikke har vært. Vi som har den Hashimotos må ligge i øvre del av referanseområdet for å føle oss bra.

Vekt kan jeg ikke hjelpe så mye med, da jeg har normalvektig/undervektig.

Når det gjelder mat så er det greit å holde seg unna goitrogene matvarer. Jeg blir ihvertfall grisedårlig av soya. Goitrogene forsvinner ved koking, bortsett fra soya og hirse, så hold deg helt unna disse. Det er greit å vite at mye halvfabrikata inneholder soya.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goitrogen

Anonym poster: 0eb67f1af4bbac7f36d76850d6017542

Skrevet

Hei. Jeg har hypothyreose etter å blitt behandlet for Thyreoidea cancer. Jeg går derfor på suppresjonsbehandling. De siste månedene har jeg følt meg konstant småsvimmel. Det er som å være på båt, med smågynging hele tiden. Kan dette være pga for høy stoffskifte? Tok blodprøve igjen for noen dager siden. men har ikke fått resultatene ennå. Noen som kjenner seg igjen?

Anonym poster: 2bfd762c1d00e8954b6e83646b7d19a4

Skrevet

Er du sikker på at blodprøvene er bra? Jeg har fått høre av vikarleger at jeg er overdosert, noe jeg slett ikke har vært. Vi som har den Hashimotos må ligge i øvre del av referanseområdet for å føle oss bra.

Vekt kan jeg ikke hjelpe så mye med, da jeg har normalvektig/undervektig.

Når det gjelder mat så er det greit å holde seg unna goitrogene matvarer. Jeg blir ihvertfall grisedårlig av soya. Goitrogene forsvinner ved koking, bortsett fra soya og hirse, så hold deg helt unna disse. Det er greit å vite at mye halvfabrikata inneholder soya.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goitrogen

Anonym poster: 0eb67f1af4bbac7f36d76850d6017542

Jeg personlig blir ikke dårlig av mindre mengder soya(harlittegranne i kaffe en, maks to ganger om dagen) - men har hørt om endel som blir det.

Ellers følger jeg råd fra legen(og som jeg har lest i mange ulike kilder) som er;

Fisk maks to ganger i uka, ikke valnøtter/peanøtter/brokkoli/spinat+andre av disse "goitrogene" matvarene. Jeg unngår dem ikke totalt, men jeg har forstått at man ikke skal ha daglige porsjoner eller større mengder.

Ellers har jeg også sjekket ut hva vi trenger mer av, og det er alle matvarer som inneholder vitamin C/D/sink/jern/B12, selen....sikkert flere, men kommer ikke helt på dem dessverre :)

To paranøtter dekker jo hele dagsbehovet for selen(mer vil gi for mye), så det har jeg i frokostblanding :)

Hei. Jeg har hypothyreose etter å blitt behandlet for Thyreoidea cancer. Jeg går derfor på suppresjonsbehandling. De siste månedene har jeg følt meg konstant småsvimmel. Det er som å være på båt, med smågynging hele tiden. Kan dette være pga for høy stoffskifte? Tok blodprøve igjen for noen dager siden. men har ikke fått resultatene ennå. Noen som kjenner seg igjen?

Anonym poster: 2bfd762c1d00e8954b6e83646b7d19a4

Ja, jeg sliter dog mest med svimmelhet når stoffskiftet er for lavt og/eller jeg har vitaminmangel.

Dog vil jeg si at den følelsen du har av å være konstant svimmel, litt som på danskebåten høres mer ut som virus på balansenerven.

Skrevet

Du har mange symptomer som er typiske for lavt stoffskifte, men ryggproblemene er nok ikke årsaken til at hun sjekket.

Det er nok alle disse andre symptomene du lister opp, som er ganske typiske - som er grunnen.

Du får poste resultatene her(i tall) når du får dem, det er lettere å gi råd da :)

Men jeg nevnte ingen av disse symptomene for legen. Jeg var der på grunn av vond rygg (morgenstivhet) og tok i tillegg opp problemer med langvarig tett nese. Det ble ikke snakket om andre symptomer som de jeg nevnte over. Derfor lurte jeg på om hun krysset av for stoffskifteprøver på grunn av sammenheng med lavt stoffskifte. Nå er det uansett snart to uker siden jeg var hos legen og har ikke hørt noe. Regner med det betyr at prøvene var normale og fine. Det tar vel ikke så lang tid å få svar på prøver?

Anonym poster: 2b9efe9517ba48811ee0016abb4966fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...