Gjest Thessie! Skrevet 11. februar 2012 #741 Skrevet 11. februar 2012 (endret) Om du skal argumentere for at Norge er hva som helst, og alt mulig, fordi Norge er så internasjonalt, så er dette argumenter som ikke slår igjennom hos folk i utlandet. Utlendinger ønsker å oppleve det norske, det de forbinder med Norge. Ikke "internasjonal sone nr. 35" uten noe særpreg. Drar du til Roma ønsker du vel det ekte romerske og ikke en haug med nordmenn som du kan finne hjemme? Det som er typisk norsk, burde da være det flertallet i Norge liker. Uansett, jeg tror ikke de fleste hører en mgp-låt og tror av vi snakker engelsk i dagligtalen og tror at den musikken er den eneste vi spiller og hører på. Endret 11. februar 2012 av Thessie!
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. februar 2012 #742 Skrevet 11. februar 2012 Om du skal argumentere for at Norge er hva som helst, og alt mulig, fordi Norge er så internasjonalt, så er dette argumenter som ikke slår igjennom hos folk i utlandet. Utlendinger ønsker å oppleve det norske, det de forbinder med Norge. Ikke "internasjonal sone nr. 35" uten noe særpreg. Drar du til Roma ønsker du vel det ekte romerske og ikke en haug med nordmenn som du kan finne hjemme? Å dra til et land som turist er vel ikke det samme som å se på MGP da. Og hvis en engelskmann f.eks kommer til Oslo, hvor mange vikinger eller budeier i bunad tror du han vil møte på? 1
Lady Lovelylocks Skrevet 11. februar 2012 #743 Skrevet 11. februar 2012 Refrenget til Tooji minner meg om refrenget til Lady Gaga - Born this way.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #744 Skrevet 11. februar 2012 Litt latterlig denne tråden, hvor man får pekefingrer slengt etter seg om man skulle like countrygutta eller plumbo. Fisefine kvinnfolk. Jeg liker ironien i at du bemerker at noen setter andre i bås, ved å sette disse i bås
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #745 Skrevet 11. februar 2012 Å dra til et land som turist er vel ikke det samme som å se på MGP da. Og hvis en engelskmann f.eks kommer til Oslo, hvor mange vikinger eller budeier i bunad tror du han vil møte på? Stemmegiving i Eurovision handler veldig mye om særpreg for landet jo. Og hvis du ser hva Norge faktisk markedsfører seg som i utlandet for turister så er det det norske særpreget, og absolutt ikke "internasjonal sone nr.35". Det selger ikke! Man risikerer bare å drukne i mengden når man skal vise hvor internasjonal man er og hvor lite særpreg man har.
Rainbow Skrevet 11. februar 2012 #746 Skrevet 11. februar 2012 Syns han Tooji hadde en veldig bråkete låt. Slitsom å høre på. Men det var da søtt han ble så glad og rørt!
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #747 Skrevet 11. februar 2012 Det som er typisk norsk, burde da være det flertallet i Norge liker. Uansett, jeg tror ikke de fleste hører en mgp-låt og tror av vi snakker engelsk i dagligtalen og tror at den musikken er den eneste vi spiller og hører på. Nei, og derfor får man ofte få stemmer på slikt også, fordi slike uttrykk ikke viser noe særpreg for landet. Selvom Rybak hadde hviterussisk bakgrunn så viste jo nettopp musikken særpreg for Norge og det er positivt og noe som belønnes av omverdenen. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. februar 2012 #748 Skrevet 11. februar 2012 Stemmegiving i Eurovision handler veldig mye om særpreg for landet jo. Og hvis du ser hva Norge faktisk markedsfører seg som i utlandet for turister så er det det norske særpreget, og absolutt ikke "internasjonal sone nr.35". Det selger ikke! Man risikerer bare å drukne i mengden når man skal vise hvor internasjonal man er og hvor lite særpreg man har. Og Plumbo er det norske særpreget mener du? (sånn bortsett fra at de har kalt låta Ola Nordmann?) 1
Gjest Lilu Skrevet 11. februar 2012 #749 Skrevet 11. februar 2012 Nei, og derfor får man ofte få stemmer på slikt også, fordi slike uttrykk ikke viser noe særpreg for landet. Selvom Rybak hadde hviterussisk bakgrunn så viste jo nettopp musikken særpreg for Norge og det er positivt og noe som belønnes av omverdenen. Nettopp! Folk vil ha noe originalt, ikke en sang som man har hørt tusen ganger før. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #750 Skrevet 11. februar 2012 Stemmegiving i Eurovision handler veldig mye om særpreg for landet jo. Og hvis du ser hva Norge faktisk markedsfører seg som i utlandet for turister så er det det norske særpreget, og absolutt ikke "internasjonal sone nr.35". Det selger ikke! Man risikerer bare å drukne i mengden når man skal vise hvor internasjonal man er og hvor lite særpreg man har. Tror du ikke det også handler om at folk i enkelte land stemmer "politisk" og basert på kameraderi mellom landene? Rybak slo ikke an på grunn av hallingspark, men sin hviterussiske bakgrunn og østeuropeiske moll-låt, etter min mening. Og ja, han er selvsagt like norsk som deg og meg. Selv om en studerer eller interesserer seg for eksempelvis markedsføring eller reiseliv, så kan man ikke uten videre generalisere resultater derfra til å gjelde alle samfunnsområder og benekte alle andre innspill med "fakta". 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #751 Skrevet 11. februar 2012 Og Plumbo er det norske særpreget mener du? (sånn bortsett fra at de har kalt låta Ola Nordmann?) Jeg har ikke definert noe, jeg kom bare med et eksempel som Rybak, selvom han har hviterussisk bakgrunn så var musikken særpreget norsk. Det er noe som settes pris på faktisk. Drar du til Roma så ønsker du jo å oppleve det ekte romerske, og ikke en hel haug med ting du kan se hvor som helst? Nei, du får ikke se fullt av folk med gladiatorsverd, og utenlandske turister får da ikke se fullt av folk med vikinghjelmer på hodet i Norge heller, men opplevelsen av noe særegent og ekte settes pris på av alle, uansett hvor man er fra. 1
Mynona Skrevet 11. februar 2012 #752 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har ikke definert noe, jeg kom bare med et eksempel som Rybak, selvom han har hviterussisk bakgrunn så var musikken særpreget norsk. Det er noe som settes pris på faktisk. Drar du til Roma så ønsker du jo å oppleve det ekte romerske, og ikke en hel haug med ting du kan se hvor som helst? Nei, du får ikke se fullt av folk med gladiatorsverd, og utenlandske turister får da ikke se fullt av folk med vikinghjelmer på hodet i Norge heller, men opplevelsen av noe særegent og ekte settes pris på av alle, uansett hvor man er fra. Men jeg ser ikke på MGP for å se Maltas folkemusikk f.eks. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. februar 2012 #753 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har ikke definert noe, jeg kom bare med et eksempel som Rybak, selvom han har hviterussisk bakgrunn så var musikken særpreget norsk. Det er noe som settes pris på faktisk. Drar du til Roma så ønsker du jo å oppleve det ekte romerske, og ikke en hel haug med ting du kan se hvor som helst? Nei, du får ikke se fullt av folk med gladiatorsverd, og utenlandske turister får da ikke se fullt av folk med vikinghjelmer på hodet i Norge heller, men opplevelsen av noe særegent og ekte settes pris på av alle, uansett hvor man er fra. Men hva som er særegent med et land kan vel forandre seg? Eller mener du at uansett hvor mye Norge er i forandring så vil det alltid være hvite gutter og jenter og haringfele som er særegent norsk? Det du snakker om er jo hva som historisk sett er sæegent med et land. Og det er jo begrenset hvor mage ganger det er spennende å se. Hvis man drar til Roma en gang, så er jo det gjerne nok. Man drar ikke dit hvert år da. Og Nocturne, som vi vant med i 1995 er da ikke spesielt norsk? Heller mer særegent irsk vil jeg si.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #754 Skrevet 11. februar 2012 Men jeg ser ikke på MGP for å se Maltas folkemusikk f.eks. At du ikke ønsker noe særpreg som representerer noen av landene er jo selvsagt greit. Men det er ikke det som belønnes i utlandet. Det virker også som du definerer særpreg som folkemusikk og folkemusikk som gammeldags, altså særpreg = gammeldags...Dersom andre land faktisk med stolthet viser sin kultur som skiller de litt ut fra alle andre, så blir det stort sett alltid belønnet, og det skaper mer mangfold, ikke en grå masse hvor artistene drukner i pregløshet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #755 Skrevet 11. februar 2012 tooji kan jo ikke synge rent en gang.Grøss! 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #756 Skrevet 11. februar 2012 Men hva som er særegent med et land kan vel forandre seg? Eller mener du at uansett hvor mye Norge er i forandring så vil det alltid være hvite gutter og jenter og haringfele som er særegent norsk? Det du snakker om er jo hva som historisk sett er sæegent med et land. Og det er jo begrenset hvor mage ganger det er spennende å se. Hvis man drar til Roma en gang, så er jo det gjerne nok. Man drar ikke dit hvert år da. Og Nocturne, som vi vant med i 1995 er da ikke spesielt norsk? Heller mer særegent irsk vil jeg si. Drar du til Roma, så ønsker du jo gjerne å oppleve noe der, og da gjerne noe ekte romersk? Er det ikke logisk, at du ønsker at det skal være et mangfold og ikke noe du kunne dratt hvor som helst for å se? Jeg bare poengterer hva som gjør at man skiller seg ut fra den grå massen. Og da er det viktig at Norge er opptatt av særpreget sitt, og ikke tro at ved å opptre mest mulig "internasjonalt" at man da vil skille seg ut.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #757 Skrevet 11. februar 2012 Men vi reiser jo ikke til Roma. Vi sitter jo hjemme å ser på TV 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #758 Skrevet 11. februar 2012 Men vi reiser jo ikke til Roma. Vi sitter jo hjemme å ser på TV Men den samme tankegangen gjør seg gjeldende. Å forsøke å febrilsk skulle vise seg mest mulig internasjonal for å gjøre det godt, enten det er turisme eller sangkonkurranse, gjør at man risikerer å miste alt særpreg og man drukner i den grå massen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #759 Skrevet 12. februar 2012 Jeg vil at du skal tenke over den kommentaren når han ikke en gang kommer seg gjennom semifinalen Tviler for at hun hadde gjort det noe bedre enn han, uansett?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #760 Skrevet 12. februar 2012 Tror Helene Bøksle hadde gjort det bedre enn Haba Haba i fjor..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå