Gå til innhold

Hva er et bra parforhold?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sex er vel det som tydeligst skiller en partner fra en vilkårlig venn. Dermed ER sex viktig for mange i et forhold. For så lenge du er i et forhold, er det (for de aller fleste) uaktuelt å selv ha, eller la partner ha, sex med noen andre.

Å si at en er ute etter en partner som har de samme preferansene for sex som en selv, betyr nettopp det - at han og hun er like. Enten det betyr at man helst vil ha sex den 29. februar (hvert 4. år), under dyna kl. 23.00, i misjonæren - eller det betyr "når som helst, hvor som helst, daglig og gjerne flere ganger om dagen". Eller noe midt mellom.

Det er ikke noe annerledes å ønske seg en partner med sammenfallende syn på sex (både innhold og hyppighet), enn det er å ønske seg en partner med sammenfallende syn på barneoppdragelse, interesser, hobbyer, meninger, etikk og moral.

Og det å ønske seg en partner med sammenfallende syn på sex, sier i hvert fall absolutt ingenting om hvorvidt man er sexfiksert eller ikke...

Det er mye man kan ønske seg i dette livet.

Men det betyr ikke at man kommer til å få det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I et bra parforhold så klarer begge parter seg selv.

Men de ønsker heller å klare seg i sammen.

Dette er jeg faktisk enig i, forutsatt at vi legger det samme i begrepene.

For meg er et sunt forhold absolutt at begge hadde klart seg fint alene og for seg selv, både økonomisk og følelsesmessig. Men de ønsker å leve sammen og få de synergieffektene det gir, i et godt forhold.

Et forhold hvor den ene har et avhengighetsforhold til den andre (økonomisk eller psykisk), skaper en usunn ubalanse, og er ikke for meg et godt forhold, fordi det ikke er gitt at samlivet er 100% "frivillig".

Skrevet

Og...? Du spurte om hva folk legger i begrepet et godt forhold. Ikke om sannsynligheten for å få sine ønsker oppfylt.

Ingen er 100% like i et og alt, og kompromisser vil alltid være nødvendig i et samliv, både små og større. Men jo færre og mindre kompromissene må være, jo større sjanse for at forholdet holder over lang tid.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jeg faktisk enig i, forutsatt at vi legger det samme i begrepene.

For meg er et sunt forhold absolutt at begge hadde klart seg fint alene og for seg selv, både økonomisk og følelsesmessig. Men de ønsker å leve sammen og få de synergieffektene det gir, i et godt forhold.

Et forhold hvor den ene har et avhengighetsforhold til den andre (økonomisk eller psykisk), skaper en usunn ubalanse, og er ikke for meg et godt forhold, fordi det ikke er gitt at samlivet er 100% "frivillig".

Det ideelle er at begge parter er oppegående og ikke er avhengig av den andre, ja.

Det er i hvertfall sånn man ønsker å starte et forhold.

Men at det i perioder ikke alltid vil være sånn i dette livet, det må man nok bare ta med i beregningene.

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, men nå snakker vi om hva som konstituerer et bra parforhold. Hvis ikke du kan bidra med noe selv så føl deg fri til å forlate diskusjonen.

• Liker 1
Skrevet

Og...? Du spurte om hva folk legger i begrepet et godt forhold. Ikke om sannsynligheten for å få sine ønsker oppfylt.

Det er viktig å være klar over at det ikke alltid går som man vil.

Det gjelder også for folk som lever i forhold.

Skrevet

Det ideelle er at begge parter er oppegående og ikke er avhengig av den andre, ja.

Det er i hvertfall sånn man ønsker å starte et forhold.

Men at det i perioder ikke alltid vil være sånn i dette livet, det må man nok bare ta med i beregningene.

Ja, selvsagt. Det å støtte hverandre gjennom vanskelige tider hører med til et forhold. Det er ikke den type ubalanse jeg snakket om.

Skrevet

Det er viktig å være klar over at det ikke alltid går som man vil.

Det gjelder også for folk som lever i forhold.

Og vi som har levd, eller lever, i et forhold vet dette. Eller, la meg reformulere.

Alle som lever, vet dette.

Er du uenig i at jo færre og mindre kompromisser man må ta, jo større sjanse for et godt og varig forhold? Jeg minnes at du har sagt det samme selv tidligere, men med andre ord. Jeg tror dine ord var: Like barn leker best.

Skrevet

Er du uenig i at jo færre og mindre kompromisser man må ta, jo større sjanse for et godt og varig forhold? Jeg minnes at du har sagt det samme selv tidligere, men med andre ord. Jeg tror dine ord var: Like barn leker best.

Det sier seg selv at dette fungerer mest strømlinjeformet i hverdagen. Praktisk sett.

Samtidig er det to mer eller mindre relaterte problemer med å være for like:

1. Man komplementerer ikke hverandres egenskaper.

2. Det blir kjedelig.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det sier seg selv at dette fungerer mest strømlinjeformet i hverdagen. Praktisk sett.

2. Det blir kjedelig.

Her kommer vel uttrykket "motsetninger tiltrekker hverandre" til sin rett.

Hvordan er din oppfatning av et bra forhold da, Steinar? Det kan jeg ikke se du har sagt noe om. Du har så mange teorier om det ene og det andre, så du har det vel angående forhold også.

• Liker 2
Skrevet

2. Det blir kjedelig.

Du kverulerer over ingenting.

Jeg har ikke sagt at man skal være prikk like - jeg har faktisk sagt at ingen er prikk like. Og vi snakker heller ikke om alle egenskaper ved en person. Men de fleste har nok noen ting de synes er viktigere enn andre, fordi enkelte ting er mer konfliktskapende i et forhold enn andre.

Det er stor forskjell på å ha noen sammenfallende interesser, og at alle interesser matcher. Minst en er kanskje nødvendig, for å ha noe å gjøre sammen. Noen forskjellige er sunt, fordi man får avveksling og ikke hele tiden avslutter hverandres setninger, eller tråkker oppå hverandre hele tiden.

Hva synes du kjennetegner et godt forhold? Rett og rimelig at TS utdyper sitt syn også.

Skrevet

Her kommer vel uttrykket "motsetninger tiltrekker hverandre" til sin rett.

Ja, det gjør nok dessverre det.

Hvordan er din oppfatning av et bra forhold da, Steinar? Det kan jeg ikke se du har sagt noe om. Du har så mange teorier om det ene og det andre, så du har det vel angående forhold også.

Et bra forhold skal inneholde mye. Og det er derfor det er så vanskelig.

Skrevet

Et bra forhold skal inneholde mye. Og det er derfor det er så vanskelig.

Men hva er det viktigste for DEG, for at forholdet skal oppleves som bra?

Når du starter en tråd, og tydelig forventer at andre skal klare å utdype dette, må du også være i stand til å gi et svar selv

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, det begge parter må huske for at det skal bli et godt forhold, er at begge må fire, ikke bare den ene.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

hva gjør et parforhold bra?

- Kommunikasjon, tillit, gjensidig respekt, at man kan ha forskjellige meninger uten at det blir krangling hver dag. At man kan drive med sine interesser uten at den andre parten blir sur fordi "han/hun overser meg" osv.

Og hva gjør et parforhold dårlig?

- Dårlig kommunikasjon, null tillit, null toleranse ovenfor hverandre, man fungerer dårlig sammen, man har ofte store konflikter som tærer på humør og psyke.

Skrevet

Men hva er det viktigste for DEG, for at forholdet skal oppleves som bra?

Når du starter en tråd, og tydelig forventer at andre skal klare å utdype dette, må du også være i stand til å gi et svar selv

Som sagt; det skal inneholde mye.

Kjærlighet, omtanke og respekt (troskap) er noen av de viktigste kriteriene.

Sammen med mer praktiske saker og ting som må til for å få hverdagen til å fungere.

Og det vanskeligste er at alt må være gjensidig. Uten at man kan bestemme dette selv.

Gjest Eurodice
Skrevet

Som sagt; det skal inneholde mye.

Kjærlighet, omtanke og respekt (troskap) er noen av de viktigste kriteriene.

Sammen med mer praktiske saker og ting som må til for å få hverdagen til å fungere.

Og det vanskeligste er at alt må være gjensidig. Uten at man kan bestemme dette selv.

Du har store problemer med å konkretisere, forstår jeg. Hva sikter du til med "med mer praktiske saker og ting..."

Jeg konstaterer at et seksualliv er uviktig for deg. Da blir det i mine øyne ikke et parforhold, men et venneforhold. Spørs om du får en dame med på det.

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis man ikke har sex så er man bare et kompispar som bor sammen, ingenting annet.

Skrevet

Poenget er at hvis man klarer seg like godt alene så har man ingen motivasjon for å leve i noe parforhold.

Jeg vil nå heller si at man gjerne jobber mer målbevisst med å fungere sammen dersom man klarer seg like bra på egenhånd.

I motsatt fall overser man kanskje alvorlige brister i forholdet fordi man ikke orker å være alene. Sterke og selvstendige individer krever mer som partnere, men tryggheten som ofte da ligger i bunnen av forholdet betaler seg i økt tillit og frihet for begge.

Skrevet

Enig. Men hva om sexen er dritbra, mens kommunikasjonen er sånn helt passe, dvs. ikke direkte dårlig, men det slår ikke gnister av samtalene heller, få "dypere" samtaler og slikt, mest prat om hverdagslige ting, få felles interesser.

Er dette et rent elsker/elskerinne-forhold synes du eller mener du at det går an å ha et kjæresteforhold på denne måten?

Det sies at sexen betyr 10% i et forhold når den fungerer, og 90% når den ikke fungerer.. Eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...