JHF Skrevet 26. februar 2012 #101 Skrevet 26. februar 2012 Men hva slags TSH har du da? Ut fra mine prøveresultater hittil så tror jeg nesten min TSH kommer til å være helt supprimert hvis ft4 skal komme over 20 og ft3 også være i toppen av referanseområdet! Det er vel ikke legene så glade i.. Det er jo noen uker siden sist jeg tok blodprøver, så jeg vet ikke hvordan nivåene ser ut akkurat nå, men ut fra formen min så mener jeg at jeg må øke mer - og sist var jo TSH godt under 0,5. AB#91 Når jeg ligger på disse verdiene ligger TSH alt fra subrimert til rundt 0.5, noe som ikke har vært en problem for fastlegen min, men som andre hadde nok blitt lettere hysteriske over.
JHF Skrevet 26. februar 2012 #102 Skrevet 26. februar 2012 Dette blir helt bananas om jeg ikke er optimalt dosert, og da kommer en rekke andre symptomer også(aller først svimmelhet og kvalme+brainfog)+++++, jo lavere verdier jo verre. Legene ser mest på TSH ja, jeg personlig følger mest med på T4 da dette virker å være min optimale rettesnor. Har testet ut T4 verdien til JHF selv, altså i øvre sjikte, og det er helt krise for meg. Som i ytterst ubehagelig hyper og skikkelig klein form - er ikke i stand til å fungere normalt. Veldig individuelt, og man må rett og slett teste ulike nivåer på egen kropp Det å finne sin personlige nivå, tror jeg mye av problematikken ligger. Svært få har verdiene sine fra de var friske, der noen ligge høyt og andre lavt innen referansemålet, gjør at da å styre blindt etter TSH som mange leger gjør, gjør at mange ikke vil bli rett medisinert. Kjenner flere som har fått beskjed om at det at de klager på symptomer på være noe annet, siden TSH og FT4 ligger innen refereranseverdiene. At TSH ligger i øvre del og FT4 ned mot den nedre referanseverdien har ingen betydning. De skal jo i teorien være "friske".
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #103 Skrevet 26. februar 2012 Mener dette skal være ca 2 timer. Jeg slurvet endel med dette ifht melk, og merket faktisk litt forskjell når jeg måtte droppe melkeprodukter. Man skal også vente helt ca 30-60 min med frokost(eller et annet måltid etter man har tatt levaxin). Jeg venter 30 min, og merker også littegranne forbedring på opptaket. Om det er placebo eller ikke vites ei. Kaffe venter jeg ca 1,5 timer med og merker ingenting. Auda. Jeg drikker ikke kaffe, men te til frokosten, vet ikke om det blir det samme der? I tillegg er det vanskelig å følge opp det med å vente så og så lenge når jeg står opp grytidlig og skal rekke en buss. Jeg kan få til å vente 30 min max. Kan det være noe å hente på å ta medisinen om kvelden istedet?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #104 Skrevet 26. februar 2012 Auda. Jeg drikker ikke kaffe, men te til frokosten, vet ikke om det blir det samme der? I tillegg er det vanskelig å følge opp det med å vente så og så lenge når jeg står opp grytidlig og skal rekke en buss. Jeg kan få til å vente 30 min max. Kan det være noe å hente på å ta medisinen om kvelden istedet? Jeg tar om kvelden fordi tar jeg om morgenen blir det bare rot (glemmer om jeg har tatt eller ikke). Tar både Levaxin og Lio og det går helt fint. Vet noen som har problemer med å ta Lio så sent, for det tas opp i kroppen med en gang, men det er ikke noe problem for meg.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #105 Skrevet 26. februar 2012 så kjekt å finne en tråd om dette, at det er folk der ute som har peiling på dette. kjenner en som fikk påvist lavt stoffskifte i en alder av 24 år. lurer på om det ikke var rent tillfeldig. personen fikk levaxin 25 mg, og tok en prøve i ny og ne, og har nå økt til 50 mg. altså pr dag. er dette mye ? lite ? andre ting man skal tenke på i sammenhengen? noe man burde lære eller passe på?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #106 Skrevet 26. februar 2012 er dette mye ? lite ? andre ting man skal tenke på i sammenhengen? noe man burde lære eller passe på? Det blir litt meningsløst å skulle kommentere om en dose er liten eller stor, rett og slett fordi det er veldig individuelt hvor medisin den enkelte har behov for... 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #107 Skrevet 27. februar 2012 ehh det er vel ikke meningsølst å spørre om 50 mg er mye selv om det kommer an på person vel?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #108 Skrevet 27. februar 2012 ehh det er vel ikke meningsølst å spørre om 50 mg er mye selv om det kommer an på person vel? Jo på en måte så er det det, men 50 mikrogram er ikke spesielt mye, nei. For mer info, les i denne tråden, thyreoidaforbundet, sonjas stoffskifteforum (hopp over alt skrevet på dansk), stoffskifte.info, ruth rolands blogg, boken Og så må du ikke stille spørsmål av Per Egil Hegge.
JHF Skrevet 27. februar 2012 #109 Skrevet 27. februar 2012 ehh det er vel ikke meningsølst å spørre om 50 mg er mye selv om det kommer an på person vel? 50mikrogram er ikke mye, men av og til er det kanskje det som skal til. Andre ganger begynner noen på mye høyre dose. Min datter begynte f.eks. rett på 100 mikrogram og har stablisert på dette. Jeg selv tar en daglig dose på 200 mikrogram Levaxin, noe som nok blir betegnet som mye :-)
JHF Skrevet 27. februar 2012 #110 Skrevet 27. februar 2012 Auda. Jeg drikker ikke kaffe, men te til frokosten, vet ikke om det blir det samme der? I tillegg er det vanskelig å følge opp det med å vente så og så lenge når jeg står opp grytidlig og skal rekke en buss. Jeg kan få til å vente 30 min max. Kan det være noe å hente på å ta medisinen om kvelden istedet? Jeg synes jeg har god effekt av å ta Levaxin npr jeg legger meg. Liothyroninen deler jeg opp og tar en dose om morgenen og en midt på dagen for best effekt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #111 Skrevet 27. februar 2012 Jeg synes jeg har god effekt av å ta Levaxin npr jeg legger meg. Liothyroninen deler jeg opp og tar en dose om morgenen og en midt på dagen for best effekt. Er det slik at man kan spise/drikke samtidig med Liothyronin, eller er det noen slike "regler" der også?
Linn76 Skrevet 28. februar 2012 #112 Skrevet 28. februar 2012 Er det slik at man kan spise/drikke samtidig med Liothyronin, eller er det noen slike "regler" der også? Liothyronin kan godt tas sammen med mat. Den tas hurtig opp i kroppen, så mange har best effekt av å ta den med mat. Selv tar jeg den fastende om morgenen sammen med Levaxin, og merker ikke noe ulemper ved det.
Gjest norah Skrevet 28. februar 2012 #113 Skrevet 28. februar 2012 50mikrogram er ikke mye, men av og til er det kanskje det som skal til. Andre ganger begynner noen på mye høyre dose. Min datter begynte f.eks. rett på 100 mikrogram og har stablisert på dette. Jeg selv tar en daglig dose på 200 mikrogram Levaxin, noe som nok blir betegnet som mye :-) Det er helt riktig. Det kommer an på personen egen produksjon, opptak etc. To personer kan ha like symptomer på godt og vondt, men ha behov for helt ulik dosering. Noen har halv kjertel, noen har en som fungerer litt/ingenting...... Jeg har mange venninner som har stoffskifteforstyrrelser, og vi tar alle ulik dosering - men ingen er spesielt sykere eller friskere enn den andre. Dette kan kanskje godt illustreres med venninna mi som ringte meg etter å ha fått lav stoffskifte ifbm graviditet, og hun var da helt overbevist om at hun ville bli helt frisk igjen fordi hun "heldigvis bare trengte 50 mg" - men på tidspunktet klarte hun da altså ikke engang skifte bleier på babyen av ren utmattelse/skjønte ikke hvordan hun skulle klare komme seg opp trappa hjemme etc.... Så jeg vil jo si at i det tilfelle gjorde de 50 stor virkning og var veldig nødvendig.
