Gå til innhold

Flertall for å tilby tidlig ultralyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det medisinskfaglige råd går med elleve mot åtte stemmer inn for å tilby ultralyd til gravide i uke tolv, melder NTB.

Hva tenker dere? Er dere for eller i mot at det tilbys tidlig ultralyd til alle?

(Beklager hvis det allerede er opprettet en tråd om dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det kommer i tillegg så synes jeg det er fint. Men hvis det er istedenfor uke 17-19 så synes jeg ikke noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok komme i tillegg, er ikke alt man kan sjekke ved 12 uker...

Jeg er litt delt, nå tok jeg selv privat ul i uke 10, så kaster litt stein i glasshus her, men liker ikke helt sorteringssamfunnsargumentet... Vil vi virkelig det? En ting er jo selvfølgelig og oppdage skavanker som ikke er forenelig med liv, men dette med Downs bekymrer meg. I Danmark har de ul i uke 12, og antall barn født med Downs er godt over halvert, dette mener jeg er helt feil.

Men, slik som det er i dag, at damer over en viss alder + de som tar privat ul har muligheten til og vite ting, men ikke alle gravide, det syns jeg også er feil... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok komme i tillegg, er ikke alt man kan sjekke ved 12 uker...

Jeg er litt delt, nå tok jeg selv privat ul i uke 10, så kaster litt stein i glasshus her, men liker ikke helt sorteringssamfunnsargumentet... Vil vi virkelig det? En ting er jo selvfølgelig og oppdage skavanker som ikke er forenelig med liv, men dette med Downs bekymrer meg. I Danmark har de ul i uke 12, og antall barn født med Downs er godt over halvert, dette mener jeg er helt feil.

Men, slik som det er i dag, at damer over en viss alder + de som tar privat ul har muligheten til og vite ting, men ikke alle gravide, det syns jeg også er feil... :sjenert:

Må nesten bare spørre: Om du er imot sorteringsamfunn, hvorfor tok du tidlig ul? Var det for å sjekke Downs eller av helt andre grunner?

Forresten er jeg for tidlig ultralyd, så slipper jeg å betale for det selv dagen jeg skal ha barn..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt for. "Alle" gjør jo dette likevel!! Hvilke tilstander kan en finne ved tidlig ultralyd?

Er det noe negativt ved at f.x fostre med Downs sorteres bort?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det skal være lov å sjekke det privat, men ikke at det er et gratis tilbud til alle. Jeg vil nemlig ikke at vi skal få det sånn som i Danmark, at man kan bli beskyldt for å ha bragt på samfunnet en ekstra byrde om man velger å beholde et barn med funksjonshemming.

Om man vil sjekke det bør være opptil hver enkelt, men jeg synes ikke staten skal sponse det hele.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det skal være lov å sjekke det privat, men ikke at det er et gratis tilbud til alle. Jeg vil nemlig ikke at vi skal få det sånn som i Danmark, at man kan bli beskyldt for å ha bragt på samfunnet en ekstra byrde om man velger å beholde et barn med funksjonshemming.

Om man vil sjekke det bør være opptil hver enkelt, men jeg synes ikke staten skal sponse det hele.

Helt enig :takke:

Hvordan noen kan ta livet av barnet sitt i fordi det har Downs syndrom er for meg helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nemlig ikke at vi skal få det sånn som i Danmark, at man kan bli beskyldt for å ha bragt på samfunnet en ekstra byrde om man velger å beholde et barn med funksjonshemming.

Men man gjør jo nettopp det, påfører samfunnet en byrde dersom man velger å beholde et barn med fuksjonshemming. For ikke å snakke om at man påfører familien en enorm byrde, noe som kan gå ut over både parforhold og ikke minst eventuelle søsken.

Selv ser jeg ikke hvordan noen med viten og vilje kan velge et ufødt liv fremfor sin egen familie og eget liv.

Det er ikke ensbetydende med at jeg sier at mennesker med funksjonshemminger ikke har noen verdi, på ingen måte. De som allerede er født, fortjener all den støtten og omsorg de trenger.

Men å med overlegg bære frem et barn man VET vil koste både en selv og samfunnet svært mye, det ser jeg ingen fornuft i. Dersom barnet kan få et godt liv med tilrettelegginger, stiller saken seg annerledes, men personlig ville jeg aldri båret frem et barn jeg visste ville lidd mye.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten bare spørre: Om du er imot sorteringsamfunn, hvorfor tok du tidlig ul? Var det for å sjekke Downs eller av helt andre grunner?

Forresten er jeg for tidlig ultralyd, så slipper jeg å betale for det selv dagen jeg skal ha barn..

Alle som har vært gravide kjenner nok til det og lure på om alt er i orden og om det egentlig er liv i magen... Sånn var det i hvert fall med meg...

Når det er sagt valgte vi en klinikk som ikke sjekker nakkefolden...

Men som sagt, litt stein i glasshus her ja!

Absolutt for. "Alle" gjør jo dette likevel!! Hvilke tilstander kan en finne ved tidlig ultralyd?

Er det noe negativt ved at f.x fostre med Downs sorteres bort?

det er mye som kan oppdages, særlig tilfeller som ikke er forenelig med liv og der svangerskapet ville ha blitt avsluttet ved ordinær ul kan jo dermed unngås.

Om det er negativt at fostre med Downs sorteres bort? I følge meg, ja... Men det er jo bare min mening, du kan gjerne mene noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns kanskje fokuset er litt ensidig her. Tar selv tidlig ultralyd nå snart, og det er ikke først og fremst for å sjekke for Downs, men for å forsikre meg om at det står bra til med den lille.

Enn så lenge klarer jeg ikke helt å glede meg over graviditeten, for det er jo så mye som kan gå galt. Den store skrekken er å oppdage at det ikke er liv der, for eksempel.

Ved å ta en tidlig ultralyd før vi forteller familie og venner om mageboeren, er en ekstra forsikring for meg. Dersom noe er galt, vil jeg heller vite det NÅ enn å gå i nesten to måneder til før jeg finner det ut. Og jeg vil vite det FØR noen andre begynner å glede seg over graviditeten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er ikke nok andre, mer kritiske ting å bruke penger på i helsevesenet. Idioti, rett og slett. Man kan jo fint ta tidlig UL i dag, også, man må bare betale for det selv og gjøre det utenfor det offentlige helsevesenet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra, så kan de som ikke ønsker syke barn ta abort om de vil, og så kan de som vil ha downsbarn beholde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også for. Det er jo det som er det vanlige i de fleste andre vestlige land - bare her i Norge at det offentlige ikke har tatt seg råd til dette før.

For min del har jeg uansett tatt privat ul i uke 12, så den helt store forandringen er det ikke. Men jeg liker ikke at noen andre (f.eks partiet krf) skal bestemme at jeg ikke skal få vite hvem som bor i kroppen min før det er for sent å gjøre noe med det. Da burde de i så fall også kommet på døra og gitt avlastning og hjelp i hverdagen hos de familiene som får et barn med Downs og ikke mestrer det så bra.

For meg er ikke det med Downs det viktigste, men det å se at noe faktisk er levende inni der, og at jeg kan senke skuldrene litt - etter å ha opplevd SA og div blødninger tidligere. Det er lenge å gå og være nervøs i 18 uker, en ultralyd gir ofte ro til en stresset gravid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på, de menneskene som er i mot at man aborterer fostre med downs før 12. svangerskapsuke, er disse generelt i mot selvbestemt abort?

Eller mener de at fostre med downs har større rett til å leve, nettopp fordi de har downs?

Hva er forskjellen mellom å abortere et uønsket, tilsynelatende friskt foster og et med downs FØR 12.ukersgrensa?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for - gikk til tidlig UL i uke 12, alt sto bra til med babyen, så det virket fantastisk beroligende på meg. før var jeg veldig bekymret og usikker, lurte hele tiden på om alt var i orden, mens nå kan jeg bare nyte svangerskapet!

To! av mine venniner ventet til vanlig UL og måte abortere pga alvorlig kromosomfeil - som var verre en Downs.

Vi var enig i at hvis fosteret hadde Downs, så skulle vi velge abort - vi vil ha barn som har mulighet til å utvikle fullverdig personlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man gjør jo nettopp det, påfører samfunnet en byrde dersom man velger å beholde et barn med fuksjonshemming. For ikke å snakke om at man påfører familien en enorm byrde, noe som kan gå ut over både parforhold og ikke minst eventuelle søsken.

Selv ser jeg ikke hvordan noen med viten og vilje kan velge et ufødt liv fremfor sin egen familie og eget liv.

Det er ikke ensbetydende med at jeg sier at mennesker med funksjonshemminger ikke har noen verdi, på ingen måte. De som allerede er født, fortjener all den støtten og omsorg de trenger.

Men det er jo det som er problemet, når folk plutselig synes det er helt legitimt å kalle noen barn for en byrde begynner de gjerne samtidig å nekte å gi støtte. Å få hjelp vil plutselig kunne bli en tilnærmet umulig oppgave.

Og jeg synes ikke man skal pålegge mennesker å velge kun fornuftig når de har et barn i magen som de er ressursterke nok til å kunne ta vare på (med støtte fra samfunnet). I mange land er det eneste fornuftige å gjøre å bære frem guttebarn, jentebarn er ufornuftig å ha. Likevel greier vi i vesten å synes at det er moralsk forkastelig å nekte jentebarn å bli født, fordi vi greier å se at ting ikke er svart-hvitt. Det samme gjelder syke barn. Det vi tror er fornuftig er ikke nødvendigvis det riktige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...