Gå til innhold

Flertall for å tilby tidlig ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er for

Kommer uansett til å ta tidlig ul selv den gangen det blir aktuelt.

Jeg kommer ikke til å bære fram et barn jeg veit har en psykisk funksjonshemning.

Skjer det noe under fødsel, evt senere i livet så stiller ting seg annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på, de menneskene som er i mot at man aborterer fostre med downs før 12. svangerskapsuke, er disse generelt i mot selvbestemt abort?

Eller mener de at fostre med downs har større rett til å leve, nettopp fordi de har downs?

Hva er forskjellen mellom å abortere et uønsket, tilsynelatende friskt foster og et med downs FØR 12.ukersgrensa?

Jeg er for selvbestemt abort :) det jeg syns er feil er og holdningen "jeg skal ha barn, såfremt det er friskt da" det er jo mye mer enn Downs man kan oppdage på denne ultralyden, men Downs brukes av en eller annen grunn som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for, og så får det enkelte par velge om de vil evt. vil velge bort et barn med kromosomfeil.

Og man må huske på at det ikke BARE er Downs det er snakk om, OG at Downs kan utarte seg på mange måter. Det er ikke bare disse sjarmerende menneskene "alle kjenner til", men også de som er kraftig rammet og er VELDIG funksjonshemmet pga. sin downs, gjerne med MYE utagering også. Mange senaborterer også barn med akkurat denne trisomien spontant, uten at de har fått noe valg.

Å sette til verden et barn med en funksjonshemming er ikke nødvendigvis bare, bare. Det er snakk om å vurdere en total livssituasjon, gjerne for familier som har barn fra før å følge opp. Det er å vurdere om akkurat DETTE barnet som er på vei vil kunne få en god livskvalitet, OM det i det hele tatt vil leve lenge etter fødselen. For noen fostre er det også slik at de som nyfødt ikke vil kunne klare seg mer enn noen timer eller døgn før det dør. Skal man da ta i mot dette barnet, elske det de timene det lever, uavhegig om de timene tilbringes med store smerter for den lille eller ikke.

Debatten er så MYE mer enn bare de smilende, positive menneskene så mange forbinder med trisomi 21, altså Downs syndrom.

Og er det verre å velge bort et barn som sannsynligvis blir født med en mer eller mindre alvorlig grad av Downs og følgeproblematikk, enn det er å velge bort et helt friskt foster? For det er jo lov, og de færreste setter spørsmålstegn ved kvinners og pars rett til å velge om de vil beholde dette barnet eller ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt for tidligere ultralyd. Kommer til å ta det selv den dagen jeg blir gravid. Staten har ikke rett til å bestemme over meg og mitt liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg er litt delt, nå tok jeg selv privat ul i uke 10, så kaster litt stein i glasshus her, men liker ikke helt sorteringssamfunnsargumentet... Vil vi virkelig det? En ting er jo selvfølgelig og oppdage skavanker som ikke er forenelig med liv, men dette med Downs bekymrer meg. I Danmark har de ul i uke 12, og antall barn født med Downs er godt over halvert, dette mener jeg er helt feil.

Men, slik som det er i dag, at damer over en viss alder + de som tar privat ul har muligheten til og vite ting, men ikke alle gravide, det syns jeg også er feil... :sjenert:

Enig i dette.

Tok selv tidlig UL, men det var i uke 7 for å finne ut om det var liv. Forrige svangerskap endte i MA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg er absolutt for tidligere ultralyd. Kommer til å ta det selv den dagen jeg blir gravid. Staten har ikke rett til å bestemme over meg og mitt liv.

Det handler ikke om at staten skal bestemme over deg, men om staten skal tilby deg en ekstra fosterundersøkelse.

Det blir også feil å si "tidligere" Ul, siden den ikke vil erstatte den nåværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er mye mer problematisk å abortere et friskt foster enn et med misdannelser. Synes også at om man først velger abort, bør det gjøres så tidlig som mulig. Provoserte senaborter er alltid mer problematisk enn de før uke 12.

Det er også viktig å huske på at mennesker med for eksempel Downs ikke bare er søte og sjarmerende. De kan være veldig usjarmerende til tider, de som alle andre mennesker. De har også større risiko for eksempelvis hjerteproblemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Jeg bare lurer.. Ikke meninga å være frekk.

Dere som hadde tatt abort om ungen hadde downs, hva hadde dere gjort om det ikke ble oppdaget da? dere sier jo at det er til bry for samfunnet, familie osv, har dere samme syn når ungen blir født og dere først da får vite at ungen har downs?

Og dere som svarer "det går seg til" hadde det ikke gått seg til om du ville beholdt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer.. Ikke meninga å være frekk.

Dere som hadde tatt abort om ungen hadde downs, hva hadde dere gjort om det ikke ble oppdaget da? dere sier jo at det er til bry for samfunnet, familie osv, har dere samme syn når ungen blir født og dere først da får vite at ungen har downs?

Og dere som svarer "det går seg til" hadde det ikke gått seg til om du ville beholdt?

Vel - det hadde gått seg til... ;) Og selvfølgelig hadde det gått seg til om man bevisst beholdt barnet også, men det hadde ikke vært en ønskelig situasjon for meg. Personlig vil jeg unngå de vanskelighetene jeg kan unngå, og de jeg ikke kan unngå må jeg jo bare møte med rak rygg.

Det er nå sånn livet er, man tar noen valg, mens de gangene man ikke blir gitt et valg så kjemper man seg gjennom det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer.. Ikke meninga å være frekk.

Dere som hadde tatt abort om ungen hadde downs, hva hadde dere gjort om det ikke ble oppdaget da? dere sier jo at det er til bry for samfunnet, familie osv, har dere samme syn når ungen blir født og dere først da får vite at ungen har downs?

Og dere som svarer "det går seg til" hadde det ikke gått seg til om du ville beholdt?

Jeg råder ikke over alt her i livet, men det jeg kan gjøre noe med, det kommer jeg til å gjøre noe med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del diagnoser og kromosomfeil som ikke vil sees på tidlig ultralyd, eller den ordinære.

Å tro at barnet er friskt fordi nakkefolden er målt er naivt. Babyen kan ha Down Syndrom selv om nakkefoldelen ser normal ut.

Jeg er for en tidlig ultralyd for å utelukke alvorlige avvik hos fosteret, og også for å se om det er et flerlingesvangerskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten bare spørre: Om du er imot sorteringsamfunn, hvorfor tok du tidlig ul? Var det for å sjekke Downs eller av helt andre grunner?

Forresten er jeg for tidlig ultralyd, så slipper jeg å betale for det selv dagen jeg skal ha barn..

De aller som betaler for tidlig ultralyd gjør det for å se etter liv, ikke for å sjekke downs. Jeg har betalt for privat ultralyd i uke 11-12 i begge svangerskap bare fordi jeg syns det er litt lenge å vente i 18 uker for å sjekke om det er noe liv der inne. I begge tilfeller har gynekologen sagt at han ikke ønsker å sjekke nakkefolden, fordi jeg ikke er i risikogruppen - uten at jeg verken har spurt eller ønsket å vite.

Jeg er imot, hvis det eneste argumentet er å sjekke nakkefolden. De foreldre som ikke takler et barn med downs kan betale for å få det undersøkt selv. Syns det er unødvendig at samfunnet skal betale masse penger for ultralyd til unge jenter som uansett har minimale sjanser for å føde barn med dette syndromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo det som er problemet, når folk plutselig synes det er helt legitimt å kalle noen barn for en byrde begynner de gjerne samtidig å nekte å gi støtte. Å få hjelp vil plutselig kunne bli en tilnærmet umulig oppgave.

Og jeg synes ikke man skal pålegge mennesker å velge kun fornuftig når de har et barn i magen som de er ressursterke nok til å kunne ta vare på (med støtte fra samfunnet). I mange land er det eneste fornuftige å gjøre å bære frem guttebarn, jentebarn er ufornuftig å ha. Likevel greier vi i vesten å synes at det er moralsk forkastelig å nekte jentebarn å bli født, fordi vi greier å se at ting ikke er svart-hvitt. Det samme gjelder syke barn. Det vi tror er fornuftig er ikke nødvendigvis det riktige.

Nå er jeg på ingen mulig måte noen ekspert, men jeg har inntrykket av at hjelpen man faktisk FÅR er så alt for lite. Ikke nødvendigvis bare downs, men andre, enda mer handicappede barn blir jo en heldagsjobb for foreldrene. Har inntrykket av at de som får hjelp (hvor det kanskje er snakk om avlastning et par ganger i måneden) virkelig har kjempet med nebb og klør for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare trist av å lese denne tråden. Dere sitter faktisk å sier at det bare er helt 100 % friske barn som har livets rett?! At barn med Downs syndrom (det heter nemlig ikke "downs-unger") ikke har noen fullgod personlighet?!

:tristbla:

Vet ikke om noen leste saken om hun som fikk beskjed om at fosteret hadde en kromosomfeil, men dette viste seg å ikke stemme når barnet ble født? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Par-flte-seg-presset-til--ta-fostervannstest-6701437.html ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer.. Ikke meninga å være frekk.

Dere som hadde tatt abort om ungen hadde downs, hva hadde dere gjort om det ikke ble oppdaget da? dere sier jo at det er til bry for samfunnet, familie osv, har dere samme syn når ungen blir født og dere først da får vite at ungen har downs?

Og dere som svarer "det går seg til" hadde det ikke gått seg til om du ville beholdt?

Jeg ville hatt store problemer med å takle det dersom barnet jeg har i magen viste seg å ha downs eller andre større handicap og dette ikke ble oppdaget før fødselen.

Så lenge man hadde klart å tilby den lille en form for verdig liv, er det jo klart at jeg ville ha prøvd å opppnå dette. Men jeg ville ikke lenger kunne være meg selv, hadde bare blitt en pleier for noen som aldri ville kunne klart seg selv. Det er ikke noe jeg gjør frivillig.

Selvsagt, den risikoen tar man når man velger å sette et barn til verden, men stort sett går det jo "bra". Likevel er det stor forskjell på å VELGE dette (gitt at det oppdages på UL i uke 12 eller 18), og det å ufrivillig havne oppi det.

Når barnet først er født, synes jeg det skal ha rettigheter på lik linje med andre levende mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir bare trist av å lese denne tråden. Dere sitter faktisk å sier at det bare er helt 100 % friske barn som har livets rett?! At barn med Downs syndrom (det heter nemlig ikke "downs-unger") ikke har noen fullgod personlighet?!

:tristbla:

Nei, alle sier i hvert fall ikke det.

Jeg hadde tatt abort hvis mitt foster viste seg å ha Downs syndrom eller verre feil, men ikke fordi jeg mener at de ikke hadde kunnet utvikle en "fullgod personlighet" (hva nå enn det er) eller fordi de ikke har livets rett. For min del handler det i hvert fall ikke om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA JA JA JA JA JA JA

Er veeeeldig for Ul i uke 12. Håper virkelig de innfører det.

Synes det er meget positivt. Spes med tanke på å binde seg til barnet i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok også tidlig UL, og jeg er absolutt for det. Hos oss ble også nakkefolden sjekket, men vi ytret ikke ønske om dette. Grunnen for at vi tok tidlig UL var for å sjekke at det var liv der inne, om det var en eller flere og om alt var som det skulle ellers (jeg er i familie med ei som fikk vite i uke 20 at barnet hennes ikke hadde en ordentlig utviklet hjerne, og hun måtte ta abort).

Synes frykten for Downs Syndrom er fæl, downs syndrom er liksom blitt "the big bad wolf", og jeg skjønner ikke hvorfor...

Som sagt: For tidlig UL for å sjekke om hvor mange det er dere inne, om barnet er utviklet som normalt, og enda viktigere: Om det er liv der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare trist av å lese denne tråden. Dere sitter faktisk å sier at det bare er helt 100 % friske barn som har livets rett?! At barn med Downs syndrom (det heter nemlig ikke "downs-unger") ikke har noen fullgod personlighet?!

:tristbla:

Vet ikke om noen leste saken om hun som fikk beskjed om at fosteret hadde en kromosomfeil, men dette viste seg å ikke stemme når barnet ble født? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Par-flte-seg-presset-til--ta-fostervannstest-6701437.html ...

I det eksemplet du nevner, nektet de jo å ta fostervannsprøve. Hadde jeg fått indikasjon på at fosteret kunne hatt downs, ville jeg heller tatt den fostervannsprøven, all den tid risikoen for spontanabort i etterkant er såpass lav som den er.

Når det er sagt, JEG sier i hvert fall ikke at det bare er 100% friske barn som har livets rett, når man først har passert grensen for hvor det er forenelig med liv for fosteret utenfor livmoren.

Men hvis jeg får vite om at det er noe i veien med barnet på UL i uke 12 eller 18 som vil føre til at barnet blir pleietrengende resten av livet (og ikke nødvendigvis ha et fullverdig liv), og vil kreve enormt mye ressurser både av meg og familien, i tillegg til samfunnet, ja.. da blir det abort, av hensyn til familien og meg selv.

Men det er MITT valg. Det betyr ikke at jeg sier at det er rett valg for ALLE. Selv klarer jeg ikke å la hensynet til et potensielt halvverdig liv gå på bekostning av min familie og meg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...