Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når noen her sier at det er feil å sende "kulørte", så er det ikke til å komme fra at det er ren rasisme.

Jeg har da ikke nevnt noe om "kulørte" mennesker her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bare asylsøkere!

Skrevet

Les innlegget du siterer på nytt.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Så typisk at noen bruker rasismebegrepet med en gang man ymter såvidt noe om utlendinger. Ordet har jo ingen betydning lengre, fordi det brukes i hytt og pine.

Dette handler ikke om hudfarge, men om kultur og tradisjon. Jeg sa jo at det ikke var ok å ha med amerikanere også, og de er da like hvite som oss nordmenn. Så hvordan klarer du å vri dette til å være rasisme? Lær deg hva rasisme betyr, før du spytter det ut i øst og vest.

Men sånn bortsett fra at de synger på norsk, er virkelig Plumbo en representant for norsk kultur og tradisjon?

Skrevet

Men sånn bortsett fra at de synger på norsk, er virkelig Plumbo en representant for norsk kultur og tradisjon?

Ja, så definitivt. Bygdekulturen er en del av norsk tradisjon min venn.

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Ja, så definitivt. Bygdekulturen er en del av norsk tradisjon min venn.

Men Norge har da mer å by på enn bare bygdekultur. Norge har faktisk blitt et mangfold. For de som har vokst opp i byen, så vil det virke litt rart å bare sende bønder ut i den vide verden for å representere oss. Jeg f.eks, kjenner meg ikke så veldig igjen i det Plumbo skal representere.

• Liker 4
Skrevet

Men Norge har da mer å by på enn bare bygdekultur. Norge har faktisk blitt et mangfold. For de som har vokst opp i byen, så vil det virke litt rart å bare sende bønder ut i den vide verden for å representere oss. Jeg f.eks, kjenner meg ikke så veldig igjen i det Plumbo skal representere.

Selvsagt har Norge mer å by på. Plumbo representerer like full en del av norsk kultur, hvilket var det du spurte om.

• Liker 2
Skrevet

Den folk stemte på gikk videre, så enkelt er det. Skulle vi sendt de som kom på fjerdeplass til Baku?

Skrevet

Jeg skjemmes virkelig over mine med-nordmenn når jeg leser meninger rundt om på nett.

Tooji er ikke ok fordi man ser at han stammer fra et annet land, men Rybak som er fra Hviterussland er greit, hvorfor? Og Bobby Bare hadde sikkert vært greit det også, så lenge han er hvit..

Er veldig uenig i de som mener at vi skal sende noe NORSKT. Vil det si trasige ballader med bunad og hulder på scenen? Hvor ofte ser vi det som er "typisk norsk" i dagliglivet egentlig, sånn bortsett fra 17.mai?

Norge er et av de mest flerkulturelle landene i Europa, og vi blir påvirket av det, enten man vil det eller ikke.

Noe sier meg at dere som stemmer for noe norskt er veldig konservative, og vil ikke akseptere av vi som land faktisk utvikler oss.

• Liker 2
Skrevet

Det eneste betenkelige her er vel at låtskriverne er svenske. Söta bror kommer jo til å ta æren hvis Norge vinner. :romeo:

Hahahaha...

Ingen fara!

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Selvsagt har Norge mer å by på. Plumbo representerer like full en del av norsk kultur, hvilket var det du spurte om.

Så hvorfor er det feil å sende Tooji videre igjen?

• Liker 1
Skrevet

Fordi han ikke kan synge.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjemmes virkelig over mine med-nordmenn når jeg leser meninger rundt om på nett.

Tooji er ikke ok fordi man ser at han stammer fra et annet land, men Rybak som er fra Hviterussland er greit, hvorfor? Og Bobby Bare hadde sikkert vært greit det også, så lenge han er hvit..

Er veldig uenig i de som mener at vi skal sende noe NORSKT. Vil det si trasige ballader med bunad og hulder på scenen? Hvor ofte ser vi det som er "typisk norsk" i dagliglivet egentlig, sånn bortsett fra 17.mai?

Norge er et av de mest flerkulturelle landene i Europa, og vi blir påvirket av det, enten man vil det eller ikke.

Noe sier meg at dere som stemmer for noe norskt er veldig konservative, og vil ikke akseptere av vi som land faktisk utvikler oss.

Du mener det ikke er noe som er typisk norsk, og at landet er en "internasjonal sone" uten noe som skiller Norge fra andre land? Har du oppholdt deg i lengre tid i et annet land forresten? Det er ofte da man ironisk nok setter mer pris på og legger merke til hva som er norsk.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det gjør ikke jeg heller, og jeg kommer fra så langt inni bygda som mulig. Plumbo er ikke alle bønder, og de representerer ikke oss fra bygda, de representerer seg selv.

Det er faktisk svært sjelden man ser f.eks. slike fløytespillende figurer som han i Plumbo, noe jeg er glad for.

Han med fløyta: Hans åsyn skremmer meg, jeg får assosiasjoner til en forvokst Peter Pan snarere enn en bonde. Han ville skremt bygdefanden i meg på flat dyrkamark. Min identitet som bonde (odelsjente faktisk) knyttes ikke opp mot Plumbo. Jeg tror ikke dette gjelder bare meg.

Til dere som gnåler om "formidling av det norske": Jeg mistenker at det er vikarierende argumentasjon ute og går.

Ferdigsnakka.

Skrevet

Så hvorfor er det feil å sende Tooji videre igjen?

Jeg synes det er helt riktig å sende Tooji videre, stemte på ham selv. Ville bare oppklare for deg at Plumbos musikk er en del av norsk kultur.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg synes det er helt riktig å sende Tooji videre, stemte på ham selv. Ville bare oppklare for deg at Plumbos musikk er en del av norsk kultur.

Ja, det er det jo. Poenget mitt var at det er ikke bare en type musikk, eller en type mennesker som kan representere Norge. Plumbo er bare en del av det. For mitt vedkommende så er ikke Plumbo noe bedre representant for norsk kultur enn det Tooji er.

Skrevet

Ja, det er det jo. Poenget mitt var at det er ikke bare en type musikk, eller en type mennesker som kan representere Norge. Plumbo er bare en del av det. For mitt vedkommende så er ikke Plumbo noe bedre representant for norsk kultur enn det Tooji er.

Helt enig med deg i det uthevede. Men når du skrev at Plumbo ikke representerte norsk kultur fikk jeg vondt i "someone is being wrong on the internet"-muskelen min". :dry:

• Liker 1
Skrevet

Du mener det ikke er noe som er typisk norsk, og at landet er en "internasjonal sone" uten noe som skiller Norge fra andre land? Har du oppholdt deg i lengre tid i et annet land forresten? Det er ofte da man ironisk nok setter mer pris på og legger merke til hva som er norsk.

Norge har sine særegenheter, men hvorfor skal vi på død og liv fremme dette hver gang vi skal reklamere for oss selv utover landegrensen? Det er ikke rart amerikanerne tror vi lever og bor i telt og har reinsdyr som kjæledyr, når det er dette vi viser frem, sammen med natur, vinterlandskap og fisking i Lofoten. Det er ikke slik mesteparten av vår befolkning lever.

Jeg er veldig glad i Norge, og kunne ikke tenkt meg å ha bodd i et annet land, men det er virkeligheten og helheten jeg er glad i, ikke den falske eventyr-Norge.

Skrevet

Jeg syns Plumbo sin låt er kul og fengende, jeg.... :rodme:

Og jeg er fra Oslo...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...