Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker meg et større utvalg i sopp, særlig i ulike typer rørsopp. I tillegg ønsker jeg meg røkt tofu, flere typer blomkål, bedre tilgang på ulike gresskartyper, flere ostetyper, særlig vellagrede, langt flere økologiske produkter, flere typer mel (kamut, quinoa, enkorn etc), urten sar, antipasti med soltørkede tomater og hvite bønner, mangold... og sikkert mye annet som jeg har glemt i farten.

Mye enig!

Jeg skulle ønske baby bel osten kom i stor utgave som man kunne bruke ostehøvel på!

Skrevet

Det ser ut som de fleste, med noen få hederlige unntak ønsker seg bearbeidet halv, og helfabrikata :tristbla:

Jeg skulle ønske meg ferske råvarer fra lokale produsenter, ordentlig krydder og friske grønnsaker av god kvalitet.

• Liker 4
Skrevet

Flere juicesmaker. Jeg savner virkelig jordbærjuicen fra ferien.

:opplyser:

På flere innvandrersjapper har de veldig bra juiceutvalg. Deriblant jordbærjuice!

Jeg skulle ønske det fantes bedre utvalg i grønnsaker; flere typer squah, tomater, aubergin, blomkål, kål og så videre. Til og med ikke grønnsaksbutikkene har godt nok utvalg.

• Liker 2
Skrevet

Å - utrolig enig! :)

Jeg også! :hoppe:

Skrevet

Det ser ut som de fleste, med noen få hederlige unntak ønsker seg bearbeidet halv, og helfabrikata :tristbla:

Jeg skulle ønske meg ferske råvarer fra lokale produsenter, ordentlig krydder og friske grønnsaker av god kvalitet.

Ut ifra denne tråden har jeg ikke inntrykk av det..?

Skrevet

Å det hadde vært helt fantastisk! I alle fall for oss som bor alene.

De har jo slikt i ferskvaredisken på meny, mega osv. Men her er prisene høyere enn det er å kjøpe en stor pakke..

Litt off topic, men skulle kjøpe middagspølse i går. 900 gram koster ca 23 kr og halvparten kostet 26 kr. Logikken?!

Nettopp!

Alt for mange matvarer selges kun i pakninger tilpasset kjernefamilien på mor, far og 2 barn. Dette mens stadig flere her i landet for i enehusholdninger. Her i Oslo er faktisk drøyt 40% av husholdningene enehusholdninger.

Jeg trengte en rødløk til middag i forrige uke. På Kiwi var det to valg. En pakke med 2 rødløk til kr. 13-14, og en pose med 1 kilo rødløk til kr. 8,90. Jeg kjøpte posen med 1 kilo, tok den ene løken jeg trengte og kastet de 8-10 andre løkene. Snakk om sløsing!

Gulrøtter er et annet eksempel. De selges kun i poser av 1 kilo.

Skrevet

Nettopp!

Alt for mange matvarer selges kun i pakninger tilpasset kjernefamilien på mor, far og 2 barn. Dette mens stadig flere her i landet for i enehusholdninger. Her i Oslo er faktisk drøyt 40% av husholdningene enehusholdninger.

Jeg trengte en rødløk til middag i forrige uke. På Kiwi var det to valg. En pakke med 2 rødløk til kr. 13-14, og en pose med 1 kilo rødløk til kr. 8,90. Jeg kjøpte posen med 1 kilo, tok den ene løken jeg trengte og kastet de 8-10 andre løkene. Snakk om sløsing!

Snakk om sløsing, ja - men det er jo du som står for sløsingen her, da. Løk holder seg da vitterlig i månedsvis i grønnsaksskuffen i kjøleskapet, så hvorfor i alle dager kastet du resten av pakken?

Du kunne fint gjemt resten til neste gang du trengte løk (rødløk kan brukes i stedet for gul løk i de aller fleste retter). Og man kan fint lage ting der man bruker masse rødløk på én gang - det dreier bare om å være litt fantasifull. Feks en løkterte til middag, eller rødløkskompott (rødløk, rødvin, litt balsamico, litt sukker), kok lenge til det er mykt, søtt og smaksrik, og frys ned i passe porsjoner som tilbehør til feks burgere, svinekoteletter, BLT eller andebryst.

Gulrøtter holder seg også aldeles ypperlig i ukesvis i kjøleskapet, og kan varieres på mange vis. En måte å bruke mye gulrøtter i slengen på er å lage gulrotpuré eller purésuppe av gulrot. Da går det med en god haug, selv til én porsjon.

• Liker 17
Skrevet

Snakk om sløsing, ja - men det er jo du som står for sløsingen her, da. Løk holder seg da vitterlig i månedsvis i grønnsaksskuffen i kjøleskapet, så hvorfor i alle dager kastet du resten av pakken?

