Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fjelldronning

Trodde også lenge at man skrev Henning Olsen is, ikke Hennig Olsen is.  Det samme gjaldt Tommy Hilfiger. Jeg trodde man skrev det Tommy Hilfinger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zonjë
På 28. desember 2011 den 21.07, Kara W skrev:

 

Jeg trodde inntil ganske nylig at det var "fare, fare kristmann". Skjønte aldri hva de hadde imot oss kristne :sjenert:

Beklager for å sitere deg for noe så gammelt, men hjelp! Jeg har alltid trodd det var "Hare, hare Krishna" :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hang ikke helt med da de begynte å snakke om WonOut og forsto ikke at det var samme appen da jeg begynte å bruke OneNote

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten forsto jeg ikke ordet «lønnspålegg». Jeg leste blant annet tegneserier, hvor Onkel Skrue ikke ville gi sine ansatte dette lønnspålegget. Ettersom lønnspålegg kunne også høres ut som lønsjpålegg så syntes jeg det var uakseptabelt av Onkel Skrue å ikke tilby sine ansatte dette spesielle pålegget de kunne spise i lunsjen.

Tok lang tid før jeg innså at det betydde tillegg i lønn.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønte først idag at planten poison ivy heter giftsumak på norsk, ikke det veldig mye mer logiske giftusmak. Gift smaker ikke godt, tenkte jeg, og mer tenkte ikke jeg over saken. Før nå.

Herregud, gift-sumak? Høres ut som noe du kan ha i bolledeigen for å få den til å heve fortere. Eller noe som kommer fra sumatra eller deromkring.


Jaja, bare noe jeg tenkte på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2018 den 12.58, Fjelldronning skrev:

Trodde også lenge at man skrev Henning Olsen is, ikke Hennig Olsen is.  Det samme gjaldt Tommy Hilfiger. Jeg trodde man skrev det Tommy Hilfinger 😅

Å ta bort den nen er bare snobberi spør du meg.

Samme som med de som heter feks Are. De heter jo egentlig Arne. Men Arne er ikke fint nok lissom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg 25 år før jeg skjønne ketchup vitsen..  Som egentlig ikke er en ordentlig vits på norsk. Den gir først mening på engelsk, og da er den faktisk ganske 😅  (Catch up -> ketchup).

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
3 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Tok meg 25 år før jeg skjønne ketchup vitsen..  Som egentlig ikke er en ordentlig vits på norsk. Den gir først mening på engelsk, og da er den faktisk ganske 😅  (Catch up -> ketchup).

Lol jeg har aldri hørt om den en gang i løpet av mine 26 år :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Winza skrev:

Lol jeg har aldri hørt om den en gang i løpet av mine 26 år :laugh:

Hæææ? Det tror jeg faktisk ikke på 😂 Det er jo den første vitsen man lærer i barnehagen omtrent.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Winza
2 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Hæææ? Det tror jeg faktisk ikke på 😂 Det er jo den første vitsen man lærer i barnehagen omtrent.

Må ha vært så dårlig at jeg fortrengte den da :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Winza skrev:

Må ha vært så dårlig at jeg fortrengte den da :P

 

På norsk: 

To tomater gikk over en vei, så ble den ene påkjørt. Da roper den andre «kom igjen, ketchup!»

På engelsk:

Two tomatoes were crossing the road when one tomato suddenly get hit by a car. Then the other tomato says «come on, catch up!»

Fritt etter hukommelsen 😅

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Winza
6 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

På norsk: 

To tomater gikk over en vei, så ble den ene påkjørt. Da roper den andre «kom igjen, ketchup!»

På engelsk:

Two tomatoes were crossing the road when one tomato suddenly get hit by a car. Then the other tomato says «come on, catch up!»

Fritt etter hukommelsen 😅

Å ja den, ikke hørt den engelske før hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var treg med å skjønne hvem som var hvem av Tjostolv Moland og Joshua French. For meg var det mest logisk at French var den mørkhårede og Moland den blonde. Tror ikke det var før Moland døde at det gikk opp for meg at jeg hadde tatt feil av dem.

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Winza
1 minutt siden, boblebrist skrev:

At det heter opphørssalg og ikke opprørssalg. Jeg syntes sistnevnte ga mening lenge.

Opprørssalg passer jo bedre med tanke på hvordan folkemengdene på spilt storsalg i butikker oppfører seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/7/2018 at 11:27 PM, Lutetium 71 said:

Å ta bort den nen er bare snobberi spør du meg.

Samme som med de som heter feks Are. De heter jo egentlig Arne. Men Arne er ikke fint nok lissom.

Nå er Hennig-Olsen is ikke oppkalt etter en kar som het Henning Olsen, men etter Sven Hennig-Olsen, altså er Hennig et mellom- eller etternavn ;)

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2016 den 15.26, sofie777 skrev:

Det er vel kanskje ikke noe jeg har vært treg med å skjønne, men ord man rett og slett ikke vet, men plutselig forstår betydelsen av. 

Det gjelder ordet "lommebok", eller "pocket book" på engelsk. Våre tiders lommebok minner kanskje ikke mye om bøker annet enn at det er to "permer" som kan åpnes opp (kanskje flere i noen utgaver). For noen dager siden så jeg filmen "Becoming Jane", der handlingen er lagt til 1800-tallet. Der hadde den mannlige hovedrolleinnehaveren en faktisk bok i lommen der han hadde papirer og penger osv. En slags miniversjon av den trekkspillmappen mange har/hadde til regninger. Dette tror jeg er opphavet til ordet lommebok. (Kvinnene så ikke ut til å ha dette, bare en "pouch" (oversatt med "pung") til å ha småpenger i.)

Slik var jo de vanligste lommebøkene bare for noen tiår siden da, og du kan fortsatt få slike. Eneste forskjellen nå i mot for noen tiår siden er at de nå er mindre fordi man stort sett bare har kort i dem, mens man før hadde sedler i ulike verdier i de ulike mellomrommene.

https://beckmann.no/produkt/lommebok-sort-2/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...