Gå til innhold

Den store stoffskiftetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei =)

Har hørt at man skal øke dosen med levaxin når man er gravid. Noen som har erfaring med lavt stoffskifte og graviditet? Har selv lavt stoffskifte og har begynt å tenkt på å få barn. Øker man dosen når man prøver å bli gravid eller når man har blitt gravid?

Jeg har heldigvis en lege som er veldig flink og er den første som har tatt lavt stoffskifte på alvor! Skal selvfølgelig høre med henne om hva som er lurt også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei =)

Har hørt at man skal øke dosen med levaxin når man er gravid. Noen som har erfaring med lavt stoffskifte og graviditet? Har selv lavt stoffskifte og har begynt å tenkt på å få barn. Øker man dosen når man prøver å bli gravid eller når man har blitt gravid?

Jeg har heldigvis en lege som er veldig flink og er den første som har tatt lavt stoffskifte på alvor! Skal selvfølgelig høre med henne om hva som er lurt også =)

Jeg har ikke egen erfaring, men jeg vet at man skal ta det opp med legen med en gang man planlegger å bli gravid. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg lurer veldig på om noen kan hjelpe meg. Jeg er så forbannet og lei meg nå at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Siste håpet er knust.

Var hos endokrinolog for noen uker siden, og på fredag fikk jeg svarene om at jeg IKKE er insulinresistent eller har lavt stoffskifte. Jeg var så forbannet sikker på at jeg i det minste var insulinresistent, og hadde sett fram til å kanskje få prøve metformin.

Jeg kan ikke forstå det for jeg har jo abosolutt alle tegnene på insulinresistens og legen var rimelig sikker på at jeg også hadde lavt stoffskifte i forkant av blodprøvene.

I brevet står det en hel del verdier som han har ramset opp. Er det noen som har litt peiling?

B-Hemoglobin: 13.2. B-Leukocytter: 10.9. B Trombocytter: 438. S-Kobalaminer: 316. S-Folater: 15.2. S-Ferritin: 21. S-Kreatinin 53. Estimert GFR > 60. S-Natrium: 139. S-Kalium: 4.2. S-Kalsium: 2.42. S-Fosfat: 1.18. S-ALAT: 25. S-ALP: 76. S-GT: 54. S-Bilirubin: 6. S-Amylase: 46

S-TSH: 3.42. S-FT4: 18.6. S-Trijodthy.(T3): 2.1.

S-Kortisol morgen: 480.

S-DHEA-sulfat: 7.8. S-Aldosteron: 708.

S-LH: 6.3. S-FSH: 3.6. S-SHBG: 22. S-Testosteron: 2.5. Østradiol: 174.

S-Glukose: 5.5. S-Ins.C-Peptid: 2.21.

Jeg skjønner altså ingenting av dette her, og grunnen til at jeg altså er fortvilet er at jeg er overvektig og forsøker fortvilet å gå ned i vekt, men det går bare ikke.

Jeg har PCO, og det skriver legen også i brevet at jeg har, men ellers forklarer han ingenting om verdiene, annet enn at jeg skriver at det ikke er tegn til diabetes eller stor insulinresistens og at jeg derfor ikke får behandling.

Noen som vet hvordan vediene må være for å få hjelp? Jeg orker ikke mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S-TSH: 3.42. S-FT4: 18.6. S-Trijodthy.(T3): 2.1.

Jeg skjønner altså ingenting av dette her, og grunnen til at jeg altså er fortvilet er at jeg er overvektig og forsøker fortvilet å gå ned i vekt, men det går bare ikke.

Jeg har PCO, og det skriver legen også i brevet at jeg har, men ellers forklarer han ingenting om verdiene, annet enn at jeg skriver at det ikke er tegn til diabetes eller stor insulinresistens og at jeg derfor ikke får behandling.

Noen som vet hvordan vediene må være for å få hjelp? Jeg orker ikke mer nå.

Har du noen referanseverdier til prøvene? Og har du fått målt FT3 (fritt T3 og trijodthyronin/T3 er ikke det samme) og anti-TPO? En TSH på 3,42 er i de fleste tilfeller faktisk et tegn på at noe er galt, men samtidig er jo 18,6 en ganske bra FT4-verdi.

Se for eksempel på denne grafen, men tall fra de norske HUNT-undersøkelsen: http://web.archive.org/web/20040606132447/http://www.thyroid.org.au/Information/NormalTSH.html

Det er vanskelig å si hvor dårlige verdier man må ha, før man får behandling. Det varierer nok en del fra lege til lege, noen er strengere enn andre på at blodprøveverdiene må være dårligere, at TSH må være høyere, at FT4 må være lavere, noen ser mer på symptomene... Men med "normal TSH" og "normal FT4" stiller du nok ikke særlig sterkt til å få stoffskiftemedisiner, dessverre. :lete:

Angående PCO og overvekt/vektnedgang, så er vel det nært knyttet sammen også, kanskje det kan være mye av grunnen til at det er vanskelig for deg? Samtidig kan det jo være at du tidligere har hatt en lavere TSH og høyere FT4 også, om blodprøvene er analysert av Fürst for eksempel så er jo 18,6 bare litt over midten i referanseområdet (11,0-23,0). Det kan definitivt gjøre utslag!

Lykke til skal du i alle fall ha, med å finne ut hva som er problemet. Krev å bli undersøkt nok, og om man ikke finner noen andre plausible årsaker så bør du prøve å få tatt blodprøver hyppig (om morgenen og fastende) så får du sett på utviklingen. Kanskje vil du oppleve at TSH stiger mer og FT4 faller, og da er det kanskje mulig å kreve medisin for det! Man dør jo heller ikke, om man prøver Levaxin en periode... Trenger du det ikke, så vil du jo få overdoseringssymptomer etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er overdoseringssymptomer på Levaxin? Hvor fort kan man merke bedring av symptomene?

Jeg har fått vite at jeg har subklinisk hypotyreose og kan selv velge om jeg vil ha behandling eller ikke siden jeg har noen lette symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er overdoseringssymptomer på Levaxin? Hvor fort kan man merke bedring av symptomene?

Fra http://www.felleskatalogen.no/medisin/levaxin-nycomed-pharma-560915

"Bivirkninger:

Bivirkninger er relatert til høy dose. Langvarig overdosering kan øke risikoen for osteoporose og arytmier. Ved overdosering kan tyreotoksiske symptomer, prekordiale smerter og smerter i ekstremitetene forekomme.

Rapportering av bivirkninger

Overdosering/Forgiftning:

Symptomer: Palpitasjoner, takykardi, hjertearytmier, avmagring, angina pectoris, tremor, hodepine, diaré, nervøsitet, søvnløshet, svetting og nedsatt varmetoleranse. Se Giftinformasjonens anbefalinger H03A A01."

Tyroksin har en ganske lang halveringstid, 6-7 dager når man er riktig dosert. Er man overdosert så blir halveringstiden kortere, og man kan forvente bedring i løpet av noen få dager (ved at man seponerer bruken av Levaxin).

Jeg har fått vite at jeg har subklinisk hypotyreose og kan selv velge om jeg vil ha behandling eller ikke siden jeg har noen lette symptomer.

Da er du blant de heldige som slipper å mase :) Hva slags verdier har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei =)

Har hørt at man skal øke dosen med levaxin når man er gravid. Noen som har erfaring med lavt stoffskifte og graviditet? Har selv lavt stoffskifte og har begynt å tenkt på å få barn. Øker man dosen når man prøver å bli gravid eller når man har blitt gravid?

Jeg har heldigvis en lege som er veldig flink og er den første som har tatt lavt stoffskifte på alvor! Skal selvfølgelig høre med henne om hva som er lurt også =)

Før du starter prøvingen er det viktig at TSH er nærmest mulig 1(ifølge min gynekologspesialist + fastlegen)ifht å unngå evt spontanabort/ikke unnfange.

Så underveis følger du spesifikke prosentøkning ihht hvvor langt du er på vei(men man måler underveis nokså ofte for å unngå for mye).

Så svaret er: oppsøk legen din først og få gode råd. Jeg starter og snart.

Infertilitet og økt sjangse for abort er jo en mulig virkning av lavt stoffskifte, så jeg håper jeg får det til - tror ikke det er høy sannsynlighet for å å være i den kategorien sålenge man er greit dosert.

*krysse fingrene for begge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://www.felleskatalogen.no/medisin/levaxin-nycomed-pharma-560915

"Bivirkninger:

Bivirkninger er relatert til høy dose. Langvarig overdosering kan øke risikoen for osteoporose og arytmier. Ved overdosering kan tyreotoksiske symptomer, prekordiale smerter og smerter i ekstremitetene forekomme.

Rapportering av bivirkninger

Overdosering/Forgiftning:

Symptomer: Palpitasjoner, takykardi, hjertearytmier, avmagring, angina pectoris, tremor, hodepine, diaré, nervøsitet, søvnløshet, svetting og nedsatt varmetoleranse. Se Giftinformasjonens anbefalinger H03A A01."

Jeg oppdoserte ganske sakte, og fikk etterhvert disse symptomene gradvis - men visste ikke årsaken selv. Så når legen heller ikke reagerte(jeg var lett overdosert, ikke kraftig - TSH på ca 21-22) så gikk jeg i halvannet år med gradvis til sterke symptomer på dette. Fikk i tillegg hyppig panikkangst og generell angst samt uren hud.

Skjønte selv tegningen etter halvannet år(var da sykemeldt, hadde tatt gastroskopi fordi jeg ikke skjønte hvorfor jeg hadde så fordøyelsesproblemer og gikk til psykolog for å jobbe med angsten - testet ut alle slags allergier etc), trappet litt ned - og på en uke var alt normalt igjen.....

Byttet lege på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er overdoseringssymptomer på Levaxin? Hvor fort kan man merke bedring av symptomene?

Tar du for mye vil du mest sannsynlig merke det :) Symptomene jeg fikk var angst, søvnløshet og en følelse av at noe ikke var riktig... Vanskelig å forklare.

Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok før jeg merket bedring etter jeg begynte på levaxin, et par uker, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdoserte ganske sakte, og fikk etterhvert disse symptomene gradvis - men visste ikke årsaken selv. Så når legen heller ikke reagerte(jeg var lett overdosert, ikke kraftig - TSH på ca 21-22) så gikk jeg i halvannet år med gradvis til sterke symptomer på dette. Fikk i tillegg hyppig panikkangst og generell angst samt uren hud.

???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva er overdoseringssymptomer på Levaxin? Hvor fort kan man merke bedring av symptomene?

Jeg har fått vite at jeg har subklinisk hypotyreose og kan selv velge om jeg vil ha behandling eller ikke siden jeg har noen lette symptomer.

Hvor i landet bor du og hvilen lege har du og hva er dine verdier siden du er subklinisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du starter prøvingen er det viktig at TSH er nærmest mulig 1(ifølge min gynekologspesialist + fastlegen)ifht å unngå evt spontanabort/ikke unnfange.

Så underveis følger du spesifikke prosentøkning ihht hvvor langt du er på vei(men man måler underveis nokså ofte for å unngå for mye).

Så svaret er: oppsøk legen din først og få gode råd. Jeg starter og snart.

Infertilitet og økt sjangse for abort er jo en mulig virkning av lavt stoffskifte, så jeg håper jeg får det til - tror ikke det er høy sannsynlighet for å å være i den kategorien sålenge man er greit dosert.

*krysse fingrene for begge*

Er det økt sjanse for det når man har det under kontroll også? Høres veeeeldig skummelt ut! Jeg har sannsynligvis hatt lavt stoffskifte siden jeg ble født...fikk levaxin fra jeg var ca 6 år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

???

Hahaha!

Jeg mente selvsagt T4! :ler:

Å fyttikatta.....tsh på 22....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det økt sjanse for det når man har det under kontroll også? Høres veeeeldig skummelt ut! Jeg har sannsynligvis hatt lavt stoffskifte siden jeg ble født...fikk levaxin fra jeg var ca 6 år gammel..

Det skal også være en potensiell problemstilling selv om man er normalt justert ja.

Men utfordringen er jo at man ikke alltid kan vite om det skyldes stoffskiftet/"dårlig match" mellom foreldrene eller rett og slett bare noe annet.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha!

Jeg mente selvsagt T4! :ler:

Å fyttikatta.....tsh på 22....

:fnise:

Ja, det var det jeg syntes var så rart. Jeg har hatt TSH på noe over 16 ( i en alder av 26) og da kunne jeg knapt nok stå på beina... :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må man ha henvisning for å komme inn på Aker? Jeg sliter veldig mentalt - glemsk, ukonsentrert og nedstemt. Jeg har anti-TPO på >1300 og ved sist måling hadde jeg TSH på 1,4, T4 på 20,7 og fritt T3 på 3,5. Jeg nevnte Lio for legen min, men følte at hun avfeide meg. Jeg tok nye prøver på torsdag som jeg ikke har fått svar på enda, men indikerer fritt T3 på 3,5 at det kan være en grunn til at jeg føler meg i dårlig form? Referanseområdet er 3,5-6,5. Kunne godt ha tenkt meg å komme til en spesialist - Aker f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha henvisning for å komme inn på Aker? Jeg sliter veldig mentalt - glemsk, ukonsentrert og nedstemt. Jeg har anti-TPO på >1300 og ved sist måling hadde jeg TSH på 1,4, T4 på 20,7 og fritt T3 på 3,5. Jeg nevnte Lio for legen min, men følte at hun avfeide meg. Jeg tok nye prøver på torsdag som jeg ikke har fått svar på enda, men indikerer fritt T3 på 3,5 at det kan være en grunn til at jeg føler meg i dårlig form? Referanseområdet er 3,5-6,5. Kunne godt ha tenkt meg å komme til en spesialist - Aker f eks.

Ja, som hos "alle" andre sykehusleger så må man ha henvisning for å få time på Aker.

Et lavt nivå av fritt T3 vil absolutt kunne forklare den dårlige formen din, ettersom det er dette som er det mest biologisk aktive hormonet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som hos "alle" andre sykehusleger så må man ha henvisning for å få time på Aker.

Et lavt nivå av fritt T3 vil absolutt kunne forklare den dårlige formen din, ettersom det er dette som er det mest biologisk aktive hormonet.

Da bli et spennende å se hva T3 er nå. Det er nesten sånn at jeg håper at det er lavt for å få en forklaring på denne dårlig formen, og kanskje medisiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...