Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

14 timer siden, applestories skrev:

Det må være den søteste misforståelsen jeg har lest om på lenge - og du er jo voksen og allting! :klem:

Hehe, det kan aldri bli for mange katter! :jepp:

050a3846c602f13816177ce1d1a9cd47c370dc-wm.jpg?v=3

Kanskje det nettopp er fordi jeg er godt voksen at jeg misforstod? Jeg tror ikke det har vært vanlig å bruke 101 i den betydningen i Norge. Vi som er oppvokst uten internett, og kun med NRK, har også gått glipp av en del begrep som har vært godt kjent internasjonalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er relevant for tråden. Men jeg fatter ikke hvorfor folk sier 5a deg en bolle til folk som sier noe teit i en diskusjon? Hva kommer uttrykket av? Hvorfor sier man ikke, ta deg en vaffel liksom f.eks?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Maleficenta said:

Vet ikke om dette er relevant for tråden. Men jeg fatter ikke hvorfor folk sier 5a deg en bolle til folk som sier noe teit i en diskusjon? Hva kommer uttrykket av? Hvorfor sier man ikke, ta deg en vaffel liksom f.eks?

Dette vet jo faktisk ikke google heller! Jeg har herved videresendt det til språkrådet! Skal gi tilbakemelding når/om dem svarer 😄 
Ellers så er det jo en ide å lage egen tråd nettopp for ord/uttrykk man ikke skjønner hvor kommer fra, selv om man skjønner betydningen? :klo: nappe laksen for eksempel? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg ikke på mannfolk som bruker boxer. Er da så ubehagleg på. Jeg bruker truser og elles helst dametruser som er veldig gode å ha på.  Bader mye og forstår ikke helt hvorfor bruke shorts, badebukser er da mer deilig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Maleficenta said:

Vet ikke om dette er relevant for tråden. Men jeg fatter ikke hvorfor folk sier 5a deg en bolle til folk som sier noe teit i en diskusjon? Hva kommer uttrykket av? Hvorfor sier man ikke, ta deg en vaffel liksom f.eks?

fra Språkrådet: Hei! Vi kan nok ikke gi et sikkert svar på dette. Uttrykket er ikke nytt i norsk – vi finner det allerede i tekster fra 1940- og 1950-tallet, og muntlig har det sikkert vært brukt enda lenger. Ordboka NAOB trekker paralleller til det engelske uttrykket «have a banana», men sier ikke noe om opphavet: https://www.naob.no/ordbok/bolle_1.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, LiseTV skrev:

Forstår meg ikke på mannfolk som bruker boxer. Er da så ubehagleg på. Jeg bruker truser og elles helst dametruser som er veldig gode å ha på.  Bader mye og forstår ikke helt hvorfor bruke shorts, badebukser er da mer deilig å bruke.

Er mye mer behagelig med boxer på, jeg har ikke brukt truse siden jeg var 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maleficenta skrev:

Vet ikke om dette er relevant for tråden. Men jeg fatter ikke hvorfor folk sier 5a deg en bolle til folk som sier noe teit i en diskusjon? Hva kommer uttrykket av? Hvorfor sier man ikke, ta deg en vaffel liksom f.eks?

Åå vet du, denne har jeg hørt en forklaring på en gang i tiden! Klarer på død og liv ikke å huske hva det var da... skal se om jeg kommer på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Vet ikke om dette er relevant for tråden. Men jeg fatter ikke hvorfor folk sier 5a deg en bolle til folk som sier noe teit i en diskusjon? Hva kommer uttrykket av? Hvorfor sier man ikke, ta deg en vaffel liksom f.eks?

 

På 5.3.2018 den 18.55, Mousj skrev:

At uttrykket "ta deg en bolle" kommer ifra at en blir gretten når blodsukkeret er lavt, og kommer seg hvis man spiser noe søtt. Litt som i snickersreklamene.

Aner ikke om dette stemmer, men visste jeg hadde lest en kommentar om det her i tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2018 den 14.40, _popcorn_ skrev:

Dette vet jo faktisk ikke google heller! Jeg har herved videresendt det til språkrådet! Skal gi tilbakemelding når/om dem svarer 😄 
Ellers så er det jo en ide å lage egen tråd nettopp for ord/uttrykk man ikke skjønner hvor kommer fra, selv om man skjønner betydningen? :klo: nappe laksen for eksempel? 

Å håper de svarer deg. Takk :) ja god ide det der med en egen tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maleficenta said:

Å håper de svarer deg. Takk :) ja god ide det der med en egen tråd

Dem svarte overraskende raskt, postet svare lengre opp 😄 ikke at svaret hjelp så mye...  Hei! Vi kan nok ikke gi et sikkert svar på dette. Uttrykket er ikke nytt i norsk – vi finner det allerede i tekster fra 1940- og 1950-tallet, og muntlig har det sikkert vært brukt enda lenger. Ordboka NAOB trekker paralleller til det engelske uttrykket «have a banana», men sier ikke noe om opphavet: https://www.naob.no/ordbok/bolle_1
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, _popcorn_ skrev:

Dem svarte overraskende raskt, postet svare lengre opp 😄 ikke at svaret hjelp så mye...  Hei! Vi kan nok ikke gi et sikkert svar på dette. Uttrykket er ikke nytt i norsk – vi finner det allerede i tekster fra 1940- og 1950-tallet, og muntlig har det sikkert vært brukt enda lenger. Ordboka NAOB trekker paralleller til det engelske uttrykket «have a banana», men sier ikke noe om opphavet: https://www.naob.no/ordbok/bolle_1
 

Hmm da får jeg fortsette å undre meg over det merkverdige uttrykket. Selv om noen andre over hadde en ganske logisk forklaring om det med lavt blodsukker og at hjernen da ikke funker optimalt. Derfor sier man dumme ting eller noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 19.27, Marimba skrev:
 

At askepott egentlig heter Ella :klo: . Som i CinderElla, og askepott og cinderella bare er et stygt kallenavn fra de slemme stesøsterne og ikke faktisk navnet. 

Samme her!

At Tornerose heter Aurora er også noe som har gått meg helt hus forbi... Til mitt forsvar var jeg aldri spesielt interessert i prinsesser som barn. 😛

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.7.2018 den 14.52, Wonders skrev:
 

Aldri forstått meg på hvorfor jeg alltid åpner medisiner feil vei. Dette virker sikkert litt rart for dere, men jeg har funnet ut noe snålt. 

Jeg er venstrehendt. Så når jeg åpner en boks med pillebrett, medisiner, så holder jeg boksen slik at jeg kan lese forsiden, i høyre hånd, og åpner med venstre hånd. Når jeg tar ned flippen så ser jeg alltid enden av pakkningsvedlegget. HVER gang. Det er så merkelig. Jeg har ikke før inntil nylig forstått at alle medisiner blir pakket på samme måte. Og åpner man på venstre side er er det " Feil side". Jeg kommer aldri til brettene med medisiner først. For det er på høyre side. 

 

Jeg lover, gå å se i skapet ditt selv, ta opp en pakke med tabletter, å se. Så lenge du har forsiden opp, så må du åpne på høyre side for å få brettene med medisiner først. 

Ah!! Dette skjer alltid med meg også, og jeg er venstrehendt... Gikk opp et lys her også 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter slike steiner? Ønsker meg slik som stor stein man kan se inni som har vakker innside....

2FF87146-E0AD-4955-8C42-1D2C333B2B30.jpeg

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå var det ikke jeg som var treg, men et barn som hadde dedusert seg fram til en ordforklaring: 

Ektefeller er noe  som er laget av jern og ofte henger ute i skogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp oppdaget at Cruella De Vil er Cruella Devil. Cruella og cruel har jeg skjønt for lenge siden, men devil gikk meg helt hus forbi ._.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte først i fjor hvilken vei man skal vri nøkkelen for å åpne/låse døra, uten å bare prøve en vei og håpe at det var riktig (det var som regel ikke det) :hoho:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sphynx skrev:
 

Har nettopp oppdaget at Cruella De Vil er Cruella Devil. Cruella og cruel har jeg skjønt for lenge siden, men devil gikk meg helt hus forbi ._.

Haha, nå lærte jeg jammen noe nytt i dag også. At det går an.. 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...