Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #161 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Jeg vil nå heller si at man gjerne jobber mer målbevisst med å fungere sammen dersom man klarer seg like bra på egenhånd. I motsatt fall overser man kanskje alvorlige brister i forholdet fordi man ikke orker å være alene. Sterke og selvstendige individer krever mer som partnere, men tryggheten som ofte da ligger i bunnen av forholdet betaler seg i økt tillit og frihet for begge. Men poenget mitt er altså at man faktisk MÅ HA noe (en eller flere saker) som virkelig motiverer en for å gå inn i et parforhold først. Uten denne motivasjonen så velger man ikke å gå inn i noe parforhold. Men hva denne motivasjonen egentlig er vil helt sikkert variere ifra individ til individ. Endret 20. januar 2012 av Steinar40
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #162 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Det sies at sexen betyr 10% i et forhold når den fungerer, og 90% når den ikke fungerer.. Eller noe sånt. Dette er bare en gammel klisje. Det er helt individuelt hvor viktig sex er/føles. Dvs. når vi ser bort ifra samfunnets hjernevasking av individene. Som dessverre ikke er en ubetydelig faktor når det gjelder folks forventninger/krav i denne sammenheng heller. Endret 20. januar 2012 av Steinar40
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #163 Skrevet 20. januar 2012 Dette er bare en gammel klisje. Det er helt individuelt hvor viktig sex er/føles. Dvs. når vi ser bort ifra samfunnets hjernevasking av individene. Som dessverre ikke er en ubetydelig faktor når det gjelder folks forventninger/krav i denne sammenheng heller. Nei, det er ikke en gammel klisje. Hvis sex er viktig for den ene og et velfungerende sexliv ikke lenger er så velfungerende så blir det en kilde til konflikt og derfor er det at sex betyr 90% i et forhold når det ikke fungerer. Og det er også grunnen til at flere her påpeker at det er viktig å ha en felles plattform og interesse også når det gjelder sex, for et samliv blir problematisk hvis den ene elsker sex og den andre gjør plikten sin og egentlig ikke er interessert. Nå tenker jeg på tilfeller der det ikke er sykdom eller andre ting som gjør at sexlivet ikke fungerer en periode, det blir noe annet. Jeg snakker heller ikke om ekstrem opptatthet av sex her, men et helt vanlig samliv. 1
Plague Skrevet 20. januar 2012 #164 Skrevet 20. januar 2012 Men poenget mitt er altså at man faktisk MÅ HA noe (en eller flere saker) som virkelig motiverer en for å gå inn i et parforhold først. Uten denne motivasjonen så velger man ikke å gå inn i noe parforhold. Men hva denne motivasjonen egentlig er vil helt sikkert variere ifra individ til individ. Helt riktig. Og for mitt vedkommende er motivasjonen ganske enkelt at vedkommende er en person jeg er oppriktig glad i, som jeg har mye til felles med, som tiltrekker meg på alle måter, som jeg ganske enkelt har det bedre sammen med enn alene. (Og siden vi er inne på det - vi matcher hverandre usedvanlig godt seksuelt.)
Flanør Skrevet 20. januar 2012 #165 Skrevet 20. januar 2012 Sex er vel det som tydeligst skiller en partner fra en vilkårlig venn. Dermed ER sex viktig for mange i et forhold. For så lenge du er i et forhold, er det (for de aller fleste) uaktuelt å selv ha, eller la partner ha, sex med noen andre. Å si at en er ute etter en partner som har de samme preferansene for sex som en selv, betyr nettopp det - at han og hun er like. Enten det betyr at man helst vil ha sex den 29. februar (hvert 4. år), under dyna kl. 23.00, i misjonæren - eller det betyr "når som helst, hvor som helst, daglig og gjerne flere ganger om dagen". Eller noe midt mellom. Det er ikke noe annerledes å ønske seg en partner med sammenfallende syn på sex (både innhold og hyppighet), enn det er å ønske seg en partner med sammenfallende syn på barneoppdragelse, interesser, hobbyer, meninger, etikk og moral. Og det å ønske seg en partner med sammenfallende syn på sex, sier i hvert fall absolutt ingenting om hvorvidt man er sexfiksert eller ikke... Enig i alt. Og hvorfor skulle det liksom være negativt å være sexfiksert egentlig? Å ha mye sex betyr at en har overskudd, og energi og overskudd er jo noe en får av sex også. God sirkel.
Gjest Eurodice Skrevet 20. januar 2012 #166 Skrevet 20. januar 2012 Det er helt individuelt hvor viktig sex er/føles. Dvs. når vi ser bort ifra samfunnets hjernevasking av individene. Som dessverre ikke er en ubetydelig faktor når det gjelder folks forventninger/krav i denne sammenheng heller. Hva snakker du om her? Er vi alle viljeløse idioter som ikke kan tenke selv, bortsett fra deg som besitter forklarelsens lys som en annen Messias? 1
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #167 Skrevet 20. januar 2012 Nei, det er ikke en gammel klisje. Hvis sex er viktig for den ene og et velfungerende sexliv ikke lenger er så velfungerende så blir det en kilde til konflikt og derfor er det at sex betyr 90% i et forhold når det ikke fungerer. Og det er også grunnen til at flere her påpeker at det er viktig å ha en felles plattform og interesse også når det gjelder sex, for et samliv blir problematisk hvis den ene elsker sex og den andre gjør plikten sin og egentlig ikke er interessert. Nå tenker jeg på tilfeller der det ikke er sykdom eller andre ting som gjør at sexlivet ikke fungerer en periode, det blir noe annet. Jeg snakker heller ikke om ekstrem opptatthet av sex her, men et helt vanlig samliv. En konflikt som oppstår pga forventninger, ja. Sex er ikke livsnødvendig på samme måte som mat og drikke.
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #168 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Helt riktig. Og for mitt vedkommende er motivasjonen ganske enkelt at vedkommende er en person jeg er oppriktig glad i, som jeg har mye til felles med, som tiltrekker meg på alle måter, som jeg ganske enkelt har det bedre sammen med enn alene. Ja, men dette visste du ikke på forhånd. Og dermed var ikke dette dine motivasjoner i utgangspunktet. Endret 20. januar 2012 av Steinar40
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #169 Skrevet 20. januar 2012 Hva snakker du om her? Er vi alle viljeløse idioter som ikke kan tenke selv, bortsett fra deg som besitter forklarelsens lys som en annen Messias? Jeg snakker om at forventninger er noe man får igjennom samfunnet man lever i. Og forventninger skaper igjen krav. Forventninger er ikke noe du bare finner på selv. Mye er egne behov/instinkter, men resten er påvirkning (hjernevasking) ifra annet hold. Ikke minst ifra media i disse dager.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #170 Skrevet 20. januar 2012 Dette er bare en gammel klisje. Det er helt individuelt hvor viktig sex er/føles. Dvs. når vi ser bort ifra samfunnets hjernevasking av individene. Som dessverre ikke er en ubetydelig faktor når det gjelder folks forventninger/krav i denne sammenheng heller. Du misforstår. Hvis sexen er bra (nok) og begge har det fint med det, er det noe man ikke behøver å tenke så mye på. Det fungerer, man matcher, og det gir rom for større glede i andre deler av forholdet også. Hvis sexen er dårlig og en eller begge er misfornøyd, skaper det en kilde til irritasjon og misnøye som påvirker store deler av samlivet. JA det er individuelt, som alt annet, men du som er så flink til å generalisere, burde kunne se denne sammenhengen også 1
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #171 Skrevet 20. januar 2012 Du misforstår. Hvis sexen er bra (nok) og begge har det fint med det, er det noe man ikke behøver å tenke så mye på. Det fungerer, man matcher, og det gir rom for større glede i andre deler av forholdet også. Hvis sexen er dårlig og en eller begge er misfornøyd, skaper det en kilde til irritasjon og misnøye som påvirker store deler av samlivet. JA det er individuelt, som alt annet, men du som er så flink til å generalisere, burde kunne se denne sammenhengen også Jada, jeg ser dette, men poenget mitt er altså at forventningene nå er mye høyere enn i tidligere tider. Pga samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #172 Skrevet 20. januar 2012 Jada, jeg ser dette, men poenget mitt er altså at forventningene nå er mye høyere enn i tidligere tider. Pga samfunnet. Jeg skal love deg at det ble konflikter pga sex og helst manglende sex før i tiden også, selv på det glade 50-tall som du lengter etter.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #173 Skrevet 20. januar 2012 En konflikt som oppstår pga forventninger, ja. Sex er ikke livsnødvendig på samme måte som mat og drikke. Det er en veldig fordel at man matcher også på det området, og sex og nærhet er livsnødvendig på en annen måte enn mat og drikke. Det er på en måte limet som holder forholdet sammen og som fungerer som en styrke i hverdagen, det er også en glede paret har sammen som løfter dem opp fra den trivielle hverdagen med middagslaging og stresset med f.eks.henting i barnehagen. Sex er også en form for kommunikasjon som er like nødvendig som annen kommunikasjon.
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #174 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Jeg skal love deg at det ble konflikter pga sex og helst manglende sex før i tiden også, selv på det glade 50-tall som du lengter etter. Det gjorde det sikkert, men forventningene/kravene er altså mye større i dag. Og da blir konsekvensene større også. F.eks utroskap eller samlivsbrudd. Dette skjedde sikkert før også men ikke i samme omfatning. Ihvertfall ikke ifra kvinners side. Endret 20. januar 2012 av Steinar40
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #175 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Det er en veldig fordel at man matcher også på det området, og sex og nærhet er livsnødvendig på en annen måte enn mat og drikke. Det er på en måte limet som holder forholdet sammen og som fungerer som en styrke i hverdagen, det er også en glede paret har sammen som løfter dem opp fra den trivielle hverdagen med middagslaging og stresset med f.eks.henting i barnehagen. Sex er også en form for kommunikasjon som er like nødvendig som annen kommunikasjon. Tja, her er det nok store variasjoner, tenker jeg. Ett av problemene i dag er at folk blir misfornøyde når de ikke føler seg "normale" (som alle andre). Hovedsaklig etter påstander i media om hva som er "normalt". Livet blir enklere når man passer inn i "normalen". Og at man matcher hverandre sånn noenlunde er ofte en fordel, ja. Endret 20. januar 2012 av Steinar40
Fønix Skrevet 20. januar 2012 #176 Skrevet 20. januar 2012 Sex er ikke livsnødvendig på samme måte som mat og drikke. Ergo er mat og drikke det viktigste i et parforhold? 2
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #177 Skrevet 20. januar 2012 Ergo er mat og drikke det viktigste i et parforhold? Ja, forsåvidt Har du hørt uttrykket; "Når krybba er tom så bites hestene"? Det er faktisk helt sant.
Gjest Eurodice Skrevet 20. januar 2012 #178 Skrevet 20. januar 2012 Ergo er mat og drikke det viktigste i et parforhold? Uten mat og drikke går man en snarlig død i møte, vet du, Fønix . Men jeg tror sannelig jeg ville valgt det fremfor å skulle måtte avstå fra sex hvis jeg var i et forhold. Da heller være singel og ha mer eller mindre tilfeldige gleder .
Gjest Eurodice Skrevet 20. januar 2012 #179 Skrevet 20. januar 2012 Ja, forsåvidt Har du hørt uttrykket; "Når krybba er tom så bites hestene"? Det er faktisk helt sant. Jeg tror neppe dette ordtaket bokstavelig talt handler om mat og drikke.
Steinar40 Skrevet 20. januar 2012 Forfatter #180 Skrevet 20. januar 2012 Jeg tror neppe dette ordtaket bokstavelig talt handler om mat og drikke. Nei, du har rett i det. Først og fremst handler det egentlig om penger. Altså kan vi konkludere med at det viktigste i et parforhold er mat, drikke og penger hehe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå