AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #141 Skrevet 11. mars 2012 Hei! Jeg er ganske ny på dette med lavt stoffskifte, og lurer på om man kan trene og spise normalt? Eller om det er noen spesiell trening/kosthold som kan være fordelaktig?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #142 Skrevet 11. mars 2012 Hei! Jeg er ganske ny på dette med lavt stoffskifte, og lurer på om man kan trene og spise normalt? Eller om det er noen spesiell trening/kosthold som kan være fordelaktig? Jeg holdt meg i aktivitet hele tiden (en av mange positive ting med å ha hund), men er ikke stoffskiftet ditt godt regulert er det mange som mener du ikke skal trene for hardt. Du må nesten finne ut hva som fungerer for deg. Men så mye aktivitet som du klarer er selvfølgelig best. Jeg har prøvd mye ang. kosthold, mest fordi jeg hadde store problemer med fordøyelsen da jeg var underdosert. Her finner du bl.a. noen kostholdsråd. http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html 1. Goitrogen mat Det finnes en del matvarer som inneholder substanser som kan danne såkalte "goitrogener" i kroppen. Goitrogener kan føre til struma ("goiter") og dermed redusert funksjon i skjoldkjertelen. Det er altså ikke gunstig for mennesker med lavt stoffskifte, men derimot gunstig for dem med høyt, å spise store mengder av disse matvarene. Matvarene det er snakk om er en del nøtter; valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka) - en del grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat - og soya. Dersom man koker disse matvarene, vil det nøytralisere goitrogenene. Dersom du har lavt stoffskifte og vil spise slik mat, bør du altså sørge for at den er skikkelig kokt først. Ellers gjelder her som ellers måtehold; du kan spise omtrent én porsjon pr. dag - men ikke mer. Har du derimot høyt stoffskifte, bør du sørge for å spise rikelige mengder av slike matvarer, og helst rå. Å unngå soya har vært helt avgjørende for meg. Spiste en del av det før og først i ettertid skjønner jeg hvor dårlig jeg blir av det. Fikk i meg noen pølser med soyaprotein i fjor og da var jeg skikkelig dårlig i over en uke.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #143 Skrevet 12. mars 2012 Takk for svar. Regner med at det med soya gjelder sånn kinesisk soyasaus også?
Gjest lurer Skrevet 13. mars 2012 #144 Skrevet 13. mars 2012 Hei. Jeg har i lang tid slitt med en del diffuse plager. Føler meg utslitt, uregelmessig mens, hodepine, fryser mer enn vanlig og ikke minst nattesvette. Er dette gode nok grunner til å få sjekket stoffskiftet?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #145 Skrevet 14. mars 2012 Hei! Jeg er ganske ny på dette med lavt stoffskifte, og lurer på om man kan trene og spise normalt? Eller om det er noen spesiell trening/kosthold som kan være fordelaktig? Jeg har fått beskjed av legen om å ikke spise mer enn 3 porsjoner fisk i uka, det innvirker visstnok på skjoldbruskkjertelen på en negativ måte når man har for lavt. Jeg har også lest dette med soya, men jeg reagerer ingenting. Dog spiser jeg ikke større mengder, kun et glass om dagen ca ifbm kaffe siden jeg er intolerant mot vanlig melk. Grønne grønnsaker, da spesielt spinat, peanøtter og brokkoli er visst også i nei til større inntak-kategorien, men jeg er ikke slavisk. Ifølge legen handler dette om større mengder - altså at man spiser det hyppig. Det eneste som har særlig effekt på positiv og negativ side for meg er levaxininntak - og at jeg må trene jevnlig og spise hyppig(ikke raske karbohydrater og usunt). Ellers må man bare prøve seg litt frem.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #146 Skrevet 14. mars 2012 Hei! Jeg er ganske ny på dette med lavt stoffskifte, og lurer på om man kan trene og spise normalt? Eller om det er noen spesiell trening/kosthold som kan være fordelaktig? Jeg spiser som normalt, men blir veldig dårlig når jeg trener hardt. Var på vei til å bli ganske god i en idrett før jeg ble syk, men hvis jeg trener med noe i nærheten av samme intensitet som før, så blir jeg veldig, veldig dårlig. Det var også blant de første symptomene jeg merket da jeg ble syk, en helt ekstrem slitenhet etter trening. Frem til man er 100 % "up and running" igjen så risikerer man at man kan trene veldig lite/rolig, men det skal visstnok bli bedre etter hvert når man har gått på riktig dose over en viss tid - i tillegg til at sykdommen manifesterer seg litt forskjellig hos hver enkelt, såklart. Har du flaks så er det nok å ta medisinen(e) og spise/trene som vanlig, har du uflaks så kan du risikere å måtte gjøre store og langvarige endringer både på trening og kosthold. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #147 Skrevet 14. mars 2012 Jeg har fått beskjed av legen om å ikke spise mer enn 3 porsjoner fisk i uka, det innvirker visstnok på skjoldbruskkjertelen på en negativ måte når man har for lavt. Har du noe mer informasjon om dette? Er det omega-3-fettsyrer og slikt man ikke bør få i seg for mye av, eller er det andre ting i fisken som gjør at vi ikke bør spise for mye av det?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #148 Skrevet 14. mars 2012 Takk for svar. Regner med at det med soya gjelder sånn kinesisk soyasaus også? Ja. Jeg trodde det skulle bli et stort problem, elsker sushi. Men det er faktisk like godt uten! Hei. Jeg har i lang tid slitt med en del diffuse plager. Føler meg utslitt, uregelmessig mens, hodepine, fryser mer enn vanlig og ikke minst nattesvette. Er dette gode nok grunner til å få sjekket stoffskiftet? Ja. Jeg har også lest dette med soya, men jeg reagerer ingenting. Dog spiser jeg ikke større mengder, kun et glass om dagen ca ifbm kaffe siden jeg er intolerant mot vanlig melk. Jeg leste om dette lenge før jeg tok det inn over meg. Synes jeg hadde lagt om så mye og prøvd så mye forskjellig siden jeg ble syk at jeg orket ikke å implementere dette også. Når jeg imidlertid hadde sluttet å spise soya og så fikk det i meg av et uhell, oppdaget jeg hvor dårlig jeg ble av det. Da var jeg i utgangspunktet helt optimalt medisinert og jeg ble sengeliggende i en uke. Det finnes jo mange alternativer til soyamelk dersom man er laktoseintolerant, ville defintivt ha prøvd det hvis jeg var deg. Har du noe mer informasjon om dette? Er det omega-3-fettsyrer og slikt man ikke bør få i seg for mye av, eller er det andre ting i fisken som gjør at vi ikke bør spise for mye av det? Nei, det er vel jod i fisken som er problemet.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #149 Skrevet 14. mars 2012 Hei, jeg er en jente på 26 år. Student (elsker studiet mitt) og samboer (verdens herligste og min beste venn) som rundt sommeren begynte å merke en endring i meg selv. Gikk fra å være strukturert til å bli helt "lost". Jeg vet jeg ikke er deprimert, det har jeg vært før :-) Jeg er bla. konstant sliten, ekstremt glemsk, pistrete hår, har mistet store deler av øyenbrynene, null sexlyst, kald på bena osv. I tillegg har jeg lagt på meg rundt magen. Jeg er langt fra overvektig (173 cm og 65 kg) men er rundt 100 cm rundt midjen. Jeg ser mildt sagt gravid ut. Jeg tror jeg har tatt 10 graviditetstester de siste månedene.. klarer liksom ikke helt tro på at denne kroppen ikke er gravid Ser ikke lekkert ut, noe som er ganske kjipt.. Jeg er egentlig ganske forfengelig og liker å pynte meg, men de siste månedene har det blitt mye løse klær! Jeg gikk til legen i september og fikk tatt en blodprøve fordi jeg tenkte jeg hadde lite jern (har ofte hendt at jeg har hatt det tidligere). Jeg hørte ikke noe mer fra legen, så jeg ringte henne noen uker etter for å høre resultatet. Prøvene var helt normale. Jeg begynte da å trene i november i et forsøk på å bli mer fornøyd med kroppen min, men har ikke gått ned noen kg eller cm rundt magen. Har dog fått mer muskler, spesielt i bena. Jeg har også lagt om kostoholdet, men det var ganske bra fra før av. De siste månedene har jeg komt inn i en bra rutine der jeg trener 4 dager i uken + en lang tur hver helg. Det er deilig å komme i bedre form, jeg har aldri hatt så bra kondis før. Jeg gikk tilbake til legen i februar fordi jeg fortsatte å surre rundt her uten helt å forstå hvem jeg var eller hva jeg gjorde. Glemsk som et uvær, ekstremt varierende humør og gusten i huden. Hun tok da en ny blodprøve og testa meg for ganske mye forskjellig av mangelsykdommer. Jeg hadde i forkant fått høre om stoffskrifte og ba spesielt om å få testet dette. Ba også om en ny time noen i uker etter (i dag) for å kunne gå gjennom prøveresultatene med henne. Alle testene ser ok ut, men det er ett avvik på en av de to stoffskifte-testene: S-TSH: 4.58 (S-FRITT TYROKSIN var vistnok normal på 16.5) Legen syntes dette var litt skummelt, men hun mente det ikke var noen fare siden jeg er så ung og ikke overvektig (nytter ikke bare se på BMI når magemålet er 100 cm, spør du meg..) Jeg fikk mast meg til en ny prøve. Hun sa at det var en "utvidet prøve" av stoffskiftet, så jeg håper det innebærer alt dette andre som burde testes (jeg er nybegynner og spurte ikke etter noen konkrete prøver..). Hun skal i tillegg sjekke for D-vitamin mangel. Jeg merker jeg er veldig engstelig, men det er det kanskje ikke behov for? Avviket er veldig lite ettersom jeg forsto. Jeg har måttet stå på krava for å få dette sjekket, noe som er litt uvanlig av meg (er veldig sjenert). Er det noen som har noen kommentarer til min situasjon og prøveresultat? Jeg er helt nybegynner på dette med stoffskifte..
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #150 Skrevet 14. mars 2012 Ingen som kan svare på dette ? :-( Jeg føler forresten at legen min ikke har helt peiling på dette. Er det mulig å bli henvist videre til en "hormon-spesialist" selv om de nye prøvene ikke skulle vise noen avvik?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #151 Skrevet 14. mars 2012 Ingen som kan svare på dette ? :-( Jeg føler forresten at legen min ikke har helt peiling på dette. Er det mulig å bli henvist videre til en "hormon-spesialist" selv om de nye prøvene ikke skulle vise noen avvik? TSH er for høyt, etter min mening. Det er helt vanlig at fastleger ikke har så god greie på stoffskifteproblematikk, men at hun tar utvidet stoffskiftetest og tester D-vitamin er et godt tegn. De fleste får bare komme til endokrinolog dersom man ikke kommer i mål med behandling hos fastlegen. Her kan du lese litt: http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=734169
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #152 Skrevet 15. mars 2012 Hei dere Nå har ikke jeg lest hele tråden, så ha meg unnskyld om jeg spør om noe dere allerede har diskutert. Jeg skal muligens ha et opphold på 5 uker fra Levaxin pga behandling. Jeg er operert (total). Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente av bivirkninger/symptomer fra dette oppholdet. Har noen av dere gjennomgått et slikt opphold? Er 5 uker lenge nok til å bli dårlig, og hvor dårlig blir man? Jeg forstår at dette er individuelt, men jeg kjenner meg urolig og motvillig til å ta en så lang Levaxin-pause, så hadde gjerne hørt fra dere som har erfaringer på området. På forhånd takk, Hilsen fortvilt og småredd dame på 29.
Linn76 Skrevet 22. mars 2012 #153 Skrevet 22. mars 2012 Hei dere Nå har ikke jeg lest hele tråden, så ha meg unnskyld om jeg spør om noe dere allerede har diskutert. Jeg skal muligens ha et opphold på 5 uker fra Levaxin pga behandling. Jeg er operert (total). Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente av bivirkninger/symptomer fra dette oppholdet. Har noen av dere gjennomgått et slikt opphold? Er 5 uker lenge nok til å bli dårlig, og hvor dårlig blir man? Jeg forstår at dette er individuelt, men jeg kjenner meg urolig og motvillig til å ta en så lang Levaxin-pause, så hadde gjerne hørt fra dere som har erfaringer på området. På forhånd takk, Hilsen fortvilt og småredd dame på 29. Hei. Jeg se det er en stund siden du la inn spørsmålet ditt, men kanskje du fremdeles er innom og leser litt. Jeg fjernet også hele kjertelen for noen år siden (pga kreft) og måtte seponere Levaxin i ca fem uker før radiojod-behandling. Hvordan man reagerer på det, er ganske individuelt. Noen blir ganske dårlige, mens andre merker lite. For meg var det mest at jeg ble veldig sløv, trøtt og glemsk. Hvis det er slik at du skal behandles med radiojod pga kreft, så er det også mange som får Thyrogen. Det har vært mangel på det en stund nå, men tror det begynner å rette seg opp. Det værste med den lange perioden uten medisiner var at det tok lang tid å komme seg opp på normalen igjen etterpå.
Gjest norah Skrevet 22. mars 2012 #154 Skrevet 22. mars 2012 Alle testene ser ok ut, men det er ett avvik på en av de to stoffskifte-testene: S-TSH: 4.58 (S-FRITT TYROKSIN var vistnok normal på 16.5) Legen syntes dette var litt skummelt, men hun mente det ikke var noen fare siden jeg er så ung og ikke overvektig (nytter ikke bare se på BMI når magemålet er 100 cm, spør du meg..) Jeg fikk mast meg til en ny prøve. Hun sa at det var en "utvidet prøve" av stoffskiftet, så jeg håper det innebærer alt dette andre som burde testes (jeg er nybegynner og spurte ikke etter noen konkrete prøver..). Hun skal i tillegg sjekke for D-vitamin mangel. Jeg merker jeg er veldig engstelig, men det er det kanskje ikke behov for? Avviket er veldig lite ettersom jeg forsto. Jeg har måttet stå på krava for å få dette sjekket, noe som er litt uvanlig av meg (er veldig sjenert). Er det noen som har noen kommentarer til min situasjon og prøveresultat? Jeg er helt nybegynner på dette med stoffskifte.. Dette forstod jeg ikke....kanskje noen andre har en forklaring, men hvorfor sa legen det ikke var noen fare fordi du er ung og ikke overvektig? Henviste hun da til faren for at du har lavt stoffskifte? I så tilfelle tar hun helt feil - og om hun mente det i denne sammenhengen synes jeg helt ærlig du bør bytte fastlege. Jeg fikk samme beskjed(maste på legen fra jeg var 19-22år), og da hadde jeg jo gått med svulst og stoffskifteforstyrrelser hele veien. Så mitt eneste tips er at du ikke gir deg på å utrede hva det er - stoffskifte eller ikke. Du ligger jo nå over normalnivå, og har symptomer som kan knyttes til stoffskiftet(men kan også være annet selvsagt) - så jeg tenker det er helt rimelig å utrede deg videre. Hei dere Nå har ikke jeg lest hele tråden, så ha meg unnskyld om jeg spør om noe dere allerede har diskutert. Jeg skal muligens ha et opphold på 5 uker fra Levaxin pga behandling. Jeg er operert (total). Det jeg lurer på er hva jeg kan forvente av bivirkninger/symptomer fra dette oppholdet. Har noen av dere gjennomgått et slikt opphold? Er 5 uker lenge nok til å bli dårlig, og hvor dårlig blir man? Jeg forstår at dette er individuelt, men jeg kjenner meg urolig og motvillig til å ta en så lang Levaxin-pause, så hadde gjerne hørt fra dere som har erfaringer på området. På forhånd takk, Hilsen fortvilt og småredd dame på 29. Jeg har ikke hatt planlagte opphold(har forøvrig halv kjertel, så ikke helt samme som deg) - men tok ved feiltakelse halv dose i to uker og ble helt fjern i formen. Fungerte ikke som normalt, men farlig var det jo ikke. Bare ubehagelig og frustrerende Jeg fikk symptomene jeg får når det er for lavt, rett og slett. Tok ca 3-4 uker før jeg følte meg tilbake til normal igjen når jeg skjønte feilen. Og dermed innså jeg hvor mye den derre Levaxinen faktisk fungerer Såvidt jeg vet er det ikke farlig å ha opphold på noen uker, men det kan jo helt klart bli merkbart og sikkert ubehagelig, kanskje spesielt når du ikke har noen produksjon i det hele tatt selv.
Linn76 Skrevet 23. mars 2012 #155 Skrevet 23. mars 2012 Såvidt jeg vet er det ikke farlig å ha opphold på noen uker, men det kan jo helt klart bli merkbart og sikkert ubehagelig, kanskje spesielt når du ikke har noen produksjon i det hele tatt selv. Da jeg hadde vært fire uker uten medisiner var TSH > 80 og fT4 < 1,5. Det merkes veldig godt, ja. Håper jeg aldri trenger å gjøre det igjen.
DysterPytten Skrevet 23. mars 2012 #156 Skrevet 23. mars 2012 Noen som vet hvilke skatterettigheter vi med LS har? Tenker på punktet om å kunne skrive 9180 kr på selvangivelsen. Vil vi få noe igjen for det?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #157 Skrevet 23. mars 2012 Noen som vet hvilke skatterettigheter vi med LS har? Tenker på punktet om å kunne skrive 9180 kr på selvangivelsen. Vil vi få noe igjen for det? Hva er det du mener du fortjener skattefordeler for? Hva slags merutgifter har du? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #158 Skrevet 23. mars 2012 Noen som vet hvilke skatterettigheter vi med LS har? Tenker på punktet om å kunne skrive 9180 kr på selvangivelsen. Vil vi få noe igjen for det? Fradrag for sykdomsutgifter forsvinner jo: http://www.ms.no/ms-og-samfunnet/fradrag-fo/ Hvilke utgifter mener du at du har krav på skattefradrag for? Jeg har fått det for en annen skade jeg har, for behandlinger som ikke er offentlig finansiert (osteopat), men slik jeg har forstått så er ikke dette noe jeg helt sikkert ville ha fått, de har vel vært greie med meg, tror jeg.
DysterPytten Skrevet 23. mars 2012 #159 Skrevet 23. mars 2012 Jeg tenker siden at man med LS gjerne fryser mer enn andre, har høyere strømregning f.eks og lignende saker.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #160 Skrevet 23. mars 2012 Jeg tenker siden at man med LS gjerne fryser mer enn andre, har høyere strømregning f.eks og lignende saker. Det får du nok ikke påvist siden det er et mulig symptom - ikke et garantert symptom. Du kan ta på deg mer klær og skåne miljøet istedetfor å sette opp el-ovnen Medisinene våre er jo latterlig billige, og det er ingen spesifikke behandlinger en stor gruppe av LS/HS pasienter må gjennomgå for å ha normal livskvalitet. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå