Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. februar 2012 #801 Skrevet 12. februar 2012 Jeg syns Plumbo sin låt er kul og fengende, jeg.... Og jeg er fra Oslo... det syns jeg også det. Men jeg syns Toojis sang var beder. Og jeg tror vi har mye bedre sjans til å komme langt i en internasjonal finale med den enn med Plumbos.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #802 Skrevet 12. februar 2012 Norge har sine særegenheter, men hvorfor skal vi på død og liv fremme dette hver gang vi skal reklamere for oss selv utover landegrensen? Det er ikke rart amerikanerne tror vi lever og bor i telt og har reinsdyr som kjæledyr, når det er dette vi viser frem, sammen med natur, vinterlandskap og fisking i Lofoten. Det er ikke slik mesteparten av vår befolkning lever. Jeg er veldig glad i Norge, og kunne ikke tenkt meg å ha bodd i et annet land, men det er virkeligheten og helheten jeg er glad i, ikke den falske eventyr-Norge. Hvorfor skal man reklamere for noe i utlandet som utlendinger kan finne hvor som helst ellers? Tror du virkelig at det selger om man påtatt skal vise hvor lik man er resten av verden? Amerikanere tror vel generelt ingenting om Norge. Det er et veldig stort land som har nok med seg selv. Natur og vinterlandskap er da i høyeste grad en svært viktig del av norsk kultur og tradisjon og veldig viktig for mange. Men om man bevisst forsøker å unngå å markedsføre det som skiller en ut fra massen, så er man dømt til å tape. 1
MsLeela Skrevet 12. februar 2012 #803 Skrevet 12. februar 2012 Han er kanskje ikke asylsøker, men han har helt klart innvandrerbakgrunn. Poenget er at det norske særpreget blir helt visket ut når folk fra andre etniske grupper skal representere landet vårt. Hele poenget med grand prix blir jo borte! Jeg mener det er feil å ha med amerikanere også, bare så det er sagt. Rybak har vel norsk far (?),snakker flytende norsk, og hadde en norsk-preget låt, så det blir litt annerledes. Men han burde sunget farytale på norsk. HAHA, siden når er det han har norsk far?!?!? Begge foreldre hans er fra Hviterussland. Men ja, siden han vant hele konkurransen, så er han vel "en del av oss" Jeg er litt overrasket over debatten som går nå, over hvorvidt Tooji kan representere Norge siden han opprinnelig kommer fra Iran. De siste årene har vi sett at norske artistene holder ikke mål i denne konkurransen. Folk stemmer på den sangen som fenger mest, den artisten som har mest utstråling og det konseptet vi tror kan bringe oss lengst mulig i konkurransen. Så ja, people, GET OVER IT AND GET USED TO IT! Eventuelt gå og gjør noe med det! Hjelper ikke å stille med vræl til konkurransen, for så å klage på at noen andre vinner med en bedre sang!
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. februar 2012 #804 Skrevet 12. februar 2012 Jeg tror det hadde blitt en fryktelig kjedelig konkurranse om hvert eneste land kun skulle representere det som er "typisk" for det landet, år etter år. På et eller annet tidspunkt blir man nødt til å fornye seg, og se på andre elemeneter som utgjør et land. 1
MsLeela Skrevet 12. februar 2012 #805 Skrevet 12. februar 2012 Og forresten, første gang jeg hørte Plumbo sin låt synes jeg den liknet mest på en irsk folkesang, enn noe som helst norskt. Jeg koblet ingenting i denne sangen til norske tradisjoner og noe spesifikt norsk. Sånn sett var Rybak sin fremførelse med "norskt", enn Plumbo sitt.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #806 Skrevet 12. februar 2012 Jeg tror det hadde blitt en fryktelig kjedelig konkurranse om hvert eneste land kun skulle representere det som er "typisk" for det landet, år etter år. På et eller annet tidspunkt blir man nødt til å fornye seg, og se på andre elemeneter som utgjør et land. Det går fint an å fornye uten å miste sitt særpreg. Mange ser ut til å misforstå og tro at alt nasjonalt særpreg automatisk er gammeldags og avlegs, og at det nå er grå masse som gjelder og som er moderne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #807 Skrevet 12. februar 2012 Når ble MGP en måte å skaffe turister til landet sitt da? Hva er det som gjør at vi må markedsføre Norge og det som er typisk norsk?? Er det ikke musikk som skal konkurrere?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #808 Skrevet 12. februar 2012 Hva er egentlig typisk norsk? Hardingfele, bunad og folkeviser? Kan bli mye spennende fremover da, om vi bare skal sende det til mgp..
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #809 Skrevet 12. februar 2012 Men den islandske låta var bra!! De valgte også i går
sofie777 Skrevet 12. februar 2012 #810 Skrevet 12. februar 2012 1. La det swinge -> Halvsvensk. 2. Nocturne -> Fiolinisten er fra Irland (kanskje flere "utlendinger" også for alt jeg vet). 3. Fairytale -> Sanger helrussisk. Aserbadjan og flere av vinnerne og de som har kommet høyt opp på listene fra mange land de siste årene, har fått hjelp fra Sverige og andre land for at melodien skal bli så "mainstream" som mulig. Også Tooji fikk svenskehjelp, så om man snakker om dominanse, så er det vel heller svenskene som har dominert mye av MGP de siste årene.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. februar 2012 #811 Skrevet 12. februar 2012 Det går fint an å fornye uten å miste sitt særpreg. Mange ser ut til å misforstå og tro at alt nasjonalt særpreg automatisk er gammeldags og avlegs, og at det nå er grå masse som gjelder og som er moderne. Men det var da ytterst få, om noen, bidrag i år som var spesielt særegent norsk? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #812 Skrevet 12. februar 2012 Det går fint an å fornye uten å miste sitt særpreg. Mange ser ut til å misforstå og tro at alt nasjonalt særpreg automatisk er gammeldags og avlegs, og at det nå er grå masse som gjelder og som er moderne. Hva er egentlig typisk norsk? Hardingfele, bunad og folkeviser? Kan bli mye spennende fremover da, om vi bare skal sende det til mgp.. Litt over ett kvarter tok det, før en gnom bekreftet utsagnet.. Er det rart man går rundt og skammer seg over å være norsk, når selvoppfatningen er så skjev?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #813 Skrevet 12. februar 2012 Hva er egentlig typisk norsk? Hardingfele, bunad og folkeviser? Kan bli mye spennende fremover da, om vi bare skal sende det til mgp.. Igjen kommer denne utslitte regla om at det kun er hardingfele som er norsk (og knapt nok det!) og at man derfor må forkaste alt norsk så fort som mulig for å vise hvor internasjonal man er. Pinlig! Utlandet ser rett igjennom dette og belønner ikke slikt.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #814 Skrevet 12. februar 2012 1. La det swinge -> Halvsvensk. 2. Nocturne -> Fiolinisten er fra Irland (kanskje flere "utlendinger" også for alt jeg vet). 3. Fairytale -> Sanger helrussisk. Aserbadjan og flere av vinnerne og de som har kommet høyt opp på listene fra mange land de siste årene, har fått hjelp fra Sverige og andre land for at melodien skal bli så "mainstream" som mulig. Også Tooji fikk svenskehjelp, så om man snakker om dominanse, så er det vel heller svenskene som har dominert mye av MGP de siste årene. Det går helt fint an å fornye seg og også hente inspirasjon fra andre steder uten å kaste hele sitt nasjonale særpreg over bord.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. februar 2012 #815 Skrevet 12. februar 2012 Det er jo en musikk-konkurranse. Da vil man jo nødvendigvis stemme på det man mener er det beste musikalske bidraget. Jeg og mange med meg syns i år at det var Tooji. Det har da ingenting med at vi er redde for alt som er norsk å gjøre det? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #816 Skrevet 12. februar 2012 Det går helt fint an å fornye seg og også hente inspirasjon fra andre steder uten å kaste hele sitt nasjonale særpreg over bord. Ja, denne gangen hentet vi inspirasjon fra Sverige og Iran. Kan du gi meg eksempler på sanger med norsk særpreg, for jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva det er. Er det kun Bøksle som kan representere oss?
caskerette Skrevet 12. februar 2012 #817 Skrevet 12. februar 2012 Jeg syns Plumbo sin låt er kul og fengende, jeg.... Og jeg er fra Oslo... Jeg likte "Sammen" best, og jeg er ei gammel kjerring fra bygda Jeg skjønner ikke helt forskjell på bygd og by i Norge heller da.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #818 Skrevet 12. februar 2012 Ja, denne gangen hentet vi inspirasjon fra Sverige og Iran. Kan du gi meg eksempler på sanger med norsk særpreg, for jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva det er. Er det kun Bøksle som kan representere oss? Annen AB: Alvedansen, 2006. Søt sang, men det gikk ikke kjempebra.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #819 Skrevet 12. februar 2012 Annen AB: Alvedansen, 2006. Søt sang, men det gikk ikke kjempebra. Jada, søt sang og sånt. Men den representerer vel egentlig ikke Norge i dag? Hører sjeldent sanger i denne sjangeren på radio, TV, utesteder osv.. En del av Norge ja, men jeg synes ikke Alvedansen og Bøksle (og lignenden) er det eneste som bør være godkjent for å markedsføre oss som nasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #820 Skrevet 12. februar 2012 Jada, søt sang og sånt. Men den representerer vel egentlig ikke Norge i dag? Hører sjeldent sanger i denne sjangeren på radio, TV, utesteder osv.. En del av Norge ja, men jeg synes ikke Alvedansen og Bøksle (og lignenden) er det eneste som bør være godkjent for å markedsføre oss som nasjon. Nei, jeg er helt enig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor bare denslags "norsk" skal representere Norge. Det var et eksempel på noe som kanskje IKKE burde gjøre det, i hvert fall ikke hver gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå