ninuska_ Skrevet 19. februar 2012 #81 Skrevet 19. februar 2012 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering, mvh ninuska_, mod
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #82 Skrevet 20. februar 2012 Flere som sliter med sexlysten i forbindelse med lavt stoffskifte? Og hva kan man gjøre med det?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #83 Skrevet 21. februar 2012 Hei I min familie så har 3 av 5 enten høyt eller lavt stoffskifte, min far lå i faresonen etter slik jeg forstod det. Det jeg lurer på da, er om sjansene for at jeg får plager meg stoffskiftet er store? Og at jeg burde kanskje testet meg hos legen?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #84 Skrevet 21. februar 2012 Flere som sliter med sexlysten i forbindelse med lavt stoffskifte? Og hva kan man gjøre med det? Det er et vanlig symptom, ja. Man kan sjekke om man er godt nok dosert, hos en lege som ikke bare ser på TSH. Hei I min familie så har 3 av 5 enten høyt eller lavt stoffskifte, min far lå i faresonen etter slik jeg forstod det. Det jeg lurer på da, er om sjansene for at jeg får plager meg stoffskiftet er store? Og at jeg burde kanskje testet meg hos legen? Du burde ta en test hos legen, ja. Ikke først og fremst fordi det er noen umiddelbar fare for at du har det nå, men hvis du skulle få problemer senere, har man noe å sammenligne med.
Gjest 22 Skrevet 22. februar 2012 #85 Skrevet 22. februar 2012 Hei, jeg har mange av symptomene: svetter konstant"hetetokter" men huden er kald, skjelver på hendene, dårlig matlyst men ingen vektendring, rar fordøyelse, slapp, trett men sovner ikke og kremter mye. Har tatt mange blodprøver: ikke noen vitaminmangler eller galt med stoffskifte. Synes det er så rart. Er 22 år og går på Cerazette. Noen som har råd?
Gjest ulizza Skrevet 25. februar 2012 #86 Skrevet 25. februar 2012 Jeg har tatt Levaxin i ca 15 år, mellom 100-150 mg pr dag. Og jeg har alltid trodd at det å ta medisin gjorde at man var som "normal", og derfor frisk med medisin. Jeg har derfor aldri koblet evt andre problemer jeg har hatt med lavt stoffskifte, for jeg tar jo medisin og da må det jo væte noe annet. Men når jeg leser om lavt stoffskifte her og i andre fora, så virker det som om man kan ha masse helseproblemer pga stoffskiftet, selv om man er riktig dosert? Legen min sjekker alltid stoffskiftet, og doserer opp eller ned alt etter som, jevnt over har jeg samme dose i flere år av gangen. Men burde jeg anse hele dette stoffskifteproblemet som større problem for helsen min og andre plager jeg har enn jeg gjør i dag? Har feks tendens til å være bipolar type 2, men har hatt en tøff oppvekst/traumer. Har vondt i hele kroppen, spesielt hofter og noe som føles om kronisk trochanter bursitt (får akutt til tider, som behandles med kortisonsprøyter). Er jeg altså mer plaget av sykdommen enn tror?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #87 Skrevet 25. februar 2012 Jeg var nylig hos endokrinolog og luftet tanken på å prøve liothyronin siden jeg hadde en del plager, spesielt på det kognitive området, men det ble raskt sablet ned. Det ble argumentert med at svært få egentlig hadde noen effekt av det og de (endokrinologene på stedet) nå var mer restriktive med å skrive det ut. Ja ja. Det ble i alle fall oppdaget at jeg burde øke Levaxin-dosen litt. Kanskje gjør det utslaget, kanskje ikke.
JHF Skrevet 25. februar 2012 #88 Skrevet 25. februar 2012 Jeg var nylig hos endokrinolog og luftet tanken på å prøve liothyronin siden jeg hadde en del plager, spesielt på det kognitive området, men det ble raskt sablet ned. Det ble argumentert med at svært få egentlig hadde noen effekt av det og de (endokrinologene på stedet) nå var mer restriktive med å skrive det ut. Ja ja. Det ble i alle fall oppdaget at jeg burde øke Levaxin-dosen litt. Kanskje gjør det utslaget, kanskje ikke. Jeg fikk prøve Liothyronin av min fastlege. Tror nok han i den forbindelse gjorde en tabbe som han ikke er alene om, nemlig reduserte dosen med Levaxin. De første dagene hadde jeg god effekt av Liothyroninen. Ble varm i hender og føtter, samtidig som jeg ble mer opplagt og hodet klarnet opp. Etterhvert som det gikk et par uker sank formen igjen og mange av symptomene kom tilbake. Etter 4 uker tok jeg nye blodprøver og mistanken min ble bekreftet - FT4 var i fall. Siden jeg har hatt sykdommen i mange år og kjenner kroppen min, gikk jeg bare tilbake til orginaldosen med Levaxin (uten legens viten). Etter det har jeg hatt en fantastisk effekt av Liothyronin. Flere har erfart at Liothyronin er noe en må toppe med, når Levaxin ikke har ønsket effekt og verdiene av FT4 allerede er opp mot øvre normalområde.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #89 Skrevet 25. februar 2012 Jeg fikk prøve Liothyronin av min fastlege. Tror nok han i den forbindelse gjorde en tabbe som han ikke er alene om, nemlig reduserte dosen med Levaxin. Det er standard prosedyre, slik de gjør det på Aker. Når man begynner med Lio reduserer man Levaxindosen litt, for så heller å øke denne igjen. Når man begynner med Lio må man regne med litt justering av dose.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #90 Skrevet 25. februar 2012 Er jeg altså mer plaget av sykdommen enn tror? Det er ikke lett å si, men denne holdningen blant leger, dvs bare du tar denne pillen, så blir du frisk. Det er ikke vitaminmangel dette her og for mange av oss så er det ikke så enkelt. Når det er sagt er det mye man kan gjøre for å leve best mulig med sykdommen
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #91 Skrevet 25. februar 2012 Er det så vanskelig å få skrevet ut Liothyronin, altså? Jeg svinger opp og ned både i form og prøveresultater (som regel er det en sammenheng mellom dem) og noe av det mest irriterende er at jeg mangler mye av hjernekapasiteten jeg hadde før :gjeiper: Har tenkt på om jeg kanskje skal spørre om å få Liothyronin i tillegg, ettersom det står rundt omkring på nett både på forumer og diverse forskningsartikler at Liothyronin kan gi bedret kognitiv funksjon. Man må vel kanskje være ganske stabil på fT4 og slikt først? Eller er ikke det så viktig siden man sannsynligvis på justere Levaxindosen litt også?
JHF Skrevet 25. februar 2012 #92 Skrevet 25. februar 2012 Det er standard prosedyre, slik de gjør det på Aker. Når man begynner med Lio reduserer man Levaxindosen litt, for så heller å øke denne igjen. Når man begynner med Lio må man regne med litt justering av dose. Hva er bakgrunnen for det? Når en tilfører Liothyronin er det fordi kroppen ikke klarer å omdanne nok FT3 fra nivåene en allerede har av T4/FT4, hva er da hensikten med å redusere dosen med Levaxin og dermed senke den produksjonen en har av det aktive stoffet? For meg som er ekstremt følsom for fallende FT4, var dette ikke noe behagelig, spesielt siden erfaringene mine er at kroppen min fungerer best når verdiene av FT4 og FT3 ligger mot de øvre referanseverdiene. FT4 skal helst være litt over og FT3 rett under, da fungerer jeg best :-)
JHF Skrevet 25. februar 2012 #93 Skrevet 25. februar 2012 Er det så vanskelig å få skrevet ut Liothyronin, altså? Jeg svinger opp og ned både i form og prøveresultater (som regel er det en sammenheng mellom dem) og noe av det mest irriterende er at jeg mangler mye av hjernekapasiteten jeg hadde før :gjeiper: Har tenkt på om jeg kanskje skal spørre om å få Liothyronin i tillegg, ettersom det står rundt omkring på nett både på forumer og diverse forskningsartikler at Liothyronin kan gi bedret kognitiv funksjon. Man må vel kanskje være ganske stabil på fT4 og slikt først? Eller er ikke det så viktig siden man sannsynligvis på justere Levaxindosen litt også? Hvordan ligger verdiene dine for FT4 og FT3 i forhold til referanseverdiene da? Ofte kan det være nok å få øket nivået av FT4 helt opp mot øvre referanseverdi, så kan formen komme seg. Jeg var heldig å fikk Liothyronin av fastlegen min da JEG spurte om å få. Hadde ikke Liothyroninen hatt den ønskede effekten var han også villig om å søke om naturlig Thyriodea til meg,s elv om han aldri hatt hørt om dette før. Han er en fantastisk lege som har latt mine symptomer styre medisineringen og ikke bare blodverdiene, så lenge jeg ikke har hatt andre ting jeg sliter med. Søsteren min som har slitt med infertilitet og utredning for dette, har han vært mye mer restrektiv med i forhold til utprøving av Liprhyronin og blodverdiene.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #94 Skrevet 25. februar 2012 Hva er bakgrunnen for det? Når en tilfører Liothyronin er det fordi kroppen ikke klarer å omdanne nok FT3 fra nivåene en allerede har av T4/FT4, hva er da hensikten med å redusere dosen med Levaxin og dermed senke den produksjonen en har av det aktive stoffet? For meg som er ekstremt følsom for fallende FT4, var dette ikke noe behagelig, spesielt siden erfaringene mine er at kroppen min fungerer best når verdiene av FT4 og FT3 ligger mot de øvre referanseverdiene. FT4 skal helst være litt over og FT3 rett under, da fungerer jeg best :-) Bakgrunnen er vel at man er redd for at pasienten blir overdosert, men ellers er jeg enig i det du skriver. Jeg tror også jeg omdanner dårlig, har testet litt på egen hånd og jeg blir bedre hvis jeg øker dosen Lio fremfor hvis jeg øker dosen Levaxin (da blir jeg overdosert og får hjertebank etc.) Var hos en annen lege enn min fastlege nylig og vedkommende mente at jeg lå alt for høyt og at det var fare for at jeg kom til å utvikle benskjørhet. «Vi ser jo først og fremst på TSH, da». (Noen somhar hørt den før?) Problemet er jo at når ikke T3 og T4 ligger så høyt som det gjør nå, har jeg betydlig redusert livskvalitet og en ikke-fungerende hjerne.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #95 Skrevet 25. februar 2012 Jeg var nylig hos endokrinolog og luftet tanken på å prøve liothyronin siden jeg hadde en del plager, spesielt på det kognitive området, men det ble raskt sablet ned. Det ble argumentert med at svært få egentlig hadde noen effekt av det og de (endokrinologene på stedet) nå var mer restriktive med å skrive det ut. Ja ja. Det ble i alle fall oppdaget at jeg burde øke Levaxin-dosen litt. Kanskje gjør det utslaget, kanskje ikke. Hvor var dette? Jeg fikk utskrevet på Aker første gang jeg var der, av Dr. Trine Finnes. Hun sa at det virket for noen, men ikke for alle. Det var ihvertfall ikke noe som skulle tale for at man ikke prøvde, det verste som kunne skje var at det ikke virket.
JHF Skrevet 25. februar 2012 #96 Skrevet 25. februar 2012 Bakgrunnen er vel at man er redd for at pasienten blir overdosert, men ellers er jeg enig i det du skriver. Jeg tror også jeg omdanner dårlig, har testet litt på egen hånd og jeg blir bedre hvis jeg øker dosen Lio fremfor hvis jeg øker dosen Levaxin (da blir jeg overdosert og får hjertebank etc.) Var hos en annen lege enn min fastlege nylig og vedkommende mente at jeg lå alt for høyt og at det var fare for at jeg kom til å utvikle benskjørhet. «Vi ser jo først og fremst på TSH, da». (Noen somhar hørt den før?) Problemet er jo at når ikke T3 og T4 ligger så høyt som det gjør nå, har jeg betydlig redusert livskvalitet og en ikke-fungerende hjerne. Jeg har hatt Liothyronin i snart 2 år nå og bruker denne til å styre formen, med standard dosen min med Levaxin i bunnen :-) Egentlig skal jeg bruke 20 mikrogr Liothyronin daglig, men om ut over våren/sommeren når kroppen h ar fått en del lys og sol er 10 mmgr nok, mens på slutten av vinteren er jeg i kortere perioder oppe i 30 mmgr. Som sagt tidliger har jeg hatt en fantastisk fastlege som har sett mer på kombinasjonen symptomer/ nivå FT4, fremfor TSH :-) Rart det at det er veldig lavt TSH som er problemet og ikke den skyhøye FT4/FT3-verdien ved Hyperthyriose som er et problem??? ;-)
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #97 Skrevet 26. februar 2012 Hvordan ligger verdiene dine for FT4 og FT3 i forhold til referanseverdiene da? Ofte kan det være nok å få øket nivået av FT4 helt opp mot øvre referanseverdi, så kan formen komme seg. Disse har variert mye, ft4 ulike verdier fra 13 til 18 (ref 11-23) de siste månedene, aldri over dette. Ft3 ulike verdier mellom 4 og 5 (ref 3,5-6,5). Fritt t3 har vel egentlig bare gått nedover, frem til siste økning da den hadde gått opp igjen. Jeg tror jo først at jeg trenger mer Levaxin, men om trenden med synkende ft3 fortsetter så bør jeg vel i alle fall mase om Liothyronin. Er det vanlig å variere så mye i prøveresultater og form? Hadde TSH på 1,2 og ft4 nesten på 18, og egentlig fin form. Øket medisindosen for å bli enda bedre, under tre måneder etterpå hadde jeg TSH på over 3 og ft4 nede på 13-tallet og helt elendig form. Det førte til en økning på 25 mcg pr dag, og på neste måling hadde TSH gått ytterligere opp og ft4 ytterligere ned, og jeg var nærmest sengeliggende. Ny økning på 25 mcg pr dag, og ved neste prøvetaking var TSH falt rett ned til 0,2, ft4 opp til 18 og jeg er i OK men ikke bra form.. Er det sånn bare frem til man finner en riktig dose, eller kan jeg risikere å gå sånn i mange år? Begynte på Levaxin for ca 1 år siden og har tatt blodprøver og øket dosen jevnlig. Reagerer tydeligvis veldig det svinger sånn, selv om verdiene er godt innenfor det berømte referanseområdet. Har en teori om at det svinger mye fordi jeg lever VELDIG rolig i dårlige perioder, med veldig mye søvn og hvile, og null trening. Når jeg blir bedre, så sover jeg mindre, studerer mer og begynner å trene igjen, og da går jeg over en grense og får en brå nedtur pga økt aktivitet? Og da trenger kroppen mer stoffskiftehormoner, og så blir prøvesvarene dårligere igjen.. AB#91
JHF Skrevet 26. februar 2012 #98 Skrevet 26. februar 2012 Disse har variert mye, ft4 ulike verdier fra 13 til 18 (ref 11-23) de siste månedene, aldri over dette. Ft3 ulike verdier mellom 4 og 5 (ref 3,5-6,5). Fritt t3 har vel egentlig bare gått nedover, frem til siste økning da den hadde gått opp igjen. Jeg tror jo først at jeg trenger mer Levaxin, men om trenden med synkende ft3 fortsetter så bør jeg vel i alle fall mase om Liothyronin. Er det vanlig å variere så mye i prøveresultater og form? Hadde TSH på 1,2 og ft4 nesten på 18, og egentlig fin form. Øket medisindosen for å bli enda bedre, under tre måneder etterpå hadde jeg TSH på over 3 og ft4 nede på 13-tallet og helt elendig form. Det førte til en økning på 25 mcg pr dag, og på neste måling hadde TSH gått ytterligere opp og ft4 ytterligere ned, og jeg var nærmest sengeliggende. Ny økning på 25 mcg pr dag, og ved neste prøvetaking var TSH falt rett ned til 0,2, ft4 opp til 18 og jeg er i OK men ikke bra form.. Er det sånn bare frem til man finner en riktig dose, eller kan jeg risikere å gå sånn i mange år? Begynte på Levaxin for ca 1 år siden og har tatt blodprøver og øket dosen jevnlig. Reagerer tydeligvis veldig det svinger sånn, selv om verdiene er godt innenfor det berømte referanseområdet. Har en teori om at det svinger mye fordi jeg lever VELDIG rolig i dårlige perioder, med veldig mye søvn og hvile, og null trening. Når jeg blir bedre, så sover jeg mindre, studerer mer og begynner å trene igjen, og da går jeg over en grense og får en brå nedtur pga økt aktivitet? Og da trenger kroppen mer stoffskiftehormoner, og så blir prøvesvarene dårligere igjen.. AB#91 Det kan nok ta litt tid å finne den rette dosen selv om du ligger innenfor normalområdet. Det kan jo være at du må forsette å øke dosen litt til før du kommer opp i den ideelle dosen og kroppen må også få tid til å justere seg inn. På bakgrunn av dette er nok ikke 1 år lang tid for å finne dosen din. Forhåpentligvis er du der snart, siden du begynner å få en følelse av at formen stiger. Når min form er på topp, ligger FT4 >23 og FT3 >5.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #99 Skrevet 26. februar 2012 Når min form er på topp, ligger FT4 >23 og FT3 >5. Men hva slags TSH har du da? Ut fra mine prøveresultater hittil så tror jeg nesten min TSH kommer til å være helt supprimert hvis ft4 skal komme over 20 og ft3 også være i toppen av referanseområdet! Det er vel ikke legene så glade i.. Det er jo noen uker siden sist jeg tok blodprøver, så jeg vet ikke hvordan nivåene ser ut akkurat nå, men ut fra formen min så mener jeg at jeg må øke mer - og sist var jo TSH godt under 0,5. AB#91
Gjest norah Skrevet 26. februar 2012 #100 Skrevet 26. februar 2012 Hvor lenge er det egentlig man bør vente fra man tar Levaxin, til man drikker melk eller kaffe? Mener dette skal være ca 2 timer. Jeg slurvet endel med dette ifht melk, og merket faktisk litt forskjell når jeg måtte droppe melkeprodukter. Man skal også vente helt ca 30-60 min med frokost(eller et annet måltid etter man har tatt levaxin). Jeg venter 30 min, og merker også littegranne forbedring på opptaket. Om det er placebo eller ikke vites ei. Kaffe venter jeg ca 1,5 timer med og merker ingenting. Flere som sliter med sexlysten i forbindelse med lavt stoffskifte? Og hva kan man gjøre med det? Jeg gjør ikke det, men er mest sannsynlig fullstendig immun mot nedsatt sexlyst da hverken p-piller, stoffskiftet eller noe som helst annet har klart å knekke den. Det er et vanlig symptom, men de jeg kjenner har ikke merket det mest på det....har stort sett vært p-piller som har vært synderen. Apropos det med å bli helt frisk av medisinering, så er det for meg slik at det er enkelte symptomer og begrensninger jeg må leve med uansett. Jeg må styre kosthold, fysisk aktivitet og søvn nokså nøye, og om jeg da er best mulig medisinert så fungerer hverdagen bra. Normal deltakelse i sosialt liv/jobb etc. Trenger ikke sove før hver aktivitet, liksom.... Men jeg vil uansett dosering ha problemer med fysisk utholdenhet, konsentrasjon, og følelsene av svært svingende blodsukker. Dette blir helt bananas om jeg ikke er optimalt dosert, og da kommer en rekke andre symptomer også(aller først svimmelhet og kvalme+brainfog)+++++, jo lavere verdier jo verre. Legene ser mest på TSH ja, jeg personlig følger mest med på T4 da dette virker å være min optimale rettesnor. Har testet ut T4 verdien til JHF selv, altså i øvre sjikte, og det er helt krise for meg. Som i ytterst ubehagelig hyper og skikkelig klein form - er ikke i stand til å fungere normalt. Veldig individuelt, og man må rett og slett teste ulike nivåer på egen kropp Har hatt stoffskifteforstyrrelser i ca 12 år, tok 3 år å få det utredet, ble operert etter 4 år - og fant ikke min optimale dose før ca 2-3 år siden. Før det var jeg enten litt/mye for lav eller for høy og alt innimellom der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå