AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #221 Skrevet 29. oktober 2012 Fremdeles ingen svar fra legen, så enten er prøvene fine eller så ligger jeg såvidt innenfor normalen og har blitt erklært frisk. Tenker jeg skal gå innom legen og be om utskrift av prøveresultatene, for det kan man vel be om? Anonym poster: 2b9efe9517ba48811ee0016abb4966fe
Tonus Skrevet 29. oktober 2012 #222 Skrevet 29. oktober 2012 Fremdeles ingen svar fra legen, så enten er prøvene fine eller så ligger jeg såvidt innenfor normalen og har blitt erklært frisk. Tenker jeg skal gå innom legen og be om utskrift av prøveresultatene, for det kan man vel be om? Anonym poster: 2b9efe9517ba48811ee0016abb4966fe Det kan man absolutt. Ligger du i grenseland for normale verdier så er det enkelte leger som går med på å prøve levaxin en periode for å se om det kan hjelpe, så du kan jo i så fall høre om det:)
Gjest Misteltein Skrevet 16. november 2012 #223 Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg har gått med kronisk diare over lengre tid. Jeg har slitt meg gjennom mange dager. Fordøyelsen min virker som er hyperaktiv, veldig hyperaktiv. Jeg går og er konstant kvalm. Jeg har vært hos legen min. Tok noen prøver om diverse vitaminer, men fikk ikke høre noe. De siste ukene har jeg vært skikkelig sutrete. Jeg har skikkelig problemer med å sove. Jeg har konstant hjertebank. Jeg var en tur på legevakten, og fikk høre at denne skjoldbrukjertelen var stor. Den ga fra seg en suselyd som betyr at den er hyperaktiv. Jeg er spent på å få høre hvordan det er. Jeg skal snart til legen med anbefalingen fra legevakten om å få sjekket stoffskifte. Det er antageligvis noe som har kommet av stress, men sånn som den holder på så er det kanskje ikke rart? Jeg er forbauset over jeg fortsatt er i live for de siste månedene så har det vært ett helvete med fordøyelsen, og jeg var skikkelig småspist. Jeg prøver å drikke mye så jeg i hvertfall får i meg litt sukker. Jeg har nå gått ned 6 kg på de siste ukene, og det må jeg innrømme at jeg syns er skremmende. Jeg håper på at legen min kan hjelpe meg litt! Jeg er skikkelig fucked up om dagen, og jeg FORDRAR at fordøyelsen min er så hyperaktiv. Legen på legevakten sa at drikke ikke trengte og fordøyes så det er bra med drikke! Jeg er egentlig på jakt etter tips, eller råd, eller noe som det. Dette er ett sant helvete for å si det sånn! Jeg aner ikke hva legen min kan hjelpe meg med, men jeg håper hun kan hjelpe meg med å få roa ned fordøyelsen min! Jeg skriver her egentlig fordi at legen sa at dette var en diagnose som han var 99,9% sikker på, og dermed så var det vel ingen vei tilbake. Det må bare bekreftes via en blodprøve. Endret 16. november 2012 av Misteltein
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #224 Skrevet 16. november 2012 Flere som sliter med sexlysten i forbindelse med lavt stoffskifte? Og hva kan man gjøre med det? Dette lurer jeg på. Anonym poster: 6efae6355409f2266d4577fb89ea4e73
Gjest monak Skrevet 26. november 2012 #225 Skrevet 26. november 2012 Ja, så absolutt. Jeg har hatt lavt stoffskifte i 5 år. Og det går bare nedover med sexlysten. Jeg tar 100 mg Levaxin daglig, men formen er veldig variabel. Har noen få gode perioder, men har det meste av tiden oppblåst og treg mage, og generelt lavt energinivå. Ikke så rart at sexlysten er borte, når all energi går til å holde seg selv oppegående det meste av tiden. Stakkars mannen min, han har vært sulteforet i 5 år, men hva skal man gjøre? Det er ikke lett - kan ikke tvinge meg til å ha lyst på sex heller. Det påvirker selvsagt samlivet. Tidligere hadde jeg stor sexapetitt, og nå kjenner jeg ikke igjen meg selv på det punktet.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2012 #226 Skrevet 26. november 2012 Skriver her og jeg.. Hei.. Har i en lengre periode følt at det har vært noe galt. Har tatt blodprøver hos legen (vitaminer og mineraler), men der var alt normalt. Har lest litt om diabetes 2 og lavt stoffskifte. Føler at begge deler kan passe meg, men er litt usikker. Lister like så godt opp eventuelle ting/symptomer. - VELDIG trøtt. Når klokka er 16-17 så er jeg så trøtt at jeg ikke klarer å stå på bena omtrent. Må ofte legge meg ned å sove noen timer. Ofte sover jeg også fra 18 - 06. Det er ikke mange dager jeg klarer å holde meg våken fram til leggetid (22.30 ca). - Generelt nedstemt. Ofte føler jeg meg deprimert og lei. Har vært deprimert tidligere, men det er ikke sånn, det er mer "light". - Tung pust. Jeg har astma, men det er ikke sånn, det er mer at det er noe som presser på brystet. - Vektøkning - har gått opp 20 kg på et år. Har ikke spist noe mer usunt enn tidligere. - Kløe i underlivet - Temperatursvingninger. Enten kjempevarm eller frossen. - Hodepine (drikker vann, 1-2 liter om dagen). Er lei av å være sånn! Setter pris på om noen svarer.. Anonym poster: 009e1783e8f8528483a761049e074e35
Tonus Skrevet 27. november 2012 #227 Skrevet 27. november 2012 Skriver her og jeg.. Hei.. Har i en lengre periode følt at det har vært noe galt. Har tatt blodprøver hos legen (vitaminer og mineraler), men der var alt normalt. Har lest litt om diabetes 2 og lavt stoffskifte. Føler at begge deler kan passe meg, men er litt usikker. Lister like så godt opp eventuelle ting/symptomer. - VELDIG trøtt. Når klokka er 16-17 så er jeg så trøtt at jeg ikke klarer å stå på bena omtrent. Må ofte legge meg ned å sove noen timer. Ofte sover jeg også fra 18 - 06. Det er ikke mange dager jeg klarer å holde meg våken fram til leggetid (22.30 ca). - Generelt nedstemt. Ofte føler jeg meg deprimert og lei. Har vært deprimert tidligere, men det er ikke sånn, det er mer "light". - Tung pust. Jeg har astma, men det er ikke sånn, det er mer at det er noe som presser på brystet. - Vektøkning - har gått opp 20 kg på et år. Har ikke spist noe mer usunt enn tidligere. - Kløe i underlivet - Temperatursvingninger. Enten kjempevarm eller frossen. - Hodepine (drikker vann, 1-2 liter om dagen). Er lei av å være sånn! Setter pris på om noen svarer.. Anonym poster: 009e1783e8f8528483a761049e074e35 Du kam absolutt ha lavt stoffskifte ut fra de symptomene du beskriver. Hadde det sånn selv veldig lenge, før jeg fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte og fikk medisiner. Det har tatt noen måneder, men jeg har sakte men sikkert blitt litt bedre:) Gå til legen og fortell hvordan du har det og hør om han kan ta blodprøver for i alle fall folat, d vitamin og lavt stoffskifte. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #228 Skrevet 24. januar 2013 Jeg varierer litt mellom noe høyt og noe lavt, fordi det er vanskelig å finne optimal dosering med Levaxin(og det varierer også hva jeg trenger). Nå om dagen har jeg vært veldig gråtelabil - noe som knyttes opp mot høyt stoffskifte. Er dette noe dere med forhøyet stoffskifte merker, og må dere komme ganske "høyt" på skalaen for å merke dette symptomet? Anonym poster: b0633329bdf226a069ed139ae18229dc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #229 Skrevet 29. januar 2013 Ja, så absolutt. Jeg har hatt lavt stoffskifte i 5 år. Og det går bare nedover med sexlysten. Jeg tar 100 mg Levaxin daglig, men formen er veldig variabel. Har noen få gode perioder, men har det meste av tiden oppblåst og treg mage, og generelt lavt energinivå. Ikke så rart at sexlysten er borte, når all energi går til å holde seg selv oppegående det meste av tiden. Stakkars mannen min, han har vært sulteforet i 5 år, men hva skal man gjøre? Det er ikke lett - kan ikke tvinge meg til å ha lyst på sex heller. Det påvirker selvsagt samlivet. Tidligere hadde jeg stor sexapetitt, og nå kjenner jeg ikke igjen meg selv på det punktet. Uff. Ingen som har noen råd mot dette? og hva er deres beste tips for å ha det så godt som mulig selvom man har lavt stoffskifte.? Anonym poster: 6efae6355409f2266d4577fb89ea4e73
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #230 Skrevet 18. september 2013 Drar denne tråden opp igjen jeg. Anonymous poster hash: 6efae...e73
xxhmj Skrevet 19. september 2013 #231 Skrevet 19. september 2013 Alle tantene mine og moren min har struma, så det har jeg også arvet. Men min ligger på normal. Men hvorfor vil de ikke gjøre noe med det? Jeg sliter med å puste og sånn da jeg bare er litt forkjølet eller noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #232 Skrevet 22. september 2014 Drar denne tråden opp igjen jeg. Anonymous poster hash: 6efae...e73 Prøver igjen Anonymous poster hash: 6efae...e73
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #233 Skrevet 10. desember 2014 Prøver igjen Anonymous poster hash: 6efae...e73 Anonymous poster hash: 0a255...f60
Flekk Skrevet 10. desember 2014 #234 Skrevet 10. desember 2014 Får man forstørret skjoldbuksskjertel ved lavt stoffskifte? Er det det som er struma? Jeg fikk 0 informasjon fra min lege, får aldri vite verdiene, visste ikke hva verdier var engang. Jeg kuttet ut pillene for å teste om jeg hadde laktoseintolleranse da jeg lenge har hatt vondt i magen og jeg føler meg litt bedre nå. Det var en annen som sa jeg svelget rart når jeg drakk, noe jeg aldri har merket selv. Lar drikken være noen sekund i munnen før jeg svelger ''anspent'' eller hva jeg skal si. Så kjendte jeg de to skjertlene på siden av halsen og sammenlignet. Kan de gå tilbake til normal størrelse? Visste ikke jeg kunne gjøre permanent skade ved å ikke ta pillene om det er tilfellet.
Hadena Skrevet 10. desember 2014 #235 Skrevet 10. desember 2014 Får man forstørret skjoldbuksskjertel ved lavt stoffskifte? Er det det som er struma? Jeg fikk 0 informasjon fra min lege, får aldri vite verdiene, visste ikke hva verdier var engang. Jeg kuttet ut pillene for å teste om jeg hadde laktoseintolleranse da jeg lenge har hatt vondt i magen og jeg føler meg litt bedre nå. Det var en annen som sa jeg svelget rart når jeg drakk, noe jeg aldri har merket selv. Lar drikken være noen sekund i munnen før jeg svelger ''anspent'' eller hva jeg skal si. Så kjendte jeg de to skjertlene på siden av halsen og sammenlignet. Kan de gå tilbake til normal størrelse? Visste ikke jeg kunne gjøre permanent skade ved å ikke ta pillene om det er tilfellet. Alle tantene mine og moren min har struma, så det har jeg også arvet. Men min ligger på normal. Men hvorfor vil de ikke gjøre noe med det? Jeg sliter med å puste og sånn da jeg bare er litt forkjølet eller noe sånt. Jodmangel fører til struma. Tyroidea (skjoldbruskkjertele, skjoldkjertelen) trenger jod for å danne T3 og T4 (trijodtyronin og tyroksin). Det er sensorer som regulerer stoffskiftet, altså TSH (et hormon) sendes fra hjernen og stimulerer frigjørelse av T3 og T4. Men, når det ikke frigjøres T3 og T4 (grunnet mangel på jod), skilles mer og mer TSH ut. Dette gjør at cellene (tyroid-folikkel-celle) i thyroidea deles, og thyroidea vokser i størrelse. Struma er "forstørret thyroidea", altså forstørra skjoldbruskkjertel. Legen måler T3, T4 og TSH. Så lenge disse er normale, gjør legen ingenting. Du trenger ikke å ha struma, selv om de andre i familien din har det, men OM du har det er dette legen gjør noe med. Det finnes masse jod i melk og fisk, så et normalt kosthold vil gi deg nok jod. Det finnes også andre grunner til struma, men jodmangel er den vanligste. Du bør ta de pillene som legen har gitt deg, det er nok en grunn til det. Ta pillene dine du. Det er ikke laktose i tablettene (så langt jeg vet), så hvorfor kuttet du de ut for å teste laktoseintoleranse?
sofie777 Skrevet 10. desember 2014 #236 Skrevet 10. desember 2014 Husk at det er mange med stoffskiftesykdommer som er følsom for jod. Vi skal ikke ha for lite, men for mye er ikke bra heller. Dette må undersøkes av lege. Jeg har hatt høyt stoffskifte og har stor skjoldbruskkjertel. Etter at stoffskiftet har stabilisert seg, virker det dessverre ikke som om kjertelen blir mindre og jeg vet ikke om den kommer til å bli usynlig igjen. Heldigvis har jeg ganske stor hals fra før av, så klumpen er ikke særlig synlig, men jeg kan kjenne den.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 #237 Skrevet 10. desember 2014 Svulster i skjoldbruskjertelen gir naturlig nok forstørret kjertel. Anonymous poster hash: 2fdd8...262
HvittHus Skrevet 10. desember 2014 #238 Skrevet 10. desember 2014 (endret) Får man forstørret skjoldbuksskjertel ved lavt stoffskifte? Er det det som er struma? Jeg fikk 0 informasjon fra min lege, får aldri vite verdiene, visste ikke hva verdier var engang. Jeg kuttet ut pillene for å teste om jeg hadde laktoseintolleranse da jeg lenge har hatt vondt i magen og jeg føler meg litt bedre nå. Det var en annen som sa jeg svelget rart når jeg drakk, noe jeg aldri har merket selv. Lar drikken være noen sekund i munnen før jeg svelger ''anspent'' eller hva jeg skal si. Så kjendte jeg de to skjertlene på siden av halsen og sammenlignet. Kan de gå tilbake til normal størrelse? Visste ikke jeg kunne gjøre permanent skade ved å ikke ta pillene om det er tilfellet. Du kan få forstørret kjertel når du har lavt stoffskifte. Har du lavt stoffskifte skal du ikke slutte å ta medisinene dine da dette kan gjøre det veldig syk. Det er laktose i Levaxin, så hvis du ikke tåler laktose kan du få laktosefri Levaxin. Den finnes kun i 100mcg og må søkes spesielt om. Endret 10. desember 2014 av zellica
HvittHus Skrevet 10. desember 2014 #239 Skrevet 10. desember 2014 Du bør ta de pillene som legen har gitt deg, det er nok en grunn til det. Ta pillene dine du. Det er ikke laktose i tablettene (så langt jeg vet), så hvorfor kuttet du de ut for å teste laktoseintoleranse? Levaxin inneholder laktose, men i små mengder. Men er man svært følsom for laktose, vil man kunne kjenne symptomer fra tarmen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #240 Skrevet 23. november 2015 Dine beste råd i form av kosthold, vekt, energinivå og humøret? Dette som tærer mest fir min del. Selv etter 10 år på medisiner. Anonymkode: 32922...e67
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå