Gå til innhold

Flertall for å tilby tidlig ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Jeg ville tatt det jeg fikk! :)

Det er forsåvidt det vi gjør når vi får barn, alle som en. Alle barn uten DS er forresten heller ikke friske og selvstendige. "Normale" barn kan være både syke og uselvstendige, eller de kan få en skade, eller de kan vokse opp til å bli aldeles uhyrlige mennesker. Narkomane, kriminelle, narcissistiske mennesker har også en mor, og det samme hadde både Hitler og Stalin. DS hadde de dog ikke, og de færreste ender opp med slike "karrierer", men du forstår poenget.

Jeg ønsker selvsagt ikke at mitt barn blir født med Downs, men jeg tror ikke det er verdens undergang heller. De mødre jeg kjenner som har barn med DS, har til forveksling like bekymringer som det jeg har. En annen ting jeg har lagt merke til, er at de som har fått et DS-barn i en søskenflokk, ikke kan få lovprist den effekten de har hatt på familien høyt nok.

Nei, jeg ønsker ikke, men frykter heller ikke. Hvis jeg hadde vært redd av meg, ville jeg aldri blitt mor.

Du glemmer å nevne at søsken av barn med ds ofte blir mer glemt siden barnet med ds krever mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mistenker man da at man har mistet?

Jeg er ikke AB'en som svarte lengre opp her ang. MA. Men jeg har selv hatt en MA som ble oppdaget på tidlig UL (privat) i uke 11. Jeg hadde overhode ingen mistanker om at noe kunne være galt, vi tok UL bare fordi vi skulle på ferie til familie i utlandet og ville forsikre oss om at alt var i orden før vi fortalte det til dem.

Det var et stort sjokk å få vite om MA'en, jeg hadde ikke hatt noen blødninger og jeg hadde fortsatt ømme bryster og var periodevis kvalm. Men embryoet hadde vært dødt i nesten tre uker.

Bare tanken på å risikere å kunne ha gått sånn i enda en-to måneder før dette hadde blitt oppdaget på ordinær UL føles helt forferdelig. Derfor vil jeg ta tidlig UL neste gang jeg blir gravid, og derfor er jeg for at dette blir et tilbud for alle.

Som AB over her sier, er det faktisk også ganske viktig at en MA oppdages så tidlig som mulig. Oppdages den først etter mange uker er risikoen for f.eks Ashermans syndrom langt større, og dette er en alvorlig tilstand sm blant annet kan gjøre det veldig vanskelig å bli gravid igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer å nevne at søsken av barn med ds ofte blir mer glemt siden barnet med ds krever mer..

:ler:

Du har mange barn, forstår jeg?

Søsken har alltid veldig forskjellige behov, sånn er det med alle. Jeg har fire barn, og jeg er bombesikker på at samtlige av barna har følt seg oversett på et eller annet tidspunkt, og det kan de gjerne saksøke oss for ;) Per fikk mer av ditt, og Kari fikk mer av datt.

Hvis vi fikk et barn med DS, både tror og håper jeg at både Per og Kari fikk mer av forståelse.

Og forresten, man "glemmer" ikke barn. Det er ingen som blir "mer glemt", selv om det sikkert hender at foreldre er for sløve med de barna som er flinkest til å greie seg selv. Men igjen, det har ingenting med DS å gjøre, og er vel så synlig i helt normale familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det medisinskfaglige råd går med elleve mot åtte stemmer inn for å tilby ultralyd til gravide i uke tolv, melder NTB.

Hva tenker dere? Er dere for eller i mot at det tilbys tidlig ultralyd til alle?

(Beklager hvis det allerede er opprettet en tråd om dette)

Jeg er helt klart for! :jepp:

Grunnen er pga av SA og MA tidligere og det hadde vært veldig greit å slippe å vente til uke 18 for å få bekreftet liv eller ikke. Hadde en MA og fikk tidlig ul fordi jeg skulle til utlandet i 1 mnd, fikk da vite at fosteret hadde vært død i over 3 uker. Ble helt knust og kan ikke tenke meg til hvordan jeg ville ha tatt denne beskjeden om jeg hadde fått vite det på ordinær ul.

Tror det vil gjøre at mange gravide klarer å slappe av og kose seg i svangerskapet, i stedet for å gå halve graviditeten å være redd for at det ikke er noe liv.

Så igjen, ja til tidlig ul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man "feil" lege og/eller dårlig økonomi faller man altså utenom og er gjerne den som sitter igjen med svarteper til slutt...

Da får de prioritere pengebruken sin. Synes kanskje det er litt rart om man har råd til å få barn, men ikke råd til å betale 1000 kr for privat UL..

Jeg står fremdeles der at så lenge det ikke er dokumentert noen helsefaglig gevinst ved å innføre denne ultralyden, synes jeg ikke at det offentlige skal finansiere det.

Skal folk få velge å ta privat UL? Selvsagt, det er opp til dem.

Skal leger kunne henvise, selv om det primært dreier seg om å avdekke DS? Selvsagt, det må foreldre gjerne be om, og leger kunne gjøre.

Bør staten inn og gi inntrykk av at dette dreier seg om automatisk seleksjon som en del av generell svangerskapsomsorg? Kanskje tilby en slags UL + abort-pakke for avvikende barn? Selvsagt ikke.

Jeg vil på ingen måte si at noen skal tvinges til å føde barn med DS. Det får være opp til hver enkelt. På den annen side synes jeg at rutinemessig screening finansiert av staten nærmer seg faretruende bevisst seleksjon, sett i et samfunnsperspektiv. Og jeg vet ikke om jeg er mest skremt, eller mest fascinert, av den utrolig naive holdningen mange kvinner har til ultralyd. Som om det skulle være noen slags forsikring mot at ting skal gå galt. Å være gravid, å føde og å oppfostre barn er et sjansespill der ting kan gå galt på ethvert tidspunkt.

Vurderer selv å bli gravid i løpet av kort tid. Og tar med glede imot UL i uka 19, noe mer enn det har jeg ikke behov for.

Tror jeg er enig med deg! :Nikke:

Dere som er redd for å gå helt til ordinær UL uten å vite om fosteret lever må huske på at det går an å sjekke fosterlyd hos fastlegen. Gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig ultralyd er kjempebra. Om jeg hadde funnet ut at jeg hadde ventet ett barn med downs etter abortgrensa var pasert, så ville jeg ha dttet en strikkepinne oppi dåsa og kastet meg ned en trapp.

Ikke vær en idiot. Den høyeste dødsårsaken for kvinner 20-40 eller så i verden, er komplikasjoner etter illegale aborter. Strikkepinner osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær en idiot. Den høyeste dødsårsaken for kvinner 20-40 eller så i verden, er komplikasjoner etter illegale aborter. Strikkepinner osv.

Nei, det er faktisk svangerskap og fødsel som er den vanligste dødsårsaken, spesielt i tredje verden....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de prioritere pengebruken sin. Synes kanskje det er litt rart om man har råd til å få barn, men ikke råd til å betale 1000 kr for privat UL..

Tror jeg er enig med deg! :Nikke:

Dere som er redd for å gå helt til ordinær UL uten å vite om fosteret lever må huske på at det går an å sjekke fosterlyd hos fastlegen. Gratis!

Og noen av oss får ikke hørt fosterlyden FØR ordinær UL, fordi den ikke lot seg finne, så da er UL bedre. Dessuten. Man hører jo ikke på hjertelyden om det er så store avvik på fosteret at det er uforenelig med liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk gjerne ønsker seg friske barn, det gjør jeg også, men jeg som strevde i nesten to år for å bli gravid, hadde hatt store problemer med å abortere vekk et foster bare fordi det hadde down syndrom.

Synes det er litt trist å lese at folk tar så lett på det å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigentleg i mot, fordi eg kan ikkje sjå kva som er naudsynt med det, anna enn å roe ned hysteriske gravide... Tykkjer det er er sløysing med ressursar, som kunne ha vore brukt på mykje viktigare ting. Trur også det kjem til å føre til enno meir hysteri og nervøsitet. "Alle" er jo livredde når dei blir gravide, er jo berre å sjå i trådar her inne. Trur det er viktig å heller gje nok informasjon, for å unngå usikkerheit, og folk som blir livredde pga ting dei les på nettet.

Men det går vel i retning av at "alle" gjer dette uansett, og då tykkjer eg det er feil at dei som bur sentralt og har pengar til det, skal få, mens dei andre har dårlegare moglegheitar. Litt delt m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at folk gjerne ønsker seg friske barn, det gjør jeg også, men jeg som strevde i nesten to år for å bli gravid, hadde hatt store problemer med å abortere vekk et foster bare fordi det hadde down syndrom.

Synes det er litt trist å lese at folk tar så lett på det å bli gravid.

Jeg skjønner at dette er sårt for deg, som strever med å bli gravid, men å evt. beslutte å abortere bort et foster med avvik er ikke ensbetydende med at folk tar lett på det å bli gravid! De færreste aborterer med lett hjerte, og jeg synes det blir feil av deg å vinkle det slik at folk skal beholde, uansett fordi andre kanskje strever med å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Eigentleg i mot, fordi eg kan ikkje sjå kva som er naudsynt med det, anna enn å roe ned hysteriske gravide... Tykkjer det er er sløysing med ressursar, som kunne ha vore brukt på mykje viktigare ting. Trur også det kjem til å føre til enno meir hysteri og nervøsitet. "Alle" er jo livredde når dei blir gravide, er jo berre å sjå i trådar her inne. Trur det er viktig å heller gje nok informasjon, for å unngå usikkerheit, og folk som blir livredde pga ting dei les på nettet.

Men det går vel i retning av at "alle" gjer dette uansett, og då tykkjer eg det er feil at dei som bur sentralt og har pengar til det, skal få, mens dei andre har dårlegare moglegheitar. Litt delt m.a.o.

jeg syns alle skal få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uten tvil for tidlig ultralyd! Har hatt 2 MA og en SA. Jeg gikk i en mnd og trodde jeg fortsatt var gravid, men tidlig UL viste det motsatte. Det er helt grusomt når kroppen ikke rydder opp selv.

Jeg skal IKKE påstå at jeg helt klart hadde tatt abort dersom en tidlig UL viste DS. Jeg blir knyttet til den lille i magen fra det øyeblikket testen viser positivt.

Da burde det heller vært frivillig; Man får tilbudet, men kan takke nei. Enkelt og greit.

Skjønner heller ikke dette hysteriet med sorteringssamfunn. Hvorfor er det omtrent kun det det skal fokuseres på når det er snakk om tidlig UL? Vi er mange som har opplevd en SA eller flere, og som kommer til å leve i frykt de tolv første ukene. En tidlig UL vil kunne roe manges bekymringer. Men som sagt, det burde være frivillig, ikke obligatorisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er uten tvil for tidlig ultralyd! Har hatt 2 MA og en SA. Jeg gikk i en mnd og trodde jeg fortsatt var gravid, men tidlig UL viste det motsatte. Det er helt grusomt når kroppen ikke rydder opp selv.

Jeg skal IKKE påstå at jeg helt klart hadde tatt abort dersom en tidlig UL viste DS. Jeg blir knyttet til den lille i magen fra det øyeblikket testen viser positivt.

Da burde det heller vært frivillig; Man får tilbudet, men kan takke nei. Enkelt og greit.

Skjønner heller ikke dette hysteriet med sorteringssamfunn. Hvorfor er det omtrent kun det det skal fokuseres på når det er snakk om tidlig UL? Vi er mange som har opplevd en SA eller flere, og som kommer til å leve i frykt de tolv første ukene. En tidlig UL vil kunne roe manges bekymringer. Men som sagt, det burde være frivillig, ikke obligatorisk!

Men det er jo ingen som snakker om at det skal være obligatorisk.. :klo: Den ordinære ultralyden i dag er jo heller ikke noe man tvinges til å gå på. Situasjonen blir nok i praksis at de aller fleste takker ja når tilbudet først er der.

Jeg har også opplevd to MA, og det var en grusom følelse at fosteret hadde vært dødt mens jeg fortsatt trodde jeg var gravid. Men jeg tviler på at tidlig ultralyd for alle vil føre til mindre bekymringer - kanskje tvert i mot. De fleste graviditeter går uansett til grunne før uke 12, når det er snakk om å innføre tidlig ultralyd. I tillegg oppdages de fleste spontanaborter ved blødning der og da. Så det er sånn sett ikke snakk om så mange kvinner det gjelder at man ville oppdage MA på ultralyd i uke 12.

Men en annen sak er at jeg godt kunne tenkt meg at de som har opplevd to spontanaborter (kanskje spesielt de som har opplevd MA) kunne fått tilbud om tidlig ultralyd, fordi de er i en slags mellomfase. De har ikke opplevd tre stk og får dermed ikke oppfølgingen det innebærer, samtidig som de har opplevd to på rad, noe som er mer enn normalt og innebærer en stor psykisk påkjenning for mange. Men da snakker jeg om før uke 12, bare for å se hjertet slå. Her vet jeg nemlig at det er ulik praksis på sykehusene i landet, og ikke alle har tilgang på privat ultralyd. Kanskje ikke det som skulle prioriteres på budsjettet, siden det er mer et godt tilbud enn at det nødvendigvis gir den store helsegevinsten tilbake, men det er bare en tanke som har slått meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns alle skal få

... selv om det betyr at faren din med akutt hjerteinfarkt får lengre behandlingstid?

Det er jo per faktum sånn det er i dag- hvis noe prioriteres må noe annet priorieres ned. En helt unødvendig UL for gravide koster tross alt flesk for sylehusene, og ett sted tar de pengene fra.

Jeg er helt enig i dagens linje: de som faktisk har god grunn til å bekymre seg, skal få. De andre kan betale det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...