Du kunne fint gjemt resten til neste gang du trengte løk (rødløk kan brukes i stedet for gul løk i de aller fleste retter). Og man kan fint lage ting der man bruker masse rødløk på én gang - det dreier bare om å være litt fantasifull. Feks en løkterte til middag, eller rødløkskompott (rødløk, rødvin, litt balsamico, litt sukker), kok lenge til det er mykt, søtt og smaksrik, og frys ned i passe porsjoner som tilbehør til feks burgere, svinekoteletter, BLT eller andebryst.

Gulrøtter holder seg også aldeles ypperlig i ukesvis i kjøleskapet, og kan varieres på mange vis. En måte å bruke mye gulrøtter i slengen på er å lage gulrotpuré eller purésuppe av gulrot. Da går det med en god haug, selv til én porsjon.

Så klart jeg kunne ha valgt å ta vare på resten.

Men hovedpoenget er at det burde jeg ikke behøve, dersom butikkene solgte varene i løsvekt. Da kunne noen andre kjøpt de restende 8-10 rødløkene og 7-8 gulrøttene, så kunne jeg kjøpt en ny rødløk neste gang jeg trenger en.

Varene er der, det er bare for butikkene å splitte forpakningene. Ikke vanskelig i det hele tatt.

Skrevet

Nettopp!

Jeg trengte en rødløk til middag i forrige uke. På Kiwi var det to valg. En pakke med 2 rødløk til kr. 13-14, og en pose med 1 kilo rødløk til kr. 8,90. [Jeg kjøpte posen med 1 kilo, tok den ene løken jeg trengte og kastet de 8-10 andre løkene.Snakk om sløsing!

:nei:

• Liker 11
Skrevet

Jeg er enig i at det hadde vært fint med flere grønnsaker i løsvekt, selv om de har lang holdbarhet om man oppbevarer de riktig.

Det hadde kanskje fått flere til å spise grønnsaker og?

• Liker 1
Skrevet

Piggvar, røkt paprikapulver, mangold, vaniljeekstrakt, arganolje, amerikanske grits, tortillamel (masa harina), mandelmel, chipotle in abodo. Blant annet.

Mandelmel (fra Funksjonell mat) finnes i helsekostbutikker, men det er kanskje ikke den typen du mener? Samme firma selger også malte skoldede mandler i nettbutikken.

Selv ønsker jeg meg mel av linser og bønner. Jeg lager melet selv fordi jeg har egen mølle til Kenwood-maskinen min, men skulle gjerne fått kjøpt ferdig.

Snacks av tørket sjøgress tilgjengelig i dagligvarebutikker. Dette finnes i noen innvandrerbutikker, men skulle gjerne hatt flere typer og mer tilgjengelig. Jeg synes det er så utrolig godt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg savner mye i ostediskene, f. eks. västerbotten-ost. Dessuden er ost veldig overpriset her i landet.

Bresaola-skinke skulde jeg gjerne fått i min lokale butikk.

Jeg ønsker meg fisk som er ordentlig fersk - ikke juksefersk, som i de fleste butikker på østlandet (de har lov å kalde den fersk i indtil 8 døgn).

På kryddersiden mangler det mye, og gjerne flere tyber krydder i potte.

Det jeg ønsker meg aller mest, er at det blev færre ferdigmad og halvfabrikata i hyldene. Folk kan jo ikke lave mad lenger.

Dessuden forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan selge vin i dagligvareforretninger.

• Liker 2
Skrevet

kjøtt av god kvalitet, i motsetning til den magre dritten som omtrent er det eneste jeg finner i butikken. jeg vil ha fettmarmorering i kjøttet, jeg vil ha god smak.

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Mer utvalg av matvarer som er både melkefrie og glutenfrie i alle matvarebutikker.

Havre is

• Liker 2
Skrevet

Piggvar, røkt paprikapulver, mangold, vaniljeekstrakt, arganolje, amerikanske grits, tortillamel (masa harina), mandelmel, chipotle in abodo. Blant annet.

Hvilken by bor du i? På Centra har de vaniljeekstrakt av Bourbon-vanilje.

Jeg savner mye i ostediskene, f. eks. västerbotten-ost. Dessuden er ost veldig overpriset her i landet.

Bresaola-skinke skulde jeg gjerne fått i min lokale butikk.

Västerbotten finner du på Centra og Ultra. Bresaola har de også, tror Meny også har det.

Skrevet

Kunne og tenkt meg de kina kulene i plate :D

Merker jeg kommer med mange sjokolade ideer her. Huff da.

Skrevet

Jeg ønsker meg vanilla coke!!!!

Skrevet

Samboer savner Rigel sjokoladen, gode nyheter freia sa at de skulle få den tilbake om flere sender forespørsler :)

Den savner jeg og!

Dessuden forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan selge vin i dagligvareforretninger.

Kunne ikke vært mer enig!!!!

Ellers savner jeg mye, men det eneste jeg kommer på akkurat nå er lettutgaven av Liptons iste (pulverblanding), den likte jeg så utrolig godt! :sukk:

Kunne ellers veldig gjerne tenkt meg yogurt med rød grapefrukt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...