Gjest moråse Skrevet 28. februar 2012 #114 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har lavt stoffskifte, sliter mye med lavt energinivå, altid sliten og utmattet. Blodprøvene er greie. Overvekten er et kjempeproblem, kan nesten ikke spise uten at det syns på vekten. Våkner alltid opp med hovne hender og føtter. Prøvd meg på lavkarbo, men er sulten og har konstant lyst på skjokolade. Vekten er mitt værste problem. Trener 2-4 ganger i uken, går turer i tillegg, men dette har ingen effekt annet enn at det fjerner vannet fra kroppen for en liten stund. Fatter ikke hva som er bra å spise og hva som absolutt ikke er bra for en som har lavt stoffskifte, noen som vet? Noen som vet hva jeg kan gjøre med overvekten?
Gjest norah Skrevet 28. februar 2012 #115 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har lavt stoffskifte, sliter mye med lavt energinivå, altid sliten og utmattet. Blodprøvene er greie. Overvekten er et kjempeproblem, kan nesten ikke spise uten at det syns på vekten. Våkner alltid opp med hovne hender og føtter. Prøvd meg på lavkarbo, men er sulten og har konstant lyst på skjokolade. Vekten er mitt værste problem. Trener 2-4 ganger i uken, går turer i tillegg, men dette har ingen effekt annet enn at det fjerner vannet fra kroppen for en liten stund. Fatter ikke hva som er bra å spise og hva som absolutt ikke er bra for en som har lavt stoffskifte, noen som vet? Noen som vet hva jeg kan gjøre med overvekten? Det at du føler deg konstant sliten og utmattet kan være et tegn på at du ikke er riktig dosert(gitt at dette skyldes stoffskiftet). Dersom verdiene dine ikke allerede er i øvre grenseområde bør du ta kontakt med legen for å forsøke en oppjustering - det er eneste måte å finne ut om man kan ha nytte av det eller ikke. Men jeg synes det er verdt forsøket, for meg var det en vesentlig endring - selv om den daværende legen min var uenig i ønsket mitt om oppjustering. For meg hjalp det vesentlig på alt(også vekt) - selv om prøvene ifølge legen var fine. Men det tok litt tid, det er viktig å ikke bli for høy også. Du merker dette ved at du får hypersymptomer - og disse kan komme ganske gradvis når man oppjusterer forsiktig(som man helst skal). Jeg har fått mye bedre oversikt og skjønt sammenhengende bedre etter at jeg begynte å notere ned verdiene selv hos legen(jeg ber om å få oppgitt nøyaktig tall, ikke bare "bra eller middels") - og førte logg over hvordan formen var på akkurat det tidspunktet. Først da skjønte jeg at det for min del så kan små nyanser i medisinering utgjøre stor forskjell. Med det er som sagt gitt at de plagene man har faktisk skyldes stoffskiftet, og ikke noe annet. Så er det jo verdt å si at oppjustering ikke er svaret for alle, noen får jo samme symptomer på for høyt som for lavt - så jeg ville begynt med å ta en prøve for å sjekke at det ikke er tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2012 #116 Skrevet 29. februar 2012 Ser at det er mange som har hypothyerose og får behandling for det. Det jeg lurer på er hva var verdiene til hver enkelt av dere da legen gav dere diagnosen lavt stoffskifte og startet med medisin. Jeg er nyskjerrig på om det er stor variasjon på TSH og T4 ,når legen mente det var lavt stoffskifte. Jeg har fått beskjed om at jeg har subklinisk med TSH 5,10 og T4 13 som ikke krever behandling nå, men ny kontroll av prøvene om et halvt år.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #117 Skrevet 29. februar 2012 Jeg tror at i følge Aker, så ville ikke dette blitt regnet som subklinisk, men som hypotyreose... Jeg ville fått en second opinon hvis jeg var deg. Nå er snart 15 år siden jeg fikk konstatert hypotyreose., så husker ikke hva verdiene var den gangen, men det ble nok fanget opp fort fordi jeg hadde hypertyreose da jeg var tenåring. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #118 Skrevet 1. mars 2012 Ser at det er mange som har hypothyerose og får behandling for det. Det jeg lurer på er hva var verdiene til hver enkelt av dere da legen gav dere diagnosen lavt stoffskifte og startet med medisin. Jeg er nyskjerrig på om det er stor variasjon på TSH og T4 ,når legen mente det var lavt stoffskifte. Jeg har fått beskjed om at jeg har subklinisk med TSH 5,10 og T4 13 som ikke krever behandling nå, men ny kontroll av prøvene om et halvt år. Hadde høyere TSH enn det da jeg fikk medisin, men også høyere T4. TSH steg for hver prøve jeg tok. Har tidligere hatt en T4 på under 13, da. Har du sterke symptomer på lavt stoffskifte? I så fall hadde jeg ikke gått med på å vente et halvt år før nye prøver. En kontrollsjekk etter 6-8 uker bør være et minimum. 1
Gjest faute ketskie Skrevet 1. mars 2012 #119 Skrevet 1. mars 2012 Hadde høyere TSH enn det da jeg fikk medisin, men også høyere T4. TSH steg for hver prøve jeg tok. Har tidligere hatt en T4 på under 13, da. Har du sterke symptomer på lavt stoffskifte? I så fall hadde jeg ikke gått med på å vente et halvt år før nye prøver. En kontrollsjekk etter 6-8 uker bør være et minimum. Har ledd og muskel smerter ( Myalgi og Artralgi), trøtt og lite opplagt . Nettopp vært hos revmatolog og det er slått fast at jeg ikke har leddgikt. Det var foresten der det vart tatt blodprøver først. Legen sa at det burde gå litt tid mellom prøvene for det er vist noe naturlig svingning. Så for å være helt sikker på hvilken retning målingene går burde det gå 6 mnd til neste gang det blir tatt blodprøver. Anti-TPO er vist normalt, men jeg vet ikke hva verdien er. Siste uken har jeg hatt sår hals og vært svimmel ( som å gå på en båt), har tenkt at jeg fikk influensa men har ikke fått feber . Så jeg må vel til legen om svimmelheten ikke går over for den er ubehagelig.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #120 Skrevet 1. mars 2012 Legen sa at det burde gå litt tid mellom prøvene for det er vist noe naturlig svingning. Så for å være helt sikker på hvilken retning målingene går burde det gå 6 mnd til neste gang det blir tatt blodprøver. Tullprat. Siterer Tidsskriftet, altså bladet til legeforeningen: Latent hypotyreose, som defineres som en tilstand der FT4 og FT3 er normale, mens TSH er lett forhøyet (4 - 10 mIE/l), kan være første stadium i utviklingen av hypotyreose. Det kan også være uttrykk for mer tilfeldige svingninger i analyseresultatene, og verdiene bør derfor kontrolleres etter 4 - 8 uker. Dette står det også på Legehåndboka, som mange allmennleger følger/burde følge i sin praksis. Derfor bør du kunne få tatt blodprøver tidligere enn om 6 måneder! En ny prøve om 6 måneder vil jo kunne stå som like "tilfeldig" som de prøvene du har nå. Tar du nye prøver om 6 uker, så kan du jo også ta nye prøver 6 uker etter der igjen hvis de nye prøvene indikerer at noe er galt, og da har du hatt tre runder med blodprøver - og det har ikke gått mer enn tre måneder totalt! Livet er for kort til å sløse det bort på å være syk. